اصول گرایان سرپل زهاب

اصول گرایان سرپل زهاب

سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» مبارکباد
اصول گرایان سرپل زهاب

اصول گرایان سرپل زهاب

سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» مبارکباد

گزارش آمانو بازگشایی PMD بود نه خاتمه آن

«تخاصم» با جمهوری اسلامی ایران را باید رویکرد ثابت نظام سلطه دانست که با تغییر و تحولات و دگرگونی رفتارها در صحنه بین‌الملل هیچ‌گاه جای خود را به تعامل و توازن نداده، بلکه با پیش آمدن رخدادهایی مانند «برجام» سطحی پیچیده‌تر هم به خود گرفته، به گونه‌ای که مقامات کشورهایی نظیر ایالات متحده در هفته‌های اخیر مواضع سخت‌تری نسبت به ایران اتخاذ نموده‌اند.
نویسنده : محمد اسماعیلی 
«تخاصم» با جمهوری اسلامی ایران را باید رویکرد ثابت نظام سلطه دانست که با تغییر و تحولات و دگرگونی رفتارها در صحنه بین‌الملل هیچ‌گاه جای خود را به تعامل و توازن نداده، بلکه با پیش آمدن رخدادهایی مانند «برجام» سطحی پیچیده‌تر هم به خود گرفته، به گونه‌ای که مقامات کشورهایی نظیر ایالات متحده در هفته‌های اخیر مواضع سخت‌تری نسبت به ایران اتخاذ نموده‌اند.  
آخرین اتهامی که به‌واسطه توافق هسته‌ای نسبت داده شده «تلاش مطالعاتی-ساختاری و فنی ایران برای تولید بمب اتم» است. اگر چه طی 12 سال گذشته چنین ادعایی را مقامات و رسانه‌های غربی عنوان کرده‌اند اما هر بار جمهوری اسلامی ایران با رد چنین ادعایی، آن را یک اتهام بدون سند و خالی از ادله حقوقی می‌داند و غربی‌ها را به خاطر اتخاذ چنین موضع بدون سندی سرزنش می‌کند اما در شرایط فعلی مقامات غربی با استناد به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چنین ادعایی را مطرح می‌کنند چرا که عالی ترین مرجع فنی انرژی هسته‌ای آن را مطرح کرده است. 
در قسمتی از گزارش سیاه، سفید و خاکستری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اینگونه می‌آید: «ارزیابی آژانس این است که قبل از پایان سال ۲۰۰۳ طیفی از فعالیت‌های مرتبط با ساخت ابزار انفجار هسته‌ای در ایران به صورت تلاش‌های هماهنگ انجام شده است و برخی از فعالیت‌ها قبل از سال ۲۰۰۳ انجام شده‌اند. ارزیابی آژانس این است که این فعالیت‌ها، از سطح مطالعات امکان‌سنجی و علمی و کسب برخی صلاحیت‌ها و توانمندی‌های فنی مرتبط بالاتر نرفته‌اند. آژانس هیچ شواهد موثقی درباره فعالیت‌هایی در ارتباط با ساخت بمب انفجاری هسته‌ای بعد از سال ۲۰۰۹ در اختیار ندارد.» 
اگر چه در برخی از بندهای گزارش هم نقاط خاکستری «مبنی بر تفسیر پذیری متن گزارش» و نقاط سفیدی محتمل بر «از نظر آژانس، اثبات عدم وجود انحراف در فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تأیید شده است» هم وجود دارد.  اتهامات مندرج در گزارش آژانس یعنی آنکه تمام ادعاهای گذشته علیه ایران - مبنی بر تلاش کشورمان برای ساخت و تولید بمب اتمی- تنها اتهام نبوده و حقیقتی بوده که صحت آن امروز ثابت ومسجل شده است، به بیان بهتر گزارش اخیر آژانس مهر تأییدی بر صحت گفتار امریکا و متحدانش در قبال کشورمان و نمایانگر غیرواقعی بودن گفته‌های کارگزاران کشورمان طی 12 سال گذشته است.
در شرایطی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای توانسته نظرات و خواسته‌های 12 ساله نظام سلطه را به صورت کامل، مستند و شفاف در گزارش جاسازی کند که صدور قطعنامه آتی شورای حکام با همین محتوا می‌تواند از یک سو پرونده حقوقی-سیاسی دیگری را علیه ایران بازگشایی کند و از سوی دیگر می‌تواند در صورتی که برجام در آینده به هر دلیلی ملغی شود، گزارش آژانس و قطعنامه شورای حکام - که ایران را به داشتن فعالیت‌های نظامی در گذشته متهم کرده است - به قوت و قاطعیت خود باقی بماند و فصل نوینی از اقدامات خصمانه علیه کشورمان را رقم بزند. 
    
تلاش برای نگه داشتن ایران در مقام اتهام و پاسخگویی
همانطور که اشاره شد بعد از برجام -و اکنون بعد از گزارش آمانو- مقامات غربی تلاش می‌کنند. سطح دیگری از اتهامات علیه کشورمان را - البته این بار به‌واسطه گزارش آژانس مستند و متقن- بیان کنند در یکی از این نمونه‌ها، جان کری وزیر امور خارجه امریکا بعد از گزارش آمانو و با اشاره به آن بیان می‌کند « امریکا هیچ گاه تردید نداشت که ایران روی تسلیحات هسته‌ای کار می‌کرده. اکنون مسئله اصلی این است که بدانیم ایران برای پایبندی به توافق هسته‌ای چه کار انجام می‌دهد.»   وزیر امور خارجه امریکا همچنین تأکید می‌کند که توافق هسته‌ای تضمین می‌کند اتفاقات گذشته، در آینده اتفاق نمی‌افتد و این مسئله اصلی است. 
کری همچنین در مرکز سابان اندیشکده بروکینگز بیان می‌کند: «ما یکی از دیپلمات‌های زبده و توانای‌مان، سفیر سابق، «استیو مال» را مأمور کرده‌ایم که ۲۴ ساعته و هفت روز هفته ما را مطمئن کند که ایران به‌طور دقیق تعهداتی را که گفته انجام می‌دهد.» 
سخنان کری به خوبی گویای این نکته است که ایالات متحده امریکا در کنار سایر کشورهای غربی تلاش می‌کند با تکرار ادعاهای مندرج در گزارش آژانس با تکرار اتهامات12ساله، جمهوری اسلامی ایران را همچنان در مقام اتهام و پاسخگویی قرار دهد. آنها به خوبی می‌دانند با اصلی به نام «تکرار مکرر اتهامات» علیه کشورمان است که می‌توانند اجرای برجام را – که متن آن مشتمل بر اصل تفسیر‌پذیری است – به نفع خود مصادره کرده و بسیاری از تعهدات را کأن‌لن‌یکن باقی بگذارند. ‌
 ‌  
معرفی ایران به عنوان تهدید اصلی جامعه بین‌الملل 
تکرار اتهامات گذشته توسط جان کری و دیگر مقامات غربی به بهانه گزارش آمانو که فصل مشترک همه آنها «تلاش ایران برای تولید بمب هسته‌ای» یا «فعالیت‌های هسته‌ای ایران جنبه‌های نظامی و غیرصلح آمیز هم دارد » است گویای این نکته هم هست که نظام سلطه با به‌کارگیری چنین عباراتی تلاش می‌کند پس از برجام هم، ایران را مهم‌ترین و اصلی‌ترین تهدید برای صلح و امنیت جهانی معرفی کند‌. 

حفظ سایه تهدید بر سر ایران
مستند کردن این نکته که ایران در گذشته نه چندان دور به دنبال سلاح هسته‌ای بوده را زمانی که در کنار جمله تهدیدآمیز جان کری در مرکز سابان اندیشکده بروکینگز مبنی بر اینکه «امریکا نظارت طولانی و کاملی بر برنامه هسته‌ای ایران دارد و هرگونه گریز این کشور را متوجه می‌شود» قرار می‌دهیم و تهدیدات روز افزون 26ماه گذشته را به یاد می‌آوریم به این نکته می‌رسیم که غربی‌ها همچنان تمایل دارند که سایه‌ای از تهدید نظامی را بر سر ایران نگه دارند، چراکه در سایه چنین فرآیندی است که جمهوری اسلامی ایران امتیازات بیشتری به غرب خواهد داد‌. 
    
ایران مساوی با تروریسم! 
مستند کردن اتهامات گذشته در گزارش آمانو و هم‌پوشانی آن با اتهامات دیگری نظیر «حمایت ایران از گروه‌های تروریستی نظیر حزب‌الله و حماس!» و همچنین «سندسازی برای دست داشتن ایران در برخی از ترورها و اقدامات نظامی در سطح دنیا» گویای این نکته هم است که غربی‌ها با اینگونه بازی‌های روانی- رسانه‌ای تلاش می‌کنند همچنان نام ایران مساوی با تروریسم معرفی شود. 
همانگونه که اشاره شد، رویکرد نظام در قبال جمهوری اسلامی ایران بعد از برجام -و به فرض اجرای تمام و کامل این معاهده‌  هیچ‌گونه تغییری نخواهد کرد آنگونه که تنظیم متونی نظیر برجام یا قطعنامه2231 و گزارش اخیر آمانو و تفسیر غربی‌ها از چنین متونی گویای این نکته است که «تضعیف ایران در افکار عمومی دنیا»، «متوقف‌سازی رشد و توسعه صنعت هسته‌ای کشور»، «تقلیل توان و قدرت نظامی ایران» و «معرفی ایران به عنوان تهدید کننده  ارشد صلح و امنیت دنیا» و در نهایت تغییر بنیادین در ساختار سیاسی کشور و یا حداقل تغییر ماهیت انقلاب اهداف عمده غرب از تعامل با ایران است و چنین اهدافی هیچ گاه تغییر نخواهد کرد. 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.