اصول گرایان سرپل زهاب

اصول گرایان سرپل زهاب

سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» مبارکباد
اصول گرایان سرپل زهاب

اصول گرایان سرپل زهاب

سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» مبارکباد

هجمه رئیس‌جمهور به منتقدان عهدشکنی‌های امریکا

حمله دوباره به منتقدان برجام... این مهم‌ترین رویکرد رئیس‌جمهور در سخنرانی‌هایش طی ماه‌های گذشته است
نویسنده : جعفر تکبیری 
حمله دوباره به منتقدان برجام... این مهم‌ترین رویکرد رئیس‌جمهور در سخنرانی‌هایش طی ماه‌های گذشته است؛ ماه‌هایی که همگان چشم‌انتظار به ثمر نشستن دستاوردهای توافق هسته‌ای یا همان برجام و لمس این دستاوردها در زندگی شخصی‌شان بودند؛ رویدادی که با کارشکنی‌های غربی‌ها شکل نگرفت تا دولتی‌ها که پیشبرد کار کشور را به روزهای پسابرجام گره زده بودند، روزهای سختی را در پاسخگویی به مردم سپری کنند. این روند تا آنجا پیش رفت که وزیر امورخارجه مجبور شد چندین نشست مختلف با همتایان غربی خود به ویژه امریکایی‌ها برگزار کند تا چالش‌های موجود بر سر تحقق دستاوردهای برجام را حذف کند و حتی برخی دیگر از اطرافیان رئیس‌جمهور به جمع منتقدان رفتار امریکا پیوستند اما حالا با تحقق نیافتن این دستاوردها، مهم‌ترین رویکرد دولت و شخص رئیس‌جمهور حمله به منتقدان برجام است تا از این طریق بتوانند کمی از دامنه نقدها بکاهند. نکته مهم در این بین آنجاست که این حملات به منتقدان برجام در حالی صورت می‌گیرد که حتی خود اعضای دولت از جمله ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و حتی محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه نیز در مجامع مختلف به عدم تحقق دستاوردهای برجام اعتراف کرده‌اند؛ اعتراف‌هایی که گویا رئیس‌جمهور هنوز قصد ندارد بپذیرد. 
حال بار دیگر این اتفاق و حمله به منتقدان برجام در سخنرانی دیروز رئیس‌جمهور نمود پیدا کرد؛ جایی که روحانی گفت: «زمانی که می‌گفتیم می‌توان در پای میز مذاکرات مشکلات را حل کرد، بددل‌ها عنوان می‌کردند که این کار امکانپذیر نیست و روزی که می‌خواستیم با شش قدرت جهانی به توافق برسیم، باز هم بدبین‌ها و بدگمان‌ها گفتند که درست است که به توافق رسیدید، اما قابل اجرا نیست و آن روزی که به روز اجرای برجام رسیدیم، باز هم همان‌ها چنین گفتند که آنان به آنچه به شما وعده داده‌اند، عمل نخواهند کرد و شما در این مذاکرات به موفقیت نرسیدید.» 

  سد بزرگ پیش پای ملت برداشته شد!
حسن روحانی که در مراسم روز جهانی کارگر سخن می‌گفت، عنوان کرد: راه برای سرمایه‌گذاری خارجی و افزایش تولید، در دوره پسابرجام گشوده شده و امروز نیازمند کار و تولید هستیم و این دو بدون سرمایه و تکنولوژی امکانپذیر نیست. رئیس‌جمهور با بیان اینکه در حال حاضر سد بزرگ پیش پای ملت و کارگران با تلاش دیپلمات‌ها برداشته شده است، افزود: برجام راه را برای حرکت به سمت تعالی برای مردم باز کرده است. روحانی با اشاره به اینکه زمانی که ما می‌گفتیم پای میز مذاکرات می‌توان مشکل را حل کرد، بدبین‌ها و بدگمان‌ها می‌گفتند امکان‌پذیر نیست، گفت: زمانی که با شش قدرت جهانی به توافق رسیدیم باز هم بدبین‌ها و بدگمان‌ها می‌گفتند، قابل اجرا نیست و نیز در روز اجرا باز هم بدبین‌ها گفتند که به آنچه به شما وعده داده شده عمل نخواهد شد. 
وی با طرح این سؤال که چرا کار یک ملت بزرگ را کوچک نشان می‌دهید؟ افزود: این کار بزرگی که انجام شد، کار دولت نیست بلکه کار یک ملت بزرگ، قدرتمند و مقاوم است و کاری است که توسط همه مردم با هدایت‌های رهبر معظم انقلاب انجام شده است. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه برجام تصویب و اجرا شده است، گفت: می‌گویند که در مقام عمل برجام را نمی‌بینیم. صادرات نفت و میعانات از یک‌میلیون و 200 هزار بشکه به 2 میلیون و 300 هزار بشکه رسیده است اما می‌گویند این چیزی نیست که دو برابر شده و مهم نیست. روحانی با بیان اینکه در حال حاضر در سایه برجام برای نقل و انتقال پول دست شما باز شده است اما بدگمان‌ها می‌گویند مهم نیست، افزود: در سایه برجام به جای اینکه کشتی‌های بزرگ در ساحل کشور همسایه پهلو بگیرند و با لنج بار به ایران برسد و برای هر کانتینر 700 دلار پول بگیرند، در ساحل ایران پهلو می‌گیرد و می‌گویند چیزی نیست. بدگمان‌ها می‌گویند ما در سایه تحریم زندگی خوبی داشتیم چرا زندگی ما را برهم زدید. رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز روزی است که راه برای سرمایه‌گذاری خارجی باز شده و نیاز به کار و تولید داریم، افزود: آیا تولید و کار بدون سرمایه و تکنولوژی امکانپذیر است؟ شرکت پرافتخاری به نام مپنا بدون سرمایه‌گذاری و اقتصاد دانش‌بنیان ایجاد نمی‌شد، اگر امروز کارگران، مهندسان و مدیران مپنا به عظمت شرکت خود افتخار می‌کنند، به‌خاطر کار، تلاش، علم و سرمایه‌گذاری در این بخش است. 
 
  لزوم حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان
دکتر روحانی با اشاره به اینکه امروز بنگاه‌های اقتصادی کشورمان در سطح جهانی در حال رقابت با رقبای خود هستند، اظهار داشت: شرکت‌های ایرانی باید قدرت و توان رقابت خود را در مقابل شرکت‌های بزرگ جهانی ارتقا دهند و اگر می‌خواهیم که از لحاظ اقتصادی درآمد و ثروت خود را افزایش داده و در کنار آن وضع کارگران بهبود یابد، باید به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کنیم. رئیس‌جمهوری اضافه کرد: اگر نتوانیم با دنیا رقابت کنیم، نخواهیم توانست بازار صادراتی منطقه و جهان را از آن خود کنیم و اگر نتوانستیم بازار صادراتی را در اختیار بگیریم، نمی‌توانیم سطح تولید خود را از لحاظ کمی و کیفی افزایش دهیم. 
دکتر روحانی با اشاره به اینکه متأسفانه طی 40 سال گذشته توان اقتصادی کشورمان پاسخگوی میزان متقاضیان کار نبوده است، خاطر نشان کرد: در طول این سال‌ها همواره آمار متقاضیان کار بالا و توان اقتصادی برای جذب کارگر ساده و حتی متخصصان فراهم نبوده و این باعث یک ناامنی در بخش اشتغال شده که برای رفع آن، باید زمینه را برای اشتغال بیشتر فراهم کرد که به تبع آن، جایگاه و شأن کارگر نیز ارتقا می‌یابد. رئیس‌جمهوری اضافه کرد: همانگونه که در اقتصاد باید رقابت وجود داشته باشد، باید شرایطی فراهم شود که کارگران نیز برای انتخاب شغلی در شأن خود، قدرت انتخاب داشته باشند. 
دکتر روحانی با تأکید بر اینکه باید مردم به آینده کشور امیدوار بوده و آینده اقتصاد، روشن بوده و تورم در مسیر کاهنده در جریان باشد، اظهارداشت: باید شرایطی در کشور فراهم شود تا کسانی که به دنبال سرمایه‌گذاری هستند آینده روشنی را پیش روی خود مشاهده کنند و آرامش اقتصاد به آن است که تورم در سطح قابل قبولی باشد. 

  تداوم روند کاهش نرخ تورم
رئیس‌جمهوری با اظهار خوشحالی از اینکه در دولت تدبیر و امید حقوق کارگران و کارمندان از نرخ تورم بالاتر بوده است، گفت: ایجاد چنین شرایطی گام بسیار مهمی بود که دولت یازدهم برداشته و تکیه دولت از لحاظ اجتماعی و سیاسی بر قشر کارگر است. دکتر روحانی، تداوم روند کاهش نرخ تورم را برای اقتصاد بسیار حائز اهمیت دانست و اظهارداشت: در روز ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم، تورم بالای 40 درصد بود که به مردم وعده دادیم آن را تا پایان شش ماه به 35 درصد برسانیم که این وعده محقق شد، سپس به مردم وعده دادیم که در سال 93 تورم را به رقم 25 درصد برسانیم که در شب عید سال 94 تورم به حدود 15 درصد رسید و در سال 94 با اینکه وضع اقتصادی همه کشورهای تولیدکننده نفت بسیار بد بود و وضع اقتصادی کشورمان نیز خوب نبود ولی با این حال به مردم وعده دادیم که باید تورم از 15 درصد هم کاهش یابد و خوشبختانه در شب عید سال جاری تورم به 12 رسید و امروز میزان تورم مطابق آمار و شاخص‌های مرکز آمار به زیر 11 درصد رسیده و ان‌شاء‌الله تا پایان امسال، تک‌رقمی خواهد شد. 
دکتر روحانی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم اقتصاد کشور در حال پیشرفت بوده و کارگر در کارخانه، خانه و خیابان از امنیت فکری و شغلی برخوردار باشد، باید شاخص‌های کلان اقتصادی کشورمان در مسیر درست قرار بگیرد. رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه اقتصاد کشور درست نمی‌شود مگر اینکه از قدرت جذب سرمایه برخوردار باشیم، اظهار داشت: امروز این شرایط فراهم شده و همه شاهدیم رؤسای جمهوری که به ایران سفر می‌کنند به همراه خود نمایندگان دهها شرکت مهم اقتصادی را برای امضای قراردادهای متعدد می‌آورند و در جریان سفر رئیس‌جمهور قزاقستان بیش از 56 سند توسط بخش خصوصی دو کشور به امضا رسید و رئیس‌جمهور کره‌جنوبی نیز با نمایندگان تعداد زیادی از کمپانی‌های اقتصادی به ایران خواهد آمد. دکتر روحانی خاطر نشان کرد: اگر زمانی باید دست دراز کرده و فناوری‌های پیشرفته را از کشورهای دیگر دریافت می‌کردیم، امروز چنین نیست و خودمان فناوری‌های پیشرفته در اختیار داریم و می‌توانیم برای ارتقای هر چه بیشتر این فناوری‌ها، با سایر کشورها تعامل کنیم. 
رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه در سال 95 شرایط برای فعالیت‌های اقتصادی در مقایسه با سال گذشته مناسب‌تر خواهد شد، گفت: امسال را با هدف‌گذاری رشد 5 درصد شروع کرده‌ایم و اگر بتوانیم تورم را به صورت کاهنده ادامه داده، رونق اقتصادی به‌وجود آوریم و رشد اقتصادی متناسب داشته باشیم و در کنار آن، سرمایه داخلی و خارجی را جذب کرده و بانک‌ها را در مسیر رونق اقتصادی فعال کنیم، می‌توانیم به یک قدرت بزرگ اقتصادی تبدیل شویم. دکتر روحانی تصریح کرد: به حول و قوه الهی روز به روز در مسیر پیشرفت کشور عزیزمان تلاش کرده و آینده‌ای آبادتر برای کشور و اقتصاد ایجاد خواهیم کرد و دولت در این زمینه پشتیبان و حامی کارگران خواهد بود و اینکه توانسته‌ایم 10 میلیون نفر را عمدتاً از قشر کارگر و افراد حاشیه‌نشین تحت پوشش بیمه قرار دهیم گام مهمی برای این قشر محسوب می‌شود. 

   تقدیر از حضور مردم در انتخابات
دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری انتخابات شکوهمند مجلس شورای اسلامی در هفتم اسفند و 10 اردیبهشت سال جاری اظهار داشت: مردم در این انتخابات بهترین‌ها را برگزیدند و خوشحالیم مجلس شورای اسلامی که از خردادماه شروع به کار خواهد کرد، هماهنگی بیشتری با دولت داشته باشد و دولت بتواند به وعده‌هایی که به مردم داده عمل کند و عهدی که با همدیگر در خرداد 92 داشتیم را به خوبی به مقصد برسانیم. رئیس‌جمهوری همچنین با تجلیل از حضور بانوان در پای صندوق رأی و نیز در لیست نامزدهای راه‌یافته به مجلس شورای اسلامی، گفت: برای اولین بار 18 نماینده خانم به مجلس شورای اسلامی راه یافتند که یک رکورد است و خوشحالیم که بانوان عزیز کشورمان در همه صحنه‌ها و به ویژه در سیاست، حضور دارند و این نیز از آثار بعثت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) است که زنان را به صحنه آورد و فرمود که مرد و زن، عرب و عجم، کوچک و بزرگ، روستایی و شهری و سیاه و سفید به‌جز در تقوا بر یکدیگر برتری ندارند.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.