اصول گرایان سرپل زهاب

اصول گرایان سرپل زهاب

سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» مبارکباد
اصول گرایان سرپل زهاب

اصول گرایان سرپل زهاب

سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» مبارکباد

پاسخی به یاوه گویی های مهدی خزعلی؛


آقای منحرف! قلاده فتنه گران را از گردن خود جدا کنید+ تصاویر

آقای خزعلی شکست تفکرات لیبرالیسم شما و امثال شما در انتخابات 88 باعث ضربه مهلکی به شما شده است که در گذشته افتخار بر گردن گذاشتن قلاده رسانه هایی همچون صدای آمریکا را دارید، به این رسانه ها بگویید که قلاده های شما را گشادتر کنند تا خفه نشوید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "دانشجونیوز" ، این روزها  با روی کار آمدن برنامه خندوانه که مخاطبانی میلیونی را به خود جذب کرده، در بخشی از این برنامه که استندآپ کمدین نام دارد و بهترین مجری کمدین را با نظر مردم مشخص می کند، بازیگرانی همچون امین حیایی و امیر ژوله به مرحله نهایی این مسابقه رسیدند.

عده ای از اصلاح طلبان  و حامیان فتنه88، که مشت محکمی را از فیلم قلاده های طلا خورده اند که این فیلم به بیان حقایق انتخابات 88 می پردازد، از این رو سعی دارند امین حیایی، بازیگر نقش اول این فیلم سیاسی را با تبلیغاتی در فضای مجازی و روزنامه های زنجیره ای خود، تخریب کنند تا شاید با این کار  کارهای خود را  در فتنه 88 تطهیر و به نوعی عقده گشایی شکست در انتخابات88 را کرده باشند.

در دولت یازدهم، اصلاح طلبان از هر افترا و توهینی که توانسته اند به اقشار مردم  نظیر جوانان انقلابی، دانشجویان، تاکسی رانان، منتقدها بزنند، دریغ نکرده اند و این بار سیبل توهین ها به طرف برخی از هنرمندان  سینما نشانه رفته است.

در فیلم قلاده های طلا، امین حیایی نقش فرد اطلاعاتی را دارد که به اشتباه به عنوان جاسوس شناسایی می شود و وی برای اثبات حقانیت خود، همه تلاش خود را در جهت شناسایی جاسوس مورد نظر در وزارت اطلاعات انجام می دهد که به این واسطه اعضای فتنه گر انتخابات ریاست جمهوری را نیز شناسایی می کند.

از این رو، مهدی خزعلی فرزند مرحوم آیت الله ابوالقاسم خزعلی، چند روز از فوت پدر نگذشته که با حرف هایی وقیحانه، هنرمندانی که برای روشن شدن حقایق گام برداشته اند را متهم به "درباری بودن" و در "گرو زر و زور و تزویر" کرده است.

آقای خزعلی منظورتان از درباری بودن و زور و تزویر چیست؟ مگر رهبر انقلاب بارها در سخنان خود نفرموده اند که انتخابات سال 88 در صحت و سلامت کامل انجام شده است، پس این عوام فریبی ها در نزد مردم چه مفهومی دارد؟!

آیا شما و دوستان هم طیف شما نبودید که تشدید تحریم ها و خوراک رسانه ای را از ضد انقلابیون آن طرف آب درخواست و تامین می کردید و سرکردگان اسراییلی و انگلیسی و آمریکایی و همچنین منافقان و تمام افرادی که با این نظام دشمنی و کینه دارند را امیدوار به سقوط نظام می کردید؟!

شما در صفحه اینستاگرامتان اشاره به هنرمند درباری کرده اید و می خواهید با این کار کورکورانه، ملت فهیم ایران را علیه هنرمندان ارزشی بشورانید و از این طریق عقده گشایی کنید.

مثل اینکه برخی امثال مهدی خزعلی هر وقت چیزی به مذاقشان خوش نیاید، چاره ای جز توهین و تخریب فرد مورد نظر پیدا نمی کنند و به همین روال در فضای رسانه ای وقت خود را می گذرانند.

شما اشاره کردید که هنرمند باید در خدمت مردم و ارزش ها باشد، حال منظور خود را از ارزش ها چه می دانید که با گفتار نسنجیده تان و برای عرض اندامی در عرصه هنر که به شما هیچ ربطی ندارد، نظر می دهید.

آقای خزعلی شکست تفکرات لیبرالیسم شما و امثال شما در انتخابات 88 باعث ضربه مهلکی به شما شده است که در گذشته افتخار بر گردن گذاشتن قلاده رسانه هایی همچون صدای آمریکا را دارید، به این رسانه ها بگویید که قلاده های شما را گشادتر کنند تا خفه نشوید.

فیلم  قلاده های طلا که شما دم از عدم حقیقت  آن می زنید، برای  افرادی بود که به بهانه تقلب در انتخابات، مردم را دعوت کردند به خیابان ها بریزند و در روز عاشورا کف و سوت بزنند و با  شناختی که ما از هم فکران شما داریم، زیر سوال بردن و توهین به امامان معصوم و انقلاب برای شما امری عادی است و بعید نیست عده ای با این تفکرات، برای غربی ها و آمریکایی ها خوش رقصی کنند.

می دانیم که فیلم قلاده های طلا برای هویت سیاسی شما ننگ است چرا که هویت واقعی همفکران شما را به مردم نشان داده است و این را هم می دانیم که چندین بار به این فیلم نگاه کرده اید و همچنان علت شکست فتنه را در انتخابات تحلیل و بررسی می کنید، اما به شما و امثال شما می گوییم که امثال ده نمکی ها و حیایی ها باید حضور داشته باشند که هویت واقعی شما را به ملت نشان دهند.

هیچ کسی بهتر از پدر مرحوم شما جنابعالی را نمی شناسد که گفت پسرم مهدی خزعلی از راه مستقیم منحرف شده درست در خط مقابل قرار گرفته هر چه نصحیت می‌کنم و برای هدایتش متوسل به اولیای خدا می‌شوم اثر نمی‌کند.

ما هم همانند پدر پزرگوار شما دعا می کنیم که در صورت برنگشتن از راه انحراف، خداوند متعال اسلام و انقلاب و مسلمین را از شر شما مصون و محفوظ گرداند./انتهای پیام

هاشمی‌رفسنجانی: نوشته روزنامه جوان مسئله مهمی نیست !

دوشنبه هفته قبل روزنامه «جوان» در پاسخ به ادعای مکرر آیت‌الله هاشمی که اول می‌گفت «روحانیت درباره احمدی‌نژاد اشتباه کرد» و سپس بنی‌صدر را هم به این قاعده اضافه کرد، استدلال کرد که هاشمی در معادله جلال‌الدین فارسی- آیت- بنی‌صدر مؤثر بوده و همچنین در هویت‌یابی و رشد پلکانی احمدی‌نژاد نیز مؤثر بوده است چراکه احمدی‌نژاد استاندار نمونه وی بوده. روزنامه جوان نتیجه گرفت که اگر روحانیت در خصوص این دو اشتباه کرده‌اند، هاشمی نیز در همین پازل تعریف می‌شود و جدای از روحانیت نیست.
هاشمی‌رفسنجانی: نوشته روزنامه جوانمسئله مهمی نیست !دوشنبه هفته قبل روزنامه «جوان» در پاسخ به ادعای مکرر آیت‌الله هاشمی که اول می‌گفت «روحانیت درباره احمدی‌نژاد اشتباه کرد» و سپس بنی‌صدر را هم به این قاعده اضافه کرد، استدلال کرد که هاشمی در معادله جلال‌الدین فارسی- آیت- بنی‌صدر مؤثر بوده و همچنین در هویت‌یابی و رشد پلکانی احمدی‌نژاد نیز مؤثر بوده است چراکه احمدی‌نژاد استاندار نمونه وی بوده. روزنامه جوان نتیجه گرفت که اگر روحانیت در خصوص این دو اشتباه کرده‌اند، هاشمی نیز در همین پازل تعریف می‌شود و جدای از روحانیت نیست. 
در پاسخ به این یادداشت غلامعلی رجایی که هویت‌ خود را به آیت‌الله هاشمی سنجاق کرده و گویی بادیگارد رسانه‌ای ایشان است درصدد پاسخ برآمده و هم تلاش کرده است مطلب جوان را کم‌‌اهمیت جلوه دهد(هاشمی گفت جوان مسئله مهمی نیست)   و با آنکه می‌نویسد: «یادداشت‌نویس جوان در این یادداشت کوتاه کمتر از 50نیم سطری...» اما در پاسخ به این 50 نیم سطری که مدعی مهم نبودن هم است 80 درصد صفحه 6 روز یک‌شنبه روزنامه شرق را اختصاص داده است. بنابراین نشان می‌دهد که آن مطلب کوتاه چقدر مهم بوده است که وی هم با آیت‌الله در این باره مذاکره کرده و هم بیش از 3 هزار کلمه نوشته و خود نیز آورده است: «اگرچه بنای پاسخ به این مقاله کوتاه روزنامه جوان را نداشتم و به قول هاشمی که با خنده به من گفت روزنامه جوان مسئله مهمی نیست!  و ای کاش چند ساعت از من برای این نوشته مصرف نمی‌شد». جوان برای آن یادداشت «کوتاه» و «غیرمهم؟!» نیم ساعت وقت صرف کرد اما چون مهم نبوده آقای رجایی افسوس می‌خورد که چند ساعت وقت خود را صرف کرده است. جالب توجه اینکه این بادیگارد رسانه‌ای آیت‌الله هاشمی به فلسفه نگارش یادداشت جوان و مدعای قبلی هاشمی مبنی بر اشتباه روحانیت اشاره‌ای نکرده است اما روزنامه جوان مفتخر است که برای «50 نیم سطر کوتاه» یک صفحه و ساعت‌ها وقت برای پاسخگویی از ایشان گرفته است. همچنین بهتر است آقای رجایی به مراد خود آقای هاشمی بگوید شما که در همه دوره‌های تاریخ انقلاب خود را منشأ اثر و در متن ماجراها معرفی می‌کنید چرا برای تخطئه‌ مخالفان خود که با بیشترین آرای مردمی دولت را به دست گرفته‌اند، رأی مردم را نادیده گرفته و برخی روحانیون را مقصر معرفی می‌کنید؟ این خوی اقتدارگرایانه شماست که هر جا به مخالفان خود می‌تازید، مردم و رأی آنها را فراموش می‌کنید و بی‌اهمیت می‌دانید. 

حسینی: توهین مرعشی به مردم نشانه روحیه دیکتاتوری وی است

عضو کمسیون فرهنگی گفت: جریان فکری مرعشی رای مردمی را می خواهند که با آنها همراه هستند و گرنه به بدترین نوع ممکن به اعتقادو انتخاب مردم توهین می کنند، توهین مرعشی به شرف مردم برخاسته از روحیه دیکتاتوری وی و همفکرانش است.
به گزارش مشرق، سیدمرتضی حسینی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره صحبت‌های اخیر حسین مرعشی و توهین به حامیان دولت نهم و دهم و شرافت مردم،گفت: متاسفانه این چنین افرادی که مردم را به بدترین الفاظ خطاب می‌کنند یک روح استکباری دارند که هر کس مخالف آنها باشد تمام توان خود را جهت از میان برداشتن آن می‌گذارند تا آن فرد، آن تفکر و یا عقیده مخالف، نابود شود.

وی ادامه داد: دولت نهم و دهم با تمام اشکالاتش توانسته بود جریانات امثال مرعشی را منزوی کند، تا قبل از سرکار آمدن دولت نهم و دهم کسی جرأت نزدیک شدن به جریانات مرعشی و فرزندان آقای هاشمی رانداشت، کسی نمی‌توانست علیه آنها حرفی بزند، باید قبول کنیم اگر امروز قوه قضائیه توانسته است مهدی هاشمی را محاکمه کند یا با مفسدان اقتصادی وابسته به این جریان برخورد کند، از ثمرات همان دوران انزوا و ایجاد جریان و زمینه سازی مردمبود، به همین دلیل جریان خانواده هاشمی و یا مرعشی ها از مردمی که به فرد دیگری غیر از حلقه هاشمی رای داده بودند، کینه به دل دارند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: جریان فکری مرعشی  تا به مردم نیازی نداشته باشد کاری با مردم ندارد، آنها رای مردمی را می خواهند که با آنها همراه هستند و گرنه به بدترین نوع ممکن به اعتقاد، نظر و انتخاب مردم توهین می کنند، توهین مرعشی به شرف مردم برخاسته از روحیه دیکتاتوری وی است.

به گزارش تسنیم، مرعشی روز گذشته گفته بود: اگر کسی از تکرار دولت‌ احمدی‌نژاد تنش نلرزد یک ایرانی "باشرف" نیست.

منبع: تسنیم

علیرضا زاکانی :


صالحی اسناد محرمانه با آژانس را ارائه دهد

رئیس کمیسیون ویژه برجام در نامه ای به رئیس سازمان انرژی اتمی خواستار ارائه اسناد دو توافق محرمانه بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی به این کمیسیون شد.به گزارش خبرنگار مهر علیرضا زاکانی رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در نامه ای به علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی خواستار ارائه اسناد دو توافق محرمانه بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، که پس از دست یابی به توافق نهایی هسته ای در وین بین صالحی و یوکیو آمانو به امضا رسید، به کمیسیون ویژه برجام شد.پیش از این نیز زاکانی در نامه ای به وزیر امور خارجه کشورمان به صورت رسمی خواستار حضور یوکیو آمانو مدیرکل آژانس 
بین المللی انرژی اتمی در جریان سفر قریب الوقوعش به تهران، در کمیسیون ویژه برجام برای پاسخگویی درخصوص برخی مسائل مربوط به توافق ایران و آژانس شده بود.گفتنی است کمتر از یک ماه پس از جمع بندی مذاکرات وین، آمانو در پاسخ به درخواست نمایندگان کنگره آمریکا، با سفر به این کشور به ابهامات آنها پاسخ داد.


رسالت

پیاده(گفت و شنود)

گفت: روزنامه‌های زنجیره‌ای همه ساله در این روزها و قبل از سفر رئیس‌جمهور به نیویورک تیترهای درشت صفحه اول خود را با ذوق‌زدگی به احتمال دیدار روحانی و اوباما اختصاص می‌دهند.
گفتم: امسال هم این رویه را شروع کرده‌اند و یکی از آنها با تیتر درشت از احتمال این ملاقات خبر داده است!
گفت: ولی می‌دانند که ملت هرگز اجازه ملاقات با شیطان را نمی‌دهند و آقای روحانی هم از همان گفت‌وگوی تلفنی سال اول خاطره خوشی ندارد.
گفتم: ذوق‌زدگی که با واقعیات سروکاری ندارد! یکی از مسافران در هواپیما به دستشویی رفت، وقتی برگشت دید یکی از مسافران جای او نشسته است. پرسید؛ چرا جای من نشسته‌ای؟ و یارو که خیلی دمغ شده بود، گفت: ببخشید! فکر کردم پیاده شدی!


کیهان امروز

رئیس جدید دانشگاه امام صادق(ع) منصوب شد

رئیس جدید دانشگاه امام صادق(ع) منصوب شد
یکشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۳
مرجع : خبرگزاری فارس
حجت الاسلام سعید مهدوی کنی با تصمیم اعضای هیأت امنای دانشگاه امام صادق(ع) به عنوان رئیس جدید این دانشگاه انتخاب شد.
رئیس جدید دانشگاه امام صادق(ع) منصوب شد
به گزارش افکارخبر، آیت الله صادق آملی لاریجانی از انتخاب حجت الاسلام سعید مهدوی کنی به عنوان رئیس جدید دانشگاه امام صادق خبر داد.

در زیر مشخصات سعید مهدوی کنی را می‌خوانید:

تحصیلات:

۱- دیپلم ریاضی فیزیک 

۲-کارشناسی ارشد معارف اسلامی و تبلیغ از دانشگاه امام صادق(ع)

۳-دکترای فرهنگ و ارتباطات

فعالیت های آموزشی:

تدریس

۱- اخلاق

۲- دروس معارف اسلامی دانشگاه ها

۳- اصول عقاید (کلام)

۴- اندیشه ها و آثار شهید مطهری

۵- تفسیر قرآن

۶- جامعه در قرآن

۷- منطق

۸- جامعه شناسی

۹- نظریه های جامعه شناسی

۱۰- نظریه های فرهنگ

۱۱- اندیشه های اجتماعی متفکران مسلمان

۱۲- جامعه شناسی دین

۱۳- فرهنگ و جامعه

۱۴- فرهنگ و ارتباطات در اسلام

فعالیت های پژوهشی:

الف) پایان نامه و رساله

۱- پایان نامه کارشناسی ارشد: مفهوم غنا از دیدگاه فقهای شیعه

۲- رساله دکتری: دین و سبک زندگی: مطالعه موردی شرکت کنندگان در جلسات مذهبی

ب) کتاب

۱- دین وسبک زندگی (چاپ اول ۱۳۸۶ و چاپ دوم ۱۳۸۷و چاپ سوم ۱۳۹۰)

۲- تعامل ارتباطات و دین : جمعی از نویسندگان (۱۳۸۸)

ج) مقالات

۱- " جستاری در فقه ارتباطات : مفهوم غنا از دیدگاه فقهای شیعه" : فصلنامه پژوهشی دانشگاه امام صادق شماره ۲۱

۲- " مفهوم سبک زندگی در علوم اجتماعی" : فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات فرهنگی ایران سال اول شماره اول

د) ترجمه

"ارتباط جمعی و فرهنگ" (فصل چهارم کتاب نظریه های ارتباط جمعی اثر مک کوئیل) فصلنامه رسانه، شماره۶۰

هـ) مصاحبه های علمی

۱-"فرهنگ و ارتباطات" : فصلنامه ندای صادق شماره ۹

۲- "تبلیغ دین در جهان معاصر" : پیام حوزه، شماره ۴۰-۳۹

۳-"سرمایه فرهنگی" : اندیشه صادق شماره۸

۴-"جنگ تفکر ها" : ویژه نامه روزنامه رسالت، ۱۶/۹/۱۳۸۲

۵-"تبلیغات و خودگردانی صداو سیما" : بولتن همایش رسانه ملی و مصرف گرایی

۶-"علت رشد و کمال شیعه وجود یک نظام تعلیم و تربیتی است": نشریه موج چهارم شماره اول

۷-"روحانیت، محور شبکه سازی جامعه شیعی" : فصلنامه فتیان شماره ۴

۸-"تربیت دینی و نظام آموزشی سکولار" : همشهری جمعه ۱۹/۷/۸۷

۹-" دین ، پژوهش، دانشگاه و حوزه" : هفته نامه شما بهمن ۱۳۸۷

۱۰-"رادیو گذشته حال آینده" : سایت رادیو گفتگو : ۲۹/۲/۸۶

۱۱-" مد گرایی و مصرف گرایی و عوامل ترویج آن" : نشریه هم اندیشی ۱۷/۴/۸۹

۱۲-«دست یابی به سیاست­های اساسی در تنظیم سبک و شیوه زندگی اسلامی- ایرانی» پروژه شورای انقلاب فرهنگی (۱۳۹۰)

و) سخنرانی علمی

۱-"مفهوم غنا از دیدگاه فقهای دوره صفوی" سمینار مکتب هنری- فلسفی اصفهان ۱۳۸۵

۲-"اخلاق و فن آوری ارتباطات و اطلاعات" و "جهانی سازی اخلاق" مجموعه مقالات دومین همایش اخلاق و فن آوری ارتباطات و اطلاعات ۱۳۸۵ و سایت جهان ساز

۳-"ارائه الگوی سبک زندگی اسلامی _ ایرانی" دفتر تبلیغات اسلامی قم ۱۳۸۹

۴-"مفهوم فرهنگ" اولین دوره علمی پژوهشی دعوت ۱۳۸۷

۵-"فقه ارتباطات؛ چیستی و ضرورت" سلسله نشست های انجمن علمی دانشجویان الهیات

۶-« چیستی سبک زندگی »سلسله نشست­های ابعاد سبک زندگی اسلامی- ایرانی مرکز تحقیقات صدا و سیما ج.ا.ا (۱۳۹۰)

۷-« اسلام و سبک زندگی » سلسله نشست­های ابعاد سبک زندگی اسلامی- ایرانی مرکز تحقیقات صدا و سیما ج.ا.ا (۱۳۹۰)

۸-« چیستی سبک زندگی » نشست« ما و مساله سبک زندگی » کانون اندیشه جوان

۹-میزگرد « دین و سبک زندگی »همایش ملی سبک زندگی اسلامی موسسه امام خمینی(قده) (۱۳۹۱)

۱۰-« سبک زندگی اسلامی- ایرانی »کمیته تدوین شاخص­های سبک زندگی وزارت تعاون، کار و تامین اجتماعی (۱۳۹۱)

۱۱-« سبک زندگی اسلامی- ایرانی »طرح و برنامه شبکه اول سیما ج.ا. ا(۱۳۹۱)

۱۲-« سبک زندگی اسلامی- ایرانی »نشست مدیران اجرایی فرهنگسراها و سازمان فرهنگی هنری شهرداری(۱۳۹۱)

۱۳- « دین و سبک زندگی »سلسله نشست­های پژوهشکده فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت ارشاد (۱۳۹۱)

ز) راهنمایی و مشاوره پایان نامه

۱-امت و همبستگی فرهنگی: رویکرد هویت گرا (راهنما)

۲-مطالعه تطبیقی مدل قرآنی دعوت و مفاهیم اصلی نظریات ارتباطات در طبقه بندی گریفین (راهنما)

۳-مولفه های هویت دینی جوانان در ایران معاصر (دوره پس از انقلاب اسلامی) دهه سوم انقلاب مطالعه موردی : جوانان تهرانی (راهنما)

۴-رهبری در مسجد: مطالعه موردی مسجد صفا (راهنما)

۵-نظام آموزش و باز تولید سرمایه فرهنگی: مطالعه موردی دانشگاه امام صادق (ع) (مشاوره)

۶-نوجوانان و هویت اسلامی: مقایسه برنامه تلویزیونی آستانه با برنامه درسی دینی دوره راهنمایی (مشاوره)

۷-تأثیر تحولات فرهنگی بر توسعه اقتصادی (مشاوره)

۸-جایگاه جابر ابن یزید جعفی در رشد شیعه در سده های نخستین (مشاوره)

۹-مقایسه رویکردهای اسلامی و فمینیستی الگوهای جنسیتی سیمای ج.ا.ا (راهنما)

۱۰-تاریخ اجتماعی مسلمانان از منظر شعرای پارسی گوی شیعه در قرن هشتم و نهم (رساله دکترا) (مشاور)

۱۱-رویکردی اسلامی به نظریه کشش متقابل نمادین: تحلیل متنی آیات و احادیث نیت در متون اسلامی (مشاوره)

۱۲-نقش فرهنگ دینی در اصلاح الگوی مصرف: مطالعه مورد مصرف انرژی (مشاور)

ح) طرح های پژوهشی

ناظر علمی طرح "شناسایی و اولویت بندی مسائل فرهنگ عمومی کشور به منظور سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی"، پژوهشگاه هنر و فرهنگ و ارتباطات ۹-۱۳۸۸

جوایز و تقدیر نامه های علمی

۱-"دین و سبک زندگی" شایسته تقدیر در یازدهمین دوره معرفی "پژوهش فرهنگی سال" ۱۳۸۵

۲-"دین و سبک زندگی" کتاب برگزیده کتاب سال سازمان فرهنگی هنری شهرداری (۱۳۸۶)

عضویت در مجامع علمی

۱-عضو هیأت امنای دانشکده صداو سیما (۱۳۸۹)

۲-عضو هیأت امنای پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فن آوری (۱۳۸۹)

۳-عضو شورای سیاستگذاری شبکه دوم سیما ج.ا.ا (۱۳۹۰ تا کنون)

۴-مدیر مسئول فصلنامه پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) (از ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۵)

۵-عضو هیأت تحریریه فصلنامه نامه صادق (از ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹)

۶-عضو هیأت تحریریه فصلنامه دین و رسانه (۱۳۸۹ تا کنون)

۷-مدیر مسئول فصلنامه علمی- پژوهشی دین و ارتباطات (۱۳۹۰ تا کنون)

روایت سردار فضلی از اجلاس سران در تهران:


بعدها نیروی انتظامی اعلام کرد که در چند روز برگزاری اجلاس گزارش حتی یک مورد سرقت کوچک را هم در تهران نداشتیم.
تأمین امنیت با جیره غذایی و بنزین شخصی!/وقتی بسیج امنیت را بدون گردان زرهی تأمین می‌کندجوان آنلاین: سردار علی فضلی در گفتگو با خبرگزاری بسیج، با اشاره به حضور پرشور بسیج در تمام عرصه های علمی، جهادی و نظامی کشور از زمان انقلاب تاکنون، اظهار داشت: در طول تاریخ انقلاب دیدیم که وقتی حادثه ای رخ می دهد بسیج است که به میدان می آید و ماجرا را حل و فصل می کند.

جانشین سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به کنفرانس سران کشورهای اسلامی که در سال 1376 در تهران برگزار شد، گفت: کنفرانس سران کشورهای اسلامی، همایش سیاسی بسیار بزرگی بود که تنها 6700 نفر میهمان خارجی داشت و طبیعتا لازم بود تا امنیتی بسیار قوی بر فضای برگزاری اجلاس حاکم باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه مقرر شد تا بسیج و سپاه امنیت اجلاس را عهده دار شوند، افزود: ما برای بررسی چگونگی تأمین امنیت این اجلاس تحقیقاتی انجام دادیم و دیدیم که برای این اجلاس که هر چند سال یکبار در یک کشور برگزار می شود تمهیدات امنیتی شدیدی از سوی کشور برگزارکننده اتخاذ می شود، بصورتی که چند لشکر زرهی و مکانیزه در خیابان ها گارد می گیرند تا امنیت برقرار گردد.

سردار فضلی ادامه داد: ما گفتیم که این مدل تأمین امنیت، یک الگوی غربی است و ما آن را قبول نداریم و برای امنیت اجلاس سران کشورهای اسلامی از الگوی خود استفاده خواهیم کرد. الگوی ما امنیت نامحسوس بود، امنیت باید برقرار می شد اما بصورت نامحسوس، ما هم دو لشکر 10 و 27 سپاه را به میدان بردیم اما به گونه ای که کسی متوجه این موضوع نمی شد.

وی اضافه کرد: وزیر کشور وقت برای هماهنگی های بیشتر با ما جلسه ای گذاشت و از ما سوال کرد که طرحتان برای تأمین امنیت اجلاس چیست و چه تعداد نیرو لازم دارید؟ ما در جواب طرحمان را ارائه کردیم و اعلام نمودیم که 100هزار نیرو را برای تأمین امنیت اجلاس سران پیش بینی کرده ایم.

جانشین سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه وزارت کشور تنها به اندازه‌ی 19هزار نفر جیره غذایی در اختیار سپاه قرار داد، خاطرنشان کرد: ما به وزیر کشور گفتیم که اصلا به کمک شما احتیاجی نداریم، چراکه نیروهای ما بسیجی هستند و یک بسیجی هم در مأموریت منتظر نمی ماند تا آب و غذا برسد، این ها با خدا معامله می کنند و در بند این مسائل نیستند و در نهایت ما به نیروهای خود اعلام کردیم که جیره غذایی‌شان را نیز خود تهیه کنند.

وی با بیان اینکه 37هزار پاسدار و سرباز و 63هزار بسیجی را برای تأمین امنیت اجلاس سران کشورهای اسلامی به میدان آوردیم، افزود: قرار بود تا حماسه ای بزرگ انجام شود و ما با کمبود 81 هزار جیره غذایی روبرو بودیم، اما از این جهت نگران نبودیم چرا که بسیجی های با اخلاص ما با وسایل نقلیه شخصی‌شان که حتی بنزین آن را نیز خود تأمین می کردند به میدان می آمدند.

وی اذعان کرد: پس از اتمام این اجلاس، بعدها نیروی انتظامی اعلام کرد که در چند روز برگزاری اجلاس گزارش حتی یک مورد سرقت را هم در تهران نداشتیم و دلیل آن این بود که 30هزار چشم بصیر بسیجی، تهران را در آن مدت، شبانه روز رصد می کرد.

سردار فضلی در ادامه گفت: در چنین اجلاسی که فقط 100هواپیما و هلیکوپتر باید امنیت آسمان منطقه را تأمین می کردند، ما با همین بسیجی ها کاری کردیم که تا شعاع حدودا 20 کیلومتری محل برگزاری اجلاس، یک باغچه نبود که از تفحص بسیجیان‌مان دور بماند.

وی با بیان اینکه چنین نیرویهایی در هیچ جای دنیا پیدا نمی شوند، یادآور شد: در زمان برگزاری اجلاس، برخی از مسؤولین امنیتی به ما می گفتند که ما در خیابان ها هیچ نیروی امنیتی نمی بینیم، نکند که شما در خواب غفلت هستید؟! اما ما به آن ها ثابت کردیم که همان بسیجیان به صورت نامحسوس به بهترین شکل امنیت اجلاس را تأمین کردند.

جانشین سازمان بسیج مستضعفین در خاتمه با تأکید بر آمادگی کامل اقشار مختلف بسیج برای دفاع همه جانبه از جمهوری اسلامی ایران در برابر تهدیدات دشمن، گفت: امروز2250 گردان بیت المقدس، امام حسین(ع) و امام علی(ع) بسیج کاملا آماده تأمین امنیت کشور هستند.

گزارش کامل مناظره خرازی و شریعتمداری در «نگاه یک»

ارسال به دوستان
شریعتمداری: برجام برای تضعیف اقتدار ایران تهیه شده و زمینه نفوذ هم دارد/خرازی: اگر نقاط ضعف برجام را برطرف کنیم راه‌های نفوذ بسته می‌شود

حسین شریعتمداری با سیدمحمدصادق خرازی در برنامه «نگاه یک» پیرامون موضوع تلاش غرب برای نفوذ در کشورمان و چگونگی مقابله با آن به گفت‌وگو نشستند.

خبرگزاری فارس: شریعتمداری: برجام برای تضعیف اقتدار ایران تهیه شده و زمینه نفوذ هم دارد/خرازی: اگر نقاط ضعف برجام را برطرف کنیم راه‌های نفوذ بسته می‌شود

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان با سیدمحمدصادق خرازی، سفیر اسبق ایران در سازمان ملل و فرانسه با حضور در برنامه «نگاه‌یک» شبکه اول سیما درباره تلاش غرب برای نفوذ سیاسی و اقتصادی در کشور با محوریت سخنان مقام معظم رهبری به گفت‌وگو نشستند.

برجام زمینه نفوذ دارد/ساختار تحریم‌ها باقی مانده/هدف آمریکا تضعیف و تغییر ایران است

برپایه این خبر مدیر مسئول روزنامه کیهان با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد احتمال نفوذ غرب در ایران پس از توافق هسته‌ای گفت: من فکر می‌کنم باید جغرافیای خود را بدانیم و نقشه راهی از دشمن داشته باشیم.

وی تصریح کرد: واقعیت این است که ما نظامی داریم که بر اسلام ظلم‌ستیز تکیه دارد و در مقابل قدرت سلطه را داریم که تقابلی ماهوی بین این دو وجود دارد.

مدیرمسئول روزنامه کیهان ادامه داد: طبیعی است نظام سلطه براندازی ما را به عنوان هدف استراتژیک خود دنبال کند.

وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در 2 ماه اخیر درباره خطر نفوذ دشمن اظهار داشت: نفوذ در حقیقت ورود پنهان برای تخریب است که دو نوع دارد؛ در نوع اول نفوذ برای عملیات تروریستی است که در این مدل عامل نفوذی تا رسیدن به هدف خود هیچ نشانه‌ای بروز نمی‌دهد که برای مقابله با این نوع نفوذ مراکزی مانند سپاه، وزارت اطلاعات و... وجود دارد.

شریعتمداری افزود: نوع دوم نفوذ، نفوذی است که برای تغییر ساختار صورت می‌گیرد که اهمیت بیشتری دارد؛ در این نوع نیروی نفوذی پنهان نبوده و دارای ویژگی‌هایی است و نیروی نفوذی در این مدل کم‌کم خود را به هدف نزدیک می‌کند.

مدیر مسئول روزنامه کیهان با اشاره به بیانات رهبر کبیر انقلاب اسلامی مبنی بر شیوه ورود و نفوذ برخی روحانی‌نماها در میان جوامع اسلامی گفت: نوع اصلی نفوذ همین نوع است که در این حالت فردی که کانال نفوذ است خیلی پنهان نمانده و با بصیرت قابل کشف است و من فکر می‌کنم که رهبر انقلاب و امام (ره) روی همین مسئله حرف دارند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه گفته می‌شود برخی اظهارنظرهای مقام‌های آمریکایی دارای مصرف داخلی است، تصریح کرد: این در قدم اول یک نظر است که آیا اظهاراتی که طرف مقابل مطرح می‌کند صرفاً‌ برای مصرف داخلی است یا جایگاهی دارد که برای فهمیدن این مسئله باید به برجام مراجعه کرد.

شریعتمداری با تأکید بر اقتدار منطقه‌ای جمهوری اسلامی و اقتدار داخلی آن تصریح کرد:‌این اقتدار ما توانست اقتدار حریف را به چالش بکشد و من نیز معتقدم که این اقتدار ما را به برجام می‌رساند اما این برجام در پی حذف و تضعیف اقتدار ما است.

مدیر مسئول روزنامه کیهان با بیان اینکه در نقاط مختلف برجام زمینه‌های برای تضعیف اقتدار ما وجود دارد، اضافه کرد: آقای خرازی می‌گوید دیدگاه‌های متفاوتی در آمریکا درباره برجام وجود دارد که من نیز آن را تأیید می‌کنم ولی وقتی بحث مشترک کنگره و دولتمردان آمریکا را بررسی می‌کنیم می‌بینیم که همگی یک حرف دارند و آن تضعیف اقتدار ایران است البته گاهی دعوای آنها واقعی است ولی هر دو یک هدف را دنبال می‌کنند.

شریعتمداری اظهار داشت: وقتی آقای کری و خانم شرمن در کنگره حاضر می‌شوند توضیحی که به جمهوریخواهان می‌دهند این است که ما به دنبال همان چیزی هستیم که شما آن را دنبال می‌کنید.

مدیر مسئول روزنامه کیهان با تأکید براینکه برجام زمینه‌ای برای کاهش اقتدار ما است، گفت: وقتی اوباما می‌گوید اطمینان داشته باشید که بعد از 10 سال در نظام ایران تغییراتی رخ خواهد داد باید به آن حساس بود.

وی با بیان اینکه من نیز وجود جناحی که موافق با توافق هسته‌ای ایران است وجود دارد را قبول دارم، اظهار داشت: اما سیاست‌گران اصلی با ما درگیری ماهوی دارند و این جناح که آقای خرازی از آن اسم برد تأثیرگذار نیست.

شریعتمداری ادامه داد: ما در نظام خود بر اسلام ناب تکیه داریم و اسلامی که ظلم‌ستیز نباشد اسلام نیست و اسلامی که در برابر فقر محرومین و شکم‌بارگی سلطه‌گران سکوت کرده و آن را تحمل کند اسلام ناب نیست.

مدیر مسئول روزنامه کیهان افزود: مادامی که این اسلام را در حاکمیت دارید که نمی‌خواهد ظلم بپذیرد نظام سلطه نیز در مقابل شما است؛ اینکه برخی می‌گویند چون ما برخورد تند با آمریکا کردیم وضعیت به اینجا رسید ساده‌اندیشانه است.

وی اظهار داشت: فقط 2 حالت وجود دارد که این منازعه تمام شود؛ اول اینکه ما در حاکمیت از نسخه اسلام ناب دست بکشیم و یا به قول امام راحل آمریکا از خر شیطان پایین بیاید.

شریعتمداری ادامه داد: اینکه می‌گویم برجام زمینه‌های نفوذ دارد به دلیل این است که این سند اساساً برای تضعیف قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی تدارک و تدوین شده اما در ضمن آن نیز زمینه‌های نفوذ تعریف شده است.

وی افزود: اینکه چه کسی گفت تحریم‌ها کاغذپاره‌ است را کاری نداریم ولی اولین کسی که تحریم‌ها را کاغذپاره خواند حضرت امام بود و آن هم در زمانی که علیه ما قطعنامه‌های متعددی را تصویب می‌کردند.

مدیر مسئول روزنامه کیهان با اشاره به سابقه قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران گفت: چندین قطعنامه پیش از قطعنامه 2231 علیه ما تصویب شد اما سؤال این است که آیا قطعنامه‌های قبلی علیه ما قانونی بود و آیا قطعنامه غیرقانونی قابل اجرا است که پاسخ این است که خیر؛ و حالا باید گفت که آیا قطعنامه غیرقانونی و غیرقابل اجرا چیزی جز کاغذپاره است.

شریعتمداری اضافه کرد:‌ باید گفت که در قطعنامه 2231 قطعنامه‌های قبلی لغو نشده بلکه در قطعنامه جدیدی تجمیع شده است؛ در ماده 37 برجام و بند 11 و 12 قطعنامه 2231 بحث مکانیزم ماشه وجود دارد و آنها هر لحظه که بخواهند به شکل راحتی می‌توانند تحریم‌ها را برگردانند.

وی با بیان اینکه قطعنامه 2231 مشکلاتی دارد که قطعنامه‌های قبلی نداشت، افزود: قطعنامه 1929 اواخر خرداد 89 تصویب شد و برخی از نظریه‌پردازان آمریکایی گفتند که این قطعنامه برای حمایت از فتنه‌گران است؛ در آن زمان خبرنگاری از خانم کلینتون پرسید که این قطعنامه مردم ایران را مورد هدف قرار می‌دهد و خانم کلینتون پاسخ داد که بالاخره مردم باید به حرکت دربیایند.

شریعتمداری با طرح این سؤال که باید پرسید چه کسانی برای افزایش تحریم‌ها از داخل به دشمن توصیه می‌کردند، اظهار داشت:‌ اخیراً آقای لدین نامه‌ای را فاش کرد که یکسری مدعیان اصلاحات نامه‌ای را به اوباما نوشته بودند؛ به آقای خرازی توصیه می‌کنم که نوار مکالمه یکی از متهمین فتنه را که به طرف مقابل توصیه می‌کند که با ارتباط‌گیری با وزارت خزانه‌داری آمریکا راهی برای بیشتر کردن تحریم‌ها پیدا کنند، گوش کنند.

وی ادامه داد: برخلاف گفته آقای خرازی من معتقدم که ساختار تحریم‌ها باقی مانده و به هم نخورده بلکه برخی از تحریم‌ها برداشته می‌شود ولی یکی از آنها مکانیزم ماشه است که همیشه باقی می‌ماند.

مدیر مسئول روزنامه کیهان با بیان اینکه غرب در تهیه برجام زرنگی کرده است، افزود: به مجرد اینکه یکی از اعضا اعتراض کند نزدیک به 60 روز طول می‌کشد و درخواست او به شورای امنیت رفته و مراحل خود را طی می‌کند.

شریعتمداری در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توانیم جلوی این مسئله را بگیریم، گفت: ماجرا این است که توافق وین به عنوان یک معاهده دوجانبه تعریف شده که یک طرف ایران و یک طرف 1+5 به همراه اروپا است و مطابق کنوانسیون 1969 وین معاهده دوجانبه قابلیت تفحص ندارد و شما یا باید بگوید همه آن را قبول دارید یا اینکه همه آن را قبول نکنید؛ یعنی در اینجا دست ما را بسته‌اند.

وی ادامه داد: ما اگر شکایتی داشته باشیم باید آن را به یک کمسیون مشترک ببریم که در آن کمیسیون 8 عضو از جمله ایران، کشورهای 1+5 و اتحادیه اروپا هستند؛ یعنی کاملاً راه ما را بسته‌اند.

مدیر مسئول روزنامه کیهان با بیان اینکه مشکلات برجام فقط روزنه‌‌های نفوذ آن نیست، اظهار داشت: سؤال این است که آیا می‌توانیم اعتراض کنیم و جواب این است که بله ولی وقتی این حق را نداریم نمی‌توانیم این کار را بکنیم و من معتقدم که کنگره آمریکا باید احمق باشد که این توافق را رد کند.

شریعتمداری در ادامه با اشاره به ارتباط فتنه با مسئله نفوذ گفت: درباره این موضوع مستنداتی وجود دارد که می‌توان به آنها پرداخت؛ ما می‌توانیم بگوییم که انفجار بمب هسته‌ای در ناکازاکی و هیروشیماخلاف قانون و جنایت بود و بگوییم که رد شدن از چراغ قرمز نیز خلاف قانون است ولی قطعاً این جنایت نیست.

وی ادامه داد: فتنه خط قرمز است و کسانی در فتنه دست به وطن فروشی زدند تا جایی که نتانیاهو گفت که آنها سرمایه‌های ما هستند.

مدیر مسئول روزنامه کیهان با اشاره به اظهارات خرازی در رد عملکرد دولت‌های نهم و دهم گفت: دولت نهم و دهم خدماتی داشت و در نقطه‌ای انحراف پیدا کرد و من معتقدم انحراف دولت‌ قبل دقیقاً از همان‌جایی شروع شد که فلش حرکت خود را به سمت مسیر حرکت اصلاح‌طلبان برد؛ سؤال این است که اصلاح‌طلبان با دولت قبل در زمینه فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی چه تفاوتی داشتند.

شریعتمداری در بخش دیگری از اظهارات خود درباره موضوع انقلابی‌گری در جامعه ایران اظهار داشت: یکی از جامعه‌شناسان معروف که زیاد هم به انقلاب اسلامی خوب نیست این مطلب را می‌گوید که من تجربیاتم این است که تمامی دکترین‌های حکومتی در گذر زمان از بین رفته‌اند جز تفکر امام خمینی.

وی اضافه کرد: مردم ما با مردم دوران مشروطه فرق دارند و امام می‌فرماید که من با جرأت می‌گویم که مردم ما از مردم صدر اسلام برترند.

مدیر مسئول روزنامه کیهان با اشاره به نقش خواص در جامعه گفت: فرق خواص این دوره و خواص صدر اسلام این است که در صدر اسلام تعداد خواص آلوده به نسبت جمعیت بیشتر بود ولی هم‌اکنون این مسئله بسیار کم است و در آن دوره اگر یکی از خواص می‌لغزید جماعت زیادی را به همراه خود منحرف می‌کرد اما هم‌اکنون نگاه مردم به دهان خواص نیست و اگر یک خواصی بلغزد خودش سقوط می‌کند.

شریعتمداری در ادامه با اشاره به اظهارات خرازی مبنی بر عدم تفسیر به رأی بیانات رهبر انقلاب تصریح کرد: من این مسئله را قبول دارم ولی زمانی است که شما به نظرات صریح رهبر انقلاب استناد می‌کنید که این کار درست است.

وی با بیان اینکه راههای نفوذ زیاد است اما به این معنا نیست که همه اجرا شده است، اظهار داشت: اصلی‌ترین خط نفوذ به دو نقطه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری است؛ مرکز تصمیم‌سازی جایی است که مشاوران تصمیم را تولید می‌کنند و مرکز تصمیم‌گیری مرکز اجرایی کردن آن است.

مدیر مسئول روزنامه کیهان با بیان اینکه دشمن می‌تواند عوامل خود را در مراکز مشابه نفوذ دهد، افزود: همین آلان یک فرد در کانون‌های تصمیم‌ساز حضور دارد که به صراحت می‌گوید ما با جامعه‌ای طرف هستیم که به اسلام اعتقاد دارد پس بنابراین برای حضور در مراکز تأثیرگذار نباید هویت واقعی خود را افشا کنیم.

شریعتمداری اضافه کرد: فرد دیگری نیز وجود دارد که در فتنه حضور داشته و به پاریس رفته است و در آنجا بدترین توهین‌ها را به امام و انقلاب می‌کند ولی بعد از مدتی برمی‌گردد و با برخی مسئولین عکس یادگاری می‌گیرد.

وی ادامه داد:‌ عطاءالله مهاجرانی، آقای رمضان‌پور معاون فرهنگی وزارت ارشاد در زمان آقای مسجد جامعی از جمله همین افراد هستند؛ اینها هم‌اکنون فراری‌اند و زمانی که در اینجا مسئول بوده‌اند کارهایی را می‌کرده‌اند.

مدیر مسئول روزنامه کیهان درباره راههای شناخت افراد نفوذی دشمن گفت: رهبر انقلاب می‌فرمایند دشمن نظرات خود را به دهها زبان بیان می‌کند و شما باید ببینید خط دشمن را چه کسی دنبال می‌کند.

شریعتمداری افزود: یکی از راههای نفوذ رسانه‌ها هستند که معمولاً ستاد پشتیبانی نفوذند و یک راه دیگر نیز زدن خاک‌ریزها است که یک نمونه زدن شورای نگهبان، سپاه، بسیج و نیروهای انقلابی است و همچنین افراطی خطاب کردن نیروهای انقلابی در همین راستا تعریف می‌شود.

وی تصریح کرد: شما باید ببینید که در همه نقاط سرنوشت‌ساز و حساس همین نیروهای انقلابی کف خیابان وارد شده‌اند وگرنه بقیه افراد که تابستان به هاوایی رفته و زمستان برای اسکی به سوئیس می‌روند.

مدیر مسئول روزنامه کیهان افزود: به آن مسئول که این حرف را می‌زند و نیروهای انقلابی را افراطی خطاب می‌کند باید گفت که اگر این نیروهای انقلابی نبودند دشمنان شماها را خورده بودند.

شریعتمداری ادامه داد: اوایل انقلاب برخی پرچمی را بلند کرده بودند به عنوان مبارزه با ارتجاع و زمانی که از آنها می‌پرسیدیم ارتجاع چیست می‌فهمیدم که منظور آنها اسلام است و نماد مرتجع را نیز آقای خامنه‌ای و آقای هاشمی آن زمان معرفی می‌کردند.

وی در واکنش به مقایسه صورت گرفته از سوی خرازی درباره کشور ژاپن و پیشرفت‌های صورت گرفته در آن گفت: ژاپن پیشرفت خود را مدیون کار و تلاش خود است نه رابطه با آمریکا؛ آمریکایی‌ها دست از سر همین ژاپن هم برنداشته‌اند و همین دیروز در مجلس خود تصویب کردند که ژاپن حق دخالت نظامی خارجی را دارد یعنی ژاپن می‌تواند حافظ منافع آمریکا در دریای چین باشد.

مدیر مسئول روزنامه کیهان یکی دیگر از راههای نفوذ دشمن را شکار میانجی خواند و افزود: میانجی باید دو ویژگی داشته باشد یکی آنکه در دوره‌ای مسئول باشد تا بتواند با مردم ارتباط بگیرد.

شریعتمداری اظهار داشت: فرد وقتی با خط اصلی نظام فاصله گرفت دشمن او را شکار می‌کند و میانجی کم‌کم حرف‌های ضدنظام می‌زند؛ زمانی که شما خط دشمن و نقشه راه خود را داشته باشید می‌توانید این فاصله‌ها را ببینید.

وی گفت: یکی از رههای دیگر نفوذ فرزندان مسئولان هستند و افرادی نظیر آیت‌الله مرحوم مشکینی، آیت‌الله مرحوم خزعلی و مرحوم محمدی گیلانی در این موقعیت قرار داشتند و می‌بینید که وقتی دشمن از شکار آنها ناامید شد فرزندان آنها را شکار کردند.

مدیر مسئول روزنامه کیهان در پاسخ به اظهارات خرازی درباره رئوس فتنه گفت: من هم قبول دارم که رهبران فتنه مثلث آمریکا، انگلیس و اسرائیل بودند که در خارج هستند ولی آنها عواملی نیز در داخل دارند.

شریعتمداری افزود: امام می‌فرمایند ملاک حال فعلی افراد است؛ در اینجا یک روایت تاریخی وجود دارد؛ زمانی که هانی را به داخل دارالخلافه بردند قوم او دارالخلافه را محاصره کردند ولی پس از مدتی از او دست کشیدند چون شخصی به نام شریح قاضی شهادت داد که هانی در آسایش است و حرف او قبول شد چون تابلوی بالای سر او قرار داشت که وی را قاضی حضرت علی (ع) معرفی می‌کرد ولی مردم متوجه نشدند که او دیگر قاضی علی (ع) و یا نخست‌وزیر امام نیست.

یک روی فتنه انحراف بود/در مذاکرات هسته‌ای آمریکایی‌ها تهدید کردند/باید به فکر آسایش مردم هم باشیم

 

عضو ارشد هیئت موسس و رئیس شورای مرکزی حزب اصلاح طلب ندای ایرانیان با اشاره به فرا رسید هفته دفاع مقدس اظهار داشت: در دفاع مقدس شاهد حملات ناجوانمردانه دشمن بعثی بودیم که با حمایت اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا و کشورهای سلطه به کشور ما صورت گرفت.

وی ادامه داد:‌ حماسه دفاع مقدس حماسه شور، شعف و بیداری ملت ایران بود که توانست با استقامت ملت ایران برگ زرینی را در تاریخ به ارمغان آورد.

خرازی تصریح کرد: مقام معظم رهبری 2 واژه حضور و نفوذ را در خصوص نظام سلطه بیان کردند. این 2 واژه در نظام دیپلماسی معنا پیدا می‌کند. حضور می‌تواند مناسبات اقتصادی، سیاسی و نظامی را تعریف کند و باعث ایجاد اتحاد استراتژیک و نظامی شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین گفت: معمولاً کشوری که دارای ایدئولوژیک است برای تثبیت و تقویت ایدئولوژیک خود به دنبال نفوذ در کشور دیگری است. امروز ایالت متحد آمریکا در هر جای جهان نفوذ و حضور را با هم انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه امروز سه کشور آمریکا، فرانسه و جمهوری اسلامی ایران دارای ادبیات ایدئولوژیک است، افزود: ایالت متحده آمریکا با ترویج ایدئولوژی لیبرال دموکراسی و فرانسه با ترویج ایدئولوژی اتوریته و جمهوری اسلامی ایران با ایدئولوژی مقاومت به عنوان سه کشور دارای ادبیات ایدئولوژیک در مؤسسات فکری جهان شناخته می‌شوند.

خرازی اظهار داشت: قبل از اینکه راه‌های مقابله با نفوذ آمریکا و استکبار جهانی در مسائل سیاسی و اقتصادی را بررسی کنیم باید شناخت دقیقی از پیچیدگی نظام سلطه داشته باشیم؛ شناختی که در راستای اخلاق، و شئونات انقلاب اسلامی باشد نه اینکه به یک سری شعارهای ابتدایی بسنده شود به دلیل آنکه اگر با یک نگاه ابتدایی و انتزاعی به مسائل بنگریم کارها جلو نخواهد رفت. قبل از اینکه بدانیم چه گروهی دنبال نفوذ است باید به سمت اعتلای اقتدار جمهوری اسلامی ایران حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه جنگ رودرروی ذهن‌ها در دیپلماسی امری کاملاً مشهود و طبیعی است، تصریح کرد:‌ ذهن و اذهان با برخورداری از پشتوانه فکری رودررو با طرف مقابل ستیز می‌کند که گاه ادبیات تند و گاهی ادبیات متعارف استفاده ولی در چارچوب دیپلماسی تمام سخنان مطرح می‌شود

سفیر اسبق ایران در فرانسه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران طی 12 سال گذشته گفت: ما باید در یک روزشمار به مذاکرات هسته‌ای ایران در 12 سال گذشته بپردازیم و بدانیم که طرف مقابل از اول به دنبال چه بود و با چه ادبیاتی به دنبال تثبیت گام‌های خودش بوده است. البته دستاوردی که طرف مقابل در ابتدای مذاکرات در 12 سال گذشته می‌اندیشید با آنچه امروز به دست آورده تفاوت ماهوی دارد.

وی با بیان اینکه نباید درخصوص نفوذ و کنترل ایران از سوی آمریکا شک کرد، افزود: اینکه امروز بگوییم که آمریکا با برجام با ایرانی‌ها پسرخاله شده‌اند یک ساده‌اندیشی است. ادبیات آمریکا ادبیات براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران است. در آمریکا برخی‌ها فکر می‌کنند که باید با ایران مقابله کرد و عده‌ای دیگر بر این باورند که می‌توان با ایران همزیستی کرد.

خرازی با بیان اینکه ادبیات آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ادبیات تهدید و جنگ با ایران بود، ادامه داد: آمریکایی‌ها در ابتدای مذاکرات روزی با ادبیات سیاسی و نظامی با ما مذاکره کردند و بعد از مدتی که نتوانستند اهداف خود را پیش ببرند و در مقابل ایران انقلابی مقاومت کنند مقداری از توقعات خود را تعدیل کردند. این به معنای آن نیست که براندازی از سوی آنها تعطیل شده است بلکه سلطه‌گری‌ آمریکایی‌ها همیشه و در همه حال وجود دارد.

وی ادامه داد: در اینکه آمریکا می‌خواهد امروز ادبیات سلطه خود را بر ایران حاکم کند نباید شک کرد. امروز ادبیات جمهوری اسلامی ایران با رهبری مقام معظم رهبری و در کنار سردار سلیمانی در منطقه بسیار ادبیات فراگیر و بازدارنده‌ای است و آمریکایی‌ها در مقابل این ادبیات عاجز مانده‌اند.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در ادامه به جریان‌های روی کار در آمریکا اشاره کرد و افزود: در آمریکا وزارت خارجه، سازمان سیا، پنتاگون و مجلس سنا هر کدام در خصوص ایران مأموریت خاص خودشان را انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد:‌ امروز بخش امنیتی و نظامی آمریکا مجبور است تا ایران را به عنوان تهدید تلقی کند تا از این راه بتواند بازار فروش اسلحه خود را در منطقه از دست ندهند و از سوی دیگر بتواند همچنان حمایت کشورهای منطقه را نسبت به خود داشته باشد. امروز سیستمی در آمریکا در حال کار است که به دنبال تعامل با ایران است. به عنوان مثال آقای کسینجر می‌گوید امروز آمریکا چاره‌ای جز کنار آمدن با ایران را ندارد. البته این اعتراف آمریکایی‌ها را نباید به معنای تغییر سیاست آمریکا دانست.

خرازی تأکید کرد: اگر ما با عملکرد خودمان نقاط ضعف برجام را برطرف کنیم می‌توانیم تمام روزنه‌‌های نفوذ را بگیریم.

وی ادامه داد: اگر نگران نفوذ دشمن از طریق برجام هستیم یکی از مباحث نفوذ دلسرد کردن آحاد مردم است و غربی‌ها با تحریم‌های ظالمانه به دنبال دلسرد کردن ملت ایران هستند. امروز باید قبول کنیم که تمام تحریم‌های ظالمانه به صورت تدریجی نه تنها قدرت بازدارندگی را کاهش داد بلکه زیربنای قدرت ما را نیز متزلزل کرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه نگرانی نفوذ از طریق برجام قابل درک است، افزود: نظام سلطه با پدیده تلخی همچون تحریم‌ و قطعنامه‌های شورای امنیت به دنبال آسیب رساندن به نظام جمهوری اسلامی ایران هستند. برخی‌ها هم در آن دوره قطعنامه‌ها را کاغذپاره اعلام کردند و دیدیم کاغذپاره نبود و تاثیر دارد. امروز باید روزنه‌های نفوذ در برجام را شناسایی و قدرت بازدارندگی را تقویت کنیم.

وی ادامه داد: اینکه تصور کنیم در نظام سیاسی آمریکا همه یک دست هستند اشتباه است نمی‌شود تمام دولتمردان و مسئولان آمریکایی را سیاه و سفید دید.

خرازی در ادامه به موضوع اسلام ناب محمدی (ص) در دیدگاه امام (ره) اشاره و تصریح کرد: اسلام ما اسلامی است که در برابر نظام سلطه نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد و هر مظلوم و نیازمندی در اقصی‌نقاط جهان نیاز به کمک داشته باشد باید به آن کمک کنیم. اگر کسی تصور می‌کند که می‌تواند امروز ادبیات انقلابی را حذف کند در اشتباه کامل است.

وی اظهار داشت: امروز همانقدر که نفوذ و حضور بیگانه در ایران خطرناک است به همان اندازه عدم پیشرفت و امکانات و آزادی برای یک ملت هم خطرناک است. اگر ما معتقد به حکومت اسلامی هستیم باید به سمت رفاه و آزادی مردم گام برداریم.

خرازی با بیان اینکه دو نوع تفکر درخصوص حکومت اسلامی وجود دارد، افزود: عده‌ای در کشور بر این باورند که باید منتظر ظهور امام زمان (عج) باشیم تا اختلافات حل شود در گذشته هم عده‌ای این شعارها را می‌دادند ولی عده‌ای دیگر بر این باورند که تمام اختلافات و مشکلات از طریق حاکم ولایی و انقلابی باید برطرف شود در نگاه اسلامی نباید دچار نگاه انتزاعی شویم.

مشاور ارشد رئیس دولت اصلاحات در ادامه با اشاره به نامه مایکل لدین در خصوص دست داشتن فتنه‌گران در صدور قطعنامه‌ها گفت: امروز نباید برای اثبات حرف خودمان به کسانی که فاسق هستند استناد کنیم و این امر از بُعد اخلاقی فاصله دارد.

وی ادامه داد:‌ نباید از فلان مقام آمریکایی که به عنوان فاسق در کشور ما شناخته می‌شود یک شایعه را 5 الی 6 بار تکرار کنیم. مایکل لدین و اطرافیان‌شان همه به دنبال براندازی نظام هستند نباید برای برخی از مسائل داخلی بخواهیم از شایعات بهره ببریم.

سفیر اسبق ایران در سازمان ملل و فرانسه با بیان اینکه فتنه دو روی سکه دارد، افزود: یک روی سکه فتنه انحراف بوده است چراکه نمی‌گویم انحراف با سیاست خارجی چه کار کرد. سیاست خارجی آقای که به اوباما، صدراعظم آلمان، سارکوزی و بوش نامه نوشت چه بود و این سیاست خارجی که توانسته موانع را برطرف کند و مورد تأیید رهبری است به کجا رسیده است. ما نباید وارد شبهه شویم.

وی یادآور شد: اینکه می‌گویید علت انحراف دولت گذشته رفتن به سمت اصلاح‌طلبان بود را با چه مدرک و سندی مطرح می‌کنید.

این فعال اصلاح‌طلب تصریح کرد: معتقدم تا روح حضرت امام (ره) و وجود رهبر معظم انقلاب است خیانت به آرمان‌های مردم نخواهیم کرد. انقلابی بودن و انقلابی زندگی کردن را باید تجربه کنیم. پهلوان شدن کار آسانی است اما پهلوان ماندن کار سختی است.

خرازی تفسیر به رأی دیدگاه‌های رهبری را ظلم بیّن به رهبری و ملت دانست و افزود: مقام معظم رهبری امروز متعلق به همه آحاد ملت ایران، اصلاح‌طلب و اصولگرا است و ایشان از افتخارات دنیای اسلام است. امروز رهبری توانسته است که مقاومت را در جایگاه بالایی قرار دهند.

وی ادامه داد: در تشریح مواضع رهبری نباید خطی نگاه کنیم این اشتباه بزرگی است مردم ایران مردم با شعوری هستند و با هیچ دوره‌ای از تاریخ قابل مقایسه نخواهند بود.

خرازی اظهار داشت: روحیه انقلابی‌گری بزرگترین عنصری بود که نقش فزاینده‌ای در بالا رفتن بصیرت مردم ایران داشته است.

سفیر پیشین ایران در فرانسه یادآور شد: در منطقه خاورمیانه شاهد آن هستیم که برخی از رفقا و رقبای ما دچار ناشی‌گری شدند به عنوان مثال ترکیه استراتژیک غیرقابل بخششی را در خصوص مقاومت اتخاذ کرده‌ است. امروز آمریکا و کشورهای سلطه با تضعیف روحیه مقاومت به دنبال نفوذ در منطقه خاورمیانه هستند. اگر مقاومت روح خارجی نداشته باشد افکار نظام سلطه راحت‌تر می‌تواند نفوذ کند.

وی ادامه داد: نگاه انقلابی الزاماً آنگونه که ما فکر می‌کنیم نیست نگاه انقلابی برخلاف برخی‌ها که فکر می‌کنند فقط با خشونت همراه است لطافت‌های خاصی را شامل می‌شود در بحث انقلابی و مقاومت باید به آن فراجناحی نگاه کنیم.

خرازی با بیان اینکه امروز چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا اگر از مواضع اصولی انقلاب عدول کنند قابل نقد است؛ سپاه پاسداران را ستون فقرات نظام دانست و عنوان کرد: من یک سپاهی بودم و سپاهی بودنم را به عنوان یک افتخار با هیچ چیز عوض نمی‌کنم. دشمن چند بار است که ستون فقرات نظام را مورد هدف قرار داده است اگر امروز برخی‌ها در داخل در خصوص ستون فقرات گرای اشتباهی به دشمنان نشان می‌دهند اصلاح‌طلبان و بزرگان آنان این کار را تأیید نمی‌کنند.

این فعال اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: برخی‌ها تلاش می‌کردند تا جایگاه رهبری را متزلزل کنند اما تقدیر خدا چیز دیگری را رقم زد. ما باید در بحث خودی و غیر خودی دقت کنیم و باعث دلخوری یاران امام نشویم.

خرازی تأکید کرد: یکی از اهداف دشمن زمان امام خمینی (ره) این بود که با ترور شهید مطهری، شهید بهشتی و شهید رجایی امام (ره) را خنثی و تنها بگذارند و امروز با ترور شخصیت به دنبال ادامه همان اهداف هستند.

وی ادامه داد: شاید کسی در دوران زندگی خود برگشت انتزاعی داشته و یک بی‌سلیقگی کرده است اما باید به این جمله رهبری دقت کنیم که فرموده‌اند رهبران فتنه در خارج از کشور هستند. امروز در دوران مهمی قرار داریم و نظام ما در اوج قدرت و استقلال سیاسی است و باید به سمت تقویت آن حرکت کنیم.

سفیر اسبق ایران در سازمان ملل و فرانسه با بیان اینکه آمریکا با طرح دموکراسی به دنبال بزک کردن چهره سلطه‌گری خود است، خاطرنشان کرد: امروز چرا آمریکا در مقابل جنایاتی که در مصر، تونس، لیبی، سوریه، بحرین و یمن می‌افتد بی‌تفاوت است. چرا آنها در مقابل جنایات یک ارتش اجاره‌ای که مردم بی‌دفاع یمن را بمباران می‌کنند، سکوت می‌کنند. آمریکایی‌ها همچون مجسمه‌ای با رنگ ورنی خود را بزک می‌کنند

انبارلویی در گفت و گو با افکارخبر:


برجام نه به بار است و نه به دار/ نمایندگان تعطیلات را رها کنند و به برجام برسند
شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۱
رئیس مرکز سیاسی حزب موتلفه اسلامی اظهار کرد: اوباما در پذیرش برجام مشکلات بسیاری در داخل آمریکا دارد . از سوی دیگر ایالات مختلف آمریکا در مورد تحریم ها مصوباتی دارند که بر اساس ان از مرکزیت امریکا پیروی نمی کنند و با این تفاسیر مشخص است که برجام نه به بار است و نه به دار.
برجام نه به بار است و نه به دار/ نمایندگان تعطیلات را رها کنند و به برجام برسند
گروه سیاسی،کاظم انبارلویی رئیس مرکز سیاسی حزب موتلفه اسلامی در گفت و گو با افکارخبر با اشاره به اظهارات و موضع گیری های متفاوت در مورد برجام گفت: هنوز با توجه به بد عهدی آمریکا در مورد لغوتحریم و تعهداتشان تصویر درستی وجود ندارد .

وی افزود: چندی پیش در مجلس نمایندگان امریکا تصویب شد که اوباما حق ندارد تحریم ها را علیه ایران لغو و یا تعلیق کند و در حرکتی نمادین عنوان کردند که برجام را قبول ندارندفکه این موضوع بسیار قابل اعتنا است.

انبارلویی تصریح کرد: اوباما در پذیرش برجام مشکلات بسیاری در داخل آمریکا دارد . از سوی دیگر ایالات مختلف آمریکا در مورد تحریم ها مصوباتی دارند که بر اساس ان از مرکزیت امریکا پیروی نمی کنند و با این تفاسیر مشخص است که برجام نه به بار است و نه به دار.

وی افزود: در واشنگتن صحبت از حفظ چارچوب تحریم ها است و این نوع اظهار نظر های آمریکایی ها نشان می دهد دست اوردهای برجام بر باد رفته و دنیا دو سال گفت و گو در مورد برجام را بی نتیجه می بیند.
رئیس مرکز سیاسی حزب موتلفه اسلامی بیان داشت: در ایران نیز بررسی برجام در دست نمایندگان مجلس است و مجلس باید در مورد برجام اظهار نظر کند و تعدادی از نمایندگان از دولت خواسته اند که برجام را در غالب لایحه به مجلس بفرستد اما دولت اعتنایی نکرد و الان نمایندگان به شکل طرح در حال بررسی هستند و ثابت کردند مجلس در مورد برجام کنار نمی نشیند.

وی افزود: متاسفانه مجلس در تعطیلات به سر می برد و خوب بود مجلسی ها تعطیلات را رها می کردند و به این موضوع مهم که سرنوشت دیپلماسی خارجی است و حتی به مسائل سیاسی و اقتصادی و فرهنگی نیز گره خورده و مرتبط است و نمایندگان به جای تعطیلات باید روی این موضوع متمرکز می شدند تا دغدغه مردم بر طرف شود.

جزئیات نشست کمیسیون برجام با حضور حقوقدانان

ارسال به دوستان
مذاکرات ایران با ۱+۵ نابرابر بود/ تأیید الزام‌آور بودن برجام با قطعنامه شورای امنیت

نشست امروز کمیسیون ویژه برجام مجلس با حضور حقوقدانان با محوریت بررسی ابعاد حقوقی و بین‌المللی این توافق برگزار شد.

خبرگزاری فارس: مذاکرات ایران با ۱+۵ نابرابر بود/ تأیید الزام‌آور بودن برجام با قطعنامه شورای امنیت

به گزارش حوزه پارلمانی خبرگزاری فارس به نقل از خانه ملت، علیرضا زاکانی در نشست امروز شنبه 28 شهریورماه کمیسیون ویژه بررسی برجام با اشاره به حضور اساتید و حقوقدانان کشور گفت: از شما می‌خواهیم در موضوع تخصصی حقوق عمومی و حقوق بین الملل کمیسیون را یاری کنید تا بتوانیم از لحاظ حقوق عمومی و بین الملل قطع نامه را بررسی کنیم.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام ادامه داد: همچنین عنوان کنید که مجلس از چه ظرفیت ها و اصول قانون اساسی می تواند برای بهره گیری حداکثری از قوانین به دولت در اجرای برجام کمک کند.

وحید احمدی به عنوان رئیس کمیته حقوقی کمیسیون ویژه بررسی برجام چند سوال مطرح کرد و گفت: در سوال اولیه این موضوع به ذهن می رسد که آیا برجام تعهد آور است یا خیر و اگر در بین اساتید کسی بر این باور است که تعهد آور و الزام آور نیست دلایل خود را اعلام کند.

نماینده مردم هرسین و کنگاور در مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین توضیح دهید گلوگاه های جدی در بحث برجام از لحاظ حقوق بین الملل کدام فرازهاست به این معنا که بدانیم نواقص حقوقی این سند در  کجاست تا بتوانیم با در نظر گرفتن آن تصمیم درست را اتخاذ کنیم.

موسوی: مذاکرات ایران با 5+1 نابرابر بود

موسوی یکی از اساتید حقوق بین الملل توضیح داد: در خصوص برجام دو گروه مدافع و منتقد وجود دارد مدافعان بر این باورند که در این سند به خوبی نحوه برداشته شدن تحریم ها لحاظ شده است و آنها به طور کلی این موضوع را عنوان می کنند اما ما حقوقدان ها باید بر اساس دلایل و موارد حقوقی از آن دفاع یا به آن انتقاد کنیم.

این حقوقدان با تأکید بر اینکه در حقوق بین الملل دو نکته اصلی در خصوص معاهده ها وجود دارد گفت: بر این اساس معاهده نباید نابرابر باشد اما در مذاکرات ایران با گروه 1+5 یک طرف ایران به تنهایی بود و طرف دیگر 6 قدرت جهانی وجود داشت بنابراین این مذاکرات نابرابر بود.

وی همچنین ادامه داد: در موضوع دوم تهدیدها مدنظر قرار می گیرد به این معنا که نباید تفاهمی براساس تهدیدها صورت بگیرد که اگر چنین شود براساس کنوانسیون 1969 وین آن معاهده لغو می شود اما در طول مذاکرات شاهد بودیم که طرف مقابل مداوم ما را با گزینه نظامی تهدید می کرد.

موسوی توضیح داد: توصیه می کنم که دولتمردان از این دو نکته برای فرصتی در آینده استفاده کنند تا در صورتی که لازم بود توافق را باطل کنند در معاهده 1975 بین ایران و عراق شاهد بودیم که صدام حسین به این دلیل از ادامه تعهد سر باز زد که تحت فشار بود هر چند که این استدلال به لحاظ حقوق بین الملل درست نبود.

این حقوقدان برای بررسی موضوع برجام 7 سوال پیشنهادی مطرح می کند و ادامه می دهد: باید بررسی شود که آیا برجام از نظر حقوق بین الملل معاهده محسوب می شود یا خیر یا صلاح است که نظام تصمیم بگیرد این توافق به تصویب مجلس برسد و همچنین لازم است بدانیم از نگاه حقوق بین الملل برجام و قطعنامه شورای امنیت چه اصالت و رابطه ای دارند.

وی ادامه داد: برخی اعتقاد دارند که بعضی از بندهای برجام لازم الاجرا و تعهدآور است بنابراین باید بررسی کنیم آیا همه برجام تعهد آور است یا بخشی از آن. نکته دیگری که باید مدنظر گرفت مدت اتمام قطعنامه و برجام است چرا که قطعنامه بعد از 10 سال به پایان می رسد اما در برجام مواردی بعد از 10، 15، 25 سال و در برخی موارد تعهد بی انتها باقی می ماند. این سوال به وجود می آید که تفاوت اتمام تعهدات در قطعنامه و برجام چه ارتباطی با هم دارند.

به گفته موسوی، لازم است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از لحاظ حقوق بین الملل بررسی شود و گفته شود آیا نیاز به تصویب مجلس دارد یا خیر در سوال آخر این حقوقدان نیز مطرح شد مذاکرات و متن برجام مطابق با قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای است یا خیر.

بقایی:حضور ایران در مذاکرات این نکته را مخابره کرد که ما توانستیم مقابل قدرت‌های جهانی بایستیم

اسماعیل بقایی از حقوقدانان تیم مذاکره کننده همچنین عنوان کرد: اینکه آقای موسوی چند پیش فرض را برای بحث برجام در نظر گرفتند مناسب نمی دانم ایشان تأکید دارند که جمهوری اسلامی ایران از موضع ضعف وارد مذاکرات هسته ای شدند همچنین تهدید را عامل دیگری برای بر هم زدن برجام پیشنهاد می کنند اما موضوع این است که ما 35 سال است که با تهدید روبرو هستیم و با اراده توانستیم به تنهایی در مقابل تهدیدها بایستیم.

وی با بیان اینکه در طول 12 سال گذشته و به ویژه 22 ماه مذاکرات ایران آگاهانه وارد میدان گفتگو شده است ادامه داد: حضور ایران در مذاکرات این نکته را به جهانیان مخابره کرد که ما توانستیم به تنهایی در مقابل قدرت های جهانی با اقتدار بایستیم و از منافع ملت کوتاه نیاییم.

سادات میدانی یکی دیگر از اعضای حقوقی تیم مذاکره کننده کشور در پاسخ به تعهدآور بودن برجام گفت: در طول مذاکرات و تنظیم سند روی چند اصول از جمله انعطاف عمل، عدم اعتماد و در نظر گرفتن میزان قدرت طرف مقابل براساس قوانین داخلی و مورد نظر قرار گرفت تا در نهایت سندی تنظیم شد که براساس اراده های سیاسی الزام آور باشد.

وی ادامه داد: در سند برجام توازن و انعطاف در خصوص تعهدات دو طرف در نظر گرفته شد تا به نوعی سن در فضای آزادی عمل سیاسی تنظیم شود. باید توجه داشت که حقوق داخلی متفاوت از حقوق بین الملل است شاید در مواردی بتوان براساس حقوق بین الملل کشوری را متعهد کرد اما از لحاظ حقوق داخلی آن دولت نتواند تعهدات خود را اجرایی کند.

این حقوقدان اظهار داشت: در سند برجام از واژه هایی استفاده شد که براساس حقوق سیاسی و نرم باشد تقریبا ماه مارس بود که طرفین تشخیص دادند که از الزامات حقوقی به سمت حقوق سیاسی حرکت کنند و از مفاهیم سیاسی به جای مفاهیم حقوق بین الملل استفاده شود این کار باعث می شود انعطاف عمل و آزادی عمل سیاسی در آینده برای طرفین ایجاد شود.

طبیب زاده:قطعنامه ضمیمه شورای امنیت سازمان ملل الزام آور بودن برجام را تایید می‌کند

طبیب زاده حقوقدان دیگر حاضر در جلسه با بیان اینکه دو نکته معاهده ها را تعهد آور و الزام آور می کند ادامه داد: اگر بگوییم برجام الزام آور نیست چطور می توانیم از آثار درازمدتی که بعد از روز اجرا ایجاد می شود چشم پوشی کرد همچنین قطعنامه ضمیمه شورای امنیت سازمان ملل نیز موضوعی است که الزام آور بودن برجام را تأیید می کند.

وی ادامه داد: اگر الزام آور نیست پس چطور ذیل فصل 7 است اگر ذیل فصل 7 نیست پس چطور این موضوع در برجام ضمیمه شده است اینگونه معاهده ها حرف و حدیث بسیاری دارد و به اسم سند دو وجهی از آن یاد می شود چرا که هم برجام وجود دارد و هم قطعنامه و نمی توان هر دو را به تنهایی مورد بررسی قرار داد.

نجابت مطرح کرد:


عضو کمیسیون برجام گفت: رابطه قعطنامه و برجام، عوارض عدم اجرای قعطنامه و چگونگی ایفای نقش مجلس در بررسی برجام در جلسه با حقوق دانان بررسی می شود.
به گزارش مشرق، حسین نجابت عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس در خصوص جلسه امروز اعضای کمیسیون با حقوق دانان گفت: در جلسه امروز نقش مجلس در اجرا و تایید یا عدم تایید برجام مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: علاوه بر این رابطه قعطنامه شورای امنیت با برجام بررسی می شود، باید به این سئوال مهم از نظر حقوقی جواب داده شود که آیا نقض قعطنامه به معنای نقض برجام هست یا نه و نقض قعطنامه شورای امنیت چه عوارضی دارد؟

حسین نجابت در خصوص بازدید هفته گذشته اعضای کمیسیون از راکتور آب سنگین اراک گفت: در راکتور اراک هنوز هیچ یک از تجهیزات در راستای اجرای تعهدات برجام جا به جا نشده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اما مقدمات عملیات اجرایی برجام در راکتور اراک آماده شده بود به عنوان مثال قلب راکتور اراک حدود ۱۰۰ تن است وقتی بخواهند آن را جا به جا کنند باید محل مناسب قرار دادن آن آماده باشد، لذا اکنون آن سکو طراحی و آماده شده بود.

وی با بیان اینکه تدارک اجرای برجام دیده شده و مقدمات کار آماده شده بود گفت: البته کارشناسان با صراحت اعلام کردند در صورتی که برجام هم اجرا نشود می توان از این تاسیسات در اهداف دیگری استفاده کرد و این آمادگی به معنای اجرای قطعی برجام نیست.

نامه کمیته پیگیری مطالبات رهبری در آموزش عالی به آیت‌الله لاریجانی:

ارسال به دوستان
درخواست از قوه قضاییه برای اجرای منویات رهبری و رسیدگی به جرائم مسئولان وزارت علوم

کمیته پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری در آموزش عالی، در نامه‌ای از رئیس قوه قضاییه خواست، با قاطعیت دستور اجرایی شدن منویات رهبر معظم انقلاب و رسیدگی به جرائم مسئولان وزارت علوم را در دیوان عدالت اداری صادر کند.

خبرگزاری فارس: درخواست از قوه قضاییه برای اجرای منویات رهبری و رسیدگی به جرائم مسئولان وزارت علوم

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، اعضای کمیته پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه آموزش عالی در نامه به آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه اعلام کردند: همان گونه که مستحضرید رهبری عظیم الشان انقلاب اسلامی در تاریخ 13 تیرماه 1394 در مورد ماجرای بورسیه تعبیراتی را بیان فرموده‌اند که با توجه به شانیت ولایت مطلقه فقیه در امور شرعی، قانونی و قضایی، اجرایی ساختن و رسیدگی به منویات معظم له شرعا و قانونا بر تمام دستگاه‌های نظام واجب است. ایشان اتفاقات مربوط به بورسیه‌ها را مصداق یکی از غلط‌ترین امور سال‌های اخیر، ظالمانه، غیرقانونی و غیراخلاقی دانستند. این تعابیر حجت را بر دستگاه قضا به عنوان ملجا ملت در مقابل اعمال ظالمانه و غیرقانونی تمام کرده است.

در ادامه این نامه آمده است: متاسفانه دستگاه قضا تاکنون با بهانه قرار دادن مصوبه 630 شورای عالی انقلاب فرهنگی از رسیدگی به شکایت دانشجویان مظلوم و بی پناه بورسیه در دیوان عدالت اداری سرباز زده است و قرار عدم صلاحیت صادر کرده است. حق این بود که با توجه به اعلام ظالمانه بودن اقدامات وزارت علوم از طرف ولی فقیه مفترض الطاعه زمان، دستگاه قضا حتی منتظر دریافت شکایت از دانشجویان نیز نماند و خود به عنوان مدعی العموم علیه عناصر فتنه‌گر و ظالم در وزارت علوم اعلام جرم کند.

در این نامه آمده است: اصل 34 قانون اساسی می‌گوید؛ «دادخواهی حق مسلم هر فرد است و هر کس می‌تواند به منظور دادخواهی به دادگاه‌های صالح رجوع کند. همه افراد ملت حق دارند این گونه دادگاه‌ها را در دسترس داشته باشند و هیچ کس را نمی‌توان از دادگاهی که به موجب قانون حق مراجعه به آن را دارد منع کرد.» آیا موجه است که دستگاه قضا از این اصل کاملا شفاف و بدون نیاز به تفسیر قانون اساسی چشم بپوشد و به مصوبه630 شورای عالی انقلاب فرهنگی‌ که به تصریح کارشناسان خبره حقوقی و گفته رئیس دیوان عدالت اداری خلاف قانون اساسی است، اعتنا کند؟

کمیته پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه آموزش عالی در این نامه آورده است: آیا این اعتنا به مصوبه خلاف قانون اساسی و حقوق شهروندی شورای عالی انقلاب فرهنگی، مشروعیت بخشیدن به نقض قانون اساسی نیست؟ قوه قضاییه که توانایی و صلاحیت تشخیص و ابطال آیین نامه‌های خلاف قوانین در دستگاه‌های دولتی را دارد، آیا شایسته است خود را تابع مصوبه‌ای که خلاف قانون اساسی یعنی «بالاترین متن حقوقی و قانونی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران» و «میثاق ملی و شرعی آحاد مردم» است، نشان دهد؟

اعضای کمیته پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه آموزش عالی در این نامه خطاب به رئیس قوه قضاییه آورده‌اند: حضرتعالی به عنوان یکی از علمای بصیر و امین رهبری، همیشه در تمام صحنه‌های حساس انقلاب مخصوصا در مواجهه با فتنه‌های مکرر با درایت و قاطعیت از حق مظلوم دفاع و خطوط مقدم انقلاب را پاسداری کرده‌اید. ماجرای بورسیه‌ها نه مشکل 3700 نفر بلکه توطئه‌ای برنامه ریزی شده در امتداد فتنه سال 88 برای تسخیر سنگرهای جبهه علمی نظام مقدس جمهوری اسلامی در آینده است. سنگرهایی که محل جهاد علمی برای رسیدن جمهوری اسلامی به قله های پیشرفت علمی در جهان است و این فتنه گران با این طراحی سعی در ضربه زدن به اقتدار علمی این مرز و بوم را دارند.

در ادامه این نامه آمده است: ما دانشجویان بورسیه از شما تقاضا داریم با قاطعیت دستور اجرایی شدن منویات رهبر معظم انقلاب و رسیدگی به جرائم مسئولان وزارت علوم را در دیوان عدالت اداری که یکی از غلط ترین کارهای سال‌های اخیر را رقم زده‌اند، صادر فرمایید و خواهشمندیم اقدامات قوه قضاییه از زمان سخنرانی فوق‌الذکر مقام عظمای ولایت در خصوص این پرونده، تاکنون در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد.

در پایان این نامه آمده است: درخواست داریم دستور تسریع در رسیدگی به «شکایت دانشجویان بورسیه از عناصر اصلی ظلم به بورسیه‌ها» صادر شود. امیدواریم اقدامات قوه قضاییه مرهمی بر دردهای بی شمار دانشجویان مظلوم بورسیه در این دوسال شکنجه روحی باشد.

انتهای پیام/

نامه کمیته پیگیری مطالبات رهبری در آموزش عالی به آیت‌الله لاریجانی:

ارسال به دوستان
درخواست از قوه قضاییه برای اجرای منویات رهبری و رسیدگی به جرائم مسئولان وزارت علوم

کمیته پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری در آموزش عالی، در نامه‌ای از رئیس قوه قضاییه خواست، با قاطعیت دستور اجرایی شدن منویات رهبر معظم انقلاب و رسیدگی به جرائم مسئولان وزارت علوم را در دیوان عدالت اداری صادر کند.

خبرگزاری فارس: درخواست از قوه قضاییه برای اجرای منویات رهبری و رسیدگی به جرائم مسئولان وزارت علوم

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، اعضای کمیته پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه آموزش عالی در نامه به آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه اعلام کردند: همان گونه که مستحضرید رهبری عظیم الشان انقلاب اسلامی در تاریخ 13 تیرماه 1394 در مورد ماجرای بورسیه تعبیراتی را بیان فرموده‌اند که با توجه به شانیت ولایت مطلقه فقیه در امور شرعی، قانونی و قضایی، اجرایی ساختن و رسیدگی به منویات معظم له شرعا و قانونا بر تمام دستگاه‌های نظام واجب است. ایشان اتفاقات مربوط به بورسیه‌ها را مصداق یکی از غلط‌ترین امور سال‌های اخیر، ظالمانه، غیرقانونی و غیراخلاقی دانستند. این تعابیر حجت را بر دستگاه قضا به عنوان ملجا ملت در مقابل اعمال ظالمانه و غیرقانونی تمام کرده است.

در ادامه این نامه آمده است: متاسفانه دستگاه قضا تاکنون با بهانه قرار دادن مصوبه 630 شورای عالی انقلاب فرهنگی از رسیدگی به شکایت دانشجویان مظلوم و بی پناه بورسیه در دیوان عدالت اداری سرباز زده است و قرار عدم صلاحیت صادر کرده است. حق این بود که با توجه به اعلام ظالمانه بودن اقدامات وزارت علوم از طرف ولی فقیه مفترض الطاعه زمان، دستگاه قضا حتی منتظر دریافت شکایت از دانشجویان نیز نماند و خود به عنوان مدعی العموم علیه عناصر فتنه‌گر و ظالم در وزارت علوم اعلام جرم کند.

در این نامه آمده است: اصل 34 قانون اساسی می‌گوید؛ «دادخواهی حق مسلم هر فرد است و هر کس می‌تواند به منظور دادخواهی به دادگاه‌های صالح رجوع کند. همه افراد ملت حق دارند این گونه دادگاه‌ها را در دسترس داشته باشند و هیچ کس را نمی‌توان از دادگاهی که به موجب قانون حق مراجعه به آن را دارد منع کرد.» آیا موجه است که دستگاه قضا از این اصل کاملا شفاف و بدون نیاز به تفسیر قانون اساسی چشم بپوشد و به مصوبه630 شورای عالی انقلاب فرهنگی‌ که به تصریح کارشناسان خبره حقوقی و گفته رئیس دیوان عدالت اداری خلاف قانون اساسی است، اعتنا کند؟

کمیته پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه آموزش عالی در این نامه آورده است: آیا این اعتنا به مصوبه خلاف قانون اساسی و حقوق شهروندی شورای عالی انقلاب فرهنگی، مشروعیت بخشیدن به نقض قانون اساسی نیست؟ قوه قضاییه که توانایی و صلاحیت تشخیص و ابطال آیین نامه‌های خلاف قوانین در دستگاه‌های دولتی را دارد، آیا شایسته است خود را تابع مصوبه‌ای که خلاف قانون اساسی یعنی «بالاترین متن حقوقی و قانونی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران» و «میثاق ملی و شرعی آحاد مردم» است، نشان دهد؟

اعضای کمیته پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه آموزش عالی در این نامه خطاب به رئیس قوه قضاییه آورده‌اند: حضرتعالی به عنوان یکی از علمای بصیر و امین رهبری، همیشه در تمام صحنه‌های حساس انقلاب مخصوصا در مواجهه با فتنه‌های مکرر با درایت و قاطعیت از حق مظلوم دفاع و خطوط مقدم انقلاب را پاسداری کرده‌اید. ماجرای بورسیه‌ها نه مشکل 3700 نفر بلکه توطئه‌ای برنامه ریزی شده در امتداد فتنه سال 88 برای تسخیر سنگرهای جبهه علمی نظام مقدس جمهوری اسلامی در آینده است. سنگرهایی که محل جهاد علمی برای رسیدن جمهوری اسلامی به قله های پیشرفت علمی در جهان است و این فتنه گران با این طراحی سعی در ضربه زدن به اقتدار علمی این مرز و بوم را دارند.

در ادامه این نامه آمده است: ما دانشجویان بورسیه از شما تقاضا داریم با قاطعیت دستور اجرایی شدن منویات رهبر معظم انقلاب و رسیدگی به جرائم مسئولان وزارت علوم را در دیوان عدالت اداری که یکی از غلط ترین کارهای سال‌های اخیر را رقم زده‌اند، صادر فرمایید و خواهشمندیم اقدامات قوه قضاییه از زمان سخنرانی فوق‌الذکر مقام عظمای ولایت در خصوص این پرونده، تاکنون در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد.

در پایان این نامه آمده است: درخواست داریم دستور تسریع در رسیدگی به «شکایت دانشجویان بورسیه از عناصر اصلی ظلم به بورسیه‌ها» صادر شود. امیدواریم اقدامات قوه قضاییه مرهمی بر دردهای بی شمار دانشجویان مظلوم بورسیه در این دوسال شکنجه روحی باشد.

انتهای پیام/

قضاوت(گفت و شنود)


گفت: در خبرها آمده است که وزارت خارجه آمریکا تصویب توافق وین را جشن گرفته و در این مراسم اوباما از همه دست‌اندرکاران رسیدن به این توافق تشکر کرده است.
گفتم: ولی گفته شده که آمریکا 2 به 3 به ایران باخته است، باختن که جشن ندارد!
گفت: آمریکا باخت خود را جشن می‌گیرد و ما توافق را فتح‌الفتوح می‌دانیم؟! کدام درست است؟!
گفتم: چه عرض کنم؟! شخصی نزد قاضی رفت و از شخص دیگری شکایت کرد، قاضی گفت؛ حق با توست. یک‌ ساعت بعد طرف مقابل آمد و شرح ماجرا داد، قاضی به او هم گفت حق با توست! معاون قاضی با تعجب پرسید؛ جناب قاضی! چطور می‌شود که حق با هر دو طرف دعوا باشد؟! و قاضی فکری کرد و گفت؛ مثل این که حق با تو هم هست!

(خ بر ویژه)

روایت روزنامه اصلاح‌طلب از پایان خوش‌خیالی پس از توافق



یک روزنامه اصلاح‌طلب، گران شدن قیمت ارز پس از توافق هسته‌ای را پایان خوش‌خیالی طیف متبوع خود عنوان کرد.


روزنامه آرمان با تأکید به  تعبیر «پایان خوش‌خیالی» نوشت: افزایش عمدی قیمت دلار توسط دولت و بانک مرکزی برای جبران کسری بودجه، موضوعی است که همواره مطرح بوده و بارها بانک مرکزی نسبت به اینکه به صورت عمدی قیمت‌ها را افزایش می‌دهد یا دستکاری می‌کند، متهم شده است؛ گرچه این بحث همیشه از سوی مقامات بانک مرکزی و مسئولان دولتی تکذیب شده است.
 اکنون قیمت‌ها به راحتی و به صورت تدریجی در حال افزایش است و به نظر نمی‌رسد بانک مرکزی قصدی برای کنترل نوسانات و افزایش قیمت‌ها داشته باشد تا اینکه نرخ دلار در بازار در حول و حوش 3500 تومان تثبیت شود.
آرمان می‌افزاید: پس از توافقات هسته‌ای ایران انتظار از بازار ارز کاهش قیمت‌ها بود، اما افزایش نرخ‌های ارز به تمامی این خوش‌خیالی‌ها پایان داد. برخی از اقتصاددانان به کسری بودجه دولت اشاره می‌کنند و می‌گویند که به دلیل اینکه بازار ارز در انحصار بانک مرکزی است، این بانک به راحتی می‌تواند نرخ ارز را آن طور که می‌خواهد، تغییر دهد.
اما در نقطه مقابل، این روزها موضوع ساماندهی صرافی‌ها از طریق افزایش سرمایه آنها مطرح است و مقاومت‌هایی از طرف برخی از صرافی‌ها صورت گرفته است. برخی از این صرافی‌ها تلویحا مطرح کرده‌اند که برای مقابله با بانک مرکزی نرخ دلار را افزایش می‌دهند، این در حالی است که به اعتقادکارشناسان و تحلیلگران اقتصادی افزایش قیمت ارز توسط صرافی‌ها امکان‌پذیر نیست و بازار ارز و کنترل نرخ‌ها در اختیار و انحصار بانک مرکزی است. البته صرافی‌ها از افزایش قیمت‌ها ناخشنود نیستند و اینکه روند صعودی نرخ‌ها به آنها نسبت داده شود، چندان برای آنها نارضایتی به همراه ندارد و وانمود می‌کنند که از این طریق می‌توانند با بانک مرکزی و خواسته‌های آنها مقابله کنند. در اصل گذر نرخ دلار از قیمت‌های تثبیتی در دو سال اخیر کمی تامل‌برانگیز است؛ گرچه دلایلی از جمله افزایش تقاضا به دلیل سفر حج و غیره هم مطرح است اما اینگونه موارد نمی‌تواند منجر به جهش یکباره نرخ‌ها در بازار ارز شود. حتی اعتصاب عده‌ای از صرافان و عدم فروش ارز هم نمی‌تواند نرخ‌ها را اینگونه افزایش دهد.
این روزنامه می‌نویسد: کارشناسان اقتصادی بر این عقیده هستند که یکی از عاملان افزایش قیمت ارز خود دولت با محوریت بانک مرکزی است که بازار ارز را به صورت انحصاری در اختیار دارد.

تقدیر دولت آمریکا از دست اندرکاران توافق وین


در حالی دولت معتقد است حریف را در مذاکرات هسته‌ای با نتیجه 3 بر 2 شکست داده است، دیپلمات‌های آمریکایی رسیدن به توافق وین را در وزارت امورخارجه این کشور و با حضور باراک اوباما جشن گرفتند!
سرویس سیاسی-

وبگاه آمریکایی «واشنگتن اگزمینر» نوشت: اوباما رئیس‌جمهور آمریکا پنجشنبه گذشته با توقف کوتاه در وزارت خارجه در جشنی ویژه که از سوی «جان کری» وزیر خارجه این کشور به مناسبت موفقیت برجام برپا شده بود، شرکت کرد.
جان کری این جشن را با حضور کلیه همکاران حاضر در مذاکرات فشرده با ایران و دیگر قدرت‌های جهانی برپا داشت.
بر اساس این گزارش، توقف برای حضور در وزارت خارجه در برنامه‌های اوباما لحاظ نشده بود و به همین دلیل خبرنگاران مجوز ورود به وزارت خارجه را همراه با رئیس‌جمهور آمریکا نداشتند و به همین خاطر بیست دقیقه در خودروی ون منتظر رئیس‌جمهور ماندند تا او مجددا در معیت کاروان موتوری به آن‌ها پیوسته و عازم کاخ سفید شود.
این وبگاه آمریکایی نوشت: اوباما توقف برنامه‌ریزی نشده خود را در حالی انجام داد که بعد از حضور در جلسه کمیته سناتورهای دموکرات  که پشت درهای بسته انجام شد عازم کاخ سفید بود.
آمریکایی‌ها در حالی توافق وین را جشن گرفته‌اند که حسن روحانی اعلام کرده بود نتیجه مذاکرات 3 بر 2 به نفع ایران رقم خورده است! وی چند روز پس از اعلام توافق وین در جلسه هیئت دولت با تشبیه مذاکرات هسته‌ای به مسابقه فوتبال گفت: در یک مسابقه و بازی فوتبال وقتی می‌گوییم برنده یا موفق شدیم، معنایش این است که سه گل زده و دو گل خورده‌ایم، حالا عده‌ای بگویند که می شد از فلان فرصت هم استفاده کرد و گل‌های بیشتری زد. باید دید که در مقابل چه تیمی بازی کرده‌ایم.
چند ماه پیش نیز یکی از روزنامه‌های زنجیره‌ای از قول یک به اصطلاح تحلیلگر درباره پیش‌بینی نتیجه مذاکرات هسته‌ای نوشته بود: قرار نیست در این مسابقه در نهایت دست دوطرف را بالا ببرند و بگویند هردو طرف برنده شده‌اند. برد ما فقط در آن است که گل کمتری بخوریم و بس!
حفظ فشار تحریم‌ها
«آدام زوبین» معاون موقت وزارت خزانه‌داری آمریکا در جلسه کسب رأی‌ اعتماد از کمیته امور بانکی مجلس سنا گفت: با همکاری متحدان، فشار تحریم علیه ایران را حفظ می‌کنیم.
زوبین افزود: محدودیت‌های بازرگانی بین ایران و آمریکا، به قوت خود باقی خواهند ماند.
وی در ادامه گفت: واشنگتن به اجرای تحریم‌های ضد ایرانی در زمینه‌های تروریسم، اشاعه موشکی و حقوق بشر ادامه خواهد داد.
معاون موقت وزارت خزانه‌داری آمریکا تاکید کرد: واشنگتن همکاری با اسرائیل، کشورهای اروپایی و کشورهای حاشیه خلیج فارس برای ادامه فشارهای تحریمی علیه ایران در زمینه‌های غیرهسته‌ای را ادامه خواهد داد.
به گزارش فارس،زوبین افزود: تحریم‌های ایران تا اندازه زیادی پابرجا می‌مانند.
وی در اظهاراتی گستاخانه گفت: هر کدام از بانک‌های ایرانی که از تخفیف تحریمی وفق سند برجام برخوردار می‌شوند، در صورت کشف شواهدی از حمایت از حزب‌الله لبنان و یا نیروهای سپاه قدس، مجدداً تحریم خواهند شد.
«آدام‌ زوبین» همچنین در«اندیشکده مطالعات سیاست خاور نزدیک واشنگتن» گفت: تحریم‌های سازمان ملل می‌تواند به سرعت و در صورت درخواست هر کدام از اعضای گروه کشورهای 1+5 برقرار شود.
وی مدعی شد: آسیب‌پذیری ذخایر ارز خارجی ایران در برابر تحریم‌های آتی بیشتر خواهد شد، نه کمتر.
تاکید بر محدودیت‌های موشکی قطعنامه 2231
به گزارش خبرگزاری‌ها، وبگاه آمریکایی «واشنگتن فری بیکن» در گزارشی نوشت: «جان کری» اخیرا نامه‌ای محرمانه به «مارکو روبیو» سناتور جمهوری‌خواه نوشته است.
در ادامه گزارش آمده است: از آنجایی که شورای امنیت از ایران درخواست کرده تا هیچ فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک طراحی‌شده برای آنکه قادر به حمله تسلیحات هسته‌ای باشند، انجام ندهد، بنابراین انجام چنین فعالیت‌هایی مغایر با قطعنامه شورای امنیت بوده و موضوع جدی برای بررسی در شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد بود.
کری تاکید کرده است که قطعنامه اجازه نمی‌دهد که برنامه موشک‌های بالستیک ایران در آسایش باشد.
به گزارش تسنیم، سنای آمریکا روز پنج‌شنبه در آخرین روز فرصت 60 روزه کنگره برای اعلام نظر در مورد توافق هسته‌ای، بار دیگر برای بررسی برنامه جامع اقدام مشترک تشکیل جلسه داد و در نهایت برای سومین بار نتوانست طرح کفایت بررسی و رد برجام را تصویب کند.
با این حساب باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا امکان اجرای توافق، بدون آنکه نیازی به استفاده از حق وتو را داشته باشد، یافته است.
در همین حال، «پت تومی» سناتور جمهوری‌خواه گفت: هرگونه توافق هسته‌ای دولت کنونی آمریکا با ایران بدون تأیید سنا غیرقانونی است و رئیس‌جمهور بعدی تعهدی در قبال آن ندارد. وی افزود: موضوع هنوز تمام نشده است. ما هنوز در این باره به نتیجه نرسیدیم.
نتانیاهو: تلاشم علیه برجام، به روابط آمریکا و اسرائیل صدمه نزده است
«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: تلاشم علیه برجام، به روابط آمریکا و اسرائیل صدمه نزده است؛ آمریکا بهترین دوست اسرائیل است. در همین حال، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری گفت: نخست‌وزیر اسرائیل 9 نوامبر (18 آبان) برای بررسی نحوه اجرای برجام و چگونگی مقابله با اقدامات خاورمیانه‌ای ایران به واشنگتن می‌رود.
ارنست مدعی شد: اجرایی کردن توافق هسته‌ای که موضوع رایزنی طرفین است، راهی برای مقابله با فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران خواهد بود.
همچنین المانیتور در گزارشی نوشت: دولت اوباما به زودی از تأسیس دفتری جدید برای هماهنگی‌ اجرای توافق هسته‌ای با ایران رونمایی می‌کند.
احتمال دیدار وزرای ایران و5+1در حاشیه اجلاس سازمان ملل
خبرگزاری روسی اسپوتنیک نیز در گزارشی اعلام کرد: «میخائیل اولیانوف» رئیس اداره کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد ممکن است وزرای خارجه ایران و گروه 1+5، بیست و هشتم سپتامبر (6 مهر) در حاشیه اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، درباره برنامه اقدام هسته‌ای ایران تبادل نظر کنند. 
اولیانوف افزود: مسکو و تهران همه تلاش خود را می‌کنند تا به سرعت توافقنامه‌ای در زمینه خارج کردن اورانیوم غنی شده از ایران را امضا کنند.
وی در ادامه گفت: همکاری فشرده در زمینه (خارج کردن اورانیوم غنی شده از ایران) بین شرکت روس اتم روسیه و سازمان انرژی اتمی ایران ادامه دارد.
سومین شکست جمهوریخواهان در رد برجام
سنای آمریکا روز پنج‌شنبه در آخرین روز فرصت 60 روزه کنگره برای اعلام نظر در مورد توافق هسته‌ای، بار دیگر برای بررسی برنامه جامع اقدام مشترک تشکیل جلسه داد و در نهایت برای سومین بار نتوانست طرح کفایت بررسی و رد برجام را تصویب کند. با این حساب باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا امکان اجرای توافق، بدون آنکه نیازی به استفاده از حق وتو را داشته باشد، یافته است.
در این نشست ابتدا در مورد متمم پیشنهادی برای منوط شدن رفع تحریم‌های ایران به آزادی اتباع آمریکایی زندانی در ایران و همچنین به رسمیت شناختن اسرائیل، رأی‌گیری شد. این متمم را میچ مک‌کانل رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا ارائه کرده بود.
در حالی که جمهوری‌خواهان در دو مرحله نتوانسته‌اند به 60 رأی لازم برای پایان بحث و رأی‌گیری در مورد برجام دست یابند، امیدوارند که با افزودن متمم به برجام، در مسیر اجرای آن مانع ایجاد کنند.
با این حال، دموکرات‌ها از همان ابتدا اعلام کرده‌ بودند که با این طرح مخالفت می‌کنند. حتی بن کاردین از معدود سناتورهای دموکرات که با برجام مخالفت کرده نیز گفته بود که به این متمم رأی منفی می‌دهد.
در پایان اظهارات سناتورها، همانطور که انتظار می‌رفت، دموکرات‌ها از تصویب متمم جلوگیری کردند. در رأی‌گیری روز پنجشنبه 53 سناتور رأی مثبت و 45 نفر هم رأی منفی دادند. برای تصویب این متمم به دست کم 60 رأی نیاز بود.
پس از رد این متمم، سنا برای سومین بار در مورد پایان بحث و تصویب طرح رد برجام رأی‌گیری کرد. این رأی‌گیری هم نیاز به 60 رأی موافق داشت، که نهایتا باز هم با شکست جمهوری‌خواهان به پایان رسید. در این رأی‌گیری 42 سناتور رأی مخالف داده و 56 نفر رأی مثبت دادند.
میچ مک‌کانل رهبر اکثریت اعلام کرده است که این رأی‌گیری آخرین رأی در مورد برجام است.

سرلشکر سلیمانی در مجمع فرماندهان سپاه تشریح کرد


هدف از حضور گسترده اروپایی‌ها در ایران

فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: یکی از دلایل ورود، حضور و ظهور گسترده اروپایی‌ها در کشور ما که با هماهنگی آمریکایی‌ها صورت می‌گیرد ایجاد دو قطبی در درون جامعه، بالا بردن مطالبات در افکار عمومی و زدودن بحث درگیری طولانی آمریکا و غرب با ایران است.
به گزارش سپاه نیوز، سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه در بیست و یکمین مجمع سراسری فرماندهان و مسؤولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد: اگر بنا باشد روح انقلابی که ترسیم اساسی محتوای دینی ترسیم شده از ناحیه امام امت است، از جمهوری اسلامی رخت بربندد تنها یک کلمه خاصی به عنوان جمهوری اسلامی باقی خواهد ماند. وی افزود: یکی از دلایل اساسی دشمنی‌ها با جمهوری اسلامی ایران، وجود روح حاکم در درون این بستر است از این رو نقش سپاه در حفظ روح انقلابی در درون این جسم نقش بی‌بدیل و ارزنده‌ای است و با هیچ جایگاه دیگری قابل قیاس نیست. سردار سلیمانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها معتقدند پیدایش انقلاب اسلامی موجب شد یک فروپاشی در قدرت آمریکا به عنوان ابرقدرت پیش بیاید، اظهار داشت: از این رو جهانی که جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی در آن پایگاه اصلی و نفوذ دارد این جهان تاثیر اصلی در بحث بقا یا عدم بقای آمریکا به عنوان ابرقدرت دارد.
وی تصریح کرد: شرق آسیا و اروپا به عنوان کشورهای رقیب آمریکا محسوب می‌شوند؛ آمریکای لاتین و آمریکای جنوبی نیز حیاط خلوت آمریکا هستند اینها منشأ ابرقدرتی آمریکا را فراهم نمی‌کنند، جغرافیای مهمی که آمریکا در آن دچار آسیب جدی و اساسی شده غرب آسیاست. فرمانده نیروی قدس سپاه اظهار داشت: جغرافیای شمال آفریقا و خاورمیانه است که تاثیر بسیار اساسی در برپایی قدرت آمریکا و بعد از شکل‌گیری انقلاب اسلامی در فروپاشی این قدرت دارد. وی اتحادسازی برای حوادث علیه دشمن را اولین مشخصه ابرقدرتی برشمرد و گفت: توان فیصله دادن به حوادث در چارچوب منافع و قدرت مهار رقیب نیز از دیگر عوامل تعیین‌کننده جایگاه ابرقدرت‌هاست.
سرلشکر سلیمانی اظهار داشت: آنچه در 20 سال گذشته بین ایران اسلامی و آمریکا به عنوان یک ابرقدرت پیش آمده است این بوده که انقلاب اسلامی ایران تمام مولفه‌های ابرقدرتی آمریکا را به شکل جدی خدشه‌دار کرده که مصادیق فراوانی نیز برای آن می‌توان ذکر کرد.
وی افزود: آمریکا با اتحادسازی‌ای که انجام داد تلاش کرد حزب‌الله را از عرصه لبنان حذف کند اما نه قدرت مهار حزب‌الله را داشت نه اتحاد‌سازی‌هایی که انجام داد هیچ یک منجر به نتیجه نشد و حزب‌الله قدرتمندتر شد به نحوی که امروز رهبر ارزشمند آن به شکل علنی توانمندی و قدرت خود را اعلام می‌کند.
فرمانده نیروی قدس سپاه با تاکید بر اینکه شناخت سیاست‌های آمریکا در مقطع کنونی بسیار مهم است، گفت: آمریکایی‌ها معتقدند کلید بازسازی قدرت آنها باید از نقطه‌ای انجام شود که در آن نقطه فروپاشی صورت گرفته باشد و آن منطقه خاورمیانه به عنوان نقطه فروپاشی قدرت آمریکا و نقطه نفوذ، توسعه و تاثیر انقلاب اسلامی است.
وی با بیان اینکه سیاست امروز آمریکا با گذشته متفاوت است، اظهار داشت: آمریکا امروز در کشورها به دنبال استفاده از ابزارهای مختلف و روش‌های نو و جدید است. وی افزود: یکی از دلایل ورود، حضور و ظهور گسترده اروپایی‌ها در کشور ما که با هماهنگی آمریکایی‌ها صورت می‌گیرد ایجاد دوقطبی در درون جامعه، بالا بردن مطالبات در افکار عمومی و زدودن بحث درگیری طولانی آمریکا و غرب با ایران است.
سرلشکر سلیمانی با بیان اینکه در شرایط کنونی آمریکا برای اینکه بتواند قدرت خود را بازسازی کند 4 سیاست اصلی و مهم را مدنظر قرار داده است، گفت: آمریکا در صدد بازسازی قدرت خود با استفاده از ابزارهای سازمان ملل و سازوکارهای مختلفی که امروز به نوعی ظاهر مشروعی دارند مانند مباحث حقوق بشری در منطقه است.
وی افزود: دومین مساله اصلی آمریکا در مقطع کنونی تثبیت رژیم صهیونیستی است؛ امروز هر کشوری که بیشترین ارتباط را با رژیم غاصب صهیونیستی داشته باشد به صورت علنی و رسمی آن کشور مورد اعتماد آمریکاست.
فرمانده نیروی قدس سپاه از تضعیف و مهار جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی دیگر از سیاست‌های مهم آمریکایی‌ها در مقطع کنونی یاد کرد و گفت: این حرکت در سطوح مستقیم و نیز با جریان‌هایی که در محدوده جغرافیای نفوذ جمهوری اسلامی هستند، صورت می‌گیرد.
وی حفظ درگیری در جهان اسلام برای بالا بردن نیازهای کشورهای منطقه به آمریکا را از دیگر راهبرد آمریکا در منطقه دانست و اظهار داشت: سیاست آمریکا در موضوع داعش و گروه‌های تکفیری، اداره آنها و نه انهدام است و این موضوعات تفاوت جدی و اساسی با یکدیگر دارد؛ سیاست آمریکا این است که این نوع گروه‌ها باقی بمانند تا آنها احتیاج کشورها به آمریکا را بالا ببرند.
فرمانده نیروی قدس سپاه در پایان با تاکید بر اینکه منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا خصوصیاتی دارد که این خصوصیات چه در بعد تهدید و چه در بعد توسعه قدرت آمریکا نقش بسیار مهمی دارد، گفت: در شرایط کنونی سیاست آمریکا به بازیافت قدرت خود در منطقه تبدیل شده و شاید یکی از دلایل اصرار به توافق با جمهوری اسلامی این موضوع باشد.

رهبر انقلاب در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران:


انقلاب تمام‌شدنی نیست
بیگانگان به‌دنبال نفوذ در مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کشور هستند

گروه سیاسی: حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر حکیم انقلاب اسلامی صبح دیروز (چهارشنبه) در دیدار هزاران نفر از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سپاه را نعمت بزرگ الهی و پاسدار آگاه و بینای انقلاب اسلامی در مسائل داخلی و خارجی خواندند و با تبیین الزامات و ابعاد پاسداری از انقلاب اسلامی  افزودند: دشمن به امید واهی پایان یافتن انقلاب، در فکر نفوذ بویژه نفوذ سیاسی – فرهنگی است که شناخت توطئه‌های دشمن، تقویت و استحکام روحیه انقلابی و حرکت مستمر به سمت تحقق آرمان‌ها این هدف را ناکام خواهد گذاشت.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در این دیدار در تشریح جایگاه سپاهیان پاسدار و وظایف خطیر آنان در موقعیت کنونی و آینده کشور، به تبیین 4 کلمه «سپاه»، «پاسداران»، «انقلاب» و «اسلامی» و ابعاد و خصوصیات و الزامات آن پرداختند. ایشان کلمه «سپاه» را به معنای داشتن سازمان و تشکیلات و نظم و انضباط دانستند و خاطرنشان کردند: برای هیچ سازمان و نهادی همچون سپاه وظیفه سازمانی برای پاسداری از انقلاب اسلامی به عنوان عزیزترین حادثه تاریخی و جاری کشور، تعریف نشده است.
رهبر انقلاب اسلامی، «پیر نشدن و تجدید حیات» از طریق رشد و تعمیق و «تربیت عناصر جدید، کارآمد و فهیم» را از جمله الزامات تشکیلات سپاه برشمردند و گفتند: سپاه علاوه بر تربیت عناصر درونی جدید، با عناصری که در خدمت دستگاه‌های مختلف قرار می‌دهد بر آن مجموعه‌ها و تشکیلات تأثیرگذاری می‌کند و انسان‌های مؤثری را رشد می‌دهد.
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با تأکید بر اینکه یکی دیگر از خصوصیات تشکیلاتی بودن سپاه، به‌وجود آمدن اقتدار «میدانی، سیاسی و هویتی و عزت بخشی» است، افزودند: از جمله ویژگی‌های «سازمانی بودن سپاه»، جوان‌گرایی و استفاده از تجربه نیروهای قدیمی و کارکشته است که باید این روند حفظ شود و انقطاع نسلی در سپاه به‌وجود نیاید.
ایشان سپس کلمه «پاسدار» و «پاسداری از انقلاب» را نماد اراده و حضور و هویت انقلابی دانستند و تأکید کردند: هنگامی که می‌گوییم پاسداری از انقلاب یعنی اراده انقلابی همچنان مستحکم وجود دارد و انقلاب نیز همچنان با قدرت و قوت زنده و حاضر است زیرا اگر انقلاب زنده نباشد، پاسداری از آن معنایی نخواهد داشت.
رهبر انقلاب اسلامی یکی دیگر از ابعاد مفهوم «پاسداری از انقلاب» را مورد تهدید بودن انقلاب، برشمردند و خاطرنشان کردند: اگر تهدیدی وجود نداشت، پاسداری از انقلاب لزومی نداشت، پس با توجه به وجود تهدیدات، باید آنها را شناخت.
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با تأکید بر اینکه یکی از وظایف اصلی سپاه، رصد دائم مسائل داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی به‌منظور شناخت تهدیدها است، گفتند: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک سازمان سر به زیر و سرگرم کارهای اداری خود نیست بلکه یک ناظرِ آگاه و بینا و متوجه مسائل داخلی و خارجی است.
ایشان اهمیت مجموعه اطلاعات سپاه را در این بخش یادآور شدند و افزودند: مجموعه اطلاعات سپاه باید به‌طور دائم مسایل را رصد و تهدیدها را شناسایی کند. رهبر انقلاب اسلامی یکی دیگر از ابعاد کلمه «پاسداری از انقلاب» را «هوشیاری و بیداری دائم» دانستند و تأکید کردند: ما هیچگاه شروع‌کننده جنگ نبوده و نخواهیم بود اما چون انقلاب اسلامی همواره در معرض تهدید معارضین و مزاحمین است، هوشیاری و بیداری همیشگی سپاه و آمادگی‌های متناسب با تهدیدها کاملاً ضروری است. حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با اشاره به بُعد دیگر «پاسداری از انقلاب» یعنی «پاسداشت و گرامیداشت انقلاب» گفتند: لازمه گرامیداشت و قدرشناسی انقلاب اسلامی، معرفت آگاهانه، روشن و جامع نسبت به انقلاب است که باید چنین معرفتی در همه بخش‌ها و سلسله‌مراتب سپاه وجود داشته باشد.
ایشان با اشاره به اینکه یکی از راه‌های نفوذ دشمن، ایجاد خلل در باورها است، افزودند: راه مقابله با چنین نفوذی، مجهز شدن سپاهیان به منطق مستحکم انقلاب از طریق افزایش قدرت اقناعی، منطقی و بیانی در مورد انقلاب اسلامی است.
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای شناخت دشمن را یکی دیگر از ابعاد «پاسداری از انقلاب» برشمردند و گفتند: منظور از دشمن، استکبار جهانی و مظهر کامل آن آمریکا است که رژیم‌های مرتجع و انسان‌های ضعیف‌النفس، عوامل آن هستند.
ایشان افزودند: لازمه پاسداری از انقلاب، شناخت نقاط ضعف معرفتی و عملی دشمن و توجیه افرادی است که هنوز شناخت صحیح از دشمن ندارند.
رهبر انقلاب اسلامی سپس به برخی نقاط ضعف و تناقض‌های مبانی دشمن اشاره کردند و گفتند: دشمنان انقلاب اسلامی کسانی هستند که از سال‌ها قبل با شعار «برقراری امنیت»، «مبارزه با تروریسم»، «برقراری دموکراسی» و «ایجاد صلح» به منطقه آمدند اما اکنون دستاورد حضور آنان، ناامنی و ظهور تروریسم وحشی و خشن و شعله‌ور شدن آتش جنگ در منطقه است.
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای افزودند: شعار «برقراری دموکراسی» در منطقه که از طرف آمریکایی‌ها سر داده می‌شود، اکنون به یکی از مشکلات اصلی و پاشنه آشیل آنها تبدیل شده است زیرا امروز مرتجع‌ترین و دیکتاتورترین رژیم‌های منطقه، با کمک و حمایت‌های آمریکا، به جنایات خود ادامه می‌دهند.
رهبر انقلاب اسلامی که سخنان‌شان را در تبیین 4 کلمه شکل‌دهنده تعبیر «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» متمرکز کرده بودند، پس از بررسی معنا و مفهوم کلمات سپاه و پاسدار، به تشریح معنای حقیقی انقلاب پرداختند.
ایشان انقلاب را حقیقتی ماندگار و دائم و «صیرورت و تحولی عمیق و پایان‌ناپذیر» خواندند و افزودند: برخلاف تصورات و القائات اتاق فکرهای بیگانه که در داخل هم عده‌ای آنها را تکرار می‌کنند، انقلاب تمام‌شدنی نیست و تبدیل آن به «جمهوری اسلامی» به معنایی که آنها فکر می‌کنند امکانپذیر نخواهد بود.
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، ترسیم آرمان‌های اساسی را اولین گام یک انقلاب برشمردند و خاطرنشان کردند: این اصول و آرمان‌ها برخلاف وسائل و روش‌ها تغییرناپذیرند.
رهبر حکیم انقلاب با استفاده از تعبیری قرآنی، آرمان را همان حیات طیبه معنا کردند و افزودند: حیات طیبه، شامل همه مواردی می‌شود که یک ملت برای دستیابی به سعادت به آنها نیاز دارد.
ایشان، عزت ملی، استقلال به معنای آزادی ملی از ظلم و ستم و تسلط زورگویان جهانی، پیشرانی همراه با معنویت در علم و تمدن جهانی، عدالت، رفاه، خلقیات اسلامی و سبک زندگی اسلامی را از جمله خصوصیات حیات طیبه خواندند و افزودند: حرکت به سمت این جامعه آرمانی، حرکتی مستمر و در واقع صیرورت و تحول دائم به سمت پروردگار است.
ایشان ایمان به‌ الله و کفر به طاغوت را یکی دیگر از ویژگی‌های حیات طیبه برشمردند و افزودند: غرب در تبلیغاتی که در داخل هم به نوعی تکرار می‌شود برای تضعیف تدریجی تنفر ملت از استکبار می‌گوید لازم نیست هرکسی به خدا ایمان دارد به طاغوت کافر باشد اما ایمان به پروردگار و کفر به طاغوت یک ویژگی به هم پیوسته حیات طیبه است. رهبر انقلاب ایدئولوژی‌زدایی از دیپلماسی و سیاست داخلی را از دیگر محورهای تبلیغات کنونی غرب خواندند و خاطرنشان کردند: می‌خواهند ما اصول خود را در سیاست خارجی دخالت ندهیم اما فکر و عقیده و ایدئولوژی در همه زمینه‌ها «راهنمایی تعیین‌کننده به شمار می‌رود». حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در ادامه به تبیین تناقض ذاتی 2 گزاره‌ای پرداختند که اخیراً در تبلیغات بیگانگان تکرار می‌شود. ایشان گفتند دشمنان از یک طرف می‌گویند جمهوری اسلامی در منطقه دارای قدرت و نفوذ و تأثیرگذاری است و از طرف دیگر می‌گویند روحیه و تفکر انقلابی را کنار بگذارید تا جذب جامعه جهانی شوید. رهبر انقلاب افزودند: این دو گزاره با هم متناقضند زیرا قدرت و نفوذ ما به علت روحیه و عملکرد انقلابی است و طبعاً اگر آن را کنار بگذاریم ضعیف می‌شویم.
ایشان افزودند: هدف اصلی دشمنان این است که ملت ایران تفکر انقلابی را کنار بگذارد تا قدرت خود را از دست بدهد و در نقشه‌های چند کشور زورگو که خود را جامعه جهانی می‌نامند هضم و محو شود. حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای پس از بررسی ابعاد مختلف مفهوم انقلاب، به تبیین ویژگی‌های چهارمین کلمه تشکیل‌دهنده «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» یعنی اسلام پرداختند. ایشان تأکید کردند: اسلام، پایه و مایه انقلاب است اما عده‌ای از اسم اسلام هم می‌ترسند و به‌جای انقلاب اسلامی می‌گویند «انقلاب 57». رهبر انقلاب، اسلام ناب را «همه محتوای انقلاب» خواندند و با انتقاد شدید از تفکرات عوامانه، انحرافی و ابلهانه تکفیری‌ها افزودند: اسلامِ متکی بر عقل و نقل و مستند به قرآن و معارف پیامبر و اهل‌بیت علیهم‌السلام، مبنای انقلاب ماست که در همه محافل بروز جهان، با  منطقی قوی، قابل ارائه و دفاع است. حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با اشاره به نفوذ انقلاب اسلامی در افکار و دل‌های ملت‌های مسلمان تأکید کردند: «اسلامِ منحصر در عمل شخصی»، «اسلام سکولار»، «اسلام بدون جهاد و شهادت» و بدون نهی از منکر، مورد قبول ملت ایران نیست و «اسلام انقلاب» را می‌توان در  آیات قرآن و وصیتنامه امام(ره) و سخنان و مکتوبات ایشان جست‌وجو کرد. رهبر انقلاب در جمع‌بندی این بخش از سخنانشان خطاب به سپاهیان پاسدار تأکید کردند: شما سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با چنین معنا و مفهوم وسیع و عمیق هستید و باید با کمال هوشیاری و با تمام توان به پاسداری خود ادامه دهید. ایشان با انتقاد از حرف‌ها و نوشته‌هایی که دانسته یا ندانسته تضعیف سپاه را دنبال می‌کند، افزودند: سپاه پاسداران، نعمت بزرگ الهی است و همه باید قدردان این نعمت باشند.حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، قدرشناسی از سپاه را در درجه اول متوجه خود این نهاد دانستند و افزودند: با استحکام روزافزون بافت معنوی و فکری و عملی خود، پرهیز شدید از بهانه دادن به دست دیگران، دوری مطلق از مسائلی که به کرامت سپاه لطمه می‌زند و حرکت در خط مستقیم انقلاب در زمینه‌های اقتصادی، مالی و سیاسی، شأن و شخصیت سپاه پاسداران را قدردانی و مراقبت کنید. رهبر انقلاب همچنین با تأکید بر ضرورت توجه کامل سپاه پاسداران به همه تهدیدها افزودند: تلاش دشمن برای نفوذ، از جمله تهدیدات بزرگ است. ایشان افزودند: نفوذ اقتصادی و امنیتی البته خطرناک است و پیامدهای سنگینی دارد اما نفوذ سیاسی و فرهنگی دشمن، خطر بسیار بالاتری است که همه باید مراقب آن باشند. حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، سرمایه‌گذاری سنگین دشمنان برای نفوذ فرهنگی و تغییر تدریجی باورهای مردم را یادآور شدند و افزودند: در زمینه سیاسی نیز بیگانگان به‌دنبال نفوذ در مراکز تصمیم‌گیری و اگر نشد، نفوذ در مراکز تصمیم‌سازی هستند که در صورت تحقق این توطئه، جهت‌گیری‌ها، تصمیمات و حرکت عمومی کشور، براساس خواست و اراده بیگانگان، تنظیم و اجرایی خواهد شد. رهبر انقلاب در پایان سخنان‌شان با تأکید بر ضرورت بیداری عمومی در مقابل ترفندهای دشمنان افزودند: آنها منتظرند که ملت و نظام خواب‌شان ببرد که اهداف‌شان را محقق کنند اما ملت و مسؤولان نمی‌گذارند امید شیطانی بیگانگان درباره به خواب رفتن ملت، در دل دشمن پا بگیرد.  حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای تأکید کردند: باید پایه‌های تفکر و روحیه انقلابی را چنان در کشور مستحکم کنیم که هیچ چیز در ادامه این مسیر درخشان خللی ایجاد نکند که این وظیفه اساسی همه نخبگان است. رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به اهمیت و جایگاه ماه ذی‌حجه، همه مردم را به بهره‌گیری معنوی از ساعات و روزهای مهم این ماه شریف به‌خصوص روز بزرگ عرفه توصیه کردند و فرمودند: باید روز عرفه را قدر دانست و دعاهای پرمضمون این روز را با تأمل و تفکر خواند و توشه‌ای برای مسیر دشوار و طولانی زندگی و به‌دست آوردن نیرو و نشاط لازم در این مسیر، برگرفت.
پیش از بیانات رهبر انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گزارشی از مجموعه اقدامات فرهنگی صورت گرفته در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد. همچنین سردار سرلشکر جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به تحقق نصرت الهی در جبهه مقاومت در سراسر منطقه، گفت: با همه توان از اصول، ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی به درستی پاسداری خواهیم کرد و هرگز به مخالفان این راه الهی اجازه نمی‌دهیم راه نفوذ دشمنان را هموار کنند. سرلشکر جعفری با اشاره به رویکردهای جدید دشمنان برای نفوذ، خاطرنشان کرد: سپاه برای مقابله با ترفندهای جدید دشمنان به این باور رسیده که باید همزمان با افزایش توان و دقت موشک‌هایش، به افزایش برد آرمان‌های اسلامی و الگوهای مورد نیاز انقلاب نیز توجه کند. فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: قاطعانه اعلام می‌کنیم در هیچ مقطع زمانی، ایران اسلامی از چنین قدرت و توان دفاعی و امنیتی و نیروهای آماده در صحنه‌های مختلف اجتماعی برخوردار نبوده است.

آیا کسی باسوادتر و مومن‌تر از هاشمی در این کشور نیست؟

آیا کسی باسوادتر و مومن‌تر از هاشمی در این کشور نیست؟

هاشمی رفسنجانی در اظهاراتی در 3 مرداد 1360 که در روزنامه اطلاعات وقت منتشر شده ، گفته بود : از من باسوادتر و مومن تر هم است. پس چرا اکنون افراد منتسب به ایشان دنبال القای این نظریه مردم هستند که اگر نماینده معتبر میخواهید باید به افرادی از تیپ فکری سازندگی رای بدهند. البته قدرت همیشه طمع انگیزبوده و یقینا کسی طعم آن را چشیده باشد دوست دارد تا زمانی که میتواند مزه شیرینش را تنها و تنها برای خودش احساس کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نسل برهان-علی اکبری دانشجو دانشگاه پیام نور ارومیه، مردم ایران در سال 57 با حرکتی خودجوش و به رهبری آن پیرجماران حضرت روح الله توانستند با انقلاب اسلامی خویش طومار حکومت طاغوتی دست نشانده غرب را بپیچند تا دیگر افرادی به خود اجازه ندهند خود را به عنوان صاحبان یک کشور دانسته و در هر موضوعی دخالت کنند.

در این میان در دهه اول انقلاب اسلامی که کشور دچار مشکلات تحمیلی بسیاری از سوی استکبار جهانی بوده، بعضی از مسئولین کشور درخطبه ها نمازجمعه خودبارها ازعدالت اجتماعی سخن گفتند؛ خطبه هایی که اکنون هم می توانند به عنوان اسناد سیاسی جهت ارجاعات تاریخی به آن استناد کرد.

هرچند وقتی در جایگاه ریاست جمهوری قرار گرفتند برخلاف عدالت اجتماعی رعایت کرده و بر نظریه توسعه ای تاکید کردند که در آن توسعه و پیشرفت حتی اگر با فساد500 میلیونی هم همراه باشد مشکلی نداشت.

درخطبه 12 شهریور ماه 1361 که حجت السلام والمسلین هاشمی رفسنجانی درقسمتی از خطبه خود با اشاره به سواستفاده برخی از افراد گفت: تذکر می دهم که همه ملت ایران بدانند ما در رابطه با مسئولیت های مملکتی و کارهای اجتماعی با هیچ کس حتی بچه های خودمان، برادرهای خودمان و نزدیک ترین افراد خانواده خودمان هیچ اختصاص و مزیتی در ارتباط ما نیست . یعنی اگر کسی مثلا عکسی با امثال بنده داشت این نشان هیچی نیست غیر از این که تصادفا کنار هم قرار گرفته ایم و عکس برداشته شده است… مسئولین باید وظیفه خودشان را انجام دهند و کسانی هم که با ما هر کس آشنا هستیم ، حتی برادر خودمان و زن و بچه مان که نزدیک تر و بیشتر نمی شود که هیچ توقعی از هیچ مقامی نمی توانیم داشته باشیم . اگر داشته باشیم گناه است که به خاطر ارتباط با ما یک امتیازی داشته باشند. حتی خودمان هم نداریم . هیچ تفاوتی نباید باشد .(1)

اینک عده ای به واسطه نزدیکی به آیت الله هاشمی رفسنجانی که هم سابقه ریاست مجلس و هم ریاست جمهوری را تجربه کرده ، خود را در مسائل حکومتی صاحب نظر دانسته و برای حضور در جایگاه نمایندگی مجلس که ماه ها به آغاز این انتخابات مانده و قرار گرفتن در سرلیست های انتخاباتی سردست می شکنند. افرادی که شاید به واسطه همین نزدیکی سعی دارند از فیلتر شورای نگهبان عبور کرده و به دنبال احیا قدرت سیاسی از دست رفته با استفاده از پتانسیل رای مردمی هستند این در حالی که افراد بسیار بهتر و دانا تر و عالم تر به این افراد نیز در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی هستند که میتوانند بسیار مفید تر باشند.

 همانطورکه خود آیت الله هاشمی رفسنجانی در اظهاراتی در 3 مرداد 1360 که در روزنامه اطلاعات وقت منتشر شده ، گفته بود : از من باسوادتر و مومن تر هم است. پس چرا اکنون افراد منتسب به ایشان دنبال القای این نظریه مردم هستند که اگر نماینده معتبر میخواهید باید به افرادی از تیپ فکری سازندگی رای بدهند. البته قدرت همیشه طمع انگیزبوده و یقینا کسی طعم آن را چشیده باشد دوست دارد تا زمانی که میتواند مزه شیرینش را تنها و تنها برای خودش احساس کند.

در این میان رجوع به اظهارات آقای هاشمی رفسنجانی در دورانی که در جایگاه نمایندگی مجلس حضور داشت و نکته ی که بارها بر آن تاکید داشته این بود که از انقلاب اسلامی فقط به دنبال حکومت اسلامی بودند ولاغیر ما همیشه در دنیا آرزویمان این بود که روزی در این مملکت جمهوری اسلامی و حکومت اسلامی باشد و ما دیگر هیچی نمی خواهیم . یعنی بنده تنها نه ، اکثر همکاران و دوستان ما در هیئت دولت و الان هر کداممان بمیریم راحت سرمان را می گذاریم روی زمین و راضی هستیم ، یعنی فکر می کنیم که رسیدیم به آنچه که می خواستیم . ما نمی خواستیم حاکم باشیم، ما می خواستیم اسلام حاکم بشود و اسلام حاکم شد و آنچه را که ما فکر می کردیم به عنوان یک ضرورت و هدف و راه مهم این رسیده بود(2)

اما اینک عده ی از همین منتسبین مثل فائزه هاشمی هم که علنا بر علیه نظام صحبت کرده و در ایام فتنه ، خود را صاحبان انقلاب دانسته و اظهارات ناپسندی در مورد حتی رهبر انقلاب داشته اند قابل توجه است ، افرادی که نظام را به خاطر اینکه از حق مردم حمایت کرد و اجازه نداد در حق رای مردم مشکلی پیش بیاید . اکنون به دنبال کسب کرسی سبز مجلس هستند و از خواهرشان یعنی فاطمه هاشمی در رسانه ها خود به عنوان سرلیست معرفی میکنند ، به هرحال از مادرخانواده ی که در روز انتخابات مردم را به شورش علیه جمهوریت نظام دعوت میکنند و کلید واژه جنگ خیابانی را پس از رای گیری اظهار میکند تا برادری که فساد اقتصادی و سیاسیش در دادگاه صالحه اثبات شده و همچنان خود را بی گناه و قربانی تسویه حساب سیاسی میداند ، انتظار بیشتر از این نیست که بخواهند قدرت را در سلطه خود داشته باشند.

نکته ی که میتوانیم ببینیم که چیزی غیر این موضوع در اظهارات خاندان هاشمی مطرح بوده، چیزی به اندازه حق حضوردر ساختار قدرت بودند،قدرتی که مردم در اختیار روحانی گذاشته اند اما خاندان هاشمی این قدرت را مرهون حمایت پدر از ایشان میدانند چیزی که البته همانطور که گفتیم از این چنین خانواده پرمدعا بیش از این انتظار نمیرود.

البته در مواردی من جمله اظهارات و خاطراتی که توسط حاج آقا با موضوعات روز از ایشان به امام منتسب میشود را میشنویم دیگر از فرزندان ایشان نباید تصور غیر این داشت که دنبال تصاحب قدرت نباشند ، چرا که هاشمی با اینکه در انتخابات 92 از شورای نگهبان رد صلاحیت شد ، که دلایلش یقینا از سوی مراجع مربوطه در زمان لازمه مطرح خواهد شد. اما قدرت و حضور در ساختار تصمیم سازی نهاد ها قانون گذار میتواند ، باردیگر او و نظرات سیاسی اش را در دید عمومی ملت قرار دهد البته ما امیدواریم این بار حاج آقا از تجربه قبلی خود در انتخابات مجلس استفاده کرده و به فرزندان خود موضوعاتی را یاد آوری کند من جمله شیرجه متوالی اصلاح طلبانی است که در دوران برگزاری انتخابات مجلس اصلاحات آنچنان موجبات تحقیر ایشان را فراهم کردند که منجر به این نشد نام ایشان در لیست 30 نفره انتخابات تهران قرار بگیرد ، هرچند بعدا تخلفات آن انتخابات ازسوی تاج زاده لاپوشانی شد ، موضوعی که حتی صدای شورای نگهبان وقت را درآورد و به لطف حکم حکومتی رهبر انقلاب مبنی بر تعیین تکلیف سریع نتایج انتخابات ، و جلوگیری از بروزشایعات باشد. هرچند اکنون همان افرادی که ایشان را با الفاظ ناشایست در دوران مورد خطاب قرار میدادند، به عنوان استفاده از پتانسیل خانوادگی هاشمی هستند.

چرا این موضوع چنین پیچیده شده آیا انقلاب اسلامی دچار مشکل شده یا افراد حاضر در این انقلاب دچار هوس ها نفسانی گشته و به طمع کسب قدرت از هر ابزاری استفاده میکنند و حتی از ساختن فیلم خداحافظی صرف نظر نکرده و جهت قرار گرفتن به عنوان سوژه رسانه هایی که زنجیره وار در انتشار مطالب یکدیگر هماهنگ کرده و مبرا کردن اشتباهات خاندانی هستند که اقتصاد و سیاست ایران اکنون به دنبال حضور حاج آقا در راس دولت در دهه 70 کشور گرفتارش است آیا طمع قدرت نیست ، آقا هاشمی خودتان گفتید دنبال قدرت نبوده و تنها پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت اسلامی را مدنظردارید پس چه شد ان اظهارات وادعایی که در مورد عدالت اجتماعی کردید ،مگر در عدالت اجتماعی تصاحب جایگاه ها حکومت داری توسط یک خاندان خاص ، قابل پذیرش است.

پس مراقب باشید انقلاب گری از یادتان نرفته و عده ای این چنین به واسطه کهولت سن شما دست به هر اقدام و ابزاری نزنند تا خود را در کرسی سبز نمایندگی مجلس که قرار است عصاره یک ملت باشد را تصور نکنند.

مراقب باشید حاج آقا که گرفتار خاطراتی به روزاز امام نشوید.

 

1-خطبه نماز جمعه تهران 12 شهریور1361

2- خطبه 5 شهریور 1361

انتهای پیام/

حسن روحانی:


تحریم‌ها را یک‌شبه لغو کردیم!
ظریف: بعد از 8 سال، رئیس‌جمهور آمریکا موظف است که «لغو تحریم‌ها» را برای تصویب به کنگره ببرد

گروه سیاسی: حسن روحانی گفت تحریم‌های اعمال شده علیه ایران یک‌شبه لغو شده است! او دیروز گفت: نمی‌خواهم بگویم می‌شود تحریم‌های ظالمانه قدرت‌های جهانی را یک‌روزه یا یک‌شبه لغو کرد، اما ما در عمل، با همت ملت، دلاوری‌های نیروهای مسلح و هدایت رهبری شجاع توانستیم این کار را بکنیم. به گزارش «وطن امروز»، این اظهارنظر حسن روحانی درباره لغو تحریم‌ها در حالی است که جواد ظریف پیش از این و درکمیسیون برجام در پاسخ به سوالات اعضای کمیسیون، چنین اظهارنظری را مطرح نکرد. پس از آنکه سعید جلیلی، رئیس تیم سابق مذاکره‌کننده هسته‌ای، با استناد به متن برجام، به اعضای کمیسیون گفت حتی با اجرای برجام، تحریم‌ها لغو نخواهند شد؛ جواد ظریف نتوانست به درستی پاسخی به این ادعا بدهد. ظریف حتی به‌رغم درخواست تعدادی از اعضا برای استناد به مفاد برجام، از این موضوع نیز خودداری کرد و صرفا به بیان مواضعی کلی و سیاسی پرداخت. ظریف اما درباره لغو تحریم‌ها در کمیسیون برجام مجلس در مقابل دوربین‌های تلویزیونی گفت: بعد از 8 سال، رئیس‌جمهور آمریکا موظف است که لغو تحریم‌ها را برای تصویب به کنگره ببرد!  این اظهارنظر ظریف نشان می‌دهد وزیر امور خارجه، یعنی کسی که رئیس تیم مذاکرات هسته‌ای بوده است، نیز نمی‌تواند مدعی شود تحریم‌ها لغو شده است. به هر حال در شرایطی که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در مقابل سوالات موجود درباره برجام، بعضا با صدای بلند پاسخ می‌دهد؛ رئیس‌جمهور گفت همه تحریم‌های اعمال شده علیه ایران یک‌شبه لغو شده است. به گزارش فارس، حسن روحانی دیروز در بیست و یکمین مجمع سراسری فرماندهان سپاه گفت: درست است که ما تحریم‌های ظالمانه قدرت‌های بزرگ را نپذیرفتیم و آنها را ظالمانه و غیرقانونی اعلام کردیم اما متاسفانه دیگران به آن تحریم، عمل کردند و از آن یک‌میلیون بشکه نفتی که گفته بودند ایران بفروشد، یک بشکه اضافه نیز هیچ کشوری نخرید حتی کشورهای دوست. روحانی ادامه داد:‌ تحریم ظالمانه‌ای که در بحث بانکی اجرا کردند اگرچه غلط و ظالمانه و غیرقانونی بود اما حتی کشورهای همسایه و حتی کشور‌های دوست ما و حتی عراق هم حاضر نشد این تحریم را ظالمانه بداند و زیر پا بگذارد و نقض کند. رئیس‌جمهور گفت: پس خودمان باید ظهور و بروز استقلال خود را در صحنه جهانی به عنوان یک کشور انقلابی بروز بدهیم. رئیس‌جمهور افزود: البته نمی‌خواهم بگویم تحریم‌های ظالمانه قدرت‌های جهانی را یک‌روزه یا یک‌شبه می‌شود لغو کرد اما ما در عمل، با همت امت و ملت و با دلاوری‌های نیروهای مسلح و با هدایت رهبری شجاع توانستیم این کار را انجام دهیم. روحانی همچنین در ادامه گفت: قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت علیه ایران لغو شده است! روحانی خاطرنشان کرد: فکر نکنیم چون ما در صحنه دیپلماسی پیروز شدیم پس تمام شده است، فکر نکنیم اگر در برابر 6 قدرت بزرگ پیروزی بزرگی را به دست آوردیم پس مشکلات ما تمام شده است. وی ادامه داد: فکر نکنیم اگر در سازمان ملل متحد همان‌ها که 6 قطعنامه را علیه ما تصویب کردند آنها را وادار کردیم همه قطعنامه‌ها را لغو کنند پس تمام شد، اینچنین نیست. رئیس‌جمهور گفت: دشمنان انقلاب در سراسر جهان، پایان انقلاب و پایان نظام جمهوری اسلامی را می‌خواهند، البته این آرزو را حتما و بی‌تردید به گور خواهند برد.
نهاوندیان: بخشی لغو می‌شود بخشی متوقف!
محمد نهاوندیان، رئیس دفتر حسن روحانی دیروز در کمیسیون ویژه بررسی برجام حضور یافت تا درباره برجام توضیح دهد. نهاوندیان که پیش از این به عنوان یکی از گزینه‌های محتمل جایگزین ابوطالبی برای نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد مطرح بود، در نشست دیروز کمیسیون برجام گفت بخشی از تحریم‌ها در برجام لغو خواهد شد. وی افزود: تمام تحریم‌های اروپا و شورای امنیت لغو می‌شود و بخشی از تحریم‌های آمریکا که در اختیار رئیس‌جمهور است متوقف می‌شود. این اظهارنظر نهاوندیان نیز نشان می‌دهد او برای تحریم‌های مربوط به آمریکا، از واژه لغو استفاده نکرده است و درباره این تحریم‌ها از کلمه «توقف» استفاده کرد. به‌گزارش خانه ملت، رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه لغو تحریم‌ها در برجام در دو بخش آمده است، اظهار داشت: در یک بخش تحریم‌ها به صورت سلبی برطرف شد،  در بخش دیگر با احصای برخی موارد تحریم‌های ایجابی برطرف می‌شود به این معنا که آثار و تبعات تحریم‌ها به صورت ایجابی رفع می‌شود، به عبارتی نه تنها تحریم‌ها برداشته می‌شود بلکه به لحاظ حقوقی طوری در برجام آثار و تبعات آن رفع می‌شود که شرکت‌های غربی برای ارتباط با ایران در بخش حقوقی مشکلی نداشته باشند. نهاوندیان تأکید کرد: در 8 بند به طور تفصیلی رفع تحریم‌ها، چه تحریم‌های اروپایی و چه تحریم‌های آمریکایی برطرف خواهد شد از جمله امور مالی، نفتی، پتروشیمی، کشتی‌سازی، طلا، فلزات، سکه، اسکناس و اشاعه هسته‌ای و نرم‌افزاری به تفصیل توضیح داده شده است.
حلوا حلوا می‌کنند!
اما همانگونه که گفته شد، استدلال برخی مقامات دولتی درباره لغو تحریم‌ها، متکی به متن برجام نیست. یعنی آنجایی که ظریف می‌گوید تحریم‌های شورای امنیت و اتحادیه اروپایی لغو می‌شود نیز مستند به متن برجام نیست. اکنون جامعه وسیع منتقدان معتقدند آنچه ظریف از وین آورده، منجر به لغو تحریم‌ها نخواهد شد. منتقدان برای این استدلال خود به متن برجام استناد کرده و می‌گویند طرف مقابل در هیچ بندی از برجام متعهد به لغو تحریم‌ها نشده است! در مقابل برخی دولتی‌ها با صراحت می‌گویند تحریم‌ها لغو می‌شود اما برای این ادعای خود، به تفسیر خود از برجام می‌پردازند! این موضوعی است که مورد انتقاد ابراهیم کارخانه‌ای، رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برجام نیز قرار گرفته است. کارخانه‌ای در این‌باره گفت: «لغو تحریم‌ها با حرف محقق نخواهد شد». عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام با اشاره به جلسات این کمیسیون برای بررسی متن برجام، به تسنیم گفت:‌ آقای ظریف می‌گفت تمام تحریم‌های شورای امنیت و اتحادیه اروپایی لغو شده است و سوال اینجاست که مگر لغو تحریم‌ها با حرف محقق می‌شود؟ باید دید مفاد برجام چیست. آقای ظریف نظرات خود را عنوان می‌کرد در حالی که چیزی که اجرا می‌شود مفاد برجام است. وی افزود: «ممکن است از این پس دولت‌ها بخواهند تحت عناوین مختلف خودشان توافقنامه‌ها را تصویب و اجرایی کنند و به مجلس ارجاع ندهند لذا یک انحرافی در روند قانونگذاری کشور به‌وجود خواهد آمد که مشکلاتی را ایجاد می‌کند». کارخانه‌ای با بیان اینکه برجام موضوع مهمی است و اگر به هر نحوی نقش مجلس در بررسی آن کمرنگ شود، انحراف در روند قانون‌گذاری کشور است، گفت: ممکن است برخی در این فکر باشند که برجام نتواند مسیر قانونی خود را طی کند اما از آنجا که برجام موضوع جامعی است و تمام ابعاد سیاسی، اقتصادی و علمی را در برمی‌گیرد لذا باید با نهایت دقت و حساسیت و با رعایت منافع ملی مورد بررسی قرار گیرد. به هر حال در روزهایی که بحث‌های داغ کمیسیون ویژه بررسی برجام و پخش آنها از تلویزیون باعث شده است افکار عمومی نگاه واقع‌بینانه‌ای نسبت به عملکرد دولت در مذاکرات هسته‌ای و میزان انطباق برجام با خواسته‌های عمومی جامعه از مذاکرات به دست آورد؛ به نظر می‌رسد طرح ادعاهای درشت چندان به صلاح نباشد. به هر حال اگرچه اجرای برجام یک هزینه هنگفت بر گرده ملت ایران تحمیل خواهد کرد اما در هر صورت اکنون ادعاهای طرفین در معرض قضاوت عمومی است!
 

فارس منتشر کرد

ارسال به دوستان
نامه زاکانی به سران قوا برای تشکیل نشست بررسی برجام+متن

رئیس کمیسیون ویژه برجام طی نامه‌های جداگانه‌ای به رؤسای قوای سه‌گانه، خواستار برگزاری جلسه مشترک این کمیسیون با سران 3 قوه برای بررسی توافق هسته‌ای شد.

خبرگزاری فارس: نامه زاکانی به سران قوا برای تشکیل نشست بررسی برجام+متن

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران و رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی طی نامه‌های جداگانه‌ای به حسن روحانی رئیس‌جمهور، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضاییه و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار جلسه مشترک کمیسیون با سران 3 قوه برای بررسی برجام شد.

به گزارش فارس، اعضای کمیسیون خواستار برگزاری نشست‌های جداگانه با سران قوا شدند و با توجه به فرصت کوتاه و اندک کمیسیون برای تهیه گزارش نهایی، بر برگزاری سریعتر این جلسات تأکید کردند.

متن این نامه‌ها به شرح ذیل است:

جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای دکتر حسن روحانی

رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران

باسلام و احترام؛

ضمن تقدیر از همکاری و حضور گرم، صمیمانه و مسئولانه اعضای دولت محترم در جلسات مختلف «کمیسیون ویژه بررسی برجام، نتایج و پیامدهای آن» پس از تأکید رهبر معظم انقلاب،‌ به استحضار می‌رساند از آنجا که بررسی برجام یک مسئله ملی و مورد توجه نخبگان و آحاد مردم عزیزمان است و در مقطع حساس کنونی دوستداران و دشمنان نظام اسلامی منتظر شنیدن گزارش نهایی کمیسیون ویژه مجلس در این باره هستند، اعضای این کمیسیون بهره‌مندی از نظرات کلان و راهبردی رؤسای محترم سه قوه را ـ که می‌تواند در تصمیم‌سازی برای سایر نمایندگان مجلس شورای اسلامی مؤثر باشد ـ برای خود مغتنم می‌دانند.

لذا خواهشمند است با عنایت به محدودیت زمانی پیش روی کمیسیون برای تدوین گزارش نهایی و ارائه آن به صحن علنی مجلس شورای اسلامی، دستور فرمایید در اولین فرصت ممکن مقدمات برگزاری جلسه اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام با حضرتعالی فراهم شود.

باتجدید احترام و تشکر

علیرضا زاکانی

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام، نتایج و پیامدهایی آن

*

جناب آقای دکتر علی لاریجانی

رئیس محترم مجلس شورای اسلامی

باسلام و احترام؛

به استحضار می‌رساند از آنجا که پس از تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی،‌ بررسی برجام یک مسئله ملی و مورد توجه نخبگان و آحاد مردم عزیزمان است و در مقطع حساس کنونی دوستداران و دشمنان نظام اسلامی منتظر شنیدن گزارش نهایی کمیسیون ویژه مجلس در این باره هستند، اعضای این کمیسیون بهره‌مندی از نظرات کلان و راهبردی رؤسای محترم سه قوه را ـ که می‌تواند در تصمیم‌سازی برای سایر نمایندگان مجلس شورای اسلامی مؤثر باشد ـ برای خود مغتنم می‌دانند.

لذا خواهشمند است با عنایت به محدودیت زمانی پیش روی کمیسیون برای تدوین گزارش نهایی و ارائه آن به صحن علنی مجلس شورای اسلامی، دستور فرمایید در اولین فرصت ممکن مقدمات برگزاری جلسه اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام با حضرتعالی فراهم شود.

با تجدید احترام و تشکر

علیرضا زاکانی

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام، نتایج و پیامدهای آن

*

حضرت آیت‌الله آملی‌لاریجانی

رئیس محترم قوه قضاییه

با سلام و احترام؛

به استحضار می‌رساند از آنجا که پس از تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی،‌ بررسی برجام یک مسئله ملی و مورد توجه نخبگان و آحاد مردم عزیزمان است و در مقطع حساس کنونی دوستداران و دشمنان نظام اسلامی منتظر شنیدن گزارش نهایی کمیسیون ویژه مجلس در این باره هستند، اعضای این کمیسیون بهره‌مندی از نظرات کلان و راهبردی رؤسای محترم سه قوه را ـ که می‌تواند در تصمیم‌سازی برای سایر نمایندگان مجلس شورای اسلامی مؤثر باشد ـ برای خود مغتنم می‌دانند.

لذا خواهشمند است با عنایت به محدودیت زمانی پیش روی کمیسیون برای تدوین گزارش نهایی و ارائه آن به صحن علنی مجلس شورای اسلامی، دستور فرمایید در اولین فرصت ممکن مقدمات برگزاری جلسه اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام با حضرتعالی فراهم شود.

با تجدید احترام و تشکر

علیرضا زاکانی

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام، نتایج و پیامدهای آن

ارسال به دوستان
آیت‌الله خزعلی دعوت حق را لبیک گفت/ زندگینامه آیت‌الله خزعلی؛ از حضور مستمر در نهضت امام تا روشنگری در نهضت آیت‌الله خامنه‌ای

آیت‌‌الله ابوالقاسم خزعلی یار صدیق امام و رهبری و عضو مجلس خبرگان، دارفانی را وداع گفت.

خبرگزاری فارس: آیت‌الله خزعلی دعوت حق را لبیک گفت/ زندگینامه آیت‌الله خزعلی؛ از حضور مستمر در نهضت امام تا روشنگری در نهضت آیت‌الله خامنه‌ای

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، آیت‌‌الله ابوالقاسم خزعلی عضو مجلس خبرگان پس از یک دوره طولانی بیماری و به دلیل کهولت سن صبح امروز چهارشنبه دعوت حق را لبیک گفت.

آیت الله ابوالقاسم خزعلی، در سال 1304 هجری شمسی در بروجرد، از توابع استان لرستان متولد شد. بخشی از تحصیلات ابتدایی را در استان لرستان و باقیمانده آن را به دلیل مهاجرت به مشهد مقدس در این شهر سپری کرد. در سن 17 سالگی به تحصیلات حوزوی علاقمند شد و به حوزهٔ مشهد رفت و دورهٔ مقدمات و سطح را در این حوزه فراگرفت سپس برای ادامه تحصیلات حوزوی و بهره‌مندی از محضر اساتید برجسته نظیر آیت الله العظمی بروجردی و امام خمینی(ره) عازم قم شد و در کلاس درس خارج فقه و اصول آنان شرکت کرد.

مشاهده شخصیت امام خمینی(ره) در زمان تحصیل و ارتباط نزدیک با ایشان به دلیل شرکت در کلاس درس حضرت امام باعث علاقمندی وی به شخصیت ایشان و قدم گذاشتن در مسیر مبارزات علیه رژیم پهلوی شد. آیت الله بروجردی نیز علاقه ویژه‌ای به وی به عنوان یکی از شاگردان برجستهٔ خود داشت. ارتباط نزدیک با این دو شخصیت سبب انجام فعالیت‌های مبارزاتی نظیر سخنرانی، انتشار اعلامیه‌ها و رهبری مردم جهت حرکت‌های اعتراضی علیه رژیم شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی وی مسئولیت‌هایی نظیر عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و عضویت در مجلس خبرگان رهبری به نمایندگی از مردم خراسان رضوی را بر عهده داشته است.

دو سال قبل از ازدواج، آیت الله خزعلی، برای تکمیل معلومات حوزوی خود و گذراندن دورهٔ خارج به شهر قم رفت. آیت الله خزعلی در قم، در درس خارج فقه "آیت الله بروجردی" و درس "خارج فقه" حضرت امام خمینی (ره) شرکت کرد. وی همچنین مدتی در درس "آیت الله بهجت"‌ حاضر شد و از محضر این استاد برجسته استفاده کرد.

آیت الله خزعلی، علاوه بر شاگردی، ارتباط ویژه‌ای با حضرت امام(ره) داشت و به علت اقامت در محلهٔ "یخچال"، این مجاورت با امام، نقش مهمی در زندگی ایشان داشت. چون امام به رغم مقام رفیع خود در تمام رشته‌های دینی، می‌خواست برخی نکات فقهی را با توجه به دانش گستردهٔ آیت‌الله بروجردی فراگیرد آیت الله خزعلی چون شاهد حضور امام در کلاس فقه آیت‌الله بروجردی بود، به شدت تحت تأثیر قرار گرفت و این روحیهٔ فروتنی و تواضع تأثیر عمیقی برجای نهاد و مقدمهٔ پیوند و الفت نسبت به امام در ایشان شد.

او در سال 1338 طی یک سخنرانی در شهر رفسنجان، با مقایسهٔ شاه و آیت‌ الله بروجردی، شاه را به یک انگشتر در دستان بروجردی تشبیه کرد و در توضیح قدرت مرجع تقلید شیعیان اظهار کرد که هرگاه ایشان اراده نماید این انگشتر را پرت می‌نماید. این سخنان تأثیر گسترده‌ای در میان نیروهای امنیتی و حتی خود شاه به جا نهاد. به زودی دستگاه امنیتی رژیم پهلوی در برخورد نسبت به سخنان آقای خزعلی ایشان را به سه سال تبعید به گناباد محکوم کرد.

حضور مستمر در نهضت امام خمینی(ره)

بارزترین جنبهٔ سیاسی شخصیت آیت‌الله خزعلی حضور مستمر و شایان در نهضت اسلامی امام خمینی(ره) بود. در سال 1352 باز به دلیل امضای نامه و اعلامیه به نفع حضرت امام(ره) به بندر گناوه تبعید شد. پس از جریان تبعید در گناباد، امام(ره)‌ ایشان را به حضور طلبید و ضمن تشویق خواستار ادامهٔ مبارزه با دستگاه پهلوی گردیدند.

در دههٔ 1340 آیت‌ الله خزعلی سفرهای تبلیغی زیادی به نقاط مختلف ایران، به خصوص استان خوزستان، انجام داد. از دیگر فعالیت‌های آیت‌ الله خزعلی سخنرانی در حسینیهٔ ارشاد است. این مرکز در اواخر دههٔ 1340 محل سخنرانی شخصیت‌هایی چون استاد مطهری و دکتر شریعتی بود. آقای خزعلی نیز در سال 1348 چند سخنرانی در حسینیهٔ ارشاد ایراد کرد که محتوای آنها ضرورت فعالیت‌های فرهنگی از جمله تأسیس کتابخانه بود.

تبعیدهای پیاپی و محدودیت‌های روزافزون، آیت‌ الله خزعلی را از پیگیری مبارزه علیه رژیم بازنمی‌داشت. در سال 1354 آیت‌ الله خزعلی در مسجدالجواد تهران دستگیر و در زندان قزل‌قلعه به مدت 48 روز در یک سلول به همراه یک نفر دیگر حبس گردید. 

پس از انتشار مقالهٔ توهین‌آمیز روزنامهٔ اطلاعات علیه امام خمینی(ره) در روزهای 18 و به خصوص 19 دی ماه 1356 مردم قم تظاهرات وسیعی علیه رژیم پهلوی برگزار کردند. رژیم این تظاهرات را در 19 دی ماه به شدت سرکوب کرد. پس از این واقعه، کمیسیون حفاظت امنیت اجتماعی شهرستان قم در 12 دی‏ماه 135، 10 نفر فوق را به نقاط دوردست تبعید نمود. آیت‌ الله خزعلی این بار زیر بار این تبعید نرفت، از این رو ناچار شد به صورت مخفی در تهران زندگی نماید. وی تا آستانهٔ پیروزی انقلاب به همین صورت در تهران زندگی کرد.

آیت الله خزعلی پس از استعفای "آیت الله مهدوی کنی" به عضویت شورای نگهبان در آمد. دور دوم انتصاب فقهای شواری نگهبان در سال 1359، شورای نگهبان با حضور آیت الله صافی گلپایگانی، آیت الله احمد جنتی، آیت الله ابوالقاسم خزعلی، آیت الله محمدی گیلانی، آیت الله محمد مؤمن و آیت الله امامی کاشانی تشکیل شد.

اعلام برائت آیت الله خزعلی از اظهارات فرزندش مهدی خزعلی

یکی از فرزندان آیت الله خزعلی، به نام مهدی خزعلی از فعالان فتنه سال 1388 بود که آیت‌الله خزعلی 28 خردادماه 1388 بیانیه‌ای را مبنی بر اعلام برائت از مواضع فرزندش، مهدی خزعلی منتشر کرد.

آیت‌الله خزعلی در بخشی از این بیانیه نوشته بود: «مدت مدیدی است پسرم مهدی خزعلی از راه مستقیم منحرف شده درست در خط مقابل قرار گرفته هر چه نصحیت می‌کنم و برای هدایتش متوسل به اولیای خدا می‌شوم اثر نمی‌کند. با بعضی از علمای بزرگ صحبت کردم، فرمود دست نگه دار شاید به راه بیاید. دیگر کاسه صبرم لبریز شده، دیگر با او صحبت نمی‌کنم و حرف‌های نامناسب او را بر نمی‌تابم.

ملت انقلابی عزیز همیشه در صحنه ما بدانند او از ما جدا هست و هر چه از من نقل کند، نپذیرند. با من ارتباطی ندارد ولی الان هم دعا می‌کنم خداوند به او توفیق دهد که از راه انحرافی که پیش گرفته است برگردد و گرنه خداوند مقتدر، اسلام و انقلاب و امام و رهبر و رئیس جمهور و مسلمین عزیز را از شر او مصون و محفوظ بفرماید...»

رهبر معظم انقلاب در دیدار فرماندهان سپاه:

ارسال به دوستان
دشمن در پی نفوذ در مراکز تصمیم‌گیرنده و تصمیم‌ساز است/ سپاه جلوی نفوذ امنیتی را با قدرت می‌گیرد/ آمریکا مظهر کامل استکبار جهانی است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: نفوذ اقتصادی و امنیتی در مقابل نفوذ فکری، فرهنگی و سیاسی اهمیت کمتری دارد، البته مسئولان گوناگون از جمله سپاه جلوی نفوذ امنیتی را با کمال قدرت می‌گیرند.

خبرگزاری فارس: دشمن در پی نفوذ در مراکز تصمیم‌گیرنده و تصمیم‌ساز است/ سپاه جلوی نفوذ امنیتی را با قدرت می‌گیرد/ آمریکا مظهر کامل استکبار جهانی است

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار هزاران نفر از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سپاه را نعمت بزرگ الهی و پاسدار آگاه و بینای انقلاب اسلامی در مسائل داخلی و خارجی خواندند و با تبیین الزامات و ابعاد پاسداری از انقلاب اسلامی  افزودند: دشمن به امید واهی پایان یافتن انقلاب، در فکر نفوذ بخصوص نفوذ سیاسی – فرهنگی است که شناخت توطئه های دشمن، تقویت و استحکام روحیه انقلابی و حرکت مستمر به سمت تحقق آرمانها این هدف را ناکام خواهد گذاشت.

حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار در تشریح جایگاه سپاهیان پاسدار و وظایف خطیر آنان در موقعیت کنونی و آینده کشور، به تبیین چهار کلمه «سپاه، «پاسداران»، «انقلاب» و «اسلامی» و ابعاد و خصوصیات و الزامات آن پرداختند.

ایشان کلمه «سپاه» را به معنای داشتن سازمان و تشکیلات و نظم و انضباط دانستند و خاطرنشان کردند: برای هیچ سازمان و نهادی همچون سپاه وظیفه سازمانی برای پاسداری از انقلاب اسلامی به عنوان عزیزترین حادثه تاریخی و جاری کشور، تعریف نشده است.

رهبر انقلاب اسلامی، «پیرنشدن و تجدید حیات» از طریق رشد و تعمیق و «تربیت عناصر جدید، کارآمد و فهیم» را از جمله الزامات تشکیلات سپاه برشمردند و گفتند: سپاه علاوه بر تربیت عناصر درونی جدید، با عناصری که در خدمت دستگاههای مختلف قرار می دهد بر آن مجموعه ها و تشکیلات تأثیرگذاری می کند و انسانهای مؤثری را رشد می دهد.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه یکی دیگر از خصوصیات تشکیلاتی بودن سپاه، بوجود آمدن اقتدار «میدانی، سیاسی و هویتی و عزت بخشی» است، افزودند: از جمله ویژگیهای «سازمانی بودن سپاه»، جوان گرایی و استفاده از تجربه نیروهای قدیمی و کارکشته است که باید این روند حفظ شود و انقطاع نسلی در سپاه بوجود نیاید.

ایشان سپس، کلمه «پاسدار» و «پاسداری از انقلاب» را نماد اراده و حضور و هویت انقلابی دانستند و تأکید کردند: هنگامی که می گوییم پاسداری از انقلاب یعنی اراده انقلابی همچنان مستحکم وجود دارد و انقلاب نیز همچنان با قدرت و قوت زنده و حاضر است زیرا اگر انقلاب زنده نباشد، پاسداری از آن معنایی نخواهد داشت.

رهبر انقلاب اسلامی یکی دیگر از ابعاد مفهوم «پاسداری از انقلاب» را مورد تهدید بودن انقلاب، برشمردند و خاطرنشان کردند: اگر تهدیدی وجود نداشت، پاسداری از انقلاب لزومی نداشت، پس با توجه به وجود تهدیدات، باید آنها را شناخت.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید براینکه یکی از وظایف اصلی سپاه، رصد دائمِ مسائل داخلی، منطقه ای و بین المللی بمنظور شناخت تهدیدها است، گفتند: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک سازمان سر به زیر و سرگرم کارهای اداری خود نیست بلکه یک ناظرِ آگاه و بینا و متوجه مسائل داخلی و خارجی است.

ایشان اهمیت مجموعه اطلاعات سپاه را در این بخش یادآور شدند و افزودند: مجموعه اطلاعات سپاه باید بطور دائم مسائل را رصد و تهدیدها را شناسایی کند.

رهبر انقلاب اسلامی یکی دیگر از ابعاد کلمه «پاسداری از انقلاب» را «هوشیاری و بیداری دائم» دانستند و تأکید کردند: ما هیچگاه شروع کننده جنگ نبوده و نخواهیم بود اما چون انقلاب اسلامی همواره در معرض تهدید معارضین و مزاحمین است، هوشیاری و بیداری همیشگی سپاه و آمادگی های متناسب با تهدیدها کاملاً ضروری است.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به بُعد دیگر «پاسداری از انقلاب» یعنی «پاسداشت و گرامیداشت انقلاب» گفتند: لازمه گرامیداشت و قدرشناسی انقلاب اسلامی، معرفت آگاهانه، روشن و جامع نسبت به انقلاب است که باید چنین معرفتی در همه بخش ها و سلسله مراتب سپاه وجود داشته باشد.

ایشان با اشاره به اینکه یکی از راههای نفوذ دشمن، ایجاد خلل در باورها است، افزودند: راه مقابله با چنین نفوذی، مجهز شدن سپاهیان به منطق مستحکم انقلاب از طریق افزایش قدرت اقناعی، منطقی و بیانی در مورد انقلاب اسلامی است.

حضرت آیت الله خامنه ای شناخت دشمن را یکی دیگر از ابعاد «پاسداری از انقلاب» برشمردند و گفتند: منظور از دشمن، استکبار جهانی، و مظهر کامل آن امریکا است که رژیم های مرتجع و انسانهای ضعیف النفس، عوامل آن هستند.

ایشان افزودند: لازمه پاسداری از انقلاب، شناخت نقاط ضعف معرفتی و عملی دشمن و توجیه افرادی است که هنوز شناخت صحیح از دشمن ندارند.

رهبر انقلاب اسلامی سپس به برخی نقاط ضعف و تناقض های مبانی دشمن اشاره کردند و گفتند: دشمنان انقلاب اسلامی کسانی هستند که از سالها قبل با شعار «برقراری امنیت»، «مبارزه با تروریسم»، «برقراری دموکراسی» و «ایجاد صلح» به منطقه آمدند اما اکنون دستاورد حضور آنان، ناامنی و ظهور تروریسم وحشی و خشن و شعله ور شدن آتش جنگ در منطقه است.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: شعار «برقراری دموکراسی» در منطقه که از طرف امریکاییها سر داده می شود، اکنون به یکی از مشکلات اصلی و پاشنه آشیل آنها تبدیل شده است زیرا امروز مرتجع ترین، و دیکتاتورترین رژیم های منطقه، با کمک و حمایت های امریکا، به جنایات خود ادامه می دهند.

رهبر انقلاب اسلامی که سخنانشان را در تبیین 4 کلمه شکل دهنده تعبیر «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» متمرکز کرده بودند، پس از بررسی معنا و مفهوم کلمات سپاه و پاسدار، به تشریح معنای حقیقی انقلاب پرداختند.

ایشان انقلاب را حقیقتی، ماندگار و دائم و «صیرورت و تحولی عمیق و پایان ناپذیر» خواندند و افزودند: برخلاف تصورات و القائات اتاق فکرهای بیگانه که در داخل هم عده ای آنها را تکرار می کنند، انقلاب تمام شدنی نیست و تبدیل آن به «جمهوری اسلامی» به معنایی که آنها فکر می کنند امکان پذیر نخواهد بود.

حضرت آیت الله خامنه ای، ترسیم آرمانهای اساسی را اولین گام یک انقلاب برشمردند و خاطرنشان کردند: این اصول و آرمانها برخلاف وسائل و روشها تغییر ناپذیرند.

رهبر انقلاب با استفاده از تعبیری قرآنی، آرمان را همان حیات طیبه معنا کردند و افزودند: حیات طیبه، شامل همه مواردی می شود که یک ملت برای دستیابی به سعادت به آنها نیاز دارد.

ایشان، عزت ملی، استقلال به معنای آزادی ملی از ظلم و ستم و تسلط زورگویان جهانی، پیشرانی همراه با معنویت در علم و تمدن جهانی ، عدالت ،رفاه، خلقیات اسلامی و سبک زندگی اسلامی را از جمله خصوصیات حیات طیبه خواندند و افزودند: حرکت به سمت این جامعه آرمانی، حرکتی مستمر و در واقع صیرورت و تحول دائم به سمت پروردگار است.

ایشان ایمان به الله و کفر به طاغوت را یکی دیگر از ویژگی های حیات طیبه برشمردند و افزودند: غرب در تبلیغاتی که در داخل هم به نوعی تکرار می شود برای تضعیف تدریجی تنفر ملت از استکبار می گوید لازم نیست هرکسی به خدا ایمان دارد به طاغوت کافر باشد اما ایمان به پروردگار و کفر به طاغوت یک ویژگی به هم پیوسته حیات طیبه است.

رهبر انقلاب ایدئولوژی زدایی از دیپلماسی و سیاست داخلی را از دیگر محورهای تبلیغات کنونی غرب خواندند و خاطرنشان کردند: می خواهند ما اصول خود را در سیاست خارجی دخالت ندهیم اما فکر و عقیده و ایدئولوژی در همه زمینه ها «راهنمایی تعیین کننده به شمار می رود».

حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه به تبیین تناقض ذاتی دو گزاره ای پرداختند که اخیراً در تبلیغات بیگانگان تکرار می شود.

ایشان گفتند دشمنان از یک طرف می گویند جمهوری اسلامی در منطقه دارای قدرت و نفوذ و تأثیرگذاری است و از طرف دیگر می گویند روحیه و تفکر انقلابی را کنار بگذارید تا جذب جامعه جهانی شوید.

رهبر انقلاب افزودند: این دو گزاره با هم متناقضند زیرا قدرت و نفوذ ما به علت روحیه و عملکرد انقلابی است و طبعاً اگر آن را کنار بگذاریم ضعیف می شویم.

ایشان افزودند: هدف اصلی دشمنان این است که ملت ایران تفکر انقلابی را کنار بگذارد تا قدرت خود را از دست بدهد و در نقشه های چند کشور زورگو که خود را جامعه جهانی می نامند هضم و محو شود.

حضرت آیت الله خامنه ای پس از بررسی ابعاد مختلف مفهوم انقلاب، به تبیین ویژگی های چهارمین کلمه تشکیل دهنده «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» یعنی اسلام پرداختند.

ایشان تأکید کردند: اسلام، پایه و مایه انقلاب است اما عده‌ای از اسم اسلام هم می‌ترسند و بجای انقلاب اسلامی می‌گویند «انقلاب 57».

رهبر انقلاب، اسلام ناب را «همه محتوای انقلاب» خواندند و با انتقاد شدید از تفکرات عوامانه، انحرافی و ابلهانه تکفیریها افزودند: اسلامِ متکی بر عقل و نقل، و مستند به قرآن و معارف پیامبر و اهل‌بیت علیهم‌السلام، مبنای انقلاب ماست که در همه محافل بروز جهان، با  منطقی قوی، قابل ارائه و دفاع است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به نفوذ انقلاب اسلامی در افکار و دلهای ملتهای مسلمان تأکید کردند: «اسلامِ منحصر در عمل شخصی»، «اسلامِ سکولار»، «اسلامِ بدون جهاد و شهادت» و بدون نهی از منکر، مورد قبول ملت ایران نیست و «اسلامِ انقلاب» را می‌توان در  آیات قرآن و وصیتنامه امام(ره) و سخنان و مکتوبات ایشان جستجو کرد.

رهبر انقلاب در جمع‌بندی این بخش از سخنانشان خطاب به سپاهیان پاسدار تأکید کردند: شما سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با چنین معنا و مفهوم وسیع و عمیق هستید و باید با کمال هوشیاری، و با تمام توان به پاسداری خود ادامه دهید.

ایشان با انتقاد از حرفها و نوشته‌هایی که دانسته یا ندانسته تضعیف سپاه را دنبال می‌کند، افزودند: سپاه پاسداران، نعمت بزرگ الهی است و همه باید قدردان این نعمت باشند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، قدرشناسی از سپاه را در درجه اول متوجه خود این نهاد دانستند و افزودند: با استحکام روزافزون بافت معنوی و فکری و عملی خود، پرهیز شدید از بهانه دادن به دست دیگران، دوری مطلق از مسائلی که به کرامت سپاه لطمه می‌زند، و حرکت در خط مستقیم انقلاب در زمینه‌های اقتصادی، مالی و سیاسی، شأن و شخصیت سپاه پاسداران را قدردانی و مراقبت کنید.

رهبر انقلاب همچنین با تأکید بر ضرورت توجه کامل سپاه پاسداران به همه تهدیدها افزودند: تلاش دشمن برای نفوذ، از جمله تهدیدات بزرگ است.

ایشان افزودند: نفوذ اقتصادی و امنیتی البته خطرناک است و پیامدهای سنگینی دارد اما نفوذ سیاسی و فرهنگی دشمن، خطر بسیار بالاتری است که همه باید مراقب آن باشند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، سرمایه‌گذاری سنگین دشمنان برای نفوذ فرهنگی و تغییر تدریجی باورهای مردم را یادآور شدند و افزودند: در زمینه سیاسی نیز بیگانگان بدنبال نفوذ در مراکز تصمیم‌گیری و اگر نشد، نفوذ در مراکز تصمیم‌سازی هستند که در صورت تحقق این توطئه، جهت‌گیریها، تصمیمات و حرکت عمومی کشور، بر اساس خواست و اراده بیگانگان، تنظیم و اجرایی خواهد شد.

رهبر انقلاب در پایان سخنانشان با تأکید بر ضرورت بیداری عمومی در مقابل ترفندهای دشمنان افزودند» آنها منتظرند که ملت و نظام خوابشان ببرد که اهدافشان را محقق کنند اما ملت و مسئولان نمی‌گذارند امید شیطانی بیگانگان درباره به خواب رفتن ملت، در دل دشمن پا بگیرد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای تأکید کردند: باید پایه‌های تفکر و روحیه انقلابی را چنان در کشور مستحکم کنیم که هیچ چیز در ادامه این مسیر درخشان خللی ایجاد نکند که این وظیفه اساسی همه نخبگان است.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به اهمیت و جایگاه ماه ذی‌حجه، همه مردم را به بهره‌گیری معنوی از ساعات و روزهای مهم این ماه شریف بخصوص روز بزرگ عرفه توصیه کردند: باید روز عرفه را قدر دانست و دعاهای پرمضمون این روز را با تأمل و تفکر خواند و توشه ای برای مسیر دشوار و طولانی زندگی و بدست آوردن نیرو و نشاط لازم در این مسیر، برگرفت.

پیش از بیانات رهبر انقلاب اسلامی، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه و حجت الاسلام والمسلمین علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گزارشی از مجموعه اقدامات صورت گرفته در این نهاد انقلابی بیان کردند.

ناصر هادیان: اگر من بودم این برجام را امضا نمی‌کردم

ارسال به دوستان/آنچه داده‌ایم و آنچه گرفته‌ایم، متوازن نیست

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه تهران در نشستی در اندیشکده شورای آتلانتیک، گفت توافق هسته‌ای ایران و 1+5، چه از بعد زمانبندی و چه از منظر داده‌ها و ستانده‌ها، سند متوازنی نیست.

خبرگزاری فارس: ناصر هادیان: اگر من بودم این برجام را امضا نمی‌کردم/آنچه داده‌ایم و آنچه گرفته‌ایم، متوازن نیست

به گزارش گروه مانیتورنیگ بین‌الملل، ناصر هادیان استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه تهران روز دوشنبه در نشستی که در اندیشکده شورای آتلانتیک برگزار شد، به تشریح نقاط ضعف برنامه جامع اقدام مشترک پرداخت و گفت اگر او بود، چنین توافقی را امضا نمی‌کرد.

وی که از حامیان دولت به شمار می‌رود، با بیان اینکه 4 معیار را برای سنجش توافق در نظر دارد، گفت سند به دست آمده، بر اساس این معیارها سندی متوازن نیست و آنچه که ایران گرفته و آنچه که ستانده، معادل یکدیگر نیست.

در ادامه متن کامل این بخش از اظهارات وی آمده است:

 

من برای ارزیابی توافق، 4 معیار را در نظر می‌گیرم؛ این چهار معیار عبارتند از زمانبندی، وزن راهبردی آنچه داده شده و آنچه دریافت شده، ترکیب راهبردی آنچه داده و آنچه گرفته شده و چهارم مسئله بازگشت‌پذیری و غیرقابل بازگشت بودن. 

در مورد زمانبندی، آنچه مد نظر من است، نقد در برابر نقد و نسیه در برابر نسیه. وقتی صفحات سند را مرور می‌کنید، می‌بینید که در زمینه زمانبندی، امتیازاتی که ایران داده است، بسیار بیشتر است. ما باید 2000 سانتریفیوژ از فردو حذف کنیم، ما باید 13000-12000 سانتریفیوژ از نطنز حذف کنیم، ما باید حدود 11000 کیلوگرم از اورانیوم غنی‌شده خود را رقیق کرده یا آن‌ها را خارج کنیم، ما باید رآکتور اراک را متحول کنیم، ما باید به سوالات آژانس در مورد ابعاد احتمالی نظامی پاسخ دهیم. ما باید همه این کارها را انجام دهیم و بعدا آژانس باید بگوید که "من راضی شدم." پس از آن است که تحریم‌ها می‌تواند تعلیق شود. 

رک بگویم، اگر من بودم، این توافق را امضا نمی‌کردم، من برای توافق دیگری مذاکره می‌کردم. اگر آژانس اعلام کرد که "من راضی نشدم" چه؟ اگر کنگره به اکثریت دو سومی لازم برای جلوگیری از انجام تعهداتی که رئیس‌جمهور ملزم شده، دست یافت چطور؟ بنابراین، اگر من بودم اینطور مذاکره می‌کردم که می‌گفتم ما این 2000 سانتریفیوژ را از فردو حذف می‌کنیم و شما هم فلان تحریم‌ها را بردارید، ما 5000 سانتریفیوژ را برمی‌داریم و شما هم فلان کار را انجام دهید. خوب من به این دولت خوش بین هستم و به آن اعتماد دارم، اما همان طور که شما هم می‌گوئید، این (توافق) نباید بر اساس اعتماد باشد، بلکه باید بر اساس روش‌های مختلف راستی‌آزمایی و روش‌های مختلف پیشبرد موضوعات باشد.

شماره 2، وزن راهبردی آنچه داده و آنچه گرفته شد. من جزو آن‌هایی نیستم که می‌گویند این باید 50-50 می‌شد. می‌دانید، اینکه گفته شود باید 50-50 باشد، برای ایرانی که با 6 قدرت جهانی مذاکره می‌کرد، انتظار زیادی است. اما می‌شود این را از لحاظ کمی مد نظر قرار داد، همان کاری که من در کتاب‌هایم انجام می‌دهم. از بعد کمی، از لحاظ آنچه داده‌ایم و آنچه گرفته‌ایم، به نظر من این حتی 70-30 هم نیست. 

البته آنچه برای شخص من از اهمیت بیشتری برخوردار است، وزن راهبردی نیست، بلکه ترکیب راهبردی آن چیزی است که داده و گرفته شده است. من شخصا ترجیح می‌دادم که 3 آبشار از سانتریفیوژ نسل دوم داشتیم که در فردو غنی‌سازی می‌کرد و دیگر اراک و نطنز را به طور کامل تعطیل می‌کردیم. اما ما الان 5000، 5049 سانتریفیوژ نسل اول در نطنز داریم که مدل‌های بسیار بسیار قدیمی هستند. به همین دلیل است که من از ترکیب راهبردی آنچه که داده و آنچه که گرفته شده، انتقاد دارم. 

اما شما در طرف آمریکایی، چهار مبنا داشتید که مذاکرات را بر اساس آن پیش می‌بردید. اولا، چهار مسیر برای رسیدن به بمب وجود داشت، که شما آن را بستید. همچنین مسئله شناسایی بود، به همین خاطر هم شما به دنبال ساختار راستی‌آزمایی بسیار قدرتمندی بودید که فراتر از پروتکل الحاقی است، چراکه چند مسئله فراتر از پروتکل وجود دارد، نه فقط پروتکل الحاقی، بلکه فراتر از آن. شماره سه، مسئله گریز هسته‌ای و حرکت ناملموس به سمت بمب، بود. اینکه گفتید که "ما می‌خواهیم اگر دیدیم که شما در حال حقه زدن یا فریبکاری هستید، زمان لازم برای واکنش داشته باشیم." این زمان بین تصمیم‌گیری تا رسیدن به مواد هسته‌ای لازم برای یک بمب است. این زمان الان 2، 3 ماه است، و "ما می‌خواهیم آن را به یک سال برسانیم." و همین مفهوم مذاکرات شما را هدایت کرد و همین زمان گریز مبنای اصلی تعداد سانتریفیوژها، نوع سانتریفیوژها و روند غنی‌سازی است. به همین خاطر هم هست که ما باید سطح ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را به 300 کیلوگرم کاهش دهیم. 

مفهوم شماره 4 هم، قابلیت بازگشت‌پذیری و عدم امکان بازگشت است. بسیاری از اقداماتی که ما انجام می‌دهیم، غیرقابل بازگشت هستند. (اصلاحات) اراک غیرقابل بازگرداندن است. رقیق‌سازی یا خارج کردن ذخایر اورانیوم غنی‌شده، غیرقابل بازگشت است. هرچند که شما می‌گوئید که تحریم‌ها هم قابل بازگشت نیستند، اما آن‌ها به لحاظ نظری و قانونی، کاملا قابل بازگشت هستند. بر اساس توافق، معماری تحریم‌ها به سادگی قابل بازگشت است. بنابراین، بر اساس این چهار معیار، آنچه ما داده‌ایم و آنچه که گرفته‌ایم، معادل هم نیستند. 

اما، من از این توافق حمایت می‌کنم. شاید بپرسید که چرا از آن حمایت می‌کنی، به دلیل تبعات راهبردی آن. 4 پیامد راهبردی‌ای که برای من بسیار حائز اهمیت هستند: امنیتی‌زدایی، عادی‌سازی روابط، مسائل منطقه‌ای که البته بخشی از توافق نیستند، اما جزو تبعات آن هستند و شماره چهار هم تحریم‌ها که خوب بخشی از توافق هستند.

گزارش خبری تحلیلی کیهان


طبق متن صریح برجام، دولت آمریکا مسئول لغو یا توقف تحریم‌ها علیه ایران است که با توجه به مصوبه جدید مجلس نمایندگان این کشور، کاخ سفید رسماً از فرآیند تصمیم‌گیری در این زمینه حذف شده است؛ فرآیندی که تمام داشته‌های اندک ایران در این متن توافق را نیز از بین می‌برد.


مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب یک مصوبه جدید درباره حدود اختیارات رئیس جمهور این کشور در زمینه کاهش تحریم‌های ایران، پیش از آغاز شدن اجرای برنامه جامع مشترک اقدام رسماً تأیید کرد که تحریم‌های اساسی ایران در زمینه‌های مختلف کوچکترین کاهش، توقف و لغوی نخواهد داشت.
در رأی‌گیری مجلس نمایندگان آمریکا با 186 رأی مخالف در برابر 247 رأی موافق و نیز یک رأی ممتنع، به طرحی رأی داد که باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده را از لغو تحریم‌های ایران منع می‌کند. این طرح رئیس جمهور را از لغو تحریم‌های ایران تا ژانویه سال 2017 باز می‌دارد.
تصویب نهایی این طرح دولت آمریکا را به طور کامل از فرآیند مدیریت تحریم‌های کنگره برکنار و برجام را به قراردادی یکجانبه علیه ایران تبدیل می‌کند. پیش از این و براساس ادعای مذاکره کنندگان ایرانی، اجرای برجام، موضوع مورد انتظار ما از دولت آمریکا بود و دعواهای 2 جناح جمهوری‌خواه و دموکرات ربطی به ما ندارد! اما حالا ظاهراً به ما هم ربط پیدا کرده و همان کسی که قرار بود برجام را اجرا کند، یعنی رئیس جمهور مؤدب آمریکا، با این مصوبه به سمت محدود شدن اختیاراتش حرکت کرده و البته معلوم نیست نمایندگان آمریکا، قصد دارند بعد از این و در «دبه‌ای قانونی» کدام اختیار دیگر رئیس جمهور آمریکا را محدود کنند!؟
واکنش منفعلانه
اندکی پس از تصویب این قانون در مجلس نمایندگان با تفاضل قابل توجه مخالفین و موافقین، وزیر خارجه کشورمان در کنفرانس خبری مشترک با همتای برزیلی خود، به این اقدام واکنش نشان داد. اما واکنش او بسان کسی بود که همه تخم مرغ‌های آرزوهایش را در سبد رئیس جمهور آمریکا گذاشته و حالا با این واقعیت تلخ -  و از قبل قابل پیش‌بینی- مواجه شده که آن نقطه امید برای اجرای برجام دیگر اختیاری ندارد و ممکن است بی‌اختیارتر هم بشود! ظریف در آن مصاحبه در پاسخ به سؤالی درباره سرنوشت برجام در کنگره و سنای آمریکا گفت: ما از ابتدا اعلام کرده بودیم دولت ایالات متحده آمریکا را مسئول اجرای برجام می‌دانیم.
وی افزود: در حال حاضر منتظر طی شدن مراحل برجام هستیم و آمادگی خود را اعلام کرده‌ایم. اگرچه گروهی در منطقه ما به خصوص صهیونیست‌ها و گروه‌های جنگ‌طلب در آمریکا با هر گونه توافق مخالف بودند و منافع خود را در رویکرد دشمنی جست‌وجو می‌کنند ولی به نظر می‌رسد به رغم سرمایه‌گذاری وسیع نتوانسته‌اند توفیقی داشته باشند.
ظریف تأکید کرد: از دید ما این موضوعات هیچ تأثیری بر مسئولیت دولت ایالات متحده آمریکا و رئیس جمهوری این کشور ندارد و دولت‌های بعدی ایالات متحده آمریکا نیز موظف هستند در جهت اجرایی شدن برجام عمل کنند. هرگونه نقضی، نقض برجام است و به هر بهانه‌ای نمی‌توان آن را توجیه کنند. اما وزیر خارجه کشورمان نگفت اگر آمریکایی‌ها با تمسک به حقه‌ها و نیرنگ‌های قانونی،‌رئیس جمهور آمریکا را کلاً خلع سلاح کردند و راه را بر او بستند و اجرای برجام- و در اصل سرنوشت ایران در موضوع هسته‌ای و به اعتبار آن در موضوعات اقتصادی و امنیتی- را به دست کنگره دادند و البته ما هم تعهداتمان را طبق متن صریح برجام انجام داده بودیم، آن وقت یقه چه کسی را باید گرفت!؟
سرمایه‌گذاری خارجی تعطیل!
از نخستین روزهای مذاکرات، جماعت ذوق‌زده و رسانه‌های زنجیره‌ای وابسته به آنها، با آب و تاب فراوان از هجوم(!) سرمایه‌گذاران خارجی به ایران و فراوانی سرمایه‌گذار و پول برای هر کاری سخن می‌گفتند و آنقدر این آرزو را بزرگ کردند و در این رویا غرق شدند که حاضر شدند حتی حضور «یک سرمایه‌گذار آمریکایی» را تیتر بزنند! اما این ابرآرزو و این سراب فرجامی نداشت و کم‌کم حقایق تلخ دیگری رخ می‌نماید! دلیل این امر  هم واضح است، وقتی قرار نیست تحریم‌های ضد ایرانی لغو شود، چه اتفاقی می‌افتد؟! براساس مقررات آمریکا، رئیس جمهور تنها می‌تواند این تحریم‌ها را برای مدت‌های کوتاه و معینی (120 تا 180 روز) متوقف کند، چون مرجع تصویب کننده تحریم‌ها یعنی کنگره، اجازه لغو آن‌ها را به رئیس جمهور نداده است. نتیجه محتوم و غیر قابل انکار این تصمیم چنین است که هیچ سرمایه‌گذار عاقلی و هیچ شرکت معتبری حاضر نیست سرمایه‌اش را به  ایران وارد کند چون تنها 120 تا 180 روز فرصت دارد که سودی از این بازار به دست بیاورد! چون ممکن است پس از این مدت توقف تحریم‌ها تمدید نشود! این پایان تلخ آرزوی سرمایه‌گذاری خارجی در ایران است اما همه ماجرا نیست!
افق مبهم آینده
حتی اگر غربگرایان از سرمایه‌گذاری خارجی هم دل بریدند و ازاین خواب گران بیدار شدند، باز مشکلات دیگری هم وجود دارد که چاره آنها را نه در مصاحبه وزیر خارجه پیدا می‌کنیم و نه در برجام! توضیح اینکه اگر در انتخابات آتی آمریکا، رئیس جمهوری مثلاً جمهوری‌خواه روی کار بیاید می‌تواند با حمایت و پشتیبانی کنگره همسو با خویش، توافق را به کناری نهد و تحریم‌ها را باز هم حفظ کند!

 فکر می‌کنید در آن روز چه اتفاقی می‌افتد!؟ دولتمردان ما باید بلاتکلیف و چشم به راه آمریکا بمانند که آیا سال دیگر هم تحریم‌ها متوقف می‌شوند یا نه!؟ طبیعتاً همه شئون کشور به این تصمیم دولتمردان آمریکا گره خواهد خورد و ظاهراً فصل بودجه‌نویسی در ایران با تقویم مجلس نمایندگان و سنای آمریکا تنظیم خواهد شد! در چنین شرایطی، ماندن در آرزوی سرمایه‌گذار خارجی، توهمی خنده‌دار است و تمشیت امور کشور،‌ کاری کارستان خواهد بود!
 رئیس جمهور آمریکا و تشویق ایالت‌های آمریکا!
اما فارغ از همه تلخ‌کامی‌هایی که در پی مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا حاصل می‌شود، این نکته نیز گفتنی است که آمریکا، راه‌های فرار متعدد دیگری هم دارد و مصوبه اخیر، نمونه‌ای از روزنه‌های خدشه به حقوق ملی ماست. به عنوان نمونه در متن برجام آمده است:
«چنانچه قانونی در سطح ایالتی یا محلی در ایالات متحده مانع از اجرای لغو تحریم‌های مشخص شده در این برجام شود، ایالات متحده، با در نظر گرفتن تمامی اختیارات موجود، گام‌های مقتضی را به منظور تحقق اجرای مزبور اتخاذ خواهد نمود. ایالات متحده به طور فعال، مقامات در سطح ایالتی یا محلی را تشویق خواهد کرد که تغییرات در سیاست ایالات متحده منعکس شده در لغو تحریم‌های وفق این برجام را در نظر داشته و از اقداماتی که با این تغییر در سیاست همخوانی ندارد خودداری نمایند.» حال باید از وزیر خارجه کشورمان که همه چیز را به عهده دولت آمریکا می‌داند و صراحتاً اعلام می‌کند؛ «دعواهای داخلی آمریکا به ما ربطی ندارد» پرسید اگر تشویق‌های رئیس جمهور نتیجه نداد چه!؟ اگر اوباما تشویق جانانه‌ای هم کرد و حتی وزرای کابینه هم در این تشویق مشارکت کردند و مقبول فرمانداران ایالت‌ها نیفتاد، تکلیف مردمی که ثروت و سرمایه‌اشان در چنگ آمریکایی‌هاست و از این طرف هم تعهداتشات را پیشاپیش عملی کرده‌اند چیست؟!
توهم رسانه‌های زنجیره‌ای
حال در این وضعیت رسانه‌های زنجیره‌ای و معلوم‌الحال از پنج‌شنبه گذشته که سنا تصمیم به سکوت در برابر برجام گرفت، از تیترهایی استفاده می‌کنند که نشانگر نوعی شادی سرخوشانه حماقت‌بار است چرا که یا از اتفاقات رخ داده در کنگره و تصمیم سنا خبر ندارند و یا قصد تحمیق افکار عمومی را در این قضیه دارند.
به نظر می‌رسد رسانه‌های اصلاح‌طلب درصدد این امر هستند که با تحمیق افکار عمومی و القا کردن این موضوع که برجام از سد کنگره گذشته ذهن مردم را به حاشیه برانند و آن را پیروزی برای خود قلمداد کنند. از این روست که در چند روز اخیر زنجیره‌ای‌ها با انتخاب تیترهای خوش آب و رنگ ولی میان تهی در تلاش برای جنجال‌سازی و فضاسازی ضد مجلس و کمیته ویژه بررسی برجام هستند و قصد دارند القا کنند که در این شرایط که کنگره آمریکا برجام را پذیرفته! نباید کمیته برجام در مجلس سخت‌گیری کند و نیازی به ارسال لایحه توافق هسته‌ای به مجلس نیست!!
انتظار از مجلس
با وضعیتی که در کنگره آمریکا در خصوص برجام به وجود آمد انتظار این است که مجلس و کمیته برجام با هوشیاری بیشتری در خصوص برجام تصمیم‌گیری کند و تمهیداتی برای دبه کردن احتمالی کنگره آمریکا و ابقای تحریم‌ها در شرایط پسا توافق بیندیشد.
دولت یازدهم از زمان توافق هسته‌ای ایران و گروه 5+1 به کرات از گشوده شدن درهای اقتصاد کشور بر روی سرمایه‌گذاران خارجی صحبت به میان آورده و نوید شکوفا شدن فرصت‌های اقتصادی کشور را داده است در صورتی که وضعیت امنیت و ثبات جزو لاینفک هر نوع سرمایه‌گذاری خارجی است. در این شرایط که نمایندگان آمریکا که از جمله واضعان تحریم ضد ایران هستند، مانع لغو تحریم‌ها شده و فقط دولت آمریکا به عنوان مجری تحریم‌ها می‌تواند سه یا شش ماه یکبار تحریم‌های ضد ایرانی را متوقف کند، رسماً دیگر سرمایه‌گذار خارجی امنیت لازم را در این شرایط برای سرمایه‌گذاری نمی‌بیند و رقبتی برای سرمایه‌گذاری در ایران را نخواهد داشت. از این رو تکلیف نمایندگان سنگین‌تر شده و نمی‌توانند با دلخوش کردن به توجیهات مکرر و بیانیه خواندن‌های برخی افراد، منافع ملی را به پای آمال سیاسی و انتخاباتی قربانی کنند.

حتما باید نظر رهبری حکم حکومتی باشد تا رعایت شود؟/ مفاد توافق دست ملت ایران را می بندد

اگر خروجی مذاکرات چیزی است که متعهد شدن قانونی به آن با تصویب در مجلس، دست ملت ما را می‌بندد این اشکالی جدی است.
به گزارش شریان به نقل از میدان 72؛ دکتر مهدی کوچک زاده نماینده مردم تهران و شمیرانات در مجلس شورای اسلام در ارتباط با برجام گفت: ما باید به این باور برسیم که وقتی رهبری در مورد موضوعی علنا اظهار نظر می‌کنند خیر ما در تبعیت از آن نظر و تلاش برای تحقق آن است و اصولا همه مسائل دیگر باید تابع احکام قانون اساسی و دیگر قوانین کشورمان باشد.

وی با اشاره به صحبت های اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر مصلحت بودن بررسی برجام توسط مجلس و اظهارات آقای عراقچی مبنی بر عدم تصویب برجام در مجلس افزود: شاید آقای عراقچی قبل از اعلام نظر صریح رهبری چنین نظری داده باشند و یا ممکن است آقای عراقچی مثل من و شما به این باور نرسیده باشند که وقتی رهبری در باره موضوعی علنا اظهار نظر می‌کنند خیر ما در تبعیت از آن نظر و تلاش برای تحقق آن است، و یا شاید مثل بعضی‌دیگر باورشان این باشد که تنها احکام حکومتی که بالایش هم نوشته شده باشد “این حکم حکومتی است” باید رعایت شود!

کوچک زاده ادامه داد: شکل بررسی و برخورد ما با معاهدات و اصولا همه مسائل دیگر باید تابع احکام قانون اساسی و دیگر قوانین کشورمان باشد تا مسائل پیش رود، نه نظر آمریکا.

ایشان در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهار نظر آقای دکتر عراقچی که وقتی معلوم نیست کنگره برجام را تصویب بکند یا نکند چرا ما با دست خودمان این همه قفل در مجلس و شورای امنیت ملی بزنیم که دیگر نشود زیرش زد، گفت: اگر خروجی مذاکرات چیزی است که متعهد شدن قانونی به آن با تصویب در مجلس، دست ملت ما را می‌بندد این اشکالی جدی است. سخنان آقای عراقچی در مورد برجام دلیلی است بر اینکه توافق شایسته ملت ایران نیست و مفادی در آن هست که دست ملت ما را می‌بندد و به همین دلیل باید از سوی مجلس بررسی و رد شود.



شریان نیوز

یادداشت/ حسین شریعتمداری

ارسال به دوستان
رأس امور در انتظار مجلس!

بیانات صریح رهبر معظم انقلاب به وضوح حاکی از آن است که ایشان نیز مانند حضرت امام(ره) و به روال همیشه مجلس را در «رأس امور» می‌دانند و برخلاف آنچه که برخی از دوستان ادعا می‌کنند، بررسی برجام در مجلس را صرفا برای اطلاع نمایندگان تلقی نمی‌فرمایند.

خبرگزاری فارس: رأس امور در انتظار مجلس!

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری فارس، حسین شریعتمداری طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: در جریان نشست اعضای سابق تیم هسته‌ای کشورمان با کمیسیون ویژه بررسی برجام که از شبکه خبر سیما پخش شد، یکی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، پرسشی را مطرح کرد که دیدگاه پیوست آن، یکی‌از چالش‌های مطرح این روزها درباره بررسی توافق وین است. آقای دکتر بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از آقای دکتر جلیلی پرسید؛ شما گزارش امروز را به صورت گسترده‌تر و 12 ساعته در شورای عالی امنیت ملی نیز مطرح کرده بودید و در آن شورا سران سه قوه و مسئولان عالی‌رتبه نظامی و امنیتی که نسبت به امنیت و منافع ملی کشورمان حساسیت بالایی دارند، حضور داشتند و قاعدتا بعد از شنیدن گزارش شما بایستی برجام را با رأی قاطع رد می‌کردند. آیا چنین اتفاقی افتاده است؟ و یا اتفاق دیگری رخ داده است؟

پرسش این نماینده محترم اگرچه در قالب سوال مطرح شده بود ولی باید آن را «پاسخ» ایشان به گزارش دکتر جلیلی تلقی کرد. با این توضیح که می‌گوید اگر آنچه آقای جلیلی درباره نقاط ضعف و کاستی‌های فاجعه‌آفرین توافق وین مطرح می‌کند، واقعیت داشته و قابل قبول باشد، به طور طبیعی و منطقی انتظار آن بود که سران سه قوه و مسئولان عالی‌رتبه نظام بعد از شنیدن این گزارش در شورای عالی امنیت ملی، برجام را در همان جلسه و با رأی قاطع رد کرده باشند! و می‌پرسد آیا چنین اتفاقی افتاده است؟ و نتیجه می‌گیرد که اگر اینگونه نبوده است، توضیحات دکتر جلیلی درباره خطرآفرینی برجام نیز نمی‌تواند قابل قبول باشد!

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی اما در پاسخ این سوال می‌گوید؛ آنچه در جلسات این شورا مطرح می‌شود دارای طبقه‌بندی محرمانه است و انتشار آن تنها از جانب و با صلاحدید رئیس و یا دبیر شورای عالی امنیت ملی مجاز خواهد بود و پیشنهاد می‌کند پاسخ این پرسش را از آقای شمخانی که قرار است فردا در همین جلسه حضور پیدا کند جویا شوید.

ما هم از تصمیم نهایی شورای عالی امنیت ملی درباره برجام و پذیرش، ردنهایی و یا شرط‌گذاری برای آن خبر چندانی نداریم اما، تا آنجا که می‌دانیم، گزارش و نظر اولیه این شورا قبل از روز پنج‌شنبه 12 شهریورماه جاری به محضر رهبر معظم انقلاب تقدیم شده است و حضرت آقا روز 12 شهریور در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری با ایشان، بر ضرورت بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی تاکید ورزیده و توصیه فرموده بودند «مصلحت نیست که ما مجلس را از این قضیه برکنار بداریم... باید مجلس وارد بشود».

آن روز رهبر معظم انقلاب در این خصوص فرموده بودند؛

«یک بحثی که امروز وجود دارد بحث مجلس است؛ وضع حقوقی و قانونی و مانند اینها را کسانی که اهل این مسائل هستند باید بررسی کنند و ببینند که اقتضائات حقوقی و آنچه الزامات حقوقی این مسئله است چیست و طبق همان بایست عمل بشود؛ ما وارد آن نمی‌شویم. لکن آنچه از نگاه کلی، من عرض می‌کنم- که به آقای رئیس‌جمهور هم این را عرض کرده‌ام- این است که به نظر ما مصلحت نیست ما مجلس را از این قضیه برکنار بداریم؛ چون قضیه‌ای است که بالاخره دو سال است که کشور به طور کلی متوجه به آن است و حالا هم به یک نتایجی رسیده؛ باید مجلس وارد بشود. حالا مجلس چه بکند؟ بنده هیچ توصیه‌ای ندارم به مجلس شورای اسلامی که با این چه جوری عمل بکند. اولا نوع تصمیم‌گیری چه جوری باشد؟ به نحو تصویب یا رد باشد، یا به نحو دیگری تصمیم‌گیری کنند؟ آیا رد کنند، آیا تصویب کنند؟  بنده هیچ توصیه‌ای ندارم. نظر متبع، نظر نمایندگان ملت است و اینکه چه بکند، چه نکند را ما عرض نمی‌کنیم. ما معتقدیم که بالاخره خوب است مجلس را برکنار نکنیم و نمایندگان ملت باید تصمیم بگیرند.»

درباره موضوع پیش‌روی و بیانات حضرت آقا در این زمینه که نقشه راه است، اشاره به نکاتی ضروری و گره‌گشا به نظر می‌رسد و قبل از پرداختن به این نکات، گفتنی است نگارنده مانند همیشه در برداشت از بیانات رهبر‌معظم‌انقلاب صرفا بر نظرات صریح و رسما اعلام شده حضرت ایشان تکیه دارد، یعنی همان که اخیرا بیت‌ معظم‌له طی بیانیه‌ای بر آن تاکید ورزیده و استنادهای برگرفته بعضی‌ها از نظرات - احیانا- اعلام شده حضرتش در جلسات خصوصی را غیرقابل استناد اعلام کرده است. و اما...

1- حضرت آقا پیش از این نیز بر ضرورت بررسی برجام در مجاری قانونی تاکید کرده بودند ولی از آنجا که به صراحت از این مجاری- شورای امنیت و یا مجلس شورای اسلامی- نامی به میان نیاورده بودند، بسیاری از دوستان، این مجرای قانونی را منحصر به شورای عالی امنیت ملی تلقی می‌کردند تا آنجا که بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی را- که تصریح اصول 77  و 125 قانون اساسی است- نه فقط ضروری نمی‌دانستند، بلکه با مصالح نظام نیز ناهمخوان معرفی می‌کردند! اما بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب تردیدی باقی نمی‌گذارد که برخلاف نظرات یاد شده، بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی مورد تائید و تأکید ایشان است.

2- بیانات روز 12 شهریور رهبر معظم انقلاب در تاکید بر ورود مجلس شورای اسلامی و بررسی برجام در خانه ملت در حالی است که شورای عالی امنیت ملی طی چند هفته متوالی، بررسی برجام را در دستور کار خود داشته و گزارش برخاسته از این بررسی را نیز به محضر رهبر معظم انقلاب تقدیم کرده است. بنابراین، اگر حضرت ایشان بررسی برجام در این شورا را کافی می‌دانستند  بر ورود مجلس به موضوع و بررسی برجام در خانه ملت تاکید نمی‌ورزیدند.

 این نکته نیز قابل توجه است که حضرت آقا علاوه بر شورای عالی امنیت ملی، ورود مجلس را هم ضروری دانسته‌اند و در هر دو حالت یاد شده، آنچه کمترین تردیدی در آن راه ندارد، این که، نتیجه بررسی شورای عالی امنیت ملی هرچه بوده است و هرچه قرار است باشد، از نگاه رهبر معظم انقلاب، ضرورت بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی را منتفی نکرده و نمی‌کند. این نکته می‌تواند پاسخی برای پرسش برادر عزیزمان جناب آقای دکتر بروجردی باشد که در صدر این یادداشت به آن اشاره شد.

3- بیانات صریح رهبر معظم انقلاب به وضوح حاکی از آن است که ایشان نیز مانند حضرت امام(ره) و به روال همیشه مجلس را در «رأس امور» می‌دانند و برخلاف آنچه که برخی از دوستان ادعا می‌کنند، بررسی برجام در مجلس را صرفا برای اطلاع نمایندگان تلقی نمی‌فرمایند. در این بخش از بیانات معظم‌له دقت کنید؛

«باید مجلس وارد بشود. حالا مجلس چه بکند؟ بنده هیچ توصیه‌ای ندارم به مجلس شورای اسلامی که با این (برجام) چه جوری عمل بکند، اولا نوع تصمیم‌گیری چه جوری باشد؟ به نحو تصویب یا رد باشد یا به نحو دیگری تصمیم‌گیری کنند؟ آیا رد کنند؟ آیا تصویب کنند؟ بنده هیچ توصیه‌ای ندارم، نظر متبع، نظر نمایندگان ملت است و اینکه چه بکند و چه نکند را ما عرض نمی‌کنیم، ما معتقدیم که بالاخره خوب است مجلس را برکنار نکنیم و نمایندگان ملت باید تصمیم بگیرند».

آنچه به وضوح از بیانات رهبر معظم انقلاب استنباط می‌شود این که؛ ایشان اگرچه درباره چگونگی ورود مجلس به بررسی برجام توصیه‌ای ندارند ولی؛

اولا: ضرورت ورود مجلس به بررسی برجام را به منظور تصمیم‌گیری درباره آن می‌دانند.

ثانیا: این تصمیم‌گیری را شامل هر دو حالت«رد» یا «قبول» برجام می‌دانند.

ثالثا: نظر نهایی مجلس اعم از «رد» یا قبول برجام را لازم‌الاجرا معرفی فرموده‌اند. (نظر متبع-لازم‌الاجرا- نظر نمایندگان ملت است) و یا آنجا که می‌فرمایند «نمایندگان ملت باید تصمیم بگیرند».

4- فاصله میان دو سوی ماجرا یعنی «پذیرش» یا «رد» توافق وین از نوع تفاوت‌های اندک و جزئی نیست که چشم‌پوشی از آن در هر دو حالت رد یا پذیرش امکان‌پذیر باشد. بلکه در یک سو کسانی هستند که آن را «فتح‌الفتوح»! تلقی می‌کنند و در سوی دیگر کسانی که پذیرش آن را فاجعه‌آفرین می‌دانند. بنابراین بدیهی است که نمایندگان محترم مجلس در بزنگاه تاریخی و تعیین‌کننده‌ای قرار دارند و تصمیم نهایی آنها در ادامه راه انقلاب و نظام مقدس برخاسته از آن نقش سرنوشت‌سازی دارد. اگر آنگونه که بسیاری بر این باورند- و نگارنده نیز بارها، با استناد به متن برجام و قطعنامه 2231 بر این باور تاکید داشته است - پذیرش توافق وین، فاجعه‌آفرین باشد، کمترین بی‌دقتی در بررسی آن گناهی بزرگ و نابخشودنی خواهد بود که صد البته از ساحت نمایندگان محترم مردم به دور است.

5- برخلاف توهم‌پراکنی دشمنان بیرونی و برخی از جریانات آلوده داخلی، قاطبه نمایندگان مردم علی‌رغم سلیقه‌های متفاوت سیاسی در پاسداری از اسلام و انقلاب و منافع و امنیت ملی کشورمان نگاه مشترکی دارند و نشست چند جلسه اخیر در کمیسیون ویژه بررسی برجام که با مدیریت هوشمندانه برادر عزیزمان آقای دکتر زاکانی همراه بود، نمونه‌ای مثال‌زدنی و امیدوارکننده از این دست است.

حمله رسانه‌های زنجیره‌ای به سخنان مستدل و مستند جلیلی(خبر ویژه)

توضیحات مستدل و مستند سعید جلیلی درباره ضعف‌ها و ابهامات مهم برجام، موجب حمله رسانه‌های زنجیره‌ای علیه اظهارات فنی و کارشناسی وی شد.

رجانیوز به دعوت نمایندگان مجلس، دکتر سعید جلیلی چندبار در جلسات کمیسیون ویژه برجام حاضر شده و با توجه به سوابق و تخصص خود درباره پرونده هسته‌ای، توضیحاتی را درباره تاریخچه مذاکرات و همچنین اشکالات فنی، حقوقی، امنیتی و سیاسی برجام به نمایندگان ملت ارائه کرده اما در این میان آنچه جالب توجه است برخورد چکشی و تخریب حداکثری وی از جانب کسانی است که از یک سو معتقدند توافق وین یک فتح‌الفتوح بی‌سابقه در عرصه دیپلماسی است و از سوی دیگر پاسخ هرگونه نقد کارشناسی و تخصصی دراین‌باره را با هوچی‌گری و تخریب می‌دهند.
به گزارش رجانیوز، دراین‌باره رصد صفحه اول نشریات اصلاح‌طلب و حامیان دولت تنها طی ده روز گذشته نشان می‌دهد، سعید جلیلی تاکنون 35 بار به روی صفحه اول آنها آمده و تیترها و گزارش‌های تخریبی، تنها پاسخی بوده که حامیان برجام به انتقادات کارشناسی و تخصصی جلیلی داده‌اند.
به بیان دیگر، در حالی که جلیلی با تمرکز بر متن توافق وین، ایرادات حقوقی، فنی و امنیتی آن را به طور مستند برای نمایندگان ملت تشریح کرده و در پاسخ به سوالات آنها، تاریخچه‌ای از مذاکرات هسته‌ای در دوران تصدی خویش بر پرونده هسته‌ای را نیز بیان کرده و برخلاف تیم مذاکره‌کننده فعلی هیچ نکته «محرمانه»‌ای را بین خود و نمایندگان باقی نگذاشته است، حجم عجیب و قابل توجه تخریب‌های علیه وی آن هم فقط در میان رسانه‌های مکتوب (نه مجازی و خبرگزاری‌ها) حامی دولت نشان می‌دهد دست حامیان برجام تا چه اندازه خالی است و بر این اساس یا تمام متخصصان و کارشناسان باید همسو با دولت یازدهم، چشم بر ایرادات ویرانگر برجام ببندند و از آن حمایت کنند و یا باید موجی از حملات سازماندهی شده دراین‌باره را نسبت به خود پذیرا باشند.
این جریان رسانه‌ای در عین حال تلاش کرده موضوع مهم برجام که دارای تبعات امنیتی و اقتصادی منفی مهم برای کشور است. تبدیل به دعوایی جناحی سیاسی و دعوای تیم‌های مذاکره‌کننده قبلی  و فعلی کنند.

کیهان امروز

نبویان در گفت‌وگو با فارس:

ارسال به دوستان
ظریف تنها به یک سوالم پاسخ قانع کننده داد/ابهامات برجام هر روز بیشتر می‌شود

عضو کمیسیون برجام مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ظریف تنها به یک سوالم پاسخ قانع کننده داد، گفت: ابهاماتمان درباره برجام هر روز بیشتر می‌شود.

خبرگزاری فارس: ظریف تنها به یک سوالم پاسخ قانع کننده داد/ابهامات برجام هر روز بیشتر می‌شود

حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، درباره جلسه امروز کمیسیون ویژه بررسی برجام که با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه برگزار شد، گفت: تنها یک مورد از سؤالات من با پاسخ قانع‌کننده از سوی وزیر خارجه مواجه شد.

*در اکثریت موارد ابهامات ما درباره برجام روز به‌روز بیشتر می‌شود

وی با تأکید بر اینکه در اکثریت موارد ابهامات ما درباره برجام روز به‌روز بیشتر می‌شود، اظهار داشت: متن برجام دارای ابهام است و من بارها با دوستانی که از دولت در کمیسیون ویژه حضور یافته‌اند صحبت کردم اما آنان ابهامات را انکار می‌کنند.

*دوستان دولتی دست‌کم یک بار متن برجام را بخوانند

نبویان با اشاره به اینکه بارها نقاط ابهام را در خود متن به صورت مستند به میهمانان کمیسیون ویژه بررسی برجام از دولت و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نشان داده است، گفت: از این دوستان خواستم دست‌کم یک بار متن برجام را بخوانند.

*ایران علاوه بر محدودیت‌های هشت و 15 ساله با محدودیت‌های ابدی نیز مواجه شده است

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کشور ما در نتیجه توافق هسته‌ای به غیر از محدودیت‌های 8 ساله و 15 ساله با محدودیت‌های ابدی نیز مواجه شده است که پاسخ هیچ کدام از دولتمردانی که در کمیسیون حضور یافتند در اینباره برای ما قانع‌کننده نبود.

ذالنور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:


مشاور عالی نماینده ولی‌فقیه در سپاه گفت: اگر سردار سلیمانی بخواهد حضور نظامی در سوریه داشته باشد، می‌تواند هزاران نیرو را فراهم کند و نیازی به جمع‌ کردن هزار نظامی فدراسیون روسیه نیست و این یک دروغ بزرگ است.
سردار سلیمانی نیازی به حجت‌الاسلام و المسلمین "مجتبی ذالنور" مشاور عالی نماینده ولی‌فقیه در سپاه در گفتگو با خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛درباره  جریان‌سازی اخیر شبکه "فاکس نیوز" اظهار داشت: هر تحولی که در منطقه غرب آسیا رخ می‌دهد، جریان‌های هماهنگ و همسو با نظام سلطه ایران را متهم می‌کنند.

وی ادامه داد: روسیه با منافع غرب و آمریکا تضادی راهبردی دارد و یکی از آنها موضوع سوریه است.

مشاور عالی نماینده ولی‌فقیه در سپاه ادامه داد: روسیه برای جلوگیری از یکپارچه شدن آمریکا و غرب تلاش می‌کند و برای دوام "بشار اسد" انگیزه مقاومت دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین ذالنور با اشاره به جنگ روانی شبکه "فاکس نیوز" ضد سردار سلیمانی عنوان داشت: این اقدام در راستای سناریوی ایران هراسی صورت می‌گیرد و آنها از این موضوع استفاده ابزاری می‌کنند و القائات خود را مطرح می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه روسیه در حفظ نظام قانونی سوریه و شخص "بشار اسد" انگیزه دارد، عنوان داشت: ما در بحث سوریه با فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین شباهت نظر داریم، اما جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان در سوریه دخالت نظامی ندارد.

مشاور عالی نماینده ولی‌فقیه در سپاه با اشاره به حمایت‌های سیاسی، معنوی و فرهنگی از سوریه عنوان داشت: اگر سردار سلیمانی بخواهد حضور نظامی در سوریه داشته باشد، می‌تواند هزاران نیرو را فراهم کند و نیازی به جمع‌ کردن هزار نظامی فدراسیون روسیه نیست و این یک دروغ بزرگ است.

وی در پایان تاکید کرد: همراهی سردار سلیمانی با روسیه برای اعزام نیروی نظامی به سوریه دروغ بزرگ و کذب محض است.

زلزله ای سیاسی در تاریخ معاصر انگلستان/

 گردش دنیا به سمت عدالت و جا ماندن ما
ایلیا سالار، 22 شهریور 94
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۹
جرمی کوربین رئیس حزب کارگر انگلیس شد. کوربین به خاطر حضورش در پرس تی وی و خصوصیاتش از او به عنوان "حزب اللهی ترین" سیاستمدار انگیس یاد می کنند. ۳۲ سال عضو پارلمان و نماینده حزب کارگر بوده است. او مخالف جنگ عراق بوده و موسس کمپین بزرگی به نام ائتلاف ضد جنگ است. حامی طبقه مستضعف بوده تا آنجا که وقتی همسر سابقش اصرار داشته فرزندشان را در مدرسه خصوصی ثبت نام کند، از همسرش جدا می شود زیرا در برابر چشم کارگرانی که به او رای داده اند نمی تواند مسئولیت چنین اقدامی را بپذیرد. بیشتر طرفداران او را جوانان تشکیل می دهند. مخالف سرسخت اسرائیل و طرفدار قاطع فلسطین می باشد. گوشت هم نمی خورد حتی. گیاه خوار است. با دوچرخه رفت و آمد می کند. معمولا بجای کت و شلوار کاپشن می پوشد. انتخاب او به رهبری حزب کارگر، زلزله ای سیاسی در تاریخ معاصر انگلستان است. 

در طرف دیگر سناتور کهنه کار ورمونت، برنی سندرز بر خلاف تمام گمانه زنی‌ها در حال پیشی گرفتن از هیلاری کلینتون باسابقه و قدرتمند است. مخالف جنگ بوده، طرفدار عدالت اجتماعی است و خود را تنها سوسیالیست کنگره می داند. کمک‌های مالی از طرف شرکت‌های بزرگ و کورپوریشن ها را قبول نکرده و تکیه‌اش بر مردم عادی و کمک‌های کوچک است. هرچند دیدگاه‌هایش در خصوص مسئله فلسطین هنوز به قاطعیت کوربین نیست، اما از اولین سناتورهایی بوده که سخنرانی نتانیاهو را ترک کرد. سندرز که در شروع کمپین تبلیغاتی ۳۰ الی ۴۰ درصد از سناتور کلینتون عقب بود، امروز با گذشت کمتر از چند ماه در دو ایالت آیووا و نیوهمشایر از او پیشی گرفته و در کل کشور هم اختلاف را به ده درصد رسانده است. 

از چپ‌های نوی دیگری که اخیرا به قدرت رسیده‌اند می توان به قدرت گیری سیرزا در یونان و پدوموس در اسپانیا اشاره کرد که خصوصیات مشابهی دارند. آمریکای جنوبی هم که یک دهه از گردش به چپ آن می‌گذرد.

خصوصیات مشابه تمام این جریان‌های نوظهور با غلظت متفاوت، گرایش به سمت عدالت اقتصادی و اجتماعی، استقلال در سیاست خارجه، ضدجنگ بودن و تا حد زیادی حمایت از فلسطین است.

با وجود چنین تحولاتی در دنیا، به نظر می‌رسد جریان‌های سیاسی و نخبگان کشورمان کمترین آگاهی یا توجهی به این تحولات ندارند. زمان اینکه اصطلاح چپ معادل کمونیست و استالینیسم و شوروی و بی خدایی، در جهت منزوی کردن جریان عدالت‌خواه استفاده می‌شد به پایان رسیده است. چپ نوین که در این مقاله به بعضی از مصداق های سیاسی آن پرداخته شد، وامدار تئوری‌های کهنه مارکس نبوده و از تمام امکانات و تئوری‌های قدیم و مدرن در جهت بازتوزیع عادلانه ثروت، کاستن از اختلاف طبقاتی و برقراری عدالت اجتماعی استفاده می‌کند. در کشور ما با اینکه حمایت از مستضعفان و برقراری عدالت اقتصادی و اجتماعی از اهداف اولیه انقلاب بود، چنین جریانی به معنای واقعی نه در بین جریان‌های سیاسی و نه در بین نخبگان وجود خارجی ندارد. 

به نظر می رسد پس از دوران کوتاه دهه شصت که کشور با جنگ و مسائل متعدد هم همراه بود، دیگر جریان چپ به معنای جریان اقتصادی پیش رو و عدالت خواه در کشورمان ناپدید گردید. ظهور دولت نهم و دهم هم با شعار عدالت و البته اقتصاددانان پشت پرده اولترا لیبرال و سیاست‌های اقتصادی عجیب، کمکی به زنده شدن این جریان نکرد. در حال حاضر جریان‌های مرسوم در رابطه با این موضوع در کشورمان به چند دسته تقسیم می‌شوند:

چپ های سنتی‌ای که همچنان کتاب سرمایه مارکس را میخوانند و به انقلاب کارگران باور دارند. این عده اکثرا در خارج از کشور بوده و در فضای انقلابی جریان‌های چپ قبل انقلاب مانده‌اند و منتظر انقلاب دیگری هستند! این جریان گاها از آمریکا و اسرائیل هم انتقاداتی می‌کنند!

جریان متدین و به اصطلاح حزب‌اللهی که دغدغه عدالت دارد و لزوما بایستی در پیگیری اهداف اولیه انقلاب پیشرو باشند. این عده بجای درک هوشمندانه جریانات عدالتخواهانه دنیا و تحولات آن، در پی کشف تئوریهای کاملا جدیدی برای مدیریت اقتصاد کشور هستند. در همین زمان هم که در پی کشف فرمول توسعه عدالت محور هستند، جریان های سیاسی و اقتصادی مختلف هرچه که میخواهند انجام میدهند. جریانی که مدعی است اگر برنامه ششم با معیارهای آنها تدوین شود تمام مشکلات کشور حل شده و انقلاب به اهدافش می رسد!

جریان دیگر، بیشتر در بین اقتصاددانان دانشگاهی هست که تمایلات نرم چپ دارند. این عده معمولا در اقلیت بوده و قدرت اجرایی نداشته و ندارند.

جریان‌های دیگری که شامل اکثریت لیبرال ها و راستی ها (از منظر اقتصادی) می‌شوند بر عقیده رشد اقتصادی به هر قیمتی تاکید کرده و معتقدند مدل آمریکایی توسعه و وضعیت فعلی آن (چهارصد پولدار کشور به اندازه نیمی از جمعیت کل آمریکا سرمایه دارند) طبیعی بوده و حتی به بهبود عدالت هم کمک کرده است.

در مورد جرمی کوربین گفته‌اند که او بمانند سندرز، لرزه بر اندام جریان‌های ‌اصلی و غالب سیاسی انگلیس انداخته است. چه زمانی جریانی جوان و نو، کاملا متخصص و حرفه‌ای با گرایشات سیاسی مستقل و اقتصادی عدالتخواهانه، مجهز به علم روز و انرژی جوانی در کشور ظهور خواهد کرد و لرزه بر اندام جریان‌های سیاسی سنتی و غالب خواهد انداخت، بایستی صبر کرد و دید.

اما چیزی که نشانه‌ها و شواهد آن مبرهن است، دنیا به سمت عدالت گردش کرده و با موفقیت غیرمنتظره سندرز در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دوره جدیدی در فضای اقتصادی و سیاسی دنیا آغاز خواهد شد.

فارس گزارش می‌دهد


آیا وعده‌های رئیس‌جمهور در پرونده هسته‌ای محقق می‌شود/ «لغو» یا «تعلیق» مسئله این است!

حال باید منتظر ماند و دید در زمان اجرای توافق برجام، طرف غربی همچنان بر تعلیق تحریم‌ها اصرار می‌کند یا وعده‌های رئیس‌جمهور مبنی بر لغو تحریم‌ها در زمان اجرای توافق رنگ حقیقت به خود می‌گیرد.

خبرگزاری فارس: آیا وعده‌های رئیس‌جمهور در پرونده هسته‌ای محقق می‌شود/ «لغو» یا «تعلیق» مسئله این است!

گروه دولت خبرگزاری فارس ـ مهدی مرادی ـ «ما تأکید داشتیم که تحریم‌ها باید برداشته شوند و نه تعلیق، البته نظر ما برداشته شدن فوری تحریم‌ا بود اما دوستان در اینجا، این موضوع را به شکلی معنا کردند و ما هم مخالفتی نکردیم ولی تحریم‌ها باید برداشته شوند. اگر قرار است تحریم‌ها تعلیق شوند، ما هم اقداماتی را که باید انجام دهیم، در حد تعلیق و نه در سطح اقدام اساسی بر روی زمین، انجام خواهیم داد....» این‌ها بخشی از سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در واکنش به سخنان مقامات آمریکایی و اروپایی بود که پس از توافق وین در ادعاهای ضد و نقیض خود از تعلیق تحریم‌ها سخن بر زبان می‌آوردند.

در متن برنامه جامع اقدام مشترک که بعدها به برجام معروف شد آورده شده: برجام در برگیرنده برنامه‌ بلندمدت ایران مشتمل بر محدودیت‌های توافق شده در مورد برنامه هسته‌ای ایران بوده و لغو جامع همه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و نیز تحریم‌های چندجانبه و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، شامل گام‌هایی برای دسترسی در زمینه‌های تجارت، فن‌آوری، تامین مالی و انرژی، را موجب خواهد شد.

با این تفسیر تحریم‌های اقتصادی و بانکی و نفتی و ... باید در روز اجرای توافق به طور کامل لغو و نه تعلیق شوند و این مهمترین خواسته جمهوری اسلامی در مذاکرات در حوزه تحریم‌ها ذکر شده بود.

در همین ارتباط نیز حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان که از سال 92 و از تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری وعده به سرانجام رساندن پرونده هسته‌ای ایران را می‌داد بر این نکته که در پس توافق با غرب و کشورهای 5+1 باید تمام تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه این ملت اعمال شده تماما لغو شوند، بر همین اساس اشاره‌ای به تاکیدات رئیس‌جمهور بر لغو تمام تحریم‌ها اقتصادی با نهایی‌شدن توافق هسته‌ای خواهیم داشت.

23 تیر: تمامی تحریم‌ها، حتی تحریم‌های تسلیحاتی، موشکی در روز اجرای توافق لغو خواهد شد

23 تیرماه بعد از ظهر روز توافق ایران با کشورهای 5+1 در وین، حسن روحانی با حضور در یک  گفت‌وگوی زنده رادیو و تلویزیونی با مردم با اشاره به نهایی‌شدن برنامه جامع اقدام مشترک هسته‌ای گفت: حفظ توانمندی هسته‌ای، لغو قطعنامه‌ها و تحریم‌های ظالمانه و خروج پرونده هسته‌ای ایران از شورای امنیت، اهداف ایران بود که در این برنامه جامع همه اهداف محقق شده است.

روحانی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه لغو تحریم‌ها اظهارداشت: آنها در زمینه لغو تحریم‌ها، ابتدا می‌گفتند باید ماه‌ها بگذرد و اعتماد پیدا کنیم، آنگاه تحریم‌ها را نه لغو، بلکه تعلیق می‌کنیم و بعد از سال‌ها اگر آژانس گزارش مثبت داد و اعتماد پیدا کردند قدم به قدم لغو می‌شود اما امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم که طبق این توافق، در روز اجرای توافق، تمامی تحریم‌ها، حتی تحریم‌های تسلیحاتی، موشکی هم به صورتی که در قطعنامه بوده، لغو خواهد شد.

رئیس‌جمهور افزود: تمام تحریم‌های اقتصادی شامل مالی، بانکی، بیمه، حمل و نقل، پتروشیمی و فلزات گرانبها به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق و حتی تحریم تسلیحاتی هم کنار گذاشته می‌شود، برای 5 سال نوعی محدودیت و پس از آن لغو خواهد شد.

27 تیر: پذیرش حق غنی‌سازی ایران، لغو تحریم‌ها و تداوم تحقیق و توسعه در متن توافق

همچنین رئیس جمهور کشورمان 27 تیرماه در دیدار با جمعی از مسئولان به مناسبت عید سعید فطر طی سخنانی، متن برنامه جامع اقدام مشترک را یک متن برد – برد یاد کرد و گفت: پذیرش حق غنی‌سازی ایران، لغو تحریم‌ها و تداوم تحقیق و توسعه از جمله موفقیت‌های بزرگ ما در این مذاکرات و متن توافق بوده است.

11مرداد: لغو تحریم‌های اقتصادی بلافاصله بعد از اجرای توافق

11 مردادماه گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رئیس دولت با مردم، روحانی در این برنامه زنده که میلیون‌ها بیننده را به خود اختصاص داده بود، ‌با بیان این مطلب که بعد از اینکه توافق عملیاتی و اجرایی شد بلافاصله تحریم‌های اقتصادی لغو می‌شود، اظهار داشت: بر اساس برجام و در بخش تحریم بسیار خوب و دقیق آمده است که تحریم‌های مالی، بانکی، بیمه، حمل و نقل، پتروشیمی و تمام تحریم‌های اقتصادی لغو خواهد شد.

روحانی اضافه کرد: به روزی می‌‌رسیم که رسماً لغو همه تحریم‌ها اعلام می‌شود و همه مراحل قانونی را پشت سر گذرانده و اقداماتی که باید انجام دهیم را آغاز می‌کنیم و انشاء‌الله ظرف حدود یک ماه اقدامات خود را انجام می‌دهیم و آژانس هم آن اقدامات را تأیید می‌کند و عملاً لغو تحریم‌ها به اجرا در می‌آید.

رئیس جمهور همچنین از فضای پساتحریم و فضایی که برای گسترش سرمایه‌گذاری خارجی در کشور به وجود خواهد آمد سخن گفت و تصریح کرد: با لغو این تحریم‌ها، فضا عوض می‌شود، سرمایه و تکنولوژی به کشور می‌آید و دست ما برای فروش نفت باز می‌شود.

28 مرداد: لغو کامل و یکجای تحریم‌های اقتصادی برای ما دستاورد بزرگی است

28 مردادماه در نشست مشترک هیات دولت و استانداران سراسر کشور، رئیس جمهور طی سخنانی با اشاره به اینکه قدرت‌های جهانی طرف مذاکره با جمهوری اسلامی در این مذاکرات به خوبی دریافتند که فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران به هیچ وجه و هیچ‌وقت متوقف نخواهد شد، گفت: رفع همه تحریم‌های ظالمانه در زمینه‌های مالی، بانکی، حمل و نقل و سایر عرصه‌های اقتصادی را هدف مهم دیگر دولت از ورود به عرصه مذاکره بود.

وی تاکید کرد: این هدف نیز به خوبی محقق شد و مقرر شده است که طرف مقابل، در آستانه آغاز اجرای توافقات صراحتاً لغو تحریم‌ها را اعلام کند و با توجه به اینکه آنها ابتدا فقط به تعلیق و سپس لغو تدریجی تحریم‌ها اصرار می‌ورزیدند، لغو کامل و یکجای تحریم‌های اقتصادی برای ما دستاورد بزرگی است.

4 شهریور: تعلیق به جای لغو قابل قبول نیست

4 شهریورماه دیدار اعضای هیات دولت با رهبر معظم انقلاب اسلامی،‌ رئیس جمهوری کشورمان در این دیدار طی سخنانی حفظ فناوری هسته ای و تجاری سازی آن، لغو قطعنامه های قبلی شورای امنیت در مورد ایران، برداشته شدن تحریم های مالی و اقتصادی بعد از اجرای توافق و خروج پرونده ایران در ده سال آینده از شورای امنیت را از دستاوردهای مذاکرات هسته ای برشمرد و گفت: «اکنون به مرحله ای رسیده‌ایم که نام آن را باید بازدارندگی حقوقی گذاشت.»

واقعیت این است که غربی‌ها تاکنون تقریبا در همه سطوح توافق سعی کرده‌‌اند مطالبات غیرمعقولی از ایران طرح کرده و در مقابل، مطالبات منطقی ایران را نپذیرند، محدودسازی تحقیق و توسعه، تعلیق برخی تحریم‌ها به جای لغو تمامی آنها، موکول کردن همان تعلیق تحریم‌ها به اجرای یکجانبه تعهدات از جانب ایران از جمله این موارد است.

اینها بخشی از وعده‌های ریاست محترم جمهور مبنی بر لغو کامل و یکجای تحریم‌ها و نه تعلیق آنها بلافاصله بعد از اجرای توافق برجام است.

اما از همه مهم‌تر انتظار آحاد مردم از دولت و وعده مهم رئیس‌جمهور است چرا که تمام مردم اکنون با گذشت بیش از 24 ماه که از عمر دولت می گذرد منتظرند که با لغو تمام تحریم‌های اقتصادی این صبر و البته اعتمادی که به تیم هسته‌ای حسن روحانی داشتند گشایش های اقتصادی و جدیدی در فضای زندگی آنان باز شود و آنان بر اساس وعده های که دولتمردان دادند بتوانند در دوران پساتحریم از شرایط بهتر زندگی و امکانات و تکنولوژی های نوین بهره مند شوند.

حال باید منتظر ماند و دید که در زمان اجرای توافق برجام،  طرف غربی همچنان بر تعلیق تحریم‌ها اصرار می‌کنند یا وعده‌های رئیس جمهور مبنی بر لغو تحریم‌ها در زمان اجرای توافق رنگ حقیقت به خود می‌گیرد؛ انتظاری که مردم و رهبر معظم انقلاب از مذاکرات طولانی مدت ایران با 5+ 1 داشتند.

آرای امین حیایی در «خندوانه» رکورد زد

در گروه پنجم و ششم از مسابقه‌ی «خنداننده‌ی برتر» امین حیایی و سجاد افشاریان از رقبای خود پیشی گرفتند.
 خبرآنلاین: مسابقه‌ی « خنداننده‌ی برتر» هفته‌ی گذشته با رقابت گروه پنجم و ششم از کمدین‌ها ادامه یافت.

در هفته‌‌ی سوم از رقابت‌ها امین حیایی و سروش صحت پنجشنبه شب و سپند امیر سلیمانی و سجاد افشاریان جمعه شب استندآپ کمدی اجرا کردند.

 امین حیایی در رقابت با سروش صحت رکورد جدیدی را ثبت کرد و موفق شد در مدت زمان کوتاهی بیش از یک میلیون رای به دست آورد. شمار آرای امین حیایی تا این لحظه از یک میلیون و 450 هزار گذشته است و رقیب او، سروش صحت 287 هزار رای دارد.

گروه ششم از کمدین‌ها  نیز جمعه شب به رقابت پرداختند. در این گروه از کمدین ها سپند امیر سلیمانی و سجاد افشاریان با هم رقابت می‌کنند. افشاریان که تا این لحظه 800 هزار رای دارد، با اختلاف حدودا 550 هزارتایی از رقیبش سپند امیر سلیمانی فاصله گرفته است. امیر سلیمانی 229 هزار رای دارد.

رقابت کمدین‌ها سه‌شنبه و چهارشنبه‌ی این هفته در « خندوانه» ادامه دارد.

آیا دستور تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز به سرنوشت «تعریف اعتدال»! دچار می‌شود


روحانی و کارهایی‌که دولت انجام نمی‌دهد!
فعالیت‌های اقتصادی، از واقعیت تا آنچه بر ذمه دولت مانده است
شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۲
 
یک دولت به توسعه سیاسی می‌اندیشد، دولت بعدی مدعی مدیریت مشترک جهانی و ایجاد عصر ظهور است! و دولت بعدی یا به زبان بهتر، دولت کنونی نیز مسئله تنش‌زدایی و تعامل با غرب را آنچنان مورد توجه قرار می‌دهد که برخی تحلیلگران اذعان می‌کنند در درون دولت نوعی اشتیاق و شتاب‌زدگی برای مذاکره و رابطه دیده می‌شود.
پایگاه خبری انصارحزب الله ـ‌ نیمه‌ی پُر یا نیمه‌ی خالی...؟! مسئله این است که باید در قبال عملکردهای دولت طی دو سال گذشته کدامیک از این دو قسمت را دید و با عینک خوشبینی به عملکرد دولت نگاه کرد یا با عینک بدبینی؟! یقیناً می‌توان خوشبین بود و در روش سیاست‌ورزی شیعی نیز در برآیند سفارش‌ها و تواصی به مفهوم خوشبینی رسید.

اما در عین حال واضح است که این خوشبینی به معنی ساده‌لوحی و یا چشم‌پوشی از واقعیت‌ها نیست. و واقعیت نیز این است که دولت‌ها بخواهند یا نخواهند اما همواره با چند اولویت مهم مواجه‌اند که چاره‌ای غیر از توجه به آنها و انجامشان در حد مقدور ندارند. مقولاتی همچون امنیت، اقتصاد، معیشت، فرهنگ و ...

سوگمندانه باید بیان کرد که چند دولت اخیری که با طرز تفکرات متفاوت در ایران بر مسند امور اجرایی کشور نشسته‌اند، همواره در کنار این مؤلفه‌های ضروری برای دولت، تلاش کرده‌اند تا خودخواسته‌ها و تمایلات گروهی و مسلکی خود را نیز به کار اضافه کرده و با آن بیامیزند.

یک دولت به توسعه سیاسی می‌اندیشد، دولت بعدی مدعی مدیریت مشترک جهانی و ایجاد عصر ظهور است! و دولت بعدی یا به زبان بهتر، دولت کنونی نیز مسئله تنش‌زدایی و تعامل با غرب را آنچنان مورد توجه قرار می‌دهد که برخی تحلیلگران اذعان می‌کنند در درون دولت نوعی اشتیاق و شتاب‌زدگی برای مذاکره و رابطه دیده می‌شود.

با اینهمه و اگرچه تمام این دولت‌ها زحماتی را برای اقتصاد و فرهنگ و امنیت کشیده‌اند اما باید اذعان کرد که برخی اولویت‌ها نیز بوده‌اند که گاهی توسط همین دولت‌ها به دست فراموشی سپرده شده‌اند و این فراموشی، آسیب‌های فراوانی را به امروز و آینده کشور و مردم وارد آورده است.

آنچه در این گزارش قصد پرداختن به آنرا داریم، اولویت‌های مهمی است که دولت فعلی یا به آنها نپرداخته و یا اگر هم پرداختنی وجود داشته در حد اقل بوده است. حد اقلی که ای بسا در بخش‌هایی موجب اضرار نیز شده است.

آنچه در فضای مجازی نیاز داشتیم و دولت انجام نداد
مسئله فضای مجازی، یکی از تأکیدات اصلی نظام اسلامی از ابتدای امر تاکنون برای مسئله نظارت، پیوست‌های فرهنگی و عملگری مناسب بوده است. این مسئله همچنین در سند چشم‌انداز بیست ساله کشور یا همان افق ۱۴۰۴ نیز تصریح شده است. چند سالی هست که مسائلی همچون شبکه‌های اجتماعی، دولت الکترونیک، هجوم فرهنگی و بحث اینترنت ملی به شدت در افکار عمومی مطرح است و دنبال می‌شود اما گویا دولتی‌ها فقط به قسمت «انتخابات الکترونیکی» علاقه نشان داده‌اند.

از اینترنت ملی خبری نیست که نیست و بحث آسیب‌های جبران‌ناپذیر شبکه‌های اجتماعی غیر قانونی نیز سر به رسوایی گذاشته است. تا آنجا که نقش این شبکه‌ها در پیدایش برخی بحران‌های امنیتی همچون اغتشاش چندی قبل مهاباد نیز به صراحت مورد اشاره قرار گرفت.

برخی جوانان و نوجوانان کشور نیز هر روز بصورتی گسترده‌تر سوار بر گاری بازی‌های رایانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی به این سو و آنسو می‌روند و از عملگری دولت و دولتی‌ها در این رابطه خبر خاصی نیست که نیست.

اما به جای تمام این نقصان‌ها، رئیس‌جمهور و وزیر ارتباطات آنطور که گفتار و عملشان نشان می‌دهد صرفاً به دنبال افزایش پهنای باند و سرعت اینترنت در ایران هستند! مسئله‌ای که اساساً مشخص نیست اولویت چندم در بحث فضای مجازی در ایران است. (اگر اساساً اولویت هم داشته باشد!)

روحانی درست یکسال قبل در همین زمینه طی سخنانی گفته بود: اگر بخواهیم مقاله‌ای دانلود کنیم باید ساعت‌ها بنشینیم و گاهی آدم پای اینترنت خوابش می‌برد. وی با بیان اینکه افزودن پهنای باند اینترنت مبنای دولت بوده است! اظهار کرده بود: یکی از تصمیمات دولت، ایجاد شبکه ملی اطلاعات است که قدم‌های اولیه برداشته شده، بودجه لازم پیش‌بینی شده و ان‌شاءالله دولت این کار را خواهد کرد و در شبکه ملی اطلاعات، سرعت اینترنت بسیار بیش از حالا خواهد بود و تصمیم دولت بر ادامه این روند است. به گزارش یالثارات، اما آنچه که در عمل اتفاق افتاده است، افزایش سرعت اینترنت و به تبع آن فراگیری بیشتر شبکه‌های اجتماعی غیر مجاز بوده که رخ داده است.

و البته در اشاره به سخن روحانی مبنی بر اینکه برای توجیه افزایش سرعت اینترنت، بحث دانلود مقالات دانشگاهی را مورد تأکید قرار داده بود نیز باید بیان کرد که مسئله افت علمی کشور در دو سال اخیر و مثلا افت علمی ۴۰۰ برابری ما در یکی از شاخه‌های سنجش علمی در مقابل عربستان! نیز به تازگی مطرح شده و مورد پیگیری دستگاه‌های نظام اسلامی قرار گرفته است!

از تمام اینها گذشته، دولت یازدهم در مسئله بی‌مهری به تولیدات ایرانی در فضای مجازی همچون انیمیشن‌های ایرانی و شبکه‌های اجتماعی وطنی، علاقه نشان دادن به شبکه‌های اجتماعی غیر قانونی مثل فیس‌بوک و حتی عضویت تنی چند از اعضای کابینه دولت در آن و بی‌تفاوتی نسبت به مسئله مهم «پیوست‌های فرهنگی» نیز کارنامه ناخوبی از خود و البته تا این لحظه برجا گذاشته است.

لازم به ذکر است که علی ربیعی، وزیر کار دولت روحانی چندی قبل در مراسم ارتقای پروانه فعالیت اپراتور رایتل (که وابسته به سازمان تأمین اجتماعی است) گفته بود: هدفگذاری برای ایجاد ۱۰۰ هزار شغل در حوزه فناوری اطلاعات در دستور کار است که امیدواریم به مرحله اجرا برسد.

اقتصاد و مشکل تولید و اشتغال
دولتی‌ها در مسئله اقتصادی، نمرات مختلفی را از آن خود کرده‌اند.
در مسئله کاهش تورّم و ایجاد آرامش در اقتصاد کشور، نمره دولت به سمت مطلوبیت میل می‌کند. اما در مسائل دیگری همچون واقعی شدن دستاوردها در معیشت مردم و یا مسئله مهم اشتغال، نمره شاخصی در کارنامه دولت یافت نمی‌شود.

حجت‌الاسلام محمد رجایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی در همین زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار یالثارات می‌گوید: عملکرد دولت در زوایای مختلف بحث اقتصاد متفاوت است. وی با اشاره به موفقیت دولت در کاهش نرخ تورم معتقد است: به نظر من در کشور ما چون نرخ تورم در مدتی طولانی به‌وجود آمده، توانسته است نقش مخرّبی را در بحث تولید ایفا کند.

رجایی می‌افزاید: مثلاً هم‌اکنون حدود ۸۳۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور داریم اما بنگاه‌های تولیدی ما دچار مشکل نقدینگی هستند، زیرا تورم علت انحراف نقدینگی به سمت کارهای دلالی و واسطه‌گری است. او می‌گوید: در هنگام افزایش سریع قیمت‌ها، سود برخی فعالیت‌ها مثل دلالی بیشتر خود را نشان می‌دهد اما تولید چنین بازدهی را ندارد و لذا در تورم دچار مشکل می‌شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود می‌گوید: در جهت خروج از رکود اگرچه شاهد تحرکی نسبی در اقتصاد هستیم اما مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی و واحدهای در حال احداث برای تأمین تسهیلات همچنان تا حدی پابرجاست و این در حالی است که سیستم بانکی نیز در این میانه خوب عمل نمی‌کند که این مسئله می‌تواند ضربه مهلکی را به دولت وارد کند. وی همچنین در پاسخ به سؤال یالثارات درباره چیستی اثر سفر هیئت‌های خارجی اقتصادی به ایران معتقد است:‌ نفس اینکه هیئت‌های اقتصادی به کشور بیایند چیز خوبی است اما این به معنای حرکت قطعی در جهت منافع کشور نیست و مثلاً اگر قرار است این سفرها منجر شوند به اینکه ایران اسلامی تبدیل به بازاری برای کالاهای خارجی شود، این مسئله یقیناً مغایر با منافع ملی است.

رجایی در عین حال می‌افزاید: اما اگر بتوانیم با استفاده از این سفرها فناوری‌های جدید وارد کنیم و بر روی صادرات هدف‌گذاری کنیم، این مسئله می‌تواند یک امتیاز باشد. وی درباره چشم‌انداز حرکات اقتصادی دولت یازدهم نیز می‌گوید: بطور کلی اگر دولت‌ها از سیاست‌بازی فاصله بگیرند و نگاه ملی را بر دید جناحی غلبه بدهند می‌توانند در امر اقتصاد موفق باشند.

به گزارش یالثارات، جدای از این مسائل، کارشناسان امر همچنین اشکالات جدی و مهمی را به‌ویژه در امر اشتغال متوجه دولت می‌دانند. دولت یازدهم این روزها، از دو سالگی‌اش گذشته و تنها ۲۴ ماه دیگر زمان دارد تا واقعا اثری از خود در بازار کار کشور به یادگار بگذارد اما آنچه که تاکنون انجام شده، نتوانسته است چرخ‌های بیکاری را از چاله خارج و به مسیر استانداردهای همیشگی بازگرداند.

البته مسئولان دولت تدبیر و امید می‌گویند در شرایط افت شدید درآمد نفتی هستند و تحلیلگران سیاست‌های دولت در اقتصاد و بازار کار باید این مسئله را در نظر بگیرند. در غیر این صورت، نگاه منصفانه‌ای به عملکرد دولت نداشته‌اند. آنها همچنین می‌گویند توانسته‌اند در همین فضا ۴۰۰ هزار شغل خالص در سال ۹۳ ایجاد کنند و مستندات بیمه‌ای آن نیز موجود است.

در عین حال اما بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی: خالص اشتغال جوانان کشور در دوره ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۳ همواره منفی بوده که نشان‌دهنده روند کاهشی اشتغال جوانان است. در دوره ۱۳۹۲-۱۳۸۴ روند تغییرات نرخ مشارکت جوانان، نرخ مشارکت تحصیل‌کردگان عالی و همچنین نرخ مشارکت کل نزولی بوده، ضمن اینکه در همین دوره، نرخ مشارکت تحصیل‌کردگان عالی نسبت به نرخ مشارکت کل و نرخ مشارکت جوانان همواره از رقم بزرگ‌تری برخوردار بوده است.

بررسی وضعیت بیکاری همچنین نشان می‌دهد تعداد جمعیت بیکار کشور در سال ۱۳۸۹ در حداکثر مقدار خود (۳.۲۲ میلیون نفر) در بازه زمانی ۹۳-۸۴ بوده به طوری که نرخ بیکاری در این سال برابر با ۱۳.۵ درصد (بیشترین نرخ بیکاری طی بازه زمانی ۹۳-۸۴) است.

این نرخ بیکاری حداکثری در حالی است که نرخ رشد اقتصادی در این سال برابر با ۶.۵ درصد (بیشترین نرخ رشد اقتصادی از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲) بوده است. قابل ذکر است که در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ رشد اقتصادی بنا بر آمار رسمی به ترتیب منفی ۶.۸ و منفی ۱.۹ درصد بوده اما نرخ بیکاری در این دو سال به ترتیب ۱۲.۱ و ۱۰.۴ درصد بوده است.

این گزارش همچنین می‌افزاید: با عنایت به وضعیت طرفین عرضه و تقاضای نیروی کار و با توجه به ماهیت رشد اقتصادی کشور که از توان اشتغال‌زایی بالایی برخوردار نیست(متوسط خالص اشتغال ایجاد شده کشور در ازای یک درصد رشد اقتصادی طی دوره زمانی ۱۳۹۰-۱۳۸۴ (بدون در نظر گرفتن سال ۱۳۸۷) برابر با ۲۳.۷۹ هزار نفر است).

پیش‌بینی وضعیت آینده بازار کار در دوره سال‌های ۱۳۹۴تا ۱۴۰۰ با فرض نرخ مشارکت ۳۷.۳ درصدی در این دوره نشان می‌دهد که در بهترین سناریو (داشتن نرخ رشد ۵ درصدی سالیانه) در سال ۱۴۰۰، بیش از ۴ میلیون نفر جمعیت بیکار وجود داشته و نرخ بیکاری نیز ۱۵.۹ درصد خواهد بود.

در بدترین حالت (داشتن نرخ رشد یک درصدی سالیانه از ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰) جمعیت بیکار در سال ۱۴۰۰ برابر با ۴.۷۸ میلیون نفر و نرخ بیکاری برابر با ۱۸.۲ درصد خواهد بود. واضح است که دستیابی به نرخ‌های بیکاری ۱۰ درصد و پایین‌تر، نیازمند هدف‌گذاری نرخ‌های رشد اقتصادی بیش از ۵ درصد است.

جدول آماری گویای این مطلب است که تعداد جمعیت شاغلان تحصیل کرده کشور از ۲.۹ میلیون نفر در سال ۸۴ به ۴.۶ میلیون نفر در سال ۹۲ رسیده است. از سوی دیگر، میزان اشتغال جوانان از ۴.۴۹ میلیون نفر در سال ۸۴ به ۲.۵۶ میلیون و نهایتا ۲.۲۶ میلیون نفر در سال ۹۳ افت کرده که به معنای بیکار شدن بیش از ۲.۲۳ میلیون جوان تنها در مدت زمان ۸ سال است.

دولت در بحث «اقتصاد مقاومتی» چه می‌کند؟!
همچنین در کنار این مسائل بحث «اقتصاد مقاومتی» و میزان التزام دولت به تحقق سیاست‌های آن نیز بصورت جدی محل سؤال است. مقام معظم رهبری در بخشی از دیدار اخیر خود با دولتیان در همین رابطه با اشاره به گزارش دولتمردان فرمودند: برخی از کارهای انجام شده مقدماتی است، برخی مربوط به اقتصاد مقاومتی نیست و برخی هم کارهای جاری دستگاه‌هاست که جزو فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی آمده است.

حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: اقتصاد مقاومتی، بسته‌ای «کامل و منسجم» و محصول عقل جمعی است و برای تحقق نیز به برنامه اجرایی و عملیاتی منسجم نیاز دارد.  ایشان همچنین افزودند: در این برنامه باید سهم اجرایی هر دستگاه مشخص و زمان بندی شود و به موازات رفع مشکلات و موانع، فعالیتهای دستگاهها رصد و پیگیری شود.

رهبر انقلاب همچنین تصریح کردند: بعد از طراحی این برنامه عملیاتی، گام دوم در تحقق اقتصاد مقاومتی، تشکیل یک ستاد فرماندهی قوی، هوشمند و نافذالکلمه است تا با پایش فعالیتها، اقدامات ضربتی برای حل مشکلات، و اتخاذ تصمیمات صحیح و بموقع، زمینه اجرایی شدن برنامه را فراهم کند و به مردم گزارش دهد.

حضرت آیت الله خامنه ای به دولتمردان تأکید کردند: هیچ برنامه اقتصادی غیرمنطبق با سیاستهای اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار ندهید و برنامه ششم توسعه را نیز سریعتر و بر همین مبنا تدوین کنید.

دولت سیاست خارجی و کُمیتی که همچنان در فرهنگ می‌لنگد
مسئله فرهنگ نیز در دولت یازدهم تبدیل به یک تراژدی تلخ شده است.
از عملکرد ضعیف و عمدتاً بد علی جنتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عرصه‌های مختلف گرفته تا اظهار نظرهای شاذ رئیس‌جمهور درباره حجاب و مقولات فرهنگی جملگی به هیچ وجه نمره خوبی را عاید دولت نمی‌کنند.

در واقع از همان آغازین روزهای دولت که روحانی در دیدار با هنرمندان جمله «تقسیم هنرمندان به ارزشی و غیر ارزشی بی معناست» را به زبان آورد، تحلیلگران دانستند که به قول حافظ، بوی خیر از این اوضاع شنیده نمی‌شود.
ماجرای ممیزی‌ها نیز قصه غمناک دیگری است که دولت یازدهم در آن تلاش معکوس انجام داد.

واقعیت ماجرا نیز به آن شکل پیش رفت که کار، تا حد ممکن به نفع نویسنده‌های مسئله‌دار تمام شد و حتی کسی مثل محمود دولت‌آبادی اخیراً در اظهاراتی مدعی احترام ویژه مقامات ارشادی دولت یازدهم به خود شد و از این گفت که ظاهراً تنها مخالف چاپ فلان کتاب من مقام معظم رهبری است!

البته علی جنتی، وزیر فرهنگ روحانی دیگر آن علی جنتی سابق روزهای اول دولت نیست و این روزها (شاید به این دلیل که سیاست‌های فرهنگی دولت روحانی نتوانستند به قانون و رویه تبدیل شوند) کمتر سر و صدایی از وزارتخانه‌ی وی به گوش می‌رسد.

مسائل مربوط به کنسرت‌ها، اختلاط‌ها در مجامع به اصطلاح هنری، زمینه‌سازی برای رفع‌فیلتر از فیس‌بوک، کم‌محلی به تولیدات فرهنگی بومی و ملی، انتقادات مقام معظم رهبری از تئاتر در تذکری صریح به وزیر ارشاد و بر پرده رفتن همچنان تئاترهای مسئله‌دار نیز از دیگر قسمت‌های غم‌انگیز این رمان تلخ است.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر، عضو کمیسیون فرهنگی و نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در همین رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار یالثارات به اقدامات بر زمین مانده دولت در امر فرهنگ اشاره می‌کند و می‌گوید: فرهنگ یک سلاح برنده است که اگر در استفاده از آن دقت نشود، ایجاد‌کننده آسیب است.

او می‌افزاید: مسئله ممیزی در عرصه فرهنگ، یک مشکل اساسی بوده که دولت فعلی به آن نپرداخته است. پژمان‌فر تصریح می‌کند: اینکه بگذارند یک کتاب بد چاپ بشود و بعد بگویند که خریداران این کتاب را نخرند! یک سیاست ناپسند است زیرا ما می‌گوییم حاکمیت همانطور که در عرصه غذا و خوراک اعمال قانون و نظارت می‌کند تا مردم غذای سالم میل کنند؛ در عرصه فرهنگ نیز وجود این نظارت‌ها و اعمال حاکمیت‌ها ضروری‌تر و نبود آن به شدت خطرناک است.

وی با بیان اینکه این یک تفاوت میان ما و دولت است تصریح می‌کند: در مسائلی همچون تئاتر، موسیقی و سایر مسائل فرهنگی نیز وقتی همه چیز به مسائل سیاسی کشانده شود، آنگاه ما نخواهیم توانست سره را از ناسره مشخص کنیم و لذا فضا به سمت تولیدات بدون دقت حرکت خواهد کرد که این مسئله تبعات سوئی دارد.

پژمان‌فر به بی‌تفاوتی دولت نسبت به طرحی در کمیسیون فرهنگی مبنی بر ساماندهی رسانه‌ها نیز اشاره و تصریح می‌کند: از دولت خواستیم تا این طرح را بعنوان یک لایحه به مجلس شورای اسلامی ارائه کند تا وضعیت رسانه‌ها ساماندهی شود اما رخ‌ندادن این اتفاق نشان داد که گویا نابسامانی‌های فعلی برای برخی یک فضای مطلوب است.

مسکن مهر و بی‌مهری دولت
«مسکن مهر» را اگرچه زمانی وزیر مسکن دولت روحانی «مزخرف»! خواند اما آنها بخواهند یا نخواهند این تکلیف مزخرف! اولاً امیدی برای خانه‌دار شدن برخی قشرهای جامعه ایران محسوب می‌شود و ثانیاً این طرح به لحاظ قانونی بر ذمه دولت کنونی است که باید به سرانجام برسد.

تکلیفی که حتی مقام معظم رهبری نیز در یکی از بیانات خود پیرامون آن فرمودند: «اگر احتمالا با اصل طرح مسکن مهر و یا نحوه تزریق اعتبارهای بانکی به آن مخالفتی وجود دارد، اما این را هم بدانیم که اکنون چند میلیون نفر چشم انتظار تکمیل مسکن مهر هستند و باید این کار بطور جدی پیگیری شود و به اتمام برسد.»

با این حال ولی مسئله مسکن مهر همچنان واحدهای معطل‌مانده فراوانی دارد که نمی‌توانند به مردم واگذار شوند چون خدمات زیربنایی و روبنایی دریافت نکرده‌اند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران در همین زمینه سال پایانی تکمیل تمامی پروژه‌های مسکن مهر در استان تهران را ۱۳۹۶ اعلام کرده و گفته است: اینکه گفته شود دولت عزم جدی برای اتمام مسکن مهر ندارد، دور از انصاف است.

قائم مقام و معاون وزیر راه و شهرسازی در اجرای طرح مسکن مهر نیز بیان کرده است: تا پایان سال جاری یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی به بهره‌برداری می‌‌رسد.

وی نبود خدمات زیربنایی را از مهمترین دلایل تاخیر واحدهای مسکن مهری که تاکنون به بهره برداری نرسیده‌اند عنوان کرده و افزوده است: در این راستا با وزارت نیرو وارد رایزنی شده‌ایم که نتایج این توافق بزودی موجب تسریع در روند اجرایی طرح خواهد شد.

با اینهمه اما دولت باید بداند که انتظار مردم برای وارد شدن به خانه‌های مسکن مهر همانند طرح‌های دولتی نیست که اگر ۱۰ سال هم اجرا نشود، فشار خاصی بر گرده دولت نیاورد!

مردمی که تمام پس‌اندازشان را خرج مسکن مهر کرده‌اند، در مابه‌ازای هرماه ورود دیرتر به این خانه‌های ارزان قیمت، متحمل هزینه‌ها و شاید آسیب‌های فراوانی می‌شوند.

آسیب‌هایی که دولت نباید و نمی‌تواند نسبت به آنها بی‌تفاوتی پیشه کند و به مسکن مهر به عنوان طرحی معمولی و گاهی مزخرف! نگاه کند که صرفاً به قول یک مدیر دولتی «قشرهای کم‌درآمد در آنجا جمع شده‌اند»!

افزون بر اینها باید پرسید تاوان تأخیر ناموجّه در تحویل مسکن‌های وعده داده شده را مردم چگونه تحمل کنند؟ مثلاً زن بیوه سرپرست خانواری که به جای کمتر از ده میلیون تومان دو سال قبل، اکنون از وی مطالبه بیست میلیون تومانی می‌کنند، آنهم با اولتیماتوم تند و تیز که اگر ندهی نامت را خط می‌زنیم!!!

بندهای موشکی قطعنامه؛ بهانه‌ای برای فشارهای آینده بر ایران/ خواب آمریکا برای بالستیک‌های ایرانی

غرب به سردمداری آمریکا همیشه کوشیده است با ادعای تلاش ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای، فشارها بر کشورمان را بیشتر کرده و این هدف را با تحریم‌های همه‌جانبه و صددرصدی به ویژه در بخش نظامی پیگیری می‌کند.
جوان آنلاین: بی‌شک یکی از موضوعاتی که پس از توافق اولیه و قطعنامه شورای امنیت توجه متخصصین را به خود جلب کرد، موضوع موشک‌های بالستیک ایران بود.

لذا یک روز پس از تصویب قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل درباره ایران، بود که محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شد تا به تشریح روند شکل‌گیری برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، تعهدات دو طرف و الزامات قطعنامه اخیر بپردازد.

گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس در این گزارش علاوه بر توضیحات ظریف درخصوص مباحث موشکی به بررسی توان جمهوری اسلامی ایران در این حوزه و تلاش غرب برای جلوگیری از رشد و تعالی جمهوری اسلامی می‌پردازد.

بخش هایی از اظهارات ظریف که در آن به موضوع موشک‌های بالستیک اشاره شده است:

* وزیر خارجه در بخشی از سخنان خود در حالی که ملت ایران را مخاطب قرار داده بود، اظهار داشت: «فرزندان شما در این مذاکرات برای 6 کشور به ظاهر بزرگ دنیا و نماینده عالی اتحادیه اروپا این موضوع را روشن کردند، که برنامه موشکی و تسلیحاتی ما به هیچکس -صرف نظر از قدرت ادعایی‌اش- ارتباطی ندارد.»

او در عین حال به قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل اشاره کرده و می گوید: «با این قطعنامه، کلیه قطعنامه‌های شورای امنیت علیه برنامه هسته‌ای ایران لغو شده و تنها برخی محدودیت‌ها به جای ممنوعیت‌های قبلی طی یک سند ضمیمه قطعنامه که از سوی 1+5 صادر شده است،‌ اعمال شد که نه تنها در مقایسه با تحریم‌های گذشته موشکی و تسلیحاتی ناچیز است، بلکه پس از ماه‌ها مذاکره توانستیم تثبیت کنیم که این محدودیت‌ها حتی جزئی از توافق ما با 1+5 و یا به عبارتی دیگر برجام به حساب نمی‌آید و لذا رعایت نشدن آن‌ها به معنی نقض توافق نیست.»

* وی در توضیح بیشتر قطعنامه‌های گذشته گفت: «بندهای تند و الزام‌آور قطعنامه 1929 مبنی بر ممنوعیت فعالیت موشکی کشورمان همراه با الزام کشورها در ممانعت از‌ آن و سازوکار عریض و طویل راستی آزمایی و پیگیری مندرج در 1929، حالا به یک درخواست غیر الزام‌آور برای خودداری از فعالیت در حوزه موشک‌های بالستیک که برای توانمندی حمل سلاح‌های هسته‌ای طراحی شده‌اند که با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچگاه به دنبال آن نبوده و نخواهد بود، بنابراین در برنامه موشکی ما تاثیری نخواهد داشت.»

* وزیر خارجه اظهاراتش را این طور توضیح می‌دهد که «تحریم شدید تسلیحاتی ایران لغو و با برخی محدودیت‌ها جایگزین شده است  آن هم به نحوی که امکان واردات و یا صادرات اقلام دفاعی به صورت موردی فراهم می‌شود.»

او البته می‌گوید: «این مورد نیز منحصر به ضمیمه قطعنامه است و رعایت نشدن آن تاثیری بر برجام نخواهد داشت.»

* ظریف بار دیگر گذشته را یادآور شده و می‌گوید: «زمانی به اهمیت این تغییرات اساسی و ماهوی نسبت به قطعنامه‌های سابق پی خواهیم برد که بدانیم تنها تا چند ماه قبل، اکثریت اعضای 1+5 و شاید همه آنها، به دنبال حفظ تمامی تحریم‌های 35 گانه اشاعه‌ای، تسلیحاتی و موشکی با حفظ عبارات خطرناک در 6 قطعنامه قبلی بودند ولی با مقاومت و منطق محکم فرزندان مردمی انقلابی ایران، به این حد، آن هم خارج از چارچوب توافق رضایت دادند.»

بنابراین به گفته وزیر خارجه «تحریم تسلیحاتی و موشکی از ابتدا به محدودیت تبدیل شده و بعد از مدت معینی برداشته می‌شود. این در حالیست که نقض این تحریم‌ها، نقض توافق نخواهد بود.»

* ظریف که در بخشی از سخنان خود به خطوط قرمز ایران در «برجام» می‌پرداخت، یکی از این خطوط قرمز را «خودداری از پذیرش بازرسی و یا قبول ممنوعیت در حوزه صنایع دفاعی و موشکی» عنوان کرد و افزود: «این مساله به صورت کامل در توافق حاصل شده و حتی در قطعنامه شورای امنیت نیز به صورت قابل قبولی تامین گردید و به محضر مقام معظم رهبری نیز گزارش شده است.»

* وزیر خارجه، مقاومت تیم مذاکره‌کننده در این موضوع را «بسیار شدید» توصیف کرده و می‌گوید: «با این مقاومت تیم ایرانی، طرف مقابل خواسته‌های اولیه خود برای نظارت و راستی‌آزمایی بر برنامه موشکی و تست‌های موشکی را به طور کامل کنار گذاشت.»

* به گفته ظریف، «در قطعنامه 2231 ممنوعیت شدید هرگونه برنامه موشکی ایران از یک اقدام اجباری قابل پیگرد و حتی قابل پیشگیری با اقدامات قهرآمیز ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد در قطعنامه 1929 خارج و به یک محدودیت غیرالزام‌آور تبدیل شده و کلیه ساز و کارهای نظارتی که تا روز قبل از توافق برجام بر حفظ آنها اصرار داشتند نیز حذف شده است.»

* وزیر امور خارجه اظهاراتش را با یک پیشنهاد دنبال می‌کند و می‌خواهد برای اینکه همگان متوجه شوند چه تحول مهمی در این زمینه صورت گرفته، بند 9 اجرایی و بند ماقبل آخر مقدماتی 1929 را مطالعه و آن را با بند 3 ضمیمه 2 قطعنامه 2231 مقایسه کنند.

** اما در این بندها به چه موضوعاتی اشاره شده است؟

* بند 9 اجرایی قطعنامه 1929:

تصمیم می‌گیرد که ایران نباید هیچ‌گونه فعالیت مربوط به موشک‌های بالستیک قادر به حمل کلاهک هسته‌ای از جمله شلیک با استفاده از این فناوری موشک بالستیک انجام دهد و تمام کشورها نیز باید تمامی تدابیر لازم برای جلوگیری از انتقال فناوری یا همکاری‌های فنی مرتبط با چنین فعالیت‌هایی به ایران را انجام دهند.

Decides that Iran shall not undertake any activity related to ballistic missiles capable of delivering nuclear weapons, including launches using ballistic missile technology, and that States shall take all necessary measures to prevent the

transfer of technology or technical assistance to Iran related to such activities;

* بند ماقبل آخر مقدماتی در قطعنامه 1929

مصمم است که تصمیمات خود را با تصویب تمهیدات مقتضی جهت متقاعد کردن ایران به اجرای قطعنامه‌های 1696، 1737، 1747 و 1803 و نیازمندی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین محدود کردن توسعه فناوری‌های حساس برای پشتیبانی از برنامه هسته‌ای و موشکی، اجرا کند تا زمانی که شورای امنیت اعلام کند که اهداف این قطعنامه محقق شده است.

Determined to give effect to its decisions by adopting appropriate measures to persuade Iran to comply with resolutions 1696 (2006), 1737 (2006), 1747 (2007) and 1803 (2008) and with the requirements of the IAEA, and also to constrain Iran’s development of sensitive technologies in support of its nuclear and missile programmes, until such time as the Security Council determines that the objectives of these resolutions have been met,

* بند 3 ضمیمه 2 قطعنامه 2231:

از ایران خواسته می‌شود تا هیچ فعالیتی مرتبط با موشک‌های بالستیک طراحی شده برای داشتن قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای صورت ندهد، از جمله شلیک با استفاده از این فناوری موشک بالستیک، تا زمان هشت سال پس از «روز پذیرش برجام» و یا تا زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارشی ارائه دهد که «جمع‌بندی مبسوط» را تأیید کند، بسته به اینکه کدام زودتر اتفاق افتد.

* ظریف می‌گوید: «نحوه اشاره به موشک‌های بالستیک به صورت محتوایی دگرگون شده و به جای عبارت «موشک‌های بالستیک دارای قابلیت حمل سلاح هسته‌ای» که در همه قطعنامه‌های قبلی و حتی قطعنامه‌های کلی شورای امنیت مثل قطعنامه 1540 و 1887 ذکر شده‌اند، در چند روز آخر، با تلاش خدمت‌گزاران شما –تیم مذاکره کننده ایرانی- به عبارت «موشک‌های بالستیک که برای قابلیت حمل سلاح هسته‌ای طراحی شده‌اند»، تبدیل شده است.»

* وی همچنین بیانیه وزارت خارجه را که پس از صدور قطعنامه 2231 منتشر شد، مورد تاکید قرار داده و می افزاید: «همانگونه که در بیانیه آورده‌ایم، توانمندی‌های نظامی ایران از جمله موشک‌های بالستیک منحصرا برای دفاع مشروع هستند. این تجهیزات برای قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای طراحی نشده‌اند و بنابراین خارج از حیطه و صلاحیت قطعنامه شورای امنیت و پیوست‌های آن است.»

* وزیر خارجه بار دیگر تاکید می‌کند: «موضوع موشک و خرید و فروش سلاح، صراحتا خارج از توافق و تنها جزیی از قطعنامه است که عدم اجرای آن، تخلف از توافق محسوب نخواهد شد.»

او می‌گوید: «این امر در متن برجام تصریح شده و در بیانیه جمهوری اسلامی ایران نیز آن را توضیح داده‌ایم که جمهوری اسلامی ایران تفاهم مشترک و توافق صریح همه شرکت‌کنندگان در برجام را مورد تاکید قرار می‌دهد که بر مبنای آن مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت در تائید برجام به مثابه مفاد برجام نبوده و به هیچ وجه نمی‌تواند اجرای برجام را تحت تاثیر قرار دهد.»

***

به گزارش فارس، همه اینها در حالی است که جمهوری اسلامی ایران در تمای سالهای پس از انقلاب و در تحریم همه جانبه در حوزه موشکی با سرمایه گذاری در این حوزه و نیز تلاش و مجاهدت خاموش فرزندان گمنام انقلاب، انبوهی از موشکهای کوتاه بُرد، میان بُرد و دوربُرد خود را در انواع مختلف کروز و بالستیک به صورت بومی تولید کرده که کلکسیونی از موشکهای متعدد با ماموریت های ویژه را تشکیل می‌دهند.

** سه‌گانه ایران برای نابودی اسرائیل

* نامدارترین موشک‌های ایرانی از شهاب تا قدر

خانواده «شهاب» را باید نامدارترین نسل موشک‌های ایرانی بنامیم که در 3 رنج شهاب یک، دو و سه تولید شدند.

در واقع جمهوری اسلامی ایران در اولین گامهای خود برای تولید موشک در داخل، شهاب 1 را با بُرد 300 کیلومتر از روی موشک اسکادB ساخت و حدود 2 سال بعد، موشک شهاب 2 با بُرد 500 کیلومتر ساخته شد.

بعد از آن بود که با الگوبرداری از روی موشک اسکاد C، اولین موشک جمهوری اسلامی ایران با هدف اصابت به سرزمین‌های اشغالی با نام «شهاب 3» تولید شد.

این موشک بُردی در حدود 1150 کیلومتر داشت که برای اصابت به سرزمین‌های اشغالی می‌بایست از مرزهای غربی کشور نظیر گیلانغرب شلیک می‌شد.

پس از آزمایش موشک شهاب 3 در سال 1377 و اعلام مشخصات آن از جمله بُرد، نگاه دشمنان به توانایی موشکی ایران تغییر کرد زیرا ارائه نمونه‌های جدیدتر، دوربُردتر و دقیق‌تر از خانواده موشکهای شهاب نشان دهنده رسیدن ایران به سطوح بالای فناوری موشکی بود که نوید محصولات مخوف‌تری را در آینده می‌داد.

نمونه‌های مختلفی از شهاب3 تولید و به خدمت نیروهای مسلح کشور درآمد که از نظر بُرد و زیرسامانه‌ها ارتقاء یافته‌اند اما همگی یک مرحله‌ای سوخت مایع بوده و از سامانه هدایت اینرسیایی برخوردارند.

از جمله می‌توان به نمونه‌ پیشرفته‌تر شهاب 3 با نام «قدر» با قابلیت بهره‌گیری از کلاهک‌های Multi War Head (بارانی)، تولید و تحویل رده های عملیاتی گردیده که قابلیت هدف‌گیری تا بُرد 2هزار کیلومتر را دارند.

قدر البته در 2 نوع قدر F و قدر H تولید شد که بُرد این موشک در نوع دوم آن چیزی در حدود 1650 کیلومتر است.

موشک‌های سوخت مایع با توجه به نیاز به شارژ شدن سوخت در مخازن پیش از پرتاب، زمان آماده‌سازی زیادی دارند. در این حالت امکان شناسایی موشک پیش از پرتاب وجود دارد. برای رفع این مشکل از سالها پیش سیلوهای زیرزمینی برای پرتاب موشک‌های بالستیک در نقاط مختلف کشور ساخته شده که می‌توان موشک شارژ شده و آماده شلیک را تا چند ماه در آنها نگاه داشت.

با دستیابی ایران به موشک 2هزار کیلومتری سوخت مایع -بردی که تاکنون از سوی فرماندهان نیروهای مسلح به عنوان سقف تعیین شده برای موشک های زمین به زمین ایرانیست- این بُعد از نیازهای موشکی برآورده شد. اما از آنجا که در این صنعت، 2 فاکتور «دقت» و «قدرت» نیز به اندازه «بُرد» تاثیرگذار است، صنعت موشکی با تدبیر شهید طهرانی مقدم به طی مجدد مسیر گذشته پرداخت اما این بار با هدف تامین دقت و قدرت تخریب بیشتر موشک‌ها.

یکی از هدف‌گذاری‌ها در نسل های پس از شهاب و قدر، استفاده از «سوخت جامد» در موشک های دوربُرد بود؛ سوختی که البته در موشک های کوتاه بُرد فاتح با برد 300 کیلومتر نیز بکار رفته اما حالا باید این سوخت به موشک هایی تزریق شود که ماموریت اصلی آنها نابودی بزرگترین دشمن انقلاب اسلامی در منطقه است.

البته باید این را هم در نظر داشت که استفاده از سوخت جامد اگرچه توانمندی ها را در حوزه های مختلفی نظیر قدرت، سرعت افزایش می دهد اما خطرپذیری و ریسک بالایی نیز دارد.

* سجیل؛ موشک عاشورایی ایران برای نابودی اسرائیل

موشک «سجیل» همانند موشک قدر در نیمه دوم دهه 80.ش معرفی شد که برخی آنرا برترین موشک بالستیک ایرانی می‌دانند.

این موشک (محصول پروژه عاشورا)، اولین موشک دوربُرد سوخت جامد ایران، به سرعت و تنها ظرف چند دقیقه آماده پرتاب شده و پس از شلیک نیز پرتابگر آن به سرعت محل را ترک می‌کند. این ویژگی باعث کاهش احتمال نابودی موشک قبل از پرتاب می‌شود.

همچنین به دلیل شتاب بسیار بالای سجیل، امکان ردگیری آن در فازهای اولیه پرتاب بسیار کم و عملا شانس دشمن برای انهدام این موشک در طی پرواز را ناچیز می‌کند.

بُرد سجیل 2000 کیلومتر عنوان و تاکنون در 2 نمونه سجیل 1 و 2 معرفی شده است.

این موشک از نوع دو مرحله ای بوده که پس از اتمام سوخت مرحله اول، این بخش از موشک جدا شده و مرحله دوم روشن می شود. با اینکار، بخشی از جرم بدنه که خالی شده و بار اضافه محسوب می‌شود، از موشک جدا شده و به افزایش بُرد کمک می‌کند.

سجیل با خروج از جو و طی مسیر در چنین ارتفاعی به داخل جو بازگشته و با سرعت حدود 13 ماخ (حدود4300 متر بر ثانیه) به سوی هدف سرازیر می‌شود که انهدام آنرا برای تمام سامانه‌های دفاع هوایی موجود «ناممکن» کرده است.

فناوری سوخت جامد مرکب که در این موشک استفاده شده نیز علاوه بر ویژگی‌های رانشی مطلوب، عمر انبارداری بالایی را نیز برای آن به دنبال دارد.

سامانه های هدفگیری ناوبری و هدایت سجیل دقت بسیار بالایی را برای آن به ارمغان آورده اند که برای این موشک ارزش عملیاتی زیادی را ایجاد کرده است.

موشک سجیل 2 نیز از سوخت جامد استفاده می‌کند که نسل جدیدتری از سوخت موشک به شمار میرود. همچنین این موشک از سرعت و دقت بیشتری در برخورد با هدف بهره برده و از عملکرد منحصر به فردی در سیستم ناوبری به نسبت دیگر موشکهای زمین به زمین ایران برخوردار است.

بنابر این با توجه به اخبار و گزارش‌های رسمی اعلام شده از سوی نیروهای مسلح، تا امروز باید سه‌گانه «شهاب»، «قدر» و «سجیل» را نامزدهای اصلی نابودی اسراییل دانست، موشک‌هایی که از فاصله دور به سمت سرزمین های اشغالی شلیک می‌شوند و البته اینها به جز موشک‌های پیشرفته‌ایست که امروز در اختیار مقاومت اسلامی منطقه قرار دارد.

* موشک قیام؛ مخصوص پایگاههای آمریکایی

29 مرداد ماه سال 89 بود که برای اولین بار جدیدترین موشک بالستیک میان برد ایرانی با نام «قیام» با موفقیت تست و شلیک شد.

‌این موشک از کلاس جدید موشک‌های ایرانی بود که دارای ویژگی‌های فنی جدید و قدرت تاکتیکی منحصر به فرد است.

«قیام» را دروازه ورود ایران به عرصه جدید در ساخت موشک‌های بالستیک نامیدند به طوری که می توان گفت تجربه 25 ساله صنعت دفاعی کشور در عرصه هوافضا تا آن روز در این موشک خلاصه می‌شود؛ موشکی که نداشتن بالک به عنوان یکی از ویژگی های آن، علاوه بر افزایش سرعت، قابلیت پرتاب موشک از انواع لانچرهای خاص را به آن می‌دهد.

این موشک بالستیک  بنا بر ماموریت‌های تعریف شده، می‌تواند اهداف را در فواصل مختلف مورد اصابت قرار دهد.

سردار حاجی‌زاده در این رابطه می‌گوید: «حاج حسن -طهرانی مقدم- یک بار برنامه‌ریزی کرد که به بُرد 2 هزار کیلومتر برسیم. پس از آن برنامه دیگری داشت و معتقد بود که باید برگردیم و خلاءهای این بُرد را به لحاظ کمی و کیفی برطرف کنیم.

‌در این زمان بود که احساس شد یک موشک با برد 800 کیلومتر برای اهداف آمریکایی نیاز داریم اما نه با ابعاد و انداره موشک‌های بزرگ.»

فرمانده نیروی هوافضای سپاه افزود: «موشکی مدنظر شهید طهرانی‌مقدم بود که با برد 800 کیلومتر، ابعادی به اندازه موشک شهاب1 داشته باشد.»

سرعت آماده سازی و شلیک موشک قیام، یکی دیگر از ویژگی های مهم آن است و البته تمامی ویژگی‌ها از قبیل جنس، مواد و دیگر خصوصیات نیز در این موشک رادارگریز مد نظر قرار گرفته است.

امروز میزان انبوهی از موشک بالستیک قیام تحویل نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شده است.

* «فاتح» تک تیرانداز 300 کیلومتری ایران

موشک مایل پرتاب «فاتح» را در کنار بسیاری از ویژگی های منحصر به فردش -از جمله دقت فوق العاده- باید اولین گام مهم ایران در طراحی و ساخت موشک بالستیک سوخت جامد نیز دانست.

نمونه‎های مختلف این موشک با بُردهای 250 تا 300 کیلومتر دارای محموله انفجاری شدید به جرم 500 کیلوگرم است که سرعت آن به 1.5 کیلومتر بر ثانیه می‌رسد. این موشک از سامانه‎های پیشرفته هدایت و ناوبری برخوردار است و تا پایان مسیر هدایت می‌شود.

بنا بر گزارش‌های منتشر شده، خطای موشک فاتح کمتر از 10 متر بوده که این در مورد نوع دریایی آن -خلیج فارس- از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است زیرا مأموریت آن انهدام اهداف متحرک دریایی است.

این میزان خطا بسیار کم و در حد سامانه‎های زمین به زمین کشورهای تراز اول در صنعت موشکی محسوب می‎شود که نشان از پیشرفت چشمگیر کشورمان در زمینه کاهش خطا و افزایش دقت سامانه‎های موشکی سطح به سطح دارد.

این میزان خطای اندک موشک‎های «فاتح» یا «خلیج فارس» یا دیگر موشکهای بالستیک به معنای دادن قدرت انتخاب به فرماندهان برای انهدام یک هواپیما یا آشیانه خاص، باند پرواز فرودگاه یا ساختمانی خاص در محدوده برد صدها کیلومتری این سلاح‎ها است که به معنی از بین رفتن یک هدف ارزشمند دشمن با اصابت هر فروند موشک ایرانی از این نوع خواهد بود.

از سوی دیگر، موشک‎های خلیج فارس و فاتح از چند نوع پرتابگر استفاده می‎کنند. پرتابگرهای تک فروندی دارای اتاقک مجهز به تجهیزات محاسبه پارامترهای پروازی و هدفگیری مستقر بر کامیون، پرتابگر 2 فروندی «ذوالفقار» مستقر بر خودروی جدید و نیز یک پرتابگر 3 فروندی نیمه متحرک کششی، انواع اصلی این پرتابگرها را تشکیل می‎دهند.

این پرتابگرها که اغلب آنها نیز متحرک هستند، قابلیت عملیاتی بسیار بالایی به این موشک‎ها برای پراکنده شدن در مناطق مختلف و اجرای آتش بسیار دقیق علیه دشمن ایجاد می‎کنند که عملاً کار یافتن پرتابگرها قبل از شلیک را برای او بسیار دشوار می‎کند.

* موشک خلیج فارس؛ مرگ سریع در دریا

این موشک در بهمن ماه 1389 توسط نیروی هوافضای سپاه با موفقیت آزمایش شد تا «خلیج فارس» به عنوان اولین موشک بالستیک مافوق صوت ایرانی علیه اهداف دریایی نام بگیرد.

رسم بر این است که برای مقابله با اهداف دریایی نظیر رزم‌ناوها و شناورهای سنگین، موشک‌های کروز به کار گرفته شوند (مانند هدف قرار دادن ناوچه ساعر در جنگ 33روزه) اما این نوع از موشک، چالش‌های خاص خود را دارد که از جمله آن می‌توان به سرعت پایین موشک اشاره کرد که احتمال هدف قرار گرفتن آن را پیش از اصابت به هدف افزایش می‌دهد.

موشک «خلیج فارس» با شعاع بُرد عملیاتی 300 کیلومتر به صورت هدایت ترکیبی عمل می‌کند به طوری که جستجوگر آن در فاز نهایی بر روی هدف قفل کرده و در این حالت، شناور دشمن هیچ راه گریزی از اصابت آن که کلاهکی با حدود 450 کیلوگرم مواد منفجره دارد، نخواهد داشت.

سوخت موشک خلیج فارس، جامد است و این موشک توسط مرکز تحقیقاتی نیروی هوافضای سپاه طراحی و توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تولید شده و یکی از شاهکارهای سردار شهید حسن طهرانی‌مقدم به حساب می‌آید.

خلیج‌فارس در حقیقت نسل جدیدی از موشک‌ فاتح 110 محسوب می‌شد اما با توجه به شکل طراحی دماغه این موشک می‌توان به تفاوت بین «خلیج فارس» و «فاتح» پی برد.

به نظر می‌رسد موشک خلیج فارس در نوک کلاهک خود از یک سامانه الکترواپتیک پیشرفته برای کشف اهداف در هنگام بازگشت به جو بهره می‌برد که این امکان را به موشک می‌دهد تا در زمان حمله، مستقل بوده و خود اقدام به کشف هدف کرده و خود را به سمت هدف هدایت کند.

نمایش استقرار این موشک بر روی لانچرهای متحرک و 3تایی، گویای این مطلب است که می‌توان در آنِ واحد، موشک‌های بیشتری را از یک نقطه به سمت اهداف دریایی شلیک کرد و متحرک بودن آن نیز احتمال مورد اصابت قرار گرفتن سامانه را بسیار پایین می‌آورد.

* آشنایی با موشک‌های هرمز 1 و 2

یکی دیگر از دستاوردهای مهمی که در اردیبهشت سال قبل (1393) در جریان بازدید رهبر معظم انقلاب از دستاوردهای جدید نیروی هوافضای سپاه برای اولین بار به نمایش درآمد، موشک‌های بالستیک ضدرادار و ضدکشتی «هرمز» بود.

موشک‌های هرمز 1 و 2 را با توجه به شباهت زیادشان به موشک «کلاس فاتح» می‌توان امتداد بهینه شده و ارتقا یافته همین خانواده دانست.

به گفته سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه، بُرد موشک هرمز 1 در حدود 300 کیلومتر بوده و سرعت موشک هرمز 2 نیز بین 4 الی 5 برابر سرعت صوت است.

موشک هرمز1 (ضدرادار) بر خلاف موشکی مثل خلیج فارس که از هدایت اپتیکی بهره می‌برد و یا موشک فاتح 110 که از یک سامانه دقیق هدایتی استفاده می‌کند، از جستجوگرهای امواج راداری بهره برده و به منبع انتشار آنها حمله می‌کند.

وزن سرجنگی این موشک به طور رسمی اعلام نشده است اما با توجه به شباهت آن به خانواده موشک‌های فاتح 110 و همچنین موشک خلیج فارس، می‌توان وزن سرجنگی این موشک را بین 450 تا 600 کیلوگرم تخمین زد.

در تصاویر منتشر شده از رزمایش این موشک، مشخص شد که هرمز 1 توانسته است کانتینری به طول تنها 6 متر را که راداری بر روی آن نصب شده بود، منهدم کند که دقت و عملکرد فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود.

سردار حاجی‌زاده در این‌باره می‌گوید: «هرمز1 می‌تواند رادارهای روی ناو هواپیمابر یا یک سایت پاتریوت در خشکی و یا یک سایت راداری جستجوگر را منهدم کند.»

نکته دیگر در مورد سامانه موشکی «هرمز» (که کابوسی برای سپر دفاع موشکی اسرائیل خواهد بود) بحث تحرک بالای این سامانه است که بر روی یک پرتابگر با تحرک بالا قرار دارد.

شلیک این موشک به همراه «خلیج فارس» می‌تواند برای هر دشمنی در سطح دریا یک کابوس واقعی باشد زیرا حالا دشمن با 2 نوع موشک فوق‌العاده سریع رو به رو است که از 2 سیستم هدایتی کاملا متفاوت بهره برده و مقابله با هر کدام از آنها، مشکلات خاص خود را دارد.

** نگاهی به مهمترین دستاوردهای صنعت موشکی در 2 سال اخیر

** از کلاهک بارشی تا خطای زیر 5 متر/ موشک‌های ایران چه تغییری کردند

در طول یکی دو سال اخیر، صنعت دفاعی کشورمان دستاوردهای متعددی در حوزه موشکی، بالگردی، پهپادی، الکترونیکی، سایبری و ... را به توان دفاعی کشورمان افزوده است.

* سرجنگی موشک‌های بالستیک «هوشمند» شدند

سرجستجوگر هوشمند برای موشک‌های بالستیک نقطه‌زن به عنوان دستاورد فناورانه جدید نیروهای مسلح با حضور سردار سرلشکر سید حسن فیروزآبادی رییس ستادکل در جشنواره سلمان فارسی بود که رونمایی شد.

سرجستجوگر هوشمند موشک‌های بالستیک در یکپارچگی با بقیه زیرسامانه نوین موشک با تامین قابلیت نقطه‌زن در خشکی و دریا توان رزم نیروهای مسلح را افزایش می‌دهد.

دقت اصابت و هوشمندی موشک‌های بالستیک در کنار قدرت تخریب و توان غلبه بر سامانه های ضد موشک از ویژگی های برجسته این دستاورد نوین موشکی است.

این فناوری نوین که فقط در اختیار برخی از کشورهای پیشرفته قرار دارد، به عنوان نقش آفرین راهبردی منحصرا روی سلاح های استراتژیک استفاده می‌شود.

* نسل جدید موشک‌های بالستیک با کلاهک بارانی

در آستانه یوم الله 22 بهمن سال 92 گذشته، موشک جدید ساخت وزارت دفاع با موفقیت تست شد: نسل جدید موشک بالستیک برد بلند با کلاهک بارانی که با سر جنگی بارانی برای انهدام جنگ افزارها و تجهیزات نظامی دشمن طراحی و تولید شد.

گریز از سامانه‌های ضد موشکی دشمن، قابلیت تخریب اهداف گسترده و امکان تخریب چند هدف مجزا از دیگر از ویژگی‌های این موشک است.

* تحویل انبوه 4 مدل موشک‌ بالستیک به سپاه

انبوه موشک‌های بالستیک، سال گذشته با حضور وزیر دفاع به سپاه پاسداران تحویل داده شد.

موشک های بالستیک قدرH، قیام، فاتح و خلیج فارس، ازجمله موشک‌های بالستیکی بودند که انبوهی از آنها تحویل نیروی هوافضای سپاه شد.

* تجهیز موشک‌های بالستیک «قدر H» و «قیام» به سرجنگی‌های «بارانی»

با اعلام وزیر دفاع در مراسم تحویل انبوه موشک های بالستیک به نیروی هوافضای سپاه معلوم شد که که این سرجنگی ها حداقل بر روی 2 موشک بالستیک قدر یک H و میانبرد قیام نصب شده است.

هم اکنون این 2 موشک با توانایی حمل انواع سر جنگی های «بلاست» و «بارانی» توانایی انهدام طیف متنوعی از اهداف را دارا بوده و پرتاب از لانچرهای متحرک و سیلوها در مواضع مختلف و عبور از سپردفاع موشکی با داشتن قابلیت رادارگریزی، از مزایای این موشک ها محسوب می‌شود.

موشک‌های بالستیک با سرجنگی بارانی برای انهدام جنگ افزار ها و تجهیزات نظامی دشمن به کار گرفته می شود و گریز از سامانه های ضد موشکی دشمن، قابلیت تخریب اهداف گسترده، امکان تخریب چند هدف مجزا از یک دیگر از ویژگیهای این موشک به شمار می رود.

* نصب «سرجنگی‌ هوشمند» بر روی موشک‌های دوربُرد ایران

سردار دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای درخصوص نصب سرجنگی‌های هوشمند بر روی موشک های ایرانی گفت: این سیستم هدایت تا آخر مسیر در سرجنگی موشک‌ها نصب می‌شود تا دقت اصابت آنها را بالا ببرد.

وزیر دفاع با تایید قابلیت نصب سرجنگی هوشمند بر روی موشک‌های دوربُرد نظیر قدر، قیام و سجیل، تاکید کرد: این سرجنگی روی هر موشکی قابل نصب است.

با نصب این سر جستجوگر هوشمند، کلاهک موشک‌های ایران می‌توانند پس از ورود به جو نیز تحت کنترل قرار گرفته و با دقت بسیار بالا، هدف را منهدم کنند.

* خطای موشک‌های بالستیک و «نقطه‌زن» ایرانی به زیر 5 متر رسید

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درخصوص دقت موشک‌های بالستیک و نقطه زن ایرانی نیز گفت: سامانه های هدایت شونده امروز، قدرت نقطه زنی اهداف را به صورت کاملا دقیق دارد و خطای اصابت آن ها زیر 5متر است.

* «زلزال بارشی» در نمایشگاه هوافضا

در اردیبهشت ماه سال 93 و در جریان بازدید فرمانده معظم کل قوا از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه، موشک‌ها و سامانه‌های مختلفی برای اولین بار به نمایش گذاشته شد که این دستاوردها با همکاری وزارت دفاع و نیروی هوافضای سپاه پاسداران به سرانجام رسیده است.

یکی از این دستاوردها که در این نمایشگاه توجه مخاطبان را جلب می‌کرد، موشک «زلزال بارشی» بود که برای اولین بار به نمایش درآمد.

30 بمب 17 کیلویی در موشک زلزال بارشی بکارگرفته شده که این بمبها در فاصله نزدیک به زمین پخش می‌شود و برای زدن باند فرودگاه و تجهیزات پخش شده روی زمین مناسب است.

موشک زلزال با سوخت جامد از جمله مهمترین موشک‌هایی است که با برد حدود 300 کیلومتر می‌تواند اهداف و پایگاههای دشمن در اطراف ایران را در فواصل کوتاه مورد هجوم قرار دهد.

با نصب سر جنگی‌های بارانی بر روی موشک زلزال، این موشک که بنا بر اعلام قبلی، به لحاظ دقت در انهدام اهداف نیز ارتقاء چشمگیری یافته، توانایی انهدام طیف متنوعی از اهداف را به دست آورده است.

این نوع کلاهک محوطه نسبتاً گسترده‌ای را در زمان فرود مورد اصابت قرار می‌دهد و در حقیقت کلاهک بارانی برای انهدام یک هدف واحد طراحی نشده بلکه برای آسیب رسانی به محوطه ای از اهداف پراکنده استفاده می‌شود.

موشک «زلزال بارشی» هم از لحاظ عملیاتی و هم به لحاظ اقتصادی با 36 راکت زلزال برابری می‌کند.

* دست ایران روی ماشه می‌ماند

بنابر این همانطور که مشاهده شد، غرب به سردمداری آمریکا همیشه کوشیده با بهانه تلاش ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای، جمهوری اسلامی را هرچه بیشتر تحت فشار قرار داده و این هدف را از مسیر تحریم‌های همه جانبه و صددرصدی خصوصا در موضوعاتی نظیر نظامی دنبال می‌کند.

این بار نیز در حقیقت با گنجاندن این بند در پیش نویس قطعنامه شورای امنیت، یک بار دیگر ولع خود را برای فلج کردن توان موشکی ایران -و نه نابودی، چون فهمیده‌اند که توان از بین بردن این توانمندی را ندارند- با بهانه قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای نمایش دادند.

اینها در حالیست که جمهوری اسلامی ایران و در راس آن رهبری معظم انقلاب اسلامی و نیز مسئولان عالیرتبه نظام بارها بر حرمت طراحی، تولید و بکارگیری این دست تسلیحات اتمی تاکید کرده و آن را خلاف حتی منافع ملی کشورمان دانسته‌اند.

در عین حال فرماندهان نیروهای مسلح نیز در تبعیت از دستور فرماندهی معظم کل قوا کوشیده‌اند تا همیشه خود را در بالاترین سطح آمادگی برای برخورد با هرگونه تهدیدی نگه دارند؛ سیاستی که از آن با عنوان استراتژی «تهدید در برابر تهدید» نام برده می‌شود و یکی از مهمترین پایه‌های آن، توانمندی در حوزه موشکی خواهد بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز در خطبه های نماز عید سعید فطر با اشاره به فضای تهدیدآمیز موجود و تکیه دشمنان بر مسائل دفاعی ایران، فرمودند: «به فضل الهی قابلیت‌های دفاعی و حریم امنیت کشور حفظ خواهد شد و جمهوری اسلامی هرگز تسلیم زیاده خواهی دشمنان نخواهد شد.»