اصول گرایان سرپل زهاب

اصول گرایان سرپل زهاب

سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» مبارکباد
اصول گرایان سرپل زهاب

اصول گرایان سرپل زهاب

سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» مبارکباد

تحریم ها حذف نشود، ایران باید سلاح هسته ای تهیه کند

ایران باید ابتکار عمل را به دست گیرد و قویا روی میز مذاکرات بکوبد و با لبخندی ظریف اما محکم اعلام کند که در صورت عدم حذف تحریم ها بصورت یکجا، ایران به سمت تهیه سلاح هسته ای خواهد رفت.
 علیرضا فرقانی در آرمان پرس نوشت: "قرار نیست که هرگز تحریم های آمریکا علیه ایران حذف شوند" . امثال این جملات در هفته های اخیر بسیار توسط شخصیت های حقیقی و حقوقی غرب تکرار می شود. گویی که ایران بازیچه کارآموزان سیاسی غرب است و قرار است نتایج این آزمایشات شاید مانند آزمایش میلگرام در جایی ثبت و تدوین و در نهایت برای دانشجویان سال اولی علوم سیاسی و روابط بین الملل تدریس شود. علوم پوزیتیویستی کار را برای انجام آزمایش و کسب تجربه برای تایید یا رد یک نظریه بجایی می کشاند که حتی به خود اجازه می دهند با یک ملت با قدمت چندین هزار ساله بازی کنند. اما وقتی به دقت این بازی و عملکرد بازیکنان و رفتارهای آنان را رصد می کنید تنها به یک نتیجه می رسید : " آزمایش " 
 
آزمایش نظریات و دکترین های مختلف در طول ده سال گذشته. استراتژی های گوناگون در سطوح تاکتیکی و استراتژیکی. گویی پروپوزال نخبگان ترم آخر دکتراست که در این بازی علیه ایران اجرا می شود تا پس از انجام مراحل آزمایش، مکتوب و مدون شوند. 
 
اخیرا این آزمایش حالت بازی به خود گرفته است. اسم این بازی اما گاهی بازی مذاکرات هسته ای نام می گیرد که برای فریب طرف مقابل می گویند می توان این بازی را برد - برد نیز تعریف کرد. یعنی هرکدام از طرفین احتمال دارد در این بازی برنده شوند. هرچند بر خلاف تمام داشته های بشر در طول تاریخ همواره بازی یک برنده داشته و یک بازنده! . احتمال وقوع برد – برد در یک بازی محال است زیرا اساسا امکان بروز چنین احتمالی وجود ندارد مگر این که دو طرف نسبت خود را در شراکت تعریف کنند و نه دشمنی. حال کسانی که بی مهابا بر طبل برد – برد می کوبند باید تعریف خود را بازگو و علنی کنند که چرا نسبت خود را با آمریکا که همواره تضمین امنیت اسرائیل را در پرتوی توافق هسته ای ایران اعلان می دارد را شریک می پندارند. حافظه تاریخی انقلاب اسلامی تا جایی که به یاد دارد ذره ای از دشمنی با آمریکا و اسرائیل کوتاه نیامده است. حتی تحلیل نسبت خود با آمریکا از سطح دشمن به حریف را هم هرگز نپذیرفته است چه برسد به شراکت. حال چطور ممکن است که به یکباره افرادی خود را در تضمین امنیت اسرائیل شریک آمریکا  بداند و احتمال برد – برد را در مذاکرات متصور شوند. 
 
اما این بار ایران باید ابتکار عمل را به دست گیرد و آزمایش را برای آزمایش امتحان کند. برای خروج از این بن بست آزمایش بازی گونه باید قویا روی میز مذاکرات بکوبد و با لبخندی ظریف اما محکم اعلام کند که در صورت عدم حذف تحریم ها بصورت یکجا، ایران به سمت تهیه سلاح هسته ای خواهد رفت. ادعایی بدون تعارف و برون آمده از لفافه. 
 
اما اگر آقایان مجوزدار تیم مذاکرات هسته ای ایران فاقد چنین درایت و صلابتی برای عنوان کردن این موضوع هستند؛ آرمان پرس اعلام می کند که ایران باید به سمت تهیه سلاح هسته ای برود اما شاید در صورت عدم حذف تحریم ها. 
 
وزرای خارجه کشورهای 5+1 باید بدانند که (شاید) دوره موش آزمایشگاهی بودن ایران برای تجربه نظریات پوسیده (نه از جهت قدیمی بودن بلکه از نظر فاقد جامعیت) به پایان رسیده و ادبیات برد – برد که تا کنون نتیجه ای جز باخت برای ایران به ارمغان نداشته دیگر راهبر این راهبرد نخ نما نیست. 
 
باخت ایران در طول این بازی نه از برای از دست دادن قطعی زیرساخت های غنی سازی که اساسا این کار شدنی نخواهد بود، بلکه برای از دست دادن زمان است. زمانی که برای انقلاب اسلامی شاید مهمترین گزاره از بین تمام داشته هایش باشد. قرار است ایران تا سال 1404 برای همه مستضعفین جهان الهام بخش باشد در مواردی چون رشد و توسعه بدون حمایت مستکبرین. بایستی تا الان ایران اقدام به غنی سازی 60 درصد می کرد تا بتواند علاوه بر استکبارستیزی ثابت کند که می توان در حاشیه مبارزه با استکبار به توسعه همه جانبه هم دست یافت. ایران باید به غرب بفهماند که اگر با ایران طبق اصول انسانی یعنی عاقلانه و عزت مدارانه عمل نکند با آن روی سکه ایران مواجه خواهد شد. دیگر خبری از لبخند نیست هرچند ظریف. باید منتظر ابروهایی بهم کشیده باشند که تنها گزینه روی میز آنها جنگ و سلاح هسته ای. 
 
در آینده به مسئله ضرورت تلاش ایران برای تهیه سلاح هسته ای در صورت عدم حذف تحریم ها، بیشتر پرداخته خواهد شد ... .

سیدمسعود میرکاظمی در گفتگو با «نماینده»:


هزینه جاری و درآمد ریالی نفتی دولت به‌اندازه هشت سال دولت سابق است/ / همه پروژه‌های نفتی را تعطیل کرده‌اند/ تغییر ادبیات دولت پس از دو سال فرصت‌سوزی!

 

نماینده مردم تهران با ارائه آمار هزینه‌های جاری و فروش نفت در دولت‌های نهم و دهم و مقایسه این رقم‌ها با سال‌های ۹۲ تا ۹۴ دولت یازدهم با طرح سؤالاتی از دولت خواست واقعیت‌ها را به مردم بگوید و توضیح دهد که این مبالغ هنگفت کجا هزینه شده است.
 
سیدمسعود میرکاظمی در گفتگو با خبرنگار «نماینده» نسبت به سخنان روز دوشنبه معاون اول رئیس‌جمهور واکنش نشان داد. نماینده مردم تهران گفت: آقای جهانگیری صحبت‌هایی داشته است مبنی بر اینکه نفت الآن ۵۰ دلار شده و نتیجه گرفته‌اند که بی‌انصافی است با وزیر آموزش‌وپرورش این‌طور رفتار شود.

 

دولت یازدهم از سال ۹۲ تا ۹۴ به‌اندازه هشت سال دولت قبل هزینه جاری داشته

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: کل هزینه‌های (فقط) جاری دولت قبل، از سال ۸۴ تا ۹۱، ـ بدون هزینه‌های عمرانی ـ ۴۶۴ هزار میلیارد تومان بوده است؛ اما جمع سه سال اول دولت یازدهم ـ با احتساب تحقق بودجه مصوب امسال ـ جمعاً ۴۴۰ هزار میلیارد تومان می‌شود؛ یعنی می‌توانیم بگوییم که سه سال این دولت تقریباً به‌اندازه هشت سال دولت سابق هزینه جاری داشته است و این نشان می‌دهد که دولت یازدهم به‌اندازه کافی پول در اختیارش قرار داشته.

وی با ذکر این نکته که «نمی‌شود تحریم را بهانه کرد، چون ریال به‌اندازه کافی در اختیار داشتید» افزود: سؤال ما این است که دولت این پول را که معادل هزینه جاری هشت سال دولت سابق است، کجا خرج نموده؟

 

گره زدن تحریم‌ها با آب خوردن مردم به دور از انصاف است

وزیر اسبق نفت در ادامه با اشاره به درآمدهای نفتی دولت‌های نهم تا یازدهم گفت: سال‌های ۸۴ تا ۹۱ مجموع درآمد ریالی نفتی کشور ۲۴۰ هزار میلیارد تومان بوده که به حساب خزانه واریز شده است. درعین‌حال طی سال‌های ۹۲ تا ۹۴ که تصدی امور به دست دولت یازدهم است، ـ با احتساب تبصره امسال ـ بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به‌صورت ریالی از فروش نفت برداشت شده و خواهد شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خطاب به دولتی‌ها گفت: شما در بودجه جاری و برداشت از نفت، خوب خرج کردید. دولت حتی مشکل آب را به تحریم پیوند می‌زند، درصورتی‌که در کنار همه پول‌های بودجه جاری و درآمد ریالی نفتی، یک مجوز خاص هم برای برداشت از صندوق توسعه ملی از مقام معظم رهبری در خصوص حل مشکل آب گرفته‌اند. در نتیجه گره زدن تحریم‌ها با بعضی موارد مانند آب خوردن مردم واقعاً به دور از انصاف است. وقتی به این وضوح ضعف مدیریتی نمایان است، چرا تحریم را عَلَم می‌کنید؟

 

«برداشت از صندوق توسعه ملی» و «بودجه جاری» و «درآمد ریالی نفتی» دولت یازدهم را که با هم جمع کنیم،
حتی از مجموع برداشت ریالی نفت در ۸ سال دولت قبل بیشتر می‌شود

نماینده مجلس نهم گفت: نکته قابل‌توجه دیگر این است که دولت برداشت‌هایی هم از صندوق توسعه ملی و صندوق ذخیره ارزی انجام داده است. در یک نوبت ۱.۷ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی برداشتند و به بخش خصوصی دادند که البته قرار بوده این مبلغ را برگردانند ولی هنوز برنگشته است. یک نوبت هم ۴.۱ میلیارد از صندوق توسعه برداشت شده بود و بعداً آن را به نام ذخایر بانک مرکزی تغییر سند دادند. مجدداً ۱.۲ میلیارد دلار دیگر هم شبیه ۴.۱ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کرده اند. ۸ میلیارد هم که مجوز خاص برای حل مشکل معضل آب بوده. اگر این‌ها را هم اضافه کنیم برداشت ریالی از نفت کمتر از ۸ سال دولت سابق نبوده است.

 

نگاه دولت اصلاً برگرفته از اقتصاد مقاومتی نیست/ الآن تقریباً همه پروژه‌های نفتی را تعطیل کرده‌اند، منتظرند با ۱+۵ به نتیجه برسند

میرکاظمی در ادامه به موضوع افزایش نقدینگی اشاره کرد و گفت: طبق گزارش بانک مرکزی افزایش نقدینگی در پایان سال ۹۳ به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، درصورتی‌که در ۸ سال دولت سابق این عدد معادل ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است. سؤال این است که این نقدینگی کجا رفته است؟

نماینده تهران خاطرنشان کرد: از این بودجه‌ها یک بخش را به حمایت از تولید می‌دادند، بخش دیگری را هم می‌توانستند به پروژه‌های عمرانی اختصاص بدهند.

عضو کمیسیون انرژی با اعتراض به سیاست در پیش گرفته شده توسط دولت تأکید کرد: الآن همه پروژه‌های نفت خوابیده است و تقریباً نفت را تعطیل کرده‌اند. منتظر هستند ۱+۵ به نتیجه برسد تا اروپایی‌ها بیایند سرمایه‌گذاری کنند، حتی چینی‌ها را هم بیرون کردند. متوجه نمی‌شویم که این چه کاری است!

وی گفت: چند درصد از این نقدینگی و هزینه جاری که بالا برده را توانستند برای پروژه‌های عمرانی جذب کنند؟ حداقل ۱۰ درصد را هم برای حل مشکل آب می‌بردند، چرا همه این مبلغ را صرف بودجه جاری کردند؟ این سیاست نشان می‌دهد که نگاه دولت اصلاً برگرفته از اقتصاد مقاومتی نیست.

 

پس از دو سال فرصت‌سوزی امروز ادبیات دولت تغییر کرده است

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس ادامه داد: یک نگاه خوش‌بینانه وجود داشت و از ابتدا نیز افرادی دلسوزانه به دولت تذکر دادند که منتظر ۱+۵ نباشید و مسائل داخلی را در با استفاده از توان داخلی حل کنید.

وی گفت: دولت به اینکه ۸۰ درصد مشکلات ما داخلی است توجه نکرده است و امروز می‌بینیم که بعد از فرصت‌سوزی‌هایی که انجام شده ادبیاتش تغییر کرده است. اگر در آرشیو خبرها سخنان سخنگوی دولت، معاونین و خود رئیس‌جمهور در شورای کار را ببینید، ابتدا می‌گویند ۳ ماه دیگر تحریم‌ها حل می‌شود، سپس می‌گویند ۴ ماه دیگر حل می‌شود، نهایتاً قول می‌دهند ۶ ماه دیگر حل می‌شود. دولت از ابتدا اصلاً این بحث را که عمده مشکلات کشور، داخلی است مطرح نمی‌کرد.

میرکاظمی افزود: امروز ادبیات دولت عوض شده است و می‌گویند: «نه!‌ ما منتظر نیستیم.» اما واقعیت این است که ما فرصت را از دست دادیم.

وی گفت: من این را با اطمینان می‌گویم که امروز واقعاً نفت و گاز تعطیل شده است. آن چیزی را هم که مطرح می‌کنند از باقی‌مانده‌های دولت قبل است. فاز ۱۲ پارس جنوبی با ۹۲ درصد پیشرفت تحویل دولت یازدهم شد، حتی در دولت قبل تعدادی تِرَین (Train) گازی آن نیز وصل شده بود. آقایانِ این دولت، افتتاح را هر بار عقب انداختند و بعد از ۲۰ ماه افتتاح کردند تا بگویند این کار در این دولت انجام شده است.

 

دولت باید به نمایندگان پاسخ دهد که چرا واقعیت‌ها را به مردم نمی‌گوید!

میرکاظمی در پایان گفت: این‌ها نکاتی است که نمایندگان مجلس به آن واقف هستند و دنبال خواهند کرد. دولت می‌بایست به این سؤالات پاسخ دهد: هزینه‌های جاری را کجا خرج کرده است؟ مبالغ برداشته شده از صندوق توسعه ملی و صندوق ذخیره بانک مرکزی که تبدیل به ریال شد کجا هزینه شده است؟ درآمدهای نفتی را که به ریال تبدیل کرده، کجا هزینه کرده است؟ همه این‌ها را که جمع ببندیم از ۸ سال دولت قبل بیشتر منابع در اختیار داشتند، بایستی توضیح بدهند که چکار کردند؟ دولت باید پاسخ دهد که چرا واقعیت‌ها را به مردم نمی‌گوید؟


جوان انلاین

لیگ جهانی والیبال 2015

ارسال به دوستان
تحقیر آمریکا در آزادی/ شاگردان کواچ مدافع عنوان قهرمانی را مغلوب کردند

تیم ملی والیبال ایران در هفتمین دیدارش در لیگ جهانی، مقابل آمریکا، مدافع عنوان قهرمانی به برتری دست یافت.

خبرگزاری فارس: تحقیر آمریکا در آزادی/ شاگردان کواچ مدافع عنوان قهرمانی را مغلوب کردند

به گزارش خبرگزاری فارس، تیم ملی والیبال کشورمان در هفتمین دیدارش در لیگ جهانی از ساعت 21 در سالن 12 هزار نفری آزادی تهران به مصاف آمریکا رفت که این مسابقه در نهایت با نتیجه 3 بر صفر به سود ایران به پایان رسید.

ملی‌پوشان ایران در این دیدار با نتایج (25 بر 19)، (29 بر 27) و (25 بر 20) مقابل آمریکا به برتری رسیدند تا سه امتیاز حساس کسب کنند.

ایران با این پیروزی 10 امتیازی شد تا به صعود از گروه امیدوار شود.

سعید معروف، شهرام محمودی، میلاد عبادی‌پور، سیدمحمد موسوی، عادل غلامی و مجتبی میرزاجانپور ترکیب اولیه ایران در این مسابقه را تشکیل می‌دادند.

به گزارش فارس، آمریکا، قهرمان دوره گذشته که مسابقات را با اقتدار آغاز کرده است با 17 امتیاز در صدر جدول قرار دارد و پس از این تیم لهستان 14 امتیازی قرار گرفته است.

ملی پوشان ایران روز یکشنبه دومین دیدار خانگی خود را برابر آمریکا برگزار خواهند کرد.

سعید حدادیان در دومین شب مهدیه امام حسن مجتبی:

ارسال به دوستان
آقای هاشمی! شما باید این تابوت‌ها را روی دوش می‌گرفتید/ امامی را که ۳۰۰ هزار شهید دارد نمی‌توانید تحریف کنید

حدادیان گفت: من به صدا و سیما عرض می‌کنم سخنرانی‌های دهه ۶۰ و ۷۰ آقای هاشمی را از آرشیو بیرون بیاورید. این حرف‌هایی که الان می‌زند خیلی متناقض است با آن وقت‌ها. این حرف‌هایی که آقای هاشمی درباره امام می‌زند با آن وقت‌ها خیلی متناقض است.

خبرگزاری فارس: آقای هاشمی! شما باید این تابوت‌ها را روی دوش می‌گرفتید/ امامی را که ۳۰۰ هزار شهید دارد نمی‌توانید تحریف کنید

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری فارس سعید حدادیان در دومین شب مراسم مناجات‌خوانی ماه مبارک رمضان در مهدیه امام حسن مجتبی در سخنان کوتاهی به حماسه باشکوه حضور مردم در تشییع پیکر شهدا اشاره کرد و به انتقاد از برخی اظهارنظرهای سیاسی پرداخت.

حدادیان در ابتدای این مراسم گفت: من دو سه کلمه دیشب صحبت کردم. چون شب جمعه است باز یک عده تازه آمده‌اند می‌خواهم حرف‌هایی بزنم و به مناجات برسم. دلیل اینکه از شب گذشته وارد این بحث شدم این است که می‌خواهم به شهدا ظلم نشود. برخی گفته‌اند که استخوان‌های مردم زیر بار تحریم خورد شده است! باید بگویم استخوان‌های ترکیده مردم همین تابوت‌هایی بود که مردم روی دوش‌شان گذاشتند و با این تجلیل تشییع کردند.

حدادیان تصریح کرد: ولی من چند تا حرف با جناب آقای هاشمی دارم. یکی اینکه در کربلای چهار فرمانده چه کسی بود؟ خودت بودی! سال 65 شما فرمانده بودی. اگر واقعا دلت برای این مردم می‌سوزد سه چهار تا سوال من را جواب بده! یک: کدام عید به جای کیش پا شدی رفتی جبهه‌ها؟ این همه مردم رفتند سر زدند. چطور این مردم می‌روند به محل شهادت رفقایشان سرمی‌زنند؟ چطور این پدر و مادرها می‌روند به محل شهادت فرزندانشان سر می‌زنند؟ چطور این خواهر و برادرها می‌روند به محل شهادت عزیزان‌شان سر می‌زنند؟ شما می‌روی جت اسکی!؟

وی در ادامه ضمن اشاره به سوابق مواضع آقای هاشمی اظهار داشت: ما باور کنیم که شما دلت برای این مردم می‌سوزد؟ سال‌ها دعوای ما با آقای هاشمی این بود که مقام معظم رهبری (حفظه الله تعالی) روی پایگاه زهدی که اسلام از مسئولین نظام اسلامی می‌خواهد دارند زندگی می‌کنند؛ تو چرا یاد نمی‌گیری؟ تو که داری چطور حالا یاد ندارها افتادی؟ از محاکمه مهدی؟ اتهاماتی که به ایشان (مهدی هاشمی) وارد است برخی‌اش مرتبط به همین تحریم است. بعد وقتی ایشان به این ارتشای به این بزرگی مشغول بود شما دلت برای مردم نمی سوخت!؟ (تکبیر حضار)

حدادیان سپس به ماجرای دستگیری فائزه هاشمی در ایام فتنه پرداخت و گفت: واقعا در جریان فتنه دخترشان را همین جا (سپاه غرب تهران) آوردند. رسما دستگیر شد. رسما علیه نظام داشت تظاهرات می‌کرد. داشت حرف می‌زد و سخنرانی می‌کرد. کلیپ‌هایش هم هست. همان شب به وساطت شما آزادش کردند. چرا نگذاشتید در بازداشت بماند؟ از شخص آقای شاهرودی بنده شنیدم که ما خواهش کردیم بگذارید ما اعمال قانون کنیم. ایشان (آقای هاشمی رفسنجانی) وساطت کردند و ما به احترام ایشان قبول کردیم. اگر قرار باشد روزی مردم با آقای هاشمی حرف بزنند این مردم در سینه‌هایشان خیلی حرف هست.

این مدیحه‌سرا و شاعر آئینی همچنین اظهار داشت: این دیگر خیلی آدم را می‌سوزاند که کسی که در دهه هفتاد این همه آدم را به اسم خصوصی‌سازی آواره و بدبخت کرد و عده‌ای در تعدیل نیروها بیچاره شدند، آن روز دلش برای کارگران کارخانه‌ها نسوخت!؟ روزهای عزا را در خاطراتش بخوانید و ببینید کجا می‌رود؟ خودت بخوان ببین در خاطراتت نوشتی کجا بودی؟ روز تاسوعا را کجا رفتی؟

سعید حدادیان با مخاطب قرار دادن هاشمی رفسنجانی گفت: همین یک سوال من را پاسخ بده که شما (هاشمی رفسنجانی) کدام دفعه یک سر به مناطق جنگی زدی؟ وقتی این همه آدم رفتند شلمچه و دوکوهه و فکه تو که فرمانده جنگ بودی، بلند شدی و رفتی کیش!؟ بعد می‌گویند تشییع جنازه را مصادره کردند. بله بنده هم موافق نیستم که یک نفر با زرنگ‌بازی و رندی برود آن بالا و بنشیند در جایی که جایش نبوده است. آنجا جای نوحه‌خوان‌ها بوده است.

وی در ادامه سخنانش به بیان انتقاداتی از برنامه‌ریزی مسئولین در مراسم تشییع شهدا پرداخت و گفت: مردم وسط این خیابان‌ها بودند. از افسریه بگیرید تا بهارستان. تازه اگر خوب مدیریت شده بود، که خوب مدیریت نشد. ما هم منتقدیم. اگر خوب مدیریت می‌شد بنده به شما می‌گفتم که چه خبر می‌شد. انگار یک عده تصمیم داشتند یک عده را اذیت کنند. و الا بستن خیابان‌ها که کاری ندارد. شورای تامین استان برای چنین تشییع جنازه‌ای باید جلسه بگذارند. من ساعت 2 رفتم گشتی زدم و دیدم اتوبوس‌ها هنوز در میدان بهارستان است، گفتم خدا به این مردم رحم کند. در این دنیای پر تروریسم اگر در یکی از این ماشین‌ها چیزی گذاشته باشند خدا به خیر کند. جایگاه را دیدم که اصلا سیبل بود. ولی مردم خودشان مدیریت کردند.

وی ادامه داد: آقای هاشمی! شما بیایید این تابوت‌ها را روی دوش‌تان بگیرید. شما باید در این تشییع جنازه‌ها شرکت کنید. خانواده محترم و اولاد بزرگوارتان باید در این مراسم شرکت کنند. وظیفه کیست که در مورد شهدا حرف بزند؟ آقای هاشمی که فرمانده بوده در جنگ باید بیاید صحبت بکند یا دیگران؟

حدادیان همچنین اظهار داشت: من برای اولین بار این آقای زیباکلام را دعا بکنم. این بار 50 درصد انصاف بخرج داد و گفت آقای هاشمی پنجاه درصد عوض شده‌اید! پنجاه درصد خیلی است که آن کسی که مرید شماست بگوید خیلی مهم است. من به صدا و سیما عرض می‌کنم سخنرانی‌های دهه 60 و 70 آقای هاشمی را از آرشیو بیرون بیاورید. این حرف‌هایی که الان می‌زند خیلی متناقض است با آن وقت‌ها. این حرف‌هایی که آقای هاشمی درباره امام می‌زند با آن وقت‌ها خیلی متناقض است. همین‌ها را اگر از تلویزیون هم نمی‌توانید پخش کنید، یک نسخه به خودش بدهید تا ببیند چقدر تغییر کرده است. متاسفانه نسل جدید آن حرف‌ها را نشنیده است.

حدادیان در ادامه با بیان مثالی از سیره امام در مقابل کشورهای ظالم و مظلوم پرداخت و افزود: به خود امام حسین(ع) به همین شب عزیز قسم! در روزهایی که روسیه اتحادیه جماهیر شوروی بود و قدرت زیادی داشت گفت ما همه این موشک‌هایی که به عراق داده‌ایم به شما (ایران) می‌دهیم. شما فقط کاری به افغانستانی که ما اشغالش کرده‌ایم نداشته باشید. امام گفتند نه، ما در همه جای دنیا حامی مظلومیم. این امام ما بوده است. از امام چیز دیگری می‌خواهی درست بکنی؟ نمی‌شود! امامی را که 300 هزار شهید دارد شما نمی‌توانید عوض کنید.

وی با اشاره به سخنان اخیر یکی از مقامات در مورد وضع معیشتی مردم اظهار داشت: آن آقا می‌گوید بعضی‌ها از جیب مردم خبر ندارند! شما دلت واقعا برای مردم سوخته؟ شما کجا می‌نشینی؟ زندگی‌ات چطور است؟ استخر را نفر قبلی خراب کرد شما دوباره ساختید. می‌گویند فلانی باید گلف بازی کند و به استخر برود. شما بروید شنایتان را بکنید و جت اسکی‌تان را بروید. این حرف‌ها که در مورد جیب مردم می‌زنید از شما خنده‌دار است.

سعید حدادیان در انتهای سخنانش به ماجرای خانه‌نشینی احمدی‌نژاد پرداخت و گفت: اما این را هم بگویم که همین آقای هاشمی یک بار هم از نظام قهر نکرده است. آن آقا 11 روز رفت نشست در خانه! این آقای موسوی که الان در حصر هست یک بار می‌خواست قهر بکند امام یک تشری زد که همه چیز جمع شد. حالا بعضی‌ها دنبال این هستند که مهره قبلی را دوباره زنده کنند. این نظام اینقدر ریشه دارد و رشد کرده است که کسانی که 8 سال 8 سال رئیس جمهور بودند دیگر جایی برای آمدن ندارند. یک عده هم دنبال پستشان هستند. فکر نکنید دنبال ساده‌زیستی آن آقا هستند. او نشان داد که چطور در مقابل ولایت می‌ایستد. حواس‌تان باشد کلاه‌تان را نبرند.

هیات رزمندگان غرب تهران و مراسم مناجات‌خوانی و قرائت ادعیه ماه رمضان از شب گذشته در مهدیه امام حسن مجتبی آغاز شده است و به مدت 30 شب ادامه خواهد داشت. این مراسم هر شب از ساعت 23 با سخنرانی آغاز شده و با مداحی سعید حدادیان و دیگر مداحان و مرثیه‌سرایان اهل بیت ادامه خواهد یافت.

آیت‌الله موحدی کرمانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران:

ارسال به دوستان
بازرسی مدیریت شده نامفهوم است/ آمریکا بیش از ایران به توافق نیاز دارد/ از مجلس به خاطر مصوبه هسته‌ای اخیر تشکر می‌کنم

خطیب موقت نمازجمعه تهران گفت: من نمی‌دانم آیا می‌شود افرادی بیایند و از مراکز نظامی و امنیتی ما بازدید کنند و چشم، فهم و درکشان به طور کلی بسته شود.

خبرگزاری فارس: بازرسی مدیریت شده نامفهوم است/ آمریکا بیش از ایران به توافق نیاز دارد/ از مجلس به خاطر مصوبه هسته‌ای اخیر تشکر می‌کنم

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی خطیب موقت نمازجمعه این هفته تهران، در خطبه‌های نمازجمعه امروز به موضوع بازرسی مدیریت شده اشاره کرد و اظهار داشت: من نمی‌دانم آیا می‌شود افرادی بیایند و از مراکز نظامی و امنیتی ما بازدید کنند و چشم، فهم و درکشان به طور کلی بسته شود.

وی افزود:‌ برای من این نوع بازرسی مبهم است بنابراین همه را سفارش به تأکیدات مقام معظم رهبری می‌کنم که فرمودند به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم از مراکز نظامی و امنیتی ما بازدید کنند.

خطیب موقت نمازجمعه تهران، با تأکید بر اینکه در مقابل دشمن باید قدرت نشان داد، گفت: شکی نیست که آمریکا به توافق با ایران بیشتر نیاز دارد بنابراین وقتی مقاومت ملت ایران را درک کرد و فهمید مردم در امر اقتصاد روی پای خود ایستاده‌اند به فرض که این تحریم‌ها هم بماند مردم باز با اقتصاد مقاومتی کارها را اداره می‌کنند. بنابراین در صورت فهم این مقوله‌ها توسط آمریکا آنها به توافق با ایران تن در می‌دهند.

آیت‌الله موحدی کرمانی تأکید کرد: این یک تصور اشتباه است که بگویند ایران با تحریم‌ها فلج شده و برای تسلیم کردن این کشور باید تحریم‌ها را بیشتر کرد. این مردم با تمام قدرت ایستاده‌اند. این اقدامات آمریکایی‌ها نیز اثری نخواهد داشت، همچنان که شاه نیز به این نتیجه رسید کشتار مردم بی‌فایده است.

وی با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها اگر قدرت ایران را نفهمند توقعات فراوانی بر اساس زیاده‌خواهی‌های خود خواهند داشت، گفت: به اعتقاد بنده تمام این خطرات (بازدید از مراکز امنیتی، نظامی، بازجویی از دانشمندان هسته‌ای و نخبگان) با یک امر متوقف خواهد شد و آن این که باید به آمریکا فهماند که ایران کشوری قوی است و در مقابل این تحریم‌ها و تهدید‌ها سر فرود نخواهد آورد.

وی خطاب به تیم مذاکره‌کننده ایرانی خاطرنشان کرد: عزیزان باید به طرف مقابل به ویژه آمریکا بفهمانند که مردم ایران بر رفع تحریم ظالمانه پافشاری دارند.

خطیب موقت نمازجمعه تهران اضافه کرد: مسئله تحریم و اصرار بر تحریم برای این است که ما این تحریم‌ها را ظالمانه می‌دانیم اما دشمن بداند ایران با اقتصاد مقاومتی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی روی پای خود ایستاده و تحریم‌ها گرچه مشکل ایجاد کرده اما ما را فلج نکرده است.

آیت‌الله موحدی کرمانی با بیان اینکه در این صورت هیأت ایرانی با پشتوانه قوی مردمی مذاکره می‌کند، گفت: مذاکره یک نوع میدان رزم است. رزمنده با رجز کوبنده دل طرف دشمن را خالی می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به حضور با شکوه مردم در تشییع پیکر شهدای گمنام و غواص اشاره و تصریح کرد: مرحبا به این مردم خوب و زمان‌شناس که چه عالی به این گلگون‌کفن‌ها ابراز ارادت و وفا کردند.

به گفته خطیب موقت نمازجمعه تهران پیام تجدید مردم در تشییع پیکر شهدا این است که ما هنوز بر مبانی انقلاب معتقد و پایبندیم و به مقام بالای شهدا و به روح بلند آنان عرض ارادت و اخلاص داریم.

وی همچنین به بازتاب و انعکاس تشییع پیکر شهدای غواص در رسانه‌های داخلی و خارجی اشاره کرد و افزود: این تجلیل مجلل انعکاس جهانی داشت و تلویزیون هم خوب عمل کرد و صحنه‌ها را به مردم نشان داد، البته تلویزیون انعکاس خارجی این رویداد را نیز به مردم به خوبی نشان داد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران به پیام شهدا اشاره کرد و گفت: پیام خود شهدا نیز این است که در این کشور انسانهای فراوانی هستند که جان و تمام زندگی‌شان را در راه انقلاب تقدیم خواهند کرد.

آیت‌الله موحدی کرمانی با اشاره به حضور حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق نیز گفت: تحکیم روابط ایران و عراق به همت الهی برقرار شد. ای کاش جهان اسلام و کشورهای اسلامی پشتوانه‌ خود را در برابر دشمن محکم می‌کردند.

وی در مورد حمله بی‌رحمانه آل سعود به مردم یمن نیز خاطرنشان کرد: مردم یمن مظهر دو حرکت هستند، نخست مقاومت که با حال روزه زیر بمباران و موشک عربستان مقاومت می‌کنند و دوم شرارت سعودی‌هاست.

خطیب موقت نمازجمعه تهران در بخش دیگری از سخنان خود از مصوبه مجلس شورای اسلامی در الزام دولت به مسائل هسته‌ای ضمن تشکر از نمایندگان مجلس خطاب به مسئولان گفت: به مسئولان تذکر می‌دهم که هفت اصلی که مقام معظم رهبری در مرقد امام به عنوان مشی امام تبیین فرمودند توجه داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری فارس، آیت‌الله موحدی کرمانی در خطبه اول خود نیز گفت: خواهران محترمی که رعایت حجاب نمی‌کنید و بدحجابید بترسید که وقتی سر از قبر بیرون می‌آورید مهر دشمن خدا به شما زده می‌شود.

وی افزود: شما با بدحجابی آمریکا را خوشحال کردید، دشمن اسلام را خوشحال کردید، بنابراین کسی که دشمن اسلام را خوشحال کند خود هم دشمن اسلام است. بنابراین بفهمید چه می‌کنید. مبادا خدایی ناکرده چنین مهری به پیشانی خانمی زده شود.

خطیب موقت نمازجمعه تهران تأکید کرد: مبادا کارهایی انجام بدهید که اگر انقلاب خدایی ناکرده آسیب ببیند در قیامت می‌گویند تو هم در این آسیب شریک هستی.

آیت‌الله موحدی کرمانی با بیان اینکه با ترک امر به معروف و نهی از منکر انقلاب آسیب دید، گفت: مسئولین، زعما اگر چهار غفلت صورت بدهید انقلاب از دست می‌رود اگر به اصول توجه نکنید انقلاب آسیب می‌بیند.

وی افزود: غفلت، تضییع اصول و چسبیدن به فروع، روی کار آوردن انسان‌های نالایق و کنار زدن انسان‌های صالح را از مواردی است که مقام معظم رهبری در مرقد امام بی توجهی به این مباحث را سبب سقوط انقلاب دانستند.

انتهای پیام/

خبری خوش برای معلمان در مورد بیمه

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: ۷۴۰ شعبه شرکت آتیه سازان حافظ در تمام کشور فعال بوده و اقدام به پرداخت خسارت به بیمه شدگان فرهنکی می‌کنند و امکان مشاهده مراحل پرداخت هزینه‌های پزشکی توسط فرهنگیان، در سایت شرکت آتیه سازان فراهم شده است.
به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):  وزارت آموزش و پرورش با انتشار جوابیه‌ای به خبر این خبرگزاری با عنوان نقاط ضعف و قوت چهار بسته بیمه‌ای فرهنگیان  پاسخ داده است: با توجه به سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش مبنی بر ارائه بهترین خدمات بیمه‌ای به فرهنگیان، اولین قرارداد بیمه طلایی از تاریخ 89.02.01 با شرکت بیمه ایران منعقد و طی 4 سال متوالی این قرارداد با شرکت مذکور منعقد و اجرا شد.

لیکن اجرای این قرارداد(با توجه به تنوع تعهدات و تعداد بیمه شدگان) طی 4 سال گذشته نیز با مشکلاتی همراه بود که از مهمترین آنها می‌توان به عدم وجود ظرفیت‌های مناسب صنعت بیمه در کشور و عدم همراهی مجموعه مرتبط با درمان از جمله بیمارستان‌ها و مراکز سرپایی و پاراکلینیکی کشور اشاره کرد.

باتوجه به مشکلات و محدودیت‌های مالی دستگاه‌های اجرایی درسال 91 و 92 متأسفانه تأمین منابع با مشکل مواجه شد که ماحصل آن پرداخت کامل حق بیمه طی 9 ماه سال 1391 توسط خود بیمه شدگان و ایجاد بدهی به شرکت بیمه طرف قرارداد درسال 1392 شد.

به دلیل افزایش فزاینده نرخ حق بیمه و عدم همکاری مناسب و اعلام انصراف شرکت بیمه ایران از ادامه همکاری با این وزارتخانه به دلیل انباشت بدهی و بروز اختلافات مالی متأسفانه تمدید قرارداد با این شرکت میسر نشد و براساس پیگیری‌ها و استعلام مجدد از شرکت‌های بیمه‌گر، نهایتاً شرکت آتیه‌سازان حافظ به عنوان مجری قرارداد سال 1393 انتخاب شد.

با پیگیری‌ها و هماهنگی‌های به عمل آمده با شرکت بیمه‌گر، درحال حاضر و در همه استان‌ها، بالغ بر 740 شعبه و نمایندگی شرکت بیمه‌گر فعال هستند که در حال دریافت مدارک و هزینه‌های پزشکی و پرداخت خسارت به بیمه شدگان می‌باشند.

تعداد مراکز طرف قرارداد شرکت مذکور نیز از 313 مرکز در ابتدای قرارداد با آموزش و پرورش به بیش از 900 مرکز درمانی،‌بیمارستانی،  پاراکلینیک و سایر خدمات پزشکی در سطح کشور افزایش پیدا کرده است.

با توجه به وجود برخی مشکلات در هنگام ثبت نام، عضویت، اعلام شماره حساب و فراگیر کردن مشخصات بیمه شدگان در سراسر کشور، رسیدگی به پرونده‌های پزشکی و پرداخت خسارات با تأخیر انجام می‌گرفت که با اهتمام و هماهنگی‌های به عمل آمده توسط طرفین قرارداد، از مدت زمان انتظار برای انجام این امور تا حد بسیاری کاسته شده است.

طبق توافق طرفین و برابر با مفاد قرارداد، شرکت مذکور زمینه مشاهده‌ مسیر و مراحل پرداخت هزینه‌های پزشکی(خسارات) را در سایت خود فراهم ساخته و هم اکنون بیمه شدگان در سراسر کشور می‌توانند با درج کد ملی و کد پرسنلی، ضمن مشاهده مشخصات بیمه شدگان تحت پوشش خود، نسبت به پیگیری‌ هزینه‌های درمانی خود اقدام کنند.

این اداره کل تمام اهتمام خود را برای ایجاد همکاری فی ما بین ادارات کل آموزش و پرورش و مناطق و نواحی تابعه با شعب و نمایندگی‌های شرکت آتیه سازان و تشکیل و برگزاری جلسات مشترک،‌پیگیری، رفع کاستی‌ها و مشکلات موجود و دستیابی به راهکارهای مناسب و تسهیل در روند اجرای قرارداد بیمه تکمیلی درمان فرهنگیان به کار گرفته است.

این اداره کل براساس سیاست‌های دولت و وزیر آموزش و پرورش مبنی بر استمرار پوشش‌های مناسب بیمه‌ای، پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی، مقدمات امور جهت شناسایی تعهدات و پوشش‌های بیمه‌ای برای اجرای قرارداد درمان تکمیلی در سال 94 را به انجام رسانده است.

هرچند نوع قرارداد، میزان پوشش، تأمین منابع مالی جهت پرداخت حق بیمه و نحوه‌ اجرای قرارداد توسط شرکت‌های بیمه‌گر همواره به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی این وزارت و فرهنگیان است، اما بدون تردید افزایش تعرفه‌های پزشکی در سال گذشته و میزان افزایش تعرفه‌ها در سال 94 بر میزان حق بیمه پرداختی، مفاد قرارداد و چگونگی ارائه خدمات و تعهدات توسط شرکت‌های بیمه‌گر در سال جاری، تأثیر بسزایی خواهد داشت.

وزارت آموزش و پرورش جهت ارج نهادن و احترام به سلایق و نظرات همکاران، پس از تحقیق و بررسی پیرامون تعهدات و پوشش‌های مختلف بیمه‌های تکمیلی درمان و با عنایت به افزایش تعرفه‌ خدمات پزشکی، پس از تدوین و ارائه چهار بسته پیشنهادی برای نظرسنجی و اخذ نظرات فرهنگیان سراسر کشور اقدام به انعقاد قرارداد با شرکت آتیه سازان حافظ برای انجام امور بیمه‌ درمان تکمیلی به روش صندوقی کرده است که از تاریخ 94.03.01 در حال اجراست و بخشنامه و شیوه نامه مربوطه نیز به تمام استان‌های کشور ارسال شده است.

رهبر انقلاب در محفل انس با قرآن کریم:

ارسال به دوستان
رهبر انقلاب در محفل انس با قرآن کریم:
صوت خوش مقدمه القای مفاهیم قرآنی است/ قاری به مفاهیم آیات از عمق جان باور داشته باشد

حضرت آیت الله خامنه‌ای با بیان اینکه صوت خوش مقدمه القاء مفاهیم قرآنی است، گفتند که قاری باید در قرائت قرآن به مفاهیم آیات از عمق جان باور داشته باشد.

خبرگزاری فارس: صوت خوش مقدمه القای مفاهیم قرآنی است/ قاری به مفاهیم آیات از عمق جان باور داشته باشد
 گزارش تصویری مرتبط

-------------------------------

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، در اولین روز از ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن، عصر امروز (پنج‌شنبه) به مدت بیش از سه ساعت محفل انس با قرآن در حضور حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد.
در این محفل نورانی که آکنده از عطر و معنویت قرآن بود، 15 نفر از حافظان، قاریان و اساتید قرآنی از سراسر کشور آیاتی از کلام الله مجید را تلاوت کردند و گروههای جمع خوانی نیز به مدح و ثنای پروردگار پرداختند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در این مراسم با تجلیل از پیشرفت روزافزون و کاملاً مشهود قراء ایرانی، صوت خوش را مقدمه‌ی القاء مفاهیم قرآنی در دل مخاطبان دانستند و تأکید کردند: هنوز زمینه برای اثربخشی بیشتر قرآن در جامعه زیاد است و لازمه‌ی اثربخشی قرائت قرآن نیز است که خود قاری به مفاهیم آیاتی که قرائت می‌کند، از عمق جان باور داشته باشد.
ایشان در همین خصوص افزودند: قاریان قرآن برای القاء مفاهیم قرآن می‌توانند بر روی برخی کلمات قرآن تأکید چندباره داشته باشند.
رهبر انقلاب بر پرهیز از افراط در تأکید چندباره آیات توجه دادند و گفتند: یکی دیگر از لوازم اثربخشی قرائت قرآن، رعایت موازین لحن به هنگام قرائت است.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، یک توصیه دیگر هم به قاریان قرآن و همه قرآن‌دوستان داشتند: طولانی ادا کردن برخی کلمات و یا آیات لزومی ندارد، ضمن اینکه تشویق بیش از حد و خارج از عرف نیز ضرورتی ندارد.

پیام مردم و غواصان شهید به بازندگان تحریم + تصویر

پیام مردم و غواصان شهید به بازندگان تحریم + تصویر

 

به گزارش بی‌باک، مراسم تشییع پیکر پاک 270 شهید تازه تفحص‌شده دقایقی پیش در میدان بهارستان آغاز شد و هم‌ اکنون یکی از بزرگترین گردهمایی‌های آرمانخواهانه ایرانی در خیابان‌های جنوب شرقی تهران برپا شده است تا همه با هم یکصدا بگویند که این عزیزان در کنار دریای آب، نه تنها آب بلکه راه نفس خود را هم تحریم کردند تا عزت و اقتدار ملت ایران حفظ گردد و امروز کسانی که با قدری کم آبی خود را ذلیلانه ته حوضچه تحریم  مقابل دشمن می اندازند، باید در راه و افکار خود تجدید نظر کنند.

ماجرای شهدای تازه تفحص شده ایرانی، ماجرای شگفت‌آوری در وضعیت امروز جامعه ایرانی است. چیزی در حدود یک ماه پیش خبر کشف پیکر پاک 175 شهید غواص که با دستان بسته به شهادت رسیده بودند، انفجاری در افکار عمومی و رسانه‌‌های ایرانی به وجود آورد و ابراز احساسات بی‌شمار و شگفت‌انگیز ایرانیان به شهدای وطن، اتفاقات بی‌سابقه‌ای به وجود آورد. 36 سال بعد از وقوع انقلاب اسلامی و چیزی در حدود 20 سال بعد از پایان جنگ، این اتفاق برای همه کسانی که در دو سر طیف مردّدان و حامیان آرمان‌های خمینی کبیر بودند، اتفاق بزرگی به حساب می آید.

محدود نبودن ابراز علاقه و ارادت ایرانی‌ها به این شهدای تازه تفحص شده در قالب‌های کلیشه‌‌های معمول این سالها، یکی از بزرگترین اتفاقات دوران معاصر ایرانی است. آدم‌هایی با سلایق و نگاه‌های مختلف سیاسی و مذهبی و فرهنگی در طول این مدت، حمایت خود را از آرمانی که این شهدای برای آن جان باختند اعلام کرد‌ه‌اند و پیش‌بینی می‌شود که گردهمایی امروز بند ترمیم بزرگی بر همه اختلافات و نزاع‌های جعلی و غیرواقعی اما بزرگ‌شده جامعه ایرانی باشد.

تشییع این شهدا از میدان بهارستان (مقابل درب غربی مجلس شورای اسلامی ایران) آغاز شده و سپس با حضور گسترده مردم و مسئولین به خیابان شهید مصطفی خمینی، چهارراه سرچشمه، خیابان امیرکبیر، میدان امام خمینی(ره)، خیابان شهید فیاض‌بخش، خیابان وحدت اسلامی و نهایتاً خیابان بهشت به‌سمت معراج شهدا ادامه خواهد داشت.

گزارش لحظه به لحظه تسنیم از این مراسم تاریخی را می‌خوانید:

خبر به روز رسانی می‌شود...

17:55 هم اکنون مراسم شعرخوانی حماسی و نوحه‌خوانی توسط محمود کریمی، مداح اهل‌بیت(ع) در حال اجراست. سعید حدادیان هم در این مراسم حضور دارد. مردم در حال هم نوایی با کریمی هستند.

مردم پلاکاردهایی بر دست دارند که بر روی آن‌ها با نمایش تصویری از تابوت‌ شهدا نوشته شده است: «این سند جنایت کدخداست». همچنین جملات زیادی از امام خمینی(ره) در ضدیت با امپریالیسم جهانی و عدم سازش با آمریکا بر روی برخی پلاکاردها چاپ شده است. بر روی یکی از دست نوشته‌های مردمی نوشته شده است: «هر کس به وقت یاری رهبرش در خواب باشد با لگد دشمن بیدار می‌شود»

17:27 سخنرانی  محسن رضایی آغاز شد. محسن رضایی با اشاره به مناسبت 26 شهریور و سالگرد شهادت شهید صفارهرندی، ایمانی، نیک‌نژاد و بخارایی، شهدای معترض به کاپیتولاسیون گفت:مناسبت امروز با حضور این شهدا قرین است. شهدایی که فضای کشور را در این چند وقت کاملا دگرگون کرده‌اند چه در فضای حضوری و کف خیابان‌ها و چه در فضای مجازی، این مردم ثابت‌ کرده‌اند که امروز پیرو راستین این شهدا هستند، در شرایطی که امروز در فضای بین‌المللی ما نیاز به نمایش وحدت و خشم انقلابی داشتیم، این حضور امروز بسیار معنا دار است. امروز داعش به 35 کیلومتری بغداد رسیده است و باید از سوی ملت ایران پیامی به آنها داده می‌شد. امروز در یمن مردم بی‌پناه یمن در حال بمباران شدن هر روزه هستند و لازم بود که بار دیگر از سوی شهدا فریاد الله اکبری بلند شود و گفته شود که فکر نکنید می‌توانید به حیات ننگین‌تان ادامه بدهید.

رضایی ادامه داد:اسامی غواص‌ها را همه خواهید شنید 175 تن از این شهدا غواصان و خط‌شکنان هستند.همه آنها را شما خواهید شناخت، اما غواصان چه بودند و چه کردند؟ آنها حساس‌ترین ماموریت خط‌شکنی را برعهده داشتند. یک ساعت قبل از شروع عملیات در تاریکی شب، غواص‌ها از دل سرزمین خودی و تاریکی شب باید به سمت دشمن حرکت می‌کردند. از سال سوم جنگ به این طرف جنگ به بن بست رسید و ما به این نتیجه رسیدیم که جنک را باید به آب‌ها بکشانیم و نیروی جدیدی به نام غواص‌ها به نیروهای ما اضافه شدند. ما در عملیات والفجر8 با 3000 غواص برای اولین بار به مواضع دشمن حمله کردیم و در عملیات کربلای 4 هم با نیروی کمتری. اما مساله به این سادگی‌ها نبود، غواص‌ها به سمت دشمن می‌رفتند و فقط سرشان از آب بلند بودند، اما نور ستارگان هم سطح آب را روشن می‌کرد و دشمن می‌دید که چیزهایی سیاهی به سمت آنها می‌آید و  در کربلای 4، ماجرا سخت‌تر هم شده بود. چون دشمن از عملیات والفجر ترسیده بود و نورافکن‌هایی را بر ساحل گذاشته بود و تمام سطح اروند را روشن کرده بود و غواص‌ها در چنین شرایطی رفتند و دل به آب زدند. آنها شجاع‌ترین نیروهای ما بودند. آنها باید مهم‌ترین سنگر دشمن یعنی تیربارها را خاموش می‌کردند و راه را برای نفوذ ما آماده می‌کردند.

فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: در این روزها در خلال همه این احساسات پاک ملت ایران که امروز در اینجا به اوج رسیده است، صداهایی هم از اجنبی برخاسته است. همانهایی که می‌گویند درست است که این شهدا مظلومانه شهید شدند اما در خاک عراق چه می‌‌کردند. عجیب است. شما توقع داشتید به متجاوزین گل می‌دادیم و تشویقشان می‌کردیم؟ اگر این غواصان در عمق خاک عراق نمی‌جنگیدند امروز ایران امنیت داشت؟ ما باید دشمن را تعقیب می‌کردیم و تنبیه می‌کردیم. دشمنی که به ایران تجاوز کرده بود و 5 استان ایران را اشغال کرده بود اگر بدون تنبه و مجازات به خانه خود می رفت امروز هر کسی به خود اجزاه نمی‌داد که وارد ایران شود و بگوید مگر با صدام چه کردید که امروز با ما می‌خواهید کنید؟بنابراین تعقیب متجاوز درسی بود که غواصان ما به دشمن دادند. غواصان ما برای استقلال و پیشرفت کشور جان خود را دو دستی دادند . دست‌هایشان را بستند اما تسلیم نشدند و در مقابل دشمن زانو نزدند. آبادانی و پیشرفت این کشور نیاز به مقاومت و شهدات دارد. و این شعار غواصان بود.

محسن رضایی در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت:‌ اخیرا شنیدم که می‌گفتند که این شهدا در یک عملیات شکست‌خورده‌ شهید شدند. اگر کربلای 4 شکست خورد چه طور 12 روز بعد ایران بزرگترین عملیات تاریخ جنگ را در همان نقطه انجام داد؟ چرا این حرف‌ها را می‌زنند و انقلاب را تحریف و تخریب می‌کنند؟ چون می‌خواهند راه شهدا و راه مقاومت و ایستادگی و راه شهدا را در کشور کور کنند. اما موفق نمی‌شوند و  امروز همه اعتراف می‌کنند  که ایران لنگرگاه منطقه است.حساب شده جنگ را زیر سوال می‌برند و تخریب و تحریف می‌کنند تا راه شهدا در این کشور ادامه پیدا نکند، اما امروز همه دنیا به این نتیجه رسیده است که اگر ایران نبود، این ناامنی‌های اخیر منطقه تمام 500 میلیون مردم منطقه را دربر می‌گرفت. ملتی که فرهنگ و تاریخ و تمدنش می‌تواند به منطقه و جهان کمک کند چرا در مقابلش مزاحمت و کارشکنی می‌شود؟ شهدای ما در یک آزمون سخت تاریخی، برای اولین بار ملت ایران را به سربلندی رساند و زنجیره شکست‌های تاریخی و جدا شدن بخش‌های مختلف از ایران که برای دویست سال ادام داشت را قطع کردند.

فرمانده سابق سپاه پاسداران ادامه داد: بنابراین نتیجه می‌گیریم که هم رزمندگان ما و هم بسیجیان ما و هم ارتشیان دلاور ما امروز پای مسیر شهدا ایستاده‌اند. مسیر شهدا هم پرچمداری به نام ولایت دارد، ولی امر مسلمین مثل لنگری کل بار انسجام اقتدار ایران را به دوش دارد و امروز بیش از گذشته با رهبری ایشان در منطقه اقتدار یک ملت مستقل در حال به نمایش گذاشته شدن است.

در این بخش از سخنران محسن رضایی، شعارهای «مرگ بر آمریکا» جمیعت حاضر میدان بهارستان را در برگرفت و رضایی نیز با استقبال از این شعار این‌چنین گفت: این صداها را مذاکره‌کنندگان ما که پشت میز روبروی آنها می‌نشینند باید به خوبی بشنوند و بفهمند، این صداها جدی و واقعی است و از عمق دل جوانانی برمی‌خیزد که حاضرند تا آخرین قطره خونشان را فدای استقلال و سربلندی ایران اسلامی کنند. این سخنان رضایی با استقبال حضر و فریاد « نه سازش نه تسلیم نبرد با آمریکا» همراه شد.

محسن رضایی ادامه داد: امیدوارم که خبرنگاران خارجی این فریادها را که صدای واقعی ملت ایران است به گوش جهانیان برسانند و بدانند که ملت ایران هیچ‌وقت عقب‌نشینی نمی‌کند و در مسیر امام و انقلاب و رهبری ادامه می‌دهد. ( شعار «خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست») نباید در ایران ما علائم غلط به دنیا داده شود. نباید حرف‌های غیرواقعی از سوی ملت ایران نمایش داده شود. نگویند ما آب خوردن نداریم، نگویند کشور محاصره شده است و ما نمی‌توانیم روی پای خود بایستیم(شعار هیهات من الذله). ملت ایران و جوانان ایران و اندیشمندان و نخبگان آنقدر از انرژی و معرف و ایمان و عرفان ومعنویت غنی است که تمام دنیا را می‌تواند سیراب کند و به همه دنیا و انسان‌های عالم  کمک کند.

رضایی ادامه داد: از سوی همه رزمندگان دفاع مقدس اعلام می‌کنم که کسی از نجابت ما سوءاستفاده نکند. اگر روزی خشم ملت ایران به جوشش درآید شما یک افسوس تاریخی خواهید خورد. همان‌طور که در جنگ خوردید.پیام ملت ایران این است که ما دوران قاجار و پهلوی را دیگر در این کشور تکرار نخواهیم کرد. سیاست خارجی قاجاری و پهلوی به این کشور برنخواهد گشت. 300 سال عقب‌ماندگی و ابستگی و تجزیه را کنار گذاشته‌ایم. ما با کسی جنگ نداریم اما می‌گوییم حرف منطقی ملت ایران را گوش دهید. ما غنی سازی می‌خواهیم در چاجوب اصول بین‌المللی. ما دنبال بمب اتم و جنگ نستیم دنبال پیشرفت خودمان هستیم و همین غواصان دست‌بسته ما دارند به شما می‌گویند که اگر دست‌های ما بسته باشد و ما را تیرباران هم کنید ما تسلیم زور و زیاده‌خواهی نخواهیم شد ( شعار هیهات من الذله)

رضایی در پایان گفت: از همین جا به همه دنیا اعلام می‌کنیم که ما دنبال حقوق ملت‌ها و انسان‌ها و به دنبال امنیت و آرامش هستیم در عین حفظ منافع ملی هستیم. دنبال مقابله با  متجاوزانی که در منطقه هستند از اسرائیل  تا عربستان. ما امروز پرچم امینت را بلند کرده‌ایم و می‌گوییم تجاوز و ترورسیم باید تمام شود. نگویند نیروهای حزب‌اللهی می‌خواهند در این کشور جنگ درست کنند. ما دنبال آرامش و امینت هستیم اما نمی‌خواهیم با دست باز شرف ما را زیر پا بگذارند و ما را تسلیم کنند هیهات من الذله...دنیا مطمئن باشد، تا رهبری و ولایت فقیه در این کشور هست، تا شهادت طلبی در این کشور هست هیچ کشوری نمی‌تواند به ایران اسلامی حمله کند. پس بنشیند و فکرهای خود را روی هم بگذارید و چه در فتنه داخل کشور و چه تجاز در خارج کشور، هر کاری می‌خواهید انجام دهید، کمی فکر کنید تا پشیمان نشوید.

17:18 به دلیل ازدحام جمعیت حرکت کاروان شهدا همچنان روبروی درب شمالی مجلس است و حرکتش متوقف شده است.

17:14 کاروان شهدا وارد میدان بهارستان شد و از درب شمالی مجلس وارد میدان شد.

17:09 حضور خانواده شهدا، به ویژه مادران شهدا در این مراسم قابل‌توجه است. هیئات مذهبی نیز حضور پرشوری دارند.

17:01 سخنرانی محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه در طول هشت سال دفاع مقدس  تا دقایقی دیگر آغاز می‌شود.جمعیت همچنان در حال اضافه شدن است و ازدحام جمعیت به حد غیرقابل‌کنترلی رسیده است.هنوز پیکر شهدا به میدان بهارستان نرسیده است.

16:59  محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران به جمع تشییع‌کنندگان پیوسته است.

16:57 کاروان شهدا به میدان شهدا رسیده‌است و از آنجا به سمت خیابان مجاهدین اسلام در حال حرکت هستند.

16:53 پخش مستقیم مراسم از شبکه دو و شبکه خبر تلویزیون آغاز شد.

16:46 به دلیل ازدحام شدید مردمی، مسیر حرکت و آمدن کاروان شهدا مسدود شده است و تلاش برای آماده کردن مسیر برای ورود کاروان شهدا در جریان است.

16:40 هم اکنون گروه سرود رهپویان قم، در حال اجرای دو سرود حماسی هستند. سرود «برخیزید ای شهیدان راه خدایی...» با همخوانی و استقبال مردم مواجه شده است.

16:33 در بخش دیگری از تهران، کاروان شهدای تازه‌تفحص‌شده در حال رسیدن به سمت میدان بهارستان هستند.کارکنان نیروی هوایی به همراه امیر سرتیپ شاه‌صفی فرمانده نیروی هوایی ارتش از چهارراه کوکاکولا تا سه راه سلیمانیه در محدوده ستاد فرماندهی نیروی هوایی به پیشواز پیکرهای این شهدا آمده‌اند.

16:25 ظاهرا محل ورود کاروان شهدا به مراسم در بالای میدان بهارستان است و به همین دلیل جمع زیادی از مردم بالای میدان بهارستان تجمع کرده‌اند. هم اکنون از تریبون مراسم، نوحه امروز میثم مطیعی برای شهدای غواص در حال پخش شدن است. سیل جمعیت همچنان در حال پیوستن به مردم هستند.

16:15 بخشی از جامعه هنری، روبروی وزارت ارشاد در حال گردهم آمدن هستند و آماده پیوستن به جمعیت هستند.

16:08 مراسم با شعار "نه سازش نه تسلیم، نبرد با آمریکا" آغاز شده است. به دلیل ترافیک سنگین در مسیرهای منتهی به میدان بهارستان، تعداد زیادی از مردم از وسایل نقلیه پیاده شده‌اند و به صورت پیاده در حال پیوستن به مردم حاضر در میدان بهارستان هستند.مسیر میدان سپاه به سمت بهارستان بسته شده است.

16:00 مراسم با اعلام مسیرهای تشییع در حال آغاز شدن است.

15:58 هنوز مراسم به صورت رسمی آغاز نشده است، اما خیابان‌های منتهی به میدون بهارستان کاملا بسته شده است.پرچم‌های قرمز و زرد رنگ «هیهات من الذلة » و «ما تا آخر ایستاده‌ایم»؛ «لیبک یا خامنه‌ای», «خون شهیدان ما قابل‌اکسید نیست»؛«آب خوردن ما وابسته است به سلام بر حسین نه تحریم‌ها»؛ در دست مردم مشاهده می‌شود و نوای نوحه و مداحی فضای میدان را دربرگرفته است.

 

 

نیاز شدید جریان سازش به تشنج در کشور

نیاز شدید جریان سازش به تشنج در کشور



سرویس اندیشه بی‌باک: اعتقاد داریم که همواره درصد اشتباهات نیروهای حزب اللهی و ارزشی نسبت به سایر جریانات و نیروها کمتر بوده است و عموم مواردی که اقدامات جریان ارزشی کشور به خطا و اشتباه منجر شده است، نفوذ ایادی جریانات فاسد و پادوی غرب در بین نیروهای ارزشی بوده یا احساسات شخصی یک یا چند فرد منجر به وقوع حوادثی گردیده است اما با همه این اوصاف در برخی مواقع این جریان ارزشی و قابل احترام کشور هم مرتکب خطاهای شده است که نیازمند بصیرت و هوشمندی بیشتر می باشد بخصوص در شرایط فعلی کشور که کار چاق کن های صهیونیست و آمریکا و برخی حامیان دولت محترم یازدهم، تلاش زیادی برای انحراف افکار عمومی از مسائل مهمی چون جزئیات مذاکرات و مواد توافق شده در آن دارند و بسیار قریب به ذهن است که در روزهای آتی برخی افراد معلوم الحال جریان سازش قصد اقدامات تشنج افرینی به نام جریان ارزشی کشور داشته باشند تا این جریان را خودسر معرفی کنند.

به گزارش بی‌باک، یکی از موضوعاتی که مستمسک برخی از رفتارهای «خارج از چارچوب قانون» در جامعه شده است، استناد به «بند میم وصیت نامه امام» است. حضرت امام در وصیت نامه خود در این فراز به مردم و جوانان حزب اللهی توصیه می کنند در صورت کوتاهی دستگاه های مربوطه، خودشان از انجام این امور جلوگیری کنند.(1) برای فهم دقیق تر از این توصیه باید به نکاتی توجه داشت که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد:

غرض تشکیل حکومت

ضرورت ایجاد حکومت برای اداره امور اجتماعی از جمله بدیهیات است که کمتر کسی را می توان یافت که این ضرورت را منکر شود. حکومت، آزادى هاى فردى را در چارچوب مصالح اجتماعى حفظ می کند و در پرورش استعدادها می کوشد و مردم را به وظایف خود آشنا و قوانین را اجرا می کند. حکومت اسلامی در دوران غیبت نیز به طور کلی با 2 ویژگی «اسلامی بودن قوانین» و «حاکم بودن ولی فقیه» اهداف فوق الذکر را دنبال می کند. فرضاً اگر بنا بود هر فرد یا گروهی قوانین مدنظر خود در جامعه را حاکم کنند، این غرض اساسی از تشکیل حکومت زیر سؤال رفته و «هرج و مرج» در جامعه حاکم خواهد شد.

نقش و وظیفه مردم در حکومت اسلامی

از سوی دیگر در حکومت اسلامی، وظیفه اساسی کارگزاران استخراج، تصویب و اجرای قوانین با استفاده از منابع الهی و اسلامی است و حق پیاده کردن قوانینی «برخلاف اسلام»را ندارند که این موضوع در قانون اساسی جمهوری اسلامی که با رأی قاطع اکثریت مردم نیز پذیرفته شده، تصریح شده است.(2) در راستای این هدف، علاوه بر نهادهای نظارتی حاکمیتی، مردم نیز نقش اصلی و محوری دارند و با رصد عملکرد نمایندگان خود در عرصه های گوناگون حکومت در همه قوا و مسئولیت ها، علاوه بر مطالبه «اجرای دستورات الهی» در قالب امر به معروف، بر عملکرد آنان نیز «نظارت» و در صورت تخلف در قالب نهی از منکر، انتقاد و اعتراض کنند.

ابزار نهی از منکر مسئولان

در مراتب مختلف نهی از منکر آنچه که ظهور و بروز دارد، 2 مرحله «تذکر لسانی» و «برخورد عملی» است. جدا از آنکه می توان برای اقدام عملی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر علاوه بر «گرفتن» و «بستن» و «زدن»، اقدامات عملی دیگری مانند تدابیر عملی تبلیغی و فعالیت های ایجابی فرهنگی نیز متصور شد(3) ، مراجع تقلید وظیفه مردم در «دوران حکومت اسلامی» را منحصر در تذکر لسانی می دانند و فراتر از آن را نه تنها لازم نمی دانند بلکه در برخی از موارد «حرام» می دانند. رهبر معظم انقلاب در این خصوص می فرمایند: «بعضى خیال مى‏کنند تا منکرى دیده شد، باید با مشت به سراغش بروند! نه، ما سلاحى داریم که از مشت کارگرتر است. آن چیست؟ سلاح زبان. زبان از مشت خیلى کارگرتر و نافذتر و مؤثرتر است؛ مشت کارى نمی‏کند.»(4) اگر در مرحله ای هم نیاز به حضور فیزیکی و برخورد عملی به وجود آمد این مرحله نیز در اختیار نیروهایی است که قانون حکومت اسلامی به آنان این اجازه را داده است، نه هرکس براساس احساس تکلیفی که کرد به صورت خودسرانه اقدام به مجازات کردن شخص خاطی کند: « امر به‏ معروف‏، یک مرحله‏ گفتن و یک مرحله‏ عمل دارد. مرحله‏ عمل، یعنى اقدام با دست و با زور. این مرحله، امروز به عهده‏ حکومت است و باید با اجازه‏ حکومت انجام بگیرد و لا غیر.»(5)

حکم حکومتی رهبری در رابطه با حرمت اقدامات خودسرانه

در سال 78 یکی از نشریات در توهینی به ساحت یکی از ائمه(ع)، خشم مردم انقلابی را برانگیخت و راهپیمایی هایی در محکومیت در این خصوص برگزار شد که رهبر انقلاب ضمن قدردانی از اعلام اعتراض مردم، هشداری را نیز در خطبه های نمازجمعه به برخی از گروه ها دادند، ایشان فرمودند: «شنیده شده در گوشه و کنار راجع به همین مطلبى که نوشته شده است، بعضی ها گفته‏اند ما اقدام مى‏کنیم، مجازات مى‏کنیم؛ ابداً. در نظام اسلامى، این کار به مسئولان مربوط است.در نظام اسلامى، این کارها مربوط به حکومت است. اوّلًا دستگاه قضایی باید تشخیص دهد؛ چون یک‏وقت هست یک نفر از روى غفلت مى‏نویسد؛ یک‏وقت نمى‏داند توهین است؛ یک‏وقت مسامحه کرده؛ یک‏وقت تعمّد داشته است؛ این‏ها احکامش فرق مى‏کند. این کسانى که در کار قضایی مسئول امورند، یقیناً علاقه‏شان به ولى‏عصر ارواحنا فداه، نسبت به اسلام و نسبت به این مسائل، از آن کسانى که این اظهارات را مى‏کنند، کمتر نیست. آن‏ها غیرت دینى دارند، این‏ها هم غیرت دینى دارند. این‏ها در نزد خداى متعال و پیش مردم، مسئول هم هستند. بنابراین، باید نگاه کرد و دید که چگونه بوده است. هر شکلى داشته باشد، حُکمى دارد. آن چیزى که مهم بود، انجام شد و آن، عکس‏العمل ملت ایران بود. ملت ایران نشان داد که در مقابل چنین چیزهایى این‏طور به خروش مى‏آید؛ این درست است. علماى بزرگ و شخصیت ها، همه نشان دادند که یکپارچه در مقابل چنین چیزى، احساسات و عقل و ایمانشان به جوش مى‏آید؛ این خوب است؛ اما اینکه حالا شخصى را که باید مجازات شود، چه مجازاتى بکنند، چطور مجازات کنند؛ چه کسى مجازات کند، این‏ها دیگر مربوط به آحاد مردم نیست؛ این مربوط به مسئولان است. ما هم البته مراقب هستیم که از هیچ طرف نه کوتاهى شود، نه از آن طرف زیاده‏روى شود. این را شما بدانید که در اسلام، کوتاهى هم غلط است، زیاده‏روى هم غلط است. یک خطّ درست و صحیحى وجود دارد که خطّ اسلام است و باید بدون کم و زیاد اجرا شود. .اگر کسى احساساتى هم دارد، خیلى خوب، آن احساسات پیش خداى متعال قطعاً اجر خواهد داشت؛ اما اگر عمل و اقدامى برخلاف موازین باشد، از آحاد مردم یقیناً پیش خدا هم اجرى ندارد. من هم که حالا نهى کردم؛ یعنى غیر از حرمت قانونى، حرمت شرعى هم پیدا کرد؛ مراقب باشید. اگر کسى به فرض از لحاظ تقلید، مقلّد کسى هم هست، بنده که نهى کردم، براى او حرام خواهد شد؛ این فتواى همه‏ علماست. کسى حق ندارد یک‏وقت کار نسنجیده‏اى انجام دهد»(6)

رهبر معظم انقلاب در این بیانات خود صراحتاً اقدام بالاتر از تذکر لسانی را برای گروه های مردمی حرام شرعی اعلام کرده اند و مخالفت خود با این حرکات را اعلام کرده اند.

البته باید توجه داشت که «تذکر لسانی»منحصر به گفت وگوی فردی نیست و قالب های مختلفی می تواند داشته باشد که از جمله آن ها می توان به استفاده از رسانه های مختلف، اعلام موضع، تجمع، راهپیمایی، مطالبه از مسئولان ذی ربط و نمایندگان مجلس و... در «چارچوب قانون»اشاره کرد و اساساً در نظام جمهوری اسلامی بعید است امری مشروع تبدیل به مطالبه عمومی بشود و مسئولان قادر به تخطی از آن باشند به خصوص اگر این مطالبه «اجرای قوانین الهی» باشد.

تعیین تکلیف از سوی رهبر

در برخی از موارد نیز که نیاز به حضور عمومی مردم برای مقابله با یک منکر باشد و استفاده از ظرفیتهای گوناگون قانونی نیز امکان پذیر نباشد، مردم باید مستقیماً از ولی فقیه کسب تکلیف کنند: «جلوگیری قهرآمیز از کارهای خلاف و تخریبی این احزاب باید صرفاً به وسیله نهادهای قانونی و حکومت صورت گیرد، زیرا اگر افراد و نهادهای غیرحکومتی بخواهند با آنها برخورد قهرآمیز داشته باشند، کار به هرج و مرج خواهد کشید و این برخلاف مصلحت کل جامعه و برخلاف تعالیم اسلام است. در مواردی که نهادهای قانونی مسئول، توانایی لازم را برای این جلوگیری نداشته باشند یا در ایفای وظایف قانونی خود در برابر اعمال تخریبی یا نظایر آن کوتاهی کنند، افراد و سازمانهای اسلامی به حکم وظیفه عمومی امر به معروف و نهی از منکر باید از مسئولان بخواهند که به وظایف قانونی خویش عمل کنند و آنها را در این راه یاری دهند و اگر این اقدام آنها هم بی نتیجه بماند و نگران شوند که کارهای خلاف و تخریبی سازمانهای ضداسلامی، موجودیت و مصالح عالیه اسلام و امت اسلامی را تهدید می کند ، همه افراد و احزاب و سازمانهای مسلمان و متعهد وظیفه دارند از رهبری مستقیماً کسب تکلیف کنند و طبق دستور مستقیم ولی امر عمل نمایند، تا بدین ترتیب، هم واجب مهم نگهبانی از جمهوری اسلامی زمین نماند و هم به راه هرج و مرج و خودسری کشانده نشوند.»(7)

رهبر معظم انقلاب نیز خود در این رابطه فرموده اند: «هیچ چیزی مجوّز این نیست که بگویند چون نیروی انتظامی و قوه قضاییه عمل نکردند، خودمان وارد میدان شدیم؛ نخیر، آن روزی که لازم باشد مردم برای حادثه‌ای خودشان وارد عمل شوند، رهبری صریحاً به آنها خواهد گفت.»(8)

معنای «بند میم وصیت نامه امام»

براساس توضیحات فوق بعید است که حضرت امام منظورشان از «دعوت مردم به انجام تکلیف» اقدامات خودسرانه و خارج از چارچوبهای قانونی باشد.

باید به این نکته نیز توجه کرد که بیانات امام و هر فرد متفکری دارای محکم و متشابه، عام و خاص و مطلق و مقید و... است و برای فهم مراد کلام ایشان در ابتدا باید به بستر متنی کلام (قبل و بعد جملات تقطیع شده) توجه داشت و سپس با رجوع به مبانی اندیشه و سایر بیانات، مقصود ایشان را دریافت. به عنوان مثال این فراز از بیانات امام (ره)شاید به نوعی در تفسیر این بند از وصیت نامه ایشان کمک کند: «همه شما، هر کس به کشورش اعتقاد دارد، هر کس به دیانتش اعتقاد دارد، به خدا اعتقاد دارد، امروز باید این را حفظش بکند و اختلافات جزئى که بین افراد هست اینها را کنار بگذارند و آن طور نباشد که تمام همِّ ما صرف این بشود که او را عقب بزنیم؛ خودم جلو بیایم و آن چه بشود، آن آلوده بشود، آن چه بشود، این نباشد. همه ما همّمان صرف این باشد که اگر یک کسى هم خطا مى‏کند برادرانه بروند بهش حالى کنند که این کار درست نبوده است، تو باید چه بکنى، اگر باورش نیامد و دیدید که آدم صحیحى نیست، آن وقت باید به مراکزى که هستش گفته بشود تا جلویش را بگیرند.»(9) شاید بتوان از این عبارت و مبانی امام در خصوص وظایف حکومت اسلامی و نقش مردم در آن، ضرورت عمل به تکلیف در چارچوب قانون را برداشت کرد. البته امکان وجود تفاوت دیدگاه میان رهبر معظم انقلاب و حضرت امام در این خصوص که البته ممکن است به خاطر تفاوت شرایط زمانی نیز بوده باشد، را منکر نمی شویم، که در صورت وجود این تفاوت نیز، عمل به نظر ولی فقیه فعلی بر افراد جامعه واجب است.

قدر دانستن احساسات پاک جوانان غیور

خراسان در پایان نوشت: البته باید توجه داشت توضیحات فوق به معنای سرکوب انگیزه مقدس و شور انقلابی جوانان و افرادی که با مشاهده منکرات و زشتی ها اقدام به موضع گیری (ولو با افراط در نوع عمل و اشتباه) می کنند، نیست و اساساً حمایت های رهبری از این جوانان نیز به دلیل خطر محافظه کار شدن و سکوت جامعه اسلامی در برابر منکرات است که البته باید مقابل زیاده روی و تندروی آنان ایستاد و آنان را آگاه کرد: «حالا این حرف من بهانه‌اى نشود براى اینکه یک عده‌اى بروند جوانهاى انقلابى را به عنوان جوانهاى تند، مورد ملامت و شماتت قرار بدهند؛ نه، من همه‌ جوانهاى غیور کشور را، جوانهاى مؤمنِ انقلابى کشور را فرزندان خودم می دانم و پشت سر آنها قرار می گیرم؛ من از جوانان انقلابى و مؤمن و غیور حمایت می کنم؛ منتها همه را توصیه می کنم به این که در رفتار خود، با اخلاق اسلامى رفتار کنند؛ قانون را مراعات کنند. همه باید قانون را مراعات کنند. تجسم انقلاب در قانون جمهورى اسلامى است.»(10)

ارجاعات:

1 - اکنون وصیت من به مجلس شورای اسلامی در حال و آینده و رئیس جمهور و رؤسای جمهور ما‌بعد و به شورای نگهبان و شورای قضایی و دولت در هر زمان، آن است که نگذارند این دستگاه های خبری و مطبوعات و مجله‌ها از اسلام و مصالح کشور منحرف شوند. و باید همه بدانیم که آزادی به شکل غربی آن، که موجب تباهی جوانان و دختران و پسران می‌شود، از نظر اسلام و عقل محکوم است. و تبلیغات و مقالات و سخنرانی ها و کتب و مجلات برخلاف اسلام و عفت عمومی و مصالح کشور حرام است. و بر همه ما و همه مسلمانان جلوگیری از آنها واجب است. و از آزادی های مخرب باید جلوگیری شود. و از آنچه در نظر شرع حرام و آنچه برخلاف مسیر ملت و کشور اسلامی و مخالف با حیثیت جمهوری اسلامی است، به طور قاطع اگر جلوگیری نشود، همه مسئول می‌باشند. و مردم و جوانان حزب‌اللهی اگر برخورد به یکی از امور مذکور کردند به دستگاه های مربوطه رجوع کنند و اگر آنان کوتاهی کردند، خودشان مکلف به جلوگیری هستند . خداوند تعالی مددکار همه باشد.

2 - اصل چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران: کلیه‏ قوانین‏ و مقررات‏ مدنی‏، جزایی‏، مالی‏، اقتصادی‏، اداری‏، فرهنگی‏، نظامی‏، سیاسی‏ و غیر اینها باید بر اساس‏ موازین‏ اسلامی‏ باشد. این‏ اصل‏ بر اطلاق‏ یا عموم‏ همه‏ اصول‏ قانون‏ اساسی‏ و قوانین‏ و مقررات‏ دیگر حاکم‏ است‏...

3 - ک: کتاب ده گفتار، گفتار امر به معروف و نهی از منکر، شهید مطهری

4- بیانات در دیدار جمعی از دانش‌آموزان و دانشجویان 15/8/70

5- بیانات در دیدار مردم قم 19/10/68

6- بیانات در خطبه‌های نمازجمعه 9/7/78

7-مواضع ما،مواضع تفصیلی حزب جمهوری اسلامی، ص 68و69

8- بیانات در مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری‌ سال80، 11/5/80

9- 20/3/1359

10- بیانات در حرم رضوی در آغاز سال 91، 1/1/91

پشت پرده مطالبه سازی حضور زنان در ورزشگاه‌ها

پشت پرده مطالبه سازی حضور زنان در ورزشگاه‌ها


سال گذشته در زمان بازی والیبال ایران و برزیل، از حضور زنان در ورزشگاه ممانعت به‌عمل آمد، این ممانعت و البته خط و نشان‌های فدراسیون جهانی والیبال، آغازگر جریانی از مطالبات بود که معاونت زنان در آن نقش پررنگی داشت.

به گزارش بی‌باک، این روزها و در آستانه رقابت‌های دور برگشت والیبال لیگ‌جهانی که در خانه (ایران) برگزار خواهد شد، صحبت‌ها، حرف و حدیث‌ها و نقل‌قول‌ها و اخبار ضدونقیض بسیاری در رد یا قبول حضور زنان در ورزشگاه و قانونی‌شدن و مشروعیت و مقبولیت آن گفته و شنیده می‌شود؛ حرف‌هایی که گاه تأیید می‌شود و گاه تکذیب؛ قول‌هایی که گاه کارشناسانه است و گاه از سر احساس؛ گاه ملایم است و دلسوزانه و گاه با تندی و از سرلجاجت.

در این میان آنچه خلأ آن به شدت حس می‌شود و جای خالی‌اش در فضای رسانه و اجتماع بسیار به چشم می‌خورد، عدم مدیریت اجتماعی و سیاسی این موضوع است.

 مروری بر اتفاقاتی که افتاده، بحث‌هایی که انجام شده و نتیجه‌ای که به دست آمده است، ما را در قضاوت بهتر نسبت به این موضوع کمک خواهدکرد.

آغاز مطالبه
به نوشته مهرخانه، سال گذشته در زمان بازی والیبال ایران و برزیل، از حضور زنان در ورزشگاه ممانعت به‌عمل آمد. این ممانعت، و البته خط و نشان‌های فدراسیون جهانی والیبال، آغازگر جریانی از مطالبات بود؛ مطالباتی که نقش معاونت زنان نیز در آن دیده می‌شد؛ به‌طوری‌که در اولین بازی سال گذشته سارا قاسمپور؛ دبیر وقت کارگروه دختران معاونت زنان به همراه تعدادی از فعالان حقوق زنان جلوی ورزشگاه حاضر شدند و در ایجاد مطالبه نقش‌آفرینی کردند.


روند مطالبه
- 15فروردین ماه امسال بود که رسانه‌های مکتوب و حتی بخش خبری صدا و سیما، صحبت معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهش وزیر ورزش و جوانان را در مورد تأیید طرح پیشنهادی این وزاتخانه برای حضور زنان و خانواده‌ها در سالن‌های ورزشی از سوی شورای امنیت کشور پوشش دادند: «این طرح امسال اجرایی می‌شود. عبدالحمید احمدی در این‌باره گفته بود: سال گذشته وزارت ورزش و جوانان آیین‌نامه جامع خود را برای حضور خانواده‌ها و زنان در سالن‌های ورزشی به شورای امنیت کشور ارایه کرد که خوشبختانه اواخر سال 93 مورد تأیید این شورا قرار گرفت.» (1)
- فردای همان روز این خبر از سوی وزرات کشور تکذیب شد و دین‌پرست؛ رییس مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل این وزارتخانه اعلام کرد: «شورای امنیت کشور در خصوص حضور بانوان در سالن‌های ورزشی مصوبه‌ای نداشته است.» (2)
- روز بعد، مولاوردی با بیان این نکته که «فعلاً قرار است سازوکارهای لازم برای حضور زنان در استادیوم‌های والیبال فراهم شود البته این سازوکارها برای اجرا هنوز ابلاغ نشده و مقدمات اجرایی‌شدن آن در حال فراهم‌شدن است، افزود: کمیته مشترکی بین معاونت امور زنان و خانواده و وزارت ورزش و جوانان تشکیل شده است و آیین‌نامه جامعی را برای حضور خانواده‌ها و زنان در ورزشگاه‌ها به «شورای عالی امنیت ملی» فرستاده‌ایم، اما این آیین‌نامه هنوز در دستور بررسی این شورا قرار نگرفته است.» (3)
- در این میان روزنامه شرق در گفتگویی با معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده، در مورد حضور زنان در ورزشگاه از قول مولاوردی نوشت: «فعلاً قدم‌به‌قدم باید جلو برویم.» (4)
- 18فروردین ماه، مولاوردی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در آستانه فرارسیدن هفته بزرگداشت مقام زن در خصوص حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی و تکذیب‌های صورت‌گرفته، اظهار داشت: «خبر جدیدی در این زمینه ندارم. خبری منتشر شد مبنی بر این‌که شورای امنیت کشور مصوب کرده است که زنان می‌توانند در ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند که این خبر تکذیب شد. برای ورزش والیبال سازوکاری در حال تعبیه است و در وزارت کشور جلساتی برگزار شده و مصوباتی هم بوده، اما هنوز ابلاغ نشده است.» او در این نشست در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که چند درصد از زنان و دختران ایرانی چنین مطالبه‌ای دارند گفت: «این مسئله با نظرسنجی قابل دسترسی است، اما مطالبه‌ای در سطح جامعه است که باید مدیریت شود و سازوکارهای لازم را برای آن فراهم کنیم. این سازوکار باید طوری تعبیه شود که سبب نگرانی جامعه متدین ما نگردد و ملاحظات عرفی و شرعی نیز لحاظ شود. از سوی دیگر، ما نباید این مسئله را تبدیل به دغدغه نظام کنیم.» (5)
- در پایان فروردین ماه، فاطمه رهبر؛ رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که «حضور در ورزشگاه‌ها دغدغه اصلی زنان نیست، افزود: به هر حال تعدادی از دختران جوان ما علاقه دارند در تماشای بعضی از رشته‌های ورزشی حضور داشته باشند که این موضوع باید هدایت و مدیریت شود. ما مخالف این موضوع در صورت رعایت مسایل شرعی، عرفی و اخلاقی نیستیم، اما باید با مدیریت درست، برای آن تصمیم‌گیری شود.» (6)
- وزیر کشور نیز در نشستی که در پایان 600 روز تصدی مسئولیت در وزارت‌خانه برگزار شده ‌بود، در رابطه با حضور زنان و خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها عنوان داشت: «به دلایل اخلاقی و اجتماعی تا به حال فرصت حضور بانوان به‌خصوص در ورزش‌های پرتماشاگر را نداشتیم. سال قبل به دلیل برگزاری مسابقات والیبال، این مسئله تبدیل به یک مسئله حقوقی بین وزارت ورزش و فدراسیون‌های بین‌المللی شد و ممکن بود مشکلاتی برای ورزش کشور ایجاد کند. ما در حد محدود این موضوع را حل کردیم، اما برای اطمینان بیشتر از رعایت جنبه‌های اخلاقی و اجتماعی، به بررسی مسئله می‌پردازیم. در این رابطه کارشناسان وزارت کشور و وزارت ورزش و جوانان آیین‌نامه‌ای را در دست تدوین دارند که نحوه حضور زنان در صحنه‌های ورزشی را مشخص می‌کند. این آیین‌نامه در مرحله اتمام است و آن را در مراکزی که باید در این خصوص تصمیم‌گیری کنند، ارایه خواهیم کرد.» (7)
نگاهی دوباره به اتفاقات رخ‌داده در این یک ماه، گزارش‌ها و مصاحبه‌های منتشره، همه و همه بیان‌گر نوعی سردرگمی و نابه‌سامانی است. مطالبه‌ای که به تیتر یک نشریات و سایت‌های خبری تبدیل شده و به عنوان یکی از پرسش‌های ثابت تمامی نشست‌ها و مصاحبه‌ها، به‌خصوص از مولاوردی و سایر عوامل درگیر و حتی بی ارتباط با این قضیه، تبدیل شده است. فضایی که به نظر می‌رسد بیش از جامعه زنان کشور، معاونت زنان ریاست جمهوری پیگیر عملی و اجرایی‌شدن آن است و در تمام صحبت‌های خود بر آن تأکید دارد و با رسانه‌ای‌شدن و پررنگ‌ترشدن آن نه تنها مشکلی ندارد، که راضی هم به نظرمی‌رسد.
در همین راستاست که مولاوردی در پاسخ به پرسشی درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها و نظر مراجع نسبت به این موضوع، اظهار می‌کند: «در وزارت ورزش و جوانان، کمیته‌ای تشکیل و جلساتی نیز در وزارت کشور در این مورد برگزار شده است. سازوکارهایی برای بعضی رشته‌های ورزشی تهیه شده، اما هنوز ابلاغ نشده است. در مورد نظر مراجع نیز، سه سفر به قم داشته‌ایم و در دو سفر با مراجع نیز دیدار داشتم. مراجع موافقت جدی با این موضوع ندارند، اما با اندیشیدن تدابیر لازم و مدیریت ماجرا در برگزاری سلامت آن، انشاءالله نگرانی مراجع و قشر مذهبی نیز برطرف خواهد شد.» (8)
- خرداد ماه امسال، باز هم مولاوردی در مصاحبه‌ای با شرق، به بیان دوباره دیدگاه‌ها و اقدامات خود پرداخت. او در پاسخ به پرسش خبرنگار که چرا خود شما به‌همراه زنان کابینه برای تماشای مسابقات والیبال به ورزشگاه نمی‌روید تا تابوی رفتن زنان به ورزشگاه شکسته شود؟ گفت: «مسئولان می‌آیند و مشکلی هم ندارد. حتی در جریان بازی‌های سال گذشته، مسئولان به سالن والیبال می‌رفتند. در مورد والیبال هم تا جایی که من در جریانم، اتفاقی نیفتاده. این موضوع سازوکارش تعیین شده، منتها ابلاغ نشده است.» (9)
- با این وجود سردار منتظرالمهدی؛ معاون اجتماعی ناجا، در نشست خود با اصحاب رسانه، در مورد حضور زنان در استادیوم‌های والیبال اظهارداشت: «هیچ ابلاغی در این خصوص انجام نشده است؛ وزارت ورزش، وزارت کشور و نیروی انتظامی، سه هسته اصلی تصمیم‌گیری در این زمینه هستند و وزارت کشور که مرجع رسمی است تاکنون هیچ ابلاغی صادر نکرده و برای حضور بانوان در استادیوم والیبال ما ابلاغیه‌ای نداشتیم، اگر ابلاغ شود، ما امننیت را تأمین می‌کنیم.» (10)
- در همین راستا، مولاوردی در حاشیه بازدید از یک نمایشگاه نقاشی کودکان خیابانی و کار که در محل انجمن MS ایران، در تهران در رابطه با آخرین وضعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها تصریح کرد: «نیروی انتظامی گفته است که دستورالعملی در این خصوص ابلاغ نشده است. شما اجازه بدهید مسابقات برگزار شود تا ببینیم به چه شیوه‌ای خواهد بود. قطعاً به دنبال ارایه راه‌حل‌ها و فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم هستند. نظر دولت این نیست که این موضوع رها و صورت‌مسئله پاک شود، بلکه باید راه‌حل‌های آن را شناسایی کرد. حضور زنان در ورزشگاه‌ها نه به عنوان مهم‌ترین مطالبه، بلکه بخشی از مطالبه قشری از زنان است و نباید بگذاریم به یک مسئله و هزینه برای نظام تبدیل شود.» (11)
تأکیدات مولاوردی پاسخ نوبخت را نیز به همراه داشت. در نشست 18خرداد ماه، او در مورد نتیجه نهایی حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفت: «این خبر از سوی معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده اطلاع‌رسانی شد و باید مسیری را طی کند و در صورتی‌که لازم به توضیحات بیشتر باشد، از خانم مولاوردی می‌خواهم که این هفته طی مصاحبه تکمیلی در این زمینه خبررسانی کند.» (12)
- در همین روز مولاوردی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس گفت که اجازه حضور تعداد محدودی از زنان در سالن برگزاری مسابقات لیگ جهانی والیبال در تهران داده خواهد شد. او تصریح کرد: «حدس می‌زنم تعداد محدودی از زنان که عمده آن‌ها را خانواده‌های بازیکنان تیم ملی شکل می‌دهد، بازی‌های والیبال را تماشا خواهند کرد. اگر این موضوع عملاً برای چند بار اتفاق بیافتد، نگرانی‌ها کاملاً رفع خواهدشد و ثابت خواهد شد که دادن اجازه به زنان برای تماشای مسابقات ورزشی مردان، مشکل‌ساز نیست.» (13)
اما برخلاف آن‌چه که نوبخت اعلام کرد و انتظاری که در مورد خاتمه این ماجرا از طرف مولاوردی ایجاد شده بود، مولاوردی در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به این سؤال که آیا حضور زنان در سالن والیبال برای بازی روز 29 خرداد قطعی شده است یا خیر؟ گفت: «این مصوبه باید توسط وزارت ورزش و جوانان ابلاغ شود.» او در پاسخ به این‌که در بین جامعه زنان این مطالبه وجود دارد که شما به عنوان معاون رییس‌جمهور در کنار دیگر زنان برای دیدن مسابقه والیبال در ورزشگاه حضور پیدا کنید، اظهارکرد: «هنوز در مورد این مسئله تصمیم‌ قطعی نگرفته‌ام.» (14)
این تکرار مطالبه و به دنبال آن به نتیجه نرساندن آن به مدد جوسازی‌های رسانه‌ای و گزارش‌ها و مصاحبه‌های مختلف و در آستانه رقابت‌های لیگ جهانی والیبال، هر روز، پررنگ و پررنگ‌تر می‌شود. 
در گام آخر نیز، مولاوردی در آخرین مصاحبه خود در خصوص حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفت: «دیگر تمایلی برای صحبتی در این زمینه ندارم؛ چراکه قبلاً نظر خود را اعلام کرده‌ام.» (15)

رییس‌جمهور نیز در نشست خبری اخیر خود در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران، به کلیاتی از فعالیت زنان اشاره‌کرده و گفت: «نباید تصور کنیم که (مردان جامعه) می‌خواهیم اسلام را پیاده کنیم و خدایی ناکرده خانم‌ها می‌خواهند برعکس قوانین اسلام حرکت کنند. خانم‌ها حتی در بعضی مسایل از مردان پیش‌تازند. در همه مراسم‌ها و راهپیمایی‌ها این‌طور است. باید حق نشاط و شادی و حق زندگی اجتماعی را در چارچوب موازین دینی و قانونی برای همه محترم بشماریم. در این زمینه در کلیات اختلاف نظر نیست. ممکن است در مصادیق اختلاف نظر باشد.» (16)

اما موضوعی با این ابعاد که از وجوه گوناگونی برخوردار است و جوانب متعددی دارد، وجهه شرعی آن هم‌چنان مورد ابهام است. مراجع هم‌چنان نسبت به جریان یافتن این اتفاق مخالفت می‌کنند، خصوصاً در دیدار اخیر سردار اشتری، فرمانده جدید نیروی انتظامی با ایشان، حضرات آیات صافی‌گلپایگانی (17)، مکارم‌شیرازی (18)، نوری‌همدانی (19)، علوی‌گرگانی (20) و... به این موضوع اشاره کرده و با انجام آن مخالفت کردند.

نکته قابل توجه این‌جاست که با وجود حساس‌بودن اجرای چنین طرحی، همچنان سیاست مشخصی از سوی دولت پیگیری نمی‌شود و اظهارهای نظرهای متعارض در میان دولتی‌ها از یک سو و مشخص‌نبودن سازوکار دقیق استقرار زنان از سوی دیگر، به سردرگمی‌ها دامن می‌زند.

در آخرین اظهارنظر صورت‌گرفته در این زمینه و در فاصله کمتر از چهار روز تا مسابقه والیبال، وزیر کشور گفت: «دستور جدیدی برای ورود بانوان به استادیوم‌های ورزشی نداریم و مطابق قوانین‌ گذشته عمل خواهیم کرد. رسانه‌ها این مسئله را منعکس کنند تا در بازی پیش‌ روی والیبال مشکلی در استادیوم ورزشی پیش نیاید.»

اما مسئله این‌جاست که اگر منطقی به جریان نگاه کنیم، بعد از یک سال جنجال رسانه‌ای و خبرهایی مبنی بر قبول و تصویب حضور زنان در ورزشگاه‌ها و بیان نظرات مخالف و موافق فراوان، در فاصله‌ای کمتر از چند روز به مسابقه، و با جو ایجادشده در جامعه و مطالبه‌ای که مسلماً نسبت به سال گذشته پررنگ شده است، مسولین چه طرح و برنامه ای دارند؟ معاونت زنان که در یکسال گذشته با قاطعیت از پیگیری این مطالبه را دامن زده است احیانا در صورت برخورد با زنانی که خواهان حضور در ورزشگاه ها هستند چه اقدامی خواهد کرد؟آیا مناسبتر نبود در یک سال گذشته به جای بیان اخبار ضدونقیض هر روزه، امکان وقوع این مسئله با توجه به دغدغع مراجع عظام و جامعه فقاهتی بررسی می شد و چناچه به نتیجه می رسید با پیگیری‌های لازم در دولت و در رابطه با مسئولین و مراجع و نهادهای مربوطه نتیجه نهایی رسانی می شد؟

عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس اعلام کرد

ارسال به دوستان
رای قوی مجلس به استیضاح فانی / آموزش و پرورش وزیر حرفه‌ای می‌خواهد

عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس گفت: بنده معتقدم استیضاح وزیر آموزش و پرورش با رای قوی روبه‌رو شده و شاهد کنار گذاشتن فانی از این سمت خواهیم بود.

خبرگزاری فارس: رای قوی مجلس به استیضاح فانی / آموزش و پرورش وزیر حرفه‌ای می‌خواهد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، منصور حقیقت‌پور پیش از ظهر امروز در حاشیه افتتاح نیروگاه بادی نیر در جمع تعدادی از خبرنگاران اظهار کرد: سطح نارضایتی‌ها از وزیر آموزش و پرورش بالا رفته و وزیر نتوانسته است توقعات فرهنگیان و معلمان را برآورده کند و به نظر می‌رسد استیضاح وزیر با رای بالا روبه‌رو شود.

وی ادامه داد: قاطبه نمایندگان و معلمان بر این باورند که باید تغییر اساسی در وزارت آموزش و پرورش رخ دهد تا بخش عظیمی از مشکلات فرهنگیان برطرف شود.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوالی در مورد انتخاب احتمالی نجفی به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: البته انتخاب سرپرست وزارت جزو اختیارات دولت است اما بعید به نظر می‌رسد نجفی به عنوان سرپرست انتخاب شود.

حقیقت‌پور یادآور شد: معقول است یکی از معاونان چند صباحی را به عنوان سرپرست انتخاب شود تا دولت گزینه اصلی خود را معرفی کند و از مجلس رای اعتماد بگیرد.

مجلس بدون ملاحظات روی آموزش و پرورش حساس است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، وی تصریح کرد: مجلس روی مسئله آموزش و پرورش حساس است و اجازه نمی‌دهد هر فردی در این سمت قرار گیرد.

عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس گفت: عدم رای‌آوری نجفی و استیضاح و سقوط فانی نشان می‌دهد که مجلس در مسئله آموزش و پرورش حساس است و ملاحظات خاصی را برای این حوزه قائل است.

حقیقت‌پور افزود: ما انتظار داریم دولت یک نیروی قوی، بالنده و فارغ از نگاه سیاسی از جمع فرهنگیان به عنوان وزیر پیشنهاد کند تا قدرت رای‌آوری را داشته باشد.

وی بیان کرد: امیدواریم دولت وزیر حرفه‌ای معرفی کند چراکه وزارت آموزش و پرورش به یک وزیر حرفه‌ای نیازمند است.

نخبگان فراموشکار

نخبگان فراموشکار

امیر استکی: اصلی در علوم آکادمیک مربوط به مدیریت وجود دارد که می‌گوید سازمان‌ها و تشکل‌ها پس از مدتی از تاسیس، اصل و اهداف مبنایی خود را رها می‌کنند و مساله اصلی آنها حفظ و گسترش بروکراسی سازمان می‌شود. اما اگر کمی موسع‌تر بنگریم می‌شود این اصل را به حکومت‌ها به عنوان نوعی سازمان‌های پیچیده نیز تسری داد. این مساله در حکومت‌های داعیه‌دار نقشی فراتر از فقط اداره صرف جامعه می‌یابد و می‌شود پس از گذشت سال‌ها از استقرار آن حکومت، به بررسی آن از منظر چنین نگاهی پرداخت. حکومت‌هایی که به دست نخبگان بروکراتیک اداره می‌شوند و از اهداف و آرمان‌های اولیه خود فقط قاب عکسی و مانیفست دکوری باقی می‌گذارند، در این حالت نه در مقام حرف بلکه در مقام اهداف به فراموشی سپرده می‌شوند. در این میان می‌شود امروز بسیاری از نخبگان سیاسی جمهوری اسلامی را چنین دید و آنها را میراث‌خوارانی بی‌وفا دانست. در عمل سیاسی و در نظرگاه این نخبگان بسیاری از اصول و آرمان‌های انقلاب اسلامی به حاشیه‌ای تزیینی بدل شده، حاشیه‌ای که البته در میان مردم هنوز اساسی و محل توجه است. همین می‌شود که توجه زیاد مردم به بدرقه شهدای غواص، گمنام و مظلوم  اخیر بسیار بیش از آنی می‌شود که پرداخت‌های رسانه‌های در اختیار این نخبگان از آن حکایت می‌کند. واژه «مردم» شاید پرکاربردترین، مبهم‌ترین و قابل تفسیرترین واژه کاربردی در زبان اصحاب سیاست باشد. سیاسیون از هر جناح همواره از پیگیری خواست مردم، بیان خواست مردم و... می‌گویند و به عبارت دیگر مدعی مردمند و در اصل این مفهوم مردم چیزی بیش از آنچه پسند و خواست و آرزوی آنان است، نیست. مردم در این نگاه آنچه را می‌گویند که سیاستمدار و صاحب رسانه می‌خواهد یا می‌پندارد و از این رهگذر کار خود را به پیش می‌برد. اتفاقی که بسیار در میانه جدل‌های سیاسی فراوان امروزمان به آن برمی‌خوریم و هر دو طرف مسلح به سلاح مردم و خواست مردمند. اما اینکه در اصل مردم چه می‌گویند، چه می‌خواهند و چگونه فکر می‌کنند را باید از که پرسید؟ پرسشی که بسیار سخت بتوان پاسخش را داد. روزگاری استخوان‌های همین مردم باید در زیر چرخ توسعه خرد شود و به نوعی یک نسل فداکاری کند و امروز که شاید به نوعی روزگار فداکاری است همان سیاستمدار نگران خرد شدن استخوان‌های مردم است! مردم ولی هنوز صامتند و کم می‌گویند و همان کم را نیز بسیاری نمی‌شنوند. همیشه رای می‌دهند و تمنایی می‌کنند و از بد حادثه با ادعای نخبگان نمی‌سازند و محکوم می‌شوند به دروغ و اینکه نه این حرف آنها نیست و در دهانشان گذاشته‌اند! و در مواردی مثل همین بدرقه شهدای گمنام و مظلوم غواص و خط‌شکن به اندازه همان حاشیه در ذهن نخبگان فقط دیده می‌شوند. بدرقه‌ای که برگزارکنندگان را نیز - که حتما بر مبنای همان دکور و حاشیه برنامه ریخته‌اند - غافلگیر می‌کند و در روزگاری که نخبگان فسیل شده از زبان مردم مدعی نیاز به هوای تازه‌ای برای تنفسند و اینکه مردم تغییر کرده‌اند و دیگر خریدار آن اصول و ارزش‌ها نیستند، با همان حرارتی که فرزندانشان را آن روزها از خانه بدرقه کردند این‌بار در بازگشت به خانه استقبال‌شان می‌کنند و نشان می‌دهند هنوز آن آرمان استقلال و عزت نفس از نان شب و عشق فرزند و آب خوردن حتی برای‌شان با‌اهمیت‌تر است و این را به زبان نیز می‌آورند هر چند باز اصحاب برخی رسانه‌ها آن را سازماندهی سیاسی می‌پندارند. این موارد شگرف از همزبانی مردم و تجمع‌های خودجوش همه تاکید آنها بر ایستادن بر همان اصول و ارزش‌هایی است که برای آنها هنوز عینی و مهم و خواستنی و برای نخبگان مورد اشاره تزیینی و حاشیه‌ای است. این مردم نه بر اثر مطالعه فلسفی و نه به علت استماع سخنان روشنفکران، فرزندان خود و جان و مال خود را فدا کردند بلکه بر مبنای فطرت و خواست تاریخی خود عمل کردند و خواهند کرد و اینها برای‌شان تاریخ مصرف ندارد.
درباره روز تشییع شهدای غواص خیلی می‌شود حرف زد. از همه نقطه قوت مراسم یعنی «مردم» می‌شود بیشتر حرف زد. درباره ضعف‌های اجرایی و قصور رسانه‌های رسمی می‌شود حرف زد. درباره «مرجعیت مردم» و دقیقا خود «مردم» که فارغ از گروه‌های سیاسی نظرات روشن و مشخص و اتفاقا سیاسی خود را روی پوسترها و دست‌نوشته‌ها و بی‌محافظه‌کاری و لکنت زبان و بی‌توجه به نزدیکی انتخابات بیان می‌کردند، هم می‌شود حرف زد. از خیلی چیزها می‌شود حرف زد.


وطن امروز




 

در اولین جلسه توجیهی اعضاء انصارحزب‌الله توسط دبیرکل مطرح شد:


امیدواریم حضورما در ورزشگاه‌آزادی در حد همراهی با نیروی‌انتظامی‌باشد
سه شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۴
 
اراده گروه‌های مختلف حزب الله بر این است تا در روز موعود در مقابل ورزشگاه آزادی حضور بازدارنده خود را اعلام کند، چرا که هنوز ابطال آئین نامه خلاف شرع در وزارت کشور اعلام نشده و البته سابقه نشان داده که در صورت تعلل و غفلت ممکن است طرف مقابل اقدام خود را انجام دهد...
به گزارش پایگاه خبری انصارحزب‌الله، انصار حزب الله تهران ، با فراخوان اعضاء خود اولین جلسه توجیهی برای حضور در ورزشگاه آزادی ۱۲ هزار نفری را برگزار نمود. در این جلسه که روز دوشنبه مورخ ۲۵ خرداد ماه سال جاری در حسینیه دفتر مرکزی انصارحزب‌الله برگزار شد، عبدالحمید محتشم دبیرکل انصارحزب‌الله برای حضار به سخنرانی پرداخت.

وی در مطلع بحث خود به آیه ۱۵۰ سوره نساء استناد نمود که می فرماید: «إِنَّ الَّذینَ یَکْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ یُریدُونَ أَنْ یُفَرِّقُوا بَیْنَ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ یَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَکْفُرُ بِبَعْضٍ وَ یُریدُونَ أَنْ یَتَّخِذُوا بَیْنَ ذلِکَ سَبیلاً»، و این آیه را ناظر به شرایط کسانی دانست که قصد دارند با زیر پا گذاشتن حدود الهی زنان را به ورزشگاه‌های مردان وارد کنند.

دبیرکل انصارحزب‌الله در تصریحات خود گفت: اگر انسان اسلام را آنگونه که خدا و رسول و ائمه تشریح کرده اند دریابد، موفق به شناخت جایگاه خود می شود که همانا تسلیم محض در برابر احکام شریعت است. بنابراین اگر تسلیم محض را مهم‌ترین ویژگی حاکم بر یک مسلمان واقعی بدانیم، نقطه مقابل آن رویه های جاری در دوران جدید لیبرال مسلکی است. یعنی کفر در زمان ما در مکتب لیبرالیسم متجلی است. بر این مبنا لیبرالیسم یک گرایش انتزاعی محض نیست ، بلکه یک مکتب است که در مقابل اسلام و مسلمانی قد علم کرده که از نمودهای آن لا ابالی گری و ولنگاری است.

دبیر کل انصارحزب‌الله لا ابالی‌گری و ولنگاری را مسئله‌ای دانست که کشور در ۲ سال اخیر و البته سالهای قبل از آن در دوره خاتمی و با غلظت کمتری در دوره احمدی نژاد با آن دست به گریبان بوده است. وی برهمین اساس افزود: اتفاقا در دوره آخر الزمان شناخت کفر و مصادیق آن است که می تواند انسان را بر راه راست ثابت قدم نگاه دارد. این شناخت و بصیرت است که می تواند راه نجات باشد و ما را از سایرینی که در مقابل اسلام ایستاده اند تفکیک کند. آیه ۱۵۰ سوره نساء در واقع شرح حال کافران لیبرال مسلک است که برخی آیات الهی را که به نفع آنان است قبول دارند و به برخی دیگر که با منافع آنان در تضاد است کفر می ورزند.

عبدالحمید محتشم دفاع یک فرد خاص از حق مردم در مسئله لغو کنسرت‌های حرام از سوی ناجا را نیز در همین چارچوب ارزیابی کرد و گفت: در مغلطه اربابان این ادبیات ، از رفتن به کنسرت های حرام با عنوان «حق الناس» یاد می شود و مصداق آن نیز تضییع حقوق کسانی تعریف می شود که پول خود را خرج خرید بلیط کرده اند و به دلیل لغو کنسرت توسط نیروی انتظامی یا حزب الله از حق خود محروم شده اند. 

عبدالحمید محتشم با استناد به بخشی از آیه۱۵۰ سوریه نساء که می فرماید «وَ یُریدُونَ أَنْ یَتَّخِذُوا بَیْنَ ذلِکَ سَبیلاً» گفت: بر اساس این آیه کفار به بخش هایی از احکام الهی ، کسانی هستند که با استفاده از روش ایمان ورزیدن به بعض و کفر ورزیدن به بعضی دیگر از آیات خداوند به دنبال بازکردن راه خودشان هستند نه به دنبال دین.

دبیرکل انصارحزب‌الله پس از این به بحث بند «م» وصیت نامه امام راحل و تکلیف حزب‌الله در آن اشاره کرد و با استناد به آن گفت: برخی این سوال را مطرح می کنند که مگر در کشور قانون حکم فرما نیست که عده ای بخواهند علی الراس برای مقابله منکرات وارد عمل شوند؟ 

وی با اشاره به شبهاتی که در این زمینه مطرح است گفت که عده ای بند «م» وصیت نامه امام خمینی را در مقابل قانون می‌پندارند و عده ای دیگر صریحا یا تلویحا، بند «م» وصیت نامه امام را فاقد اعتبار اجرایی قلمداد می کنند.

عبدالحمید محتشم با استناد با روایاتی که پیامبر گرامی اسلام و ائمه معصومین را پدران امت می نامند گفت: اکنون ما در دوره امام عصر زندگی می کنیم. در حالی که ایشان از دیده های ما غایب هستند فرموده اند در این شرایط به نایبان برحق ایشان رجوع کنیم. حال این نواب با استقرار جمهوری اسلامی در جایگاه ولی فقیه به حاکمیت دست پیدا کردند که مصدایق آن حضرت امام خمینی رحمت‌الله علیه و مقام معظم رهبری هستند. 

مسئله اینجاست که حیات امام خمینی در میان حزب الله منحصر به حضور فیزیکی ایشان نیست و در کل زمان جاری است. وصیت نامه ایشان نیز از مصادیق این جریان دائمی حضرت امام بین حزب‌الله است.

دبیرکل انصار حزب‌الله وصیت نامه امام راحل را با استناد به نوشتار خود حضرت امام در وصیت نامه سیاسی الهی ایشان، با ثقلین قیاس کرد که بعد از رسول گرامی اسلام در بین مسلمانان باقی ماند تا آنان را از انحراف محفوظ بدارد.

دبیرکل انصار حزب‌الله در ادامه افزود: بنابراین وصیت نامه امام خمینی با وصیت نامه یک مومن عادی تفاوت بنیادین دارد و تا زمانی که ولی زمان تصریح یا نظر خاصی در مورد آن ارائه ندهند همچنان مبنای عملکرد نیروهای حزب الله است.

عبدالحمید محتشم با قرائت بند «م» وصیت نامه امام خمینی ، قرار دادن قید «هر زمان» در آن را شاهدی برای سخنان خود در نظر گرفت و به مرور تکالیف تعیین شده برای حزب‌الله در این بند وصیت نامه امام خمینی پرداخت.

وی با استناد به عملکرد کُفر مسلکانه برخی مسئولین به احکام الهی در قبال مسائل مختلف و از جمله کنسرت ها، اتخاذ این رویه که اتفاقا لباس قانون نیز به آن پوشانیده می‌شود را دلیل حضور حزب الله در عرصه عمل عنوان کرد که با هوشیاری موفق شدند طی سال گذشته در نقاط مختلف کشور ۳۵ کنسرت را تعطیل کنند. 

دبیرکل انصار حزب الله در ادامه افزود: در مورد غائله ورزشگا ه ها از زمان آغاز زمزمه های آن توسط مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان، «انصار» نیز اقدامات خود را براساس ترتیبات بند «م» آغاز نمود که هشدار های رسانه ای و مراجعه به مراجع ذیصلاح و اصحاب تریبون از جمله آن بود. اما متاسفانه باید گفت در این مورد، دولت یک کار سیستمی و در هم پیچیده را آغاز کرده بود. 

براساس شکایتی که به دادستان کل کشور ارجاع شد و ایشان نیز دستور رسیدگی به آن را به قاضی سراج در سازمان بازرسی کل کشور دادند مشخص شد وزارت کشور ، وزارت ورزش و نیروی انتظامی آئین نامه‌ای خلاف شرع را تنظیم کرده‌اند تا براساس آن به ورود زنان به ورزشگاه‌ها مشروعیت ببخشند.

این در حالی است که مقام معظم رهبری طی دو مرحله در سالهای ۸۲ و۸۵ صریحا دستور منع این اقدام را صادر کرده و آن را اقدامی خلاف شرع و عقل و قانون قلمداد فرموده بودند. حالا هم که گروه‌های مختلف حزب‌الله به میدان آمده اند و طرف مقابل مجبور به عقب نشینی های محسوسی شده ، هنوز دست بردار نیستند و با استناد به تحریم احتمالی فدراسیون بین المللی والیبال ظاهرا قصد دارند حدود ۲۰۰ نفر از زنان مثلا ورزشکار را برای تماشای مسابقه والیبال به ورزشگاه ۱۲ هزار نفری آزادی ببرند. 

عبدالحمید محتشم در ادامه با استناد به اظهارات فرمانده محترم ناجا که اعلام کرده بود جلوگیری از ورود زنان به ورزشگاه ها را وظیفه ذاتی و شرعی نیروی انتظامی است گفت: اراده گروه‌های مختلف حزب الله بر این است تا در روز موعود در مقابل ورزشگاه آزادی حضور بازدارنده خود را اعلام کند، چرا که هنوز ابطال آئین نامه خلاف شرع در وزارت کشور اعلام نشده و البته سابقه نشان داده که در صورت تعلل و غفلت ممکن است طرف مقابل اقدام خود را انجام دهد.

عبدالحمید محتشم براساس اظهارات فرمانده ناجا اعلام کرد که هر چند در صورت تغییر رویه احتمالی مسئولین در لحظات آخر نیروهای حزب الله وظیفه خود می دانند که با تمام مقدورات ممکن از ورود زنان به ورزشگاه ها جلوگیری کنند اما براساس قواعد فعلی امید است حضور حزب‌الله در ورزشگاه آزادی در حد همراهی با نیروهای انتظامی به عنوان ناظر بر روند مقابله با ورود زنان به ورزشگاه‌ها باشد. 

وی پشتوانه چنین تصمیمی را اقدام منافقانه دانشگاه آزاد دانست که با فرصت طلبی زنان را در دیدار تیم مهرام و دانشگاه آزاد در مسابقات بسکتبال وارد ورزشگاه اختصاصی واحد تهران شمال این دانشگاه نمود. و تاکید کرد که حزب‌الله رسیدگی به این اقدام را از طریق قضائی آغاز کرده، اما این نوع عملکرد تجربه ای است تا به نقل افراد بد سابقه اعتنایی نداشته باشیم.

روانبخش‌: اصولگرایان به ‌وحدت می‌رسند‌


عضو شورای مرکزی جبهه اصولگرایان با بیان اینکه به طور حتم وحدت اصولگرایان به نتیجه می‌رسد، گفت: ‌وحدت و همدلی اصولگرایان‌ در مراسم شهدای حزب موتلفه به وضح قابل مشاهده بود.‌

خبرگزاری فارس: روانبخش‌: اصولگرایان به ‌وحدت می‌رسند‌

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، حجت‌الاسلام قاسم روانبخش بعد از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به سئوالی که نظر شما در خصوص نتیجه رقابت اصولگرایان گچساران در برابر رقیب اصلاح‌طلب در انتخابات آینده مجلس ‌چیست؟ اظهار کرد: پیش‌بینی شخص شما باید از ناحیه علم غیب باشد، در گذشته نیز در بسیاری از شهرها با حرکت خلاف قانون و قبل از انتخابات با نصب چند پوستر و عکس سعی در القای پیروزی خود به مردم را داشته‌اند اما اینگونه نشد.

وی افزود: در سال 84 هاشمی رفسنجانی با تبلیغات گسترده خیابانی اعلام پیروزی کرد و شکست خورد، بعد از آن هم یکی از سران فتنه در سال 88 همین ادعا را داشت، بنابراین ادعای چنین پیش‌بینی‌ و پیش‌گویی ادعای غلطی است.

عضو شورای مرکزی جبهه اصولگرایان تصریح کرد: باید صبر کرد تا بعد از انتخابات ببینیم چه کسی از صندوق‌های رأی بیرون می‌آید و مردم هر کسی را که انتخاب کرده باشند ما نیز قبول داریم.

روانبخش تأکید کرد: اینکه از شکست قطعی اصولگرایان سخن می‌گویید، سخنی اشتباه است، نشستی که دیروز در گچساران به مناسبت یادوآره شهدای موتلفه با حضور حزب موتلفه و جبهه پایداری برگزار شد نشانه وحدت و همدلی اصولگرایان است، وقتی عضو جبهه پایداری در مراسم شهدای حزب موتلفه سخنرانی می‌کند، نشانه وحدت و همدلی اصولگرایان است و قطعا وحدت اصولگرایان به نتیجه می‌رسد.

عضو شورای مرکزی جبهه اصولگرایان ‌با بیان اینکه فرقی ندارد هر شخصی رأی بیاورد نماینده مردم یک شهرستان است، عنوان کرد: اینکه کاندیداهای اصلاح‌طلبان در خیابان بنر و تابلو نصب کنند که حمایت فلان طایفه را از خود نشان دهند درست نیست.

وی ‌با طرح سئوالی گفت: آیا از تمامی اعضای آن طایفه رأی‌گیری شده و آیا این نظر همه مردم است یا نظر خان و خان‌بازی همانند دوران گذشته؟

واکنش احمدی‌نژاد به سوالی درباره انتخابات مجلس

کد خبر: ۵۰۹۹۲۱
تاریخ انتشار:۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰-18 June 2015
محمود احمدی‌نژاد سوال پرسیدن درباره لیست انتخاباتی مجلس شورای اسلامی را کوچک می‌داند.

محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور پیشین ایران که روز چهارشنبه در مراسم ختم همسر محمدرضا رحیمی معاون اول دولت دهم در مسجد نور شرکت کرده بود در بدو ورود با خیل خبرنگاران مواجه شد ولی ترجیح داد برای خروج از درب دیگر مسجد خارج شود.

وی در حالی که با مردمی که دور او را گرفته بودند خوش و بش می‌کرد در مواجهه با خبرنگار سیاسی ایسنا در پاسخ به این سوال که آیا برای انتخابات آینده مجلس لیست خواهید داد با خنده اظهار کرد: عجب سوال کوچکی پرسیدید.

احمدی‌نژاد پس از این پاسخ و پس از این‌که با چند تن از مردم عکس سلفی گرفت همراه با مجتبی هاشمی ثمره و علی‌اکبر جوانفکر مسجد نور را ترک کرد. این پاسخ محمود احمدی‌نژاد می‌تواند این سوال را در ذهن ایجاد کند که او انتخابات مجلس شورای اسلامی را کوچک می‌داند و به دنبال اهداف بلندتری از جمله انتخابات ریاست جمهوری است! شاید به همین دلیل باشد که تعدادی از نزدیکان و استانداران او که در جلسات دفتر ولنجک احمدی‌نژاد شرکت می‌کنند در گفت‌وگو با ایسنا برگزاری این جلسات را برای انتخابات مجلس تکذیب کردند. از طرفی تعدادی از وزرای پیشین محمود احمدی‌نژاد اخیرا با حضور در محل سابق حزب جمهوری اسلامی جبهه جدیدی را به عنوان جبهه یکتا راه‌اندازی کردند.

البته سید محمد حسینی از اعضای هیات موسس این جبهه در گفت‌وگو با ایسنا، هرگونه ارتباط تشکیلاتی جبهه یکتا با محمود احمدی نژاد را تکذیب کرد و از طرفی چند تن از اعضای هیات موسس این جبهه فعلا فعالیت‌های این جبهه را مختص انتخابات مجلس نمی‌دانند.

حال با توجه به پاسخ محمود احمدی‌نژاد که لیست دادن برای انتخابات مجلس را کوچک می‌داند و آغاز فعالیت‌های انتخاباتی جبهه یکتا، آیا به نظر نمی‌رسد که احمدی‌نژاد و وزرایش کار تشکیلاتی خود را برای انتخابات آینده ریاست جمهوری به صورت چراغ خاموش آغاز کرده‌اند یا این‌که همچنان باید منتظر شگفتی‌های جدیدی از سوی احمدی‌نژاد باشیم.



تابناک

تابناک بررسی می کند،


در روزهای اخیر کلید واژه «مجاهدان روز شنبه» با همان معنای نان به نرخ روز خورها نقل محافل شده است.در همین زمینه سعید لیلاز از نزدیکان دولت روحانی در گفت و گو با تابناک به بررسی واژه «مجاهدان روز شنبه» پرداخته است.
کد خبر: ۵۰۹۸۵۹
تاریخ انتشار:۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰-17 June 2015

واژه نان به نرخ روز خور در ادبیات سیاسی ایران از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در واقع هنگامی از این واژه استفاده می شود که کسی در کاری مهم و قابل توجه که دیگران انجام داده اند و او کمترین دخالتی در آن نداشت ولی با این وصف تظاهر کند که در آن کار مشارکت و اثر وجودی داشته است.

به گزارش «تابناک»، در روزهای اخیر کلید واژه «مجاهدان روز شنبه» با همان معنای نان به نرخ روز خورها نقل محافل شده است. اکبر ترکان، مشاور رئیس جمهور، در همایش طلوع امید که به مناسبت سالروز حماسه 24 خرداد در خرم‌آباد برگزار شد، اظهار کرده است: اینکه برخی می‌خواهند خود را یاران اصلی دولت برای پست گرفتن معرفی کنند، برای ما قابل قبول نیست و نباید عده‌ای از «مجاهدان شنبه» که پس از انتخابات به رئیس‌جمهور می‌پیوندند، پست و مقام بگیرند.

معناشناسی مجاهدان روز شنبه نشان می دهد که این واژه ابتدا در تاریخ مشروطه یا تاریخ 18ساله آذربایجان نقل شده است. انقلاب مشروطه در روز جمعه پیروز شد و وقتی این پیروزی مسجل شد، مطالب و نامه های فراوان بود که در پی آن منتشر شد و برخی افراد که نقشی در آن جنبش و پیروزی آن نداشتند، ناگهان با قطار فشنگ و چهره های انقلابی در عکس ها ظاهر شدند و اینطور به نظر رسید که این همان ها بودند که مشروطه را به پیروزی رساندند و از قضا، در ابتدای صف مجاهدان قرار گرفتند.

در مقابل «ستارخان» که بعدها در دوران استبداد در «پارک اتابک» زخمی شد یا «باقرخان» که در کوه های کرمانشاه سر بریده شد، ادعایی در مشروطه نداشتند و پس از آن، هزینه آن را هم پرداختند. در واقع این واژه بدان معناست که کسانی که رنج اصلی را تحمل کردند، کنار زده می‌شوند و فرصت‌طلبان شاکله اصلی پیروزهای دوران بعد را تشکیل می‌دهند و کار را به بیراهه می‌برند.

در این ارتباط که متاسفانه در ساختار سیاسی ایران در همه ادوار برخی گروه ها و افراد از شیوه نان به نرخ روز و یا همان مجاهدان روز شنبه استفاده می کنند شکی نیست. اما جای تعجب اینجا وجود دارد که در حالی دولتی ها از خطر مجاهدان روز شنبه سخن می گویند که خود آنها ترکیب دولت و عزل و نصب ها را در اختیار دارند.

در واقع سئوال اینجاست که چگونه خود دولتی که قدرت را در دست دارد و نیروهای خود را بر سرکار می آورد مدعی می شود مجاهدان روز شنبه به دنبال گرفتن پست هستند. آیا غیر از دولت کسی در عزل و نصب ها دخالت دارد؟

شاید بتوان این موضوع را در اختلاف میان اصلاح طلبان و اطرافیان حسن روحانی جستجو کرد. جایی که حلقه نزدیک حسن روحانی که مدعی هستند اصلاح طلب نیستند، مایل‌اند دیدگاه‌های خود را بر ترکیب کابینه و تصمیمات دولت اعمال کنند. از سوی دیگر جریان اصلاح طلبی که مدعی حمایت از روحانی برای پیروزی در انتخاب است. به زعم اصلاح‌طلبان، روحانی با برگ برنده آنها پیروز شده اما اکنون حق و حقوق آنها در هیئت دولت و پست‌های مدیریتی کلان را نمی‌دهد.

در واقع مجاهدان روز شنبه به تعبیر دیگر دو وجه کاملاً متفاوت دارد. از یک سو اطرافیان روحانی که هر کسی غیر از خودشان را مجاهدان روز شنبه می دانند و از سوی دیگر اصلاح طلبانی که اطرافیان روحانی را مجاهدان روز شنبه می دانند که با برگ اصلاح طلبان به پیروزی رسیده اند و امروز بهایی به آنها نمی دهند.

در همین زمینه سعید لیلاز از نزدیکان دولت روحانی در گفت و گو با تابناک به بررسی واژه «مجاهدان روز شنبه» پرداخته است.

وی در پاسخ به این سئوال که معنای واژه مجاهدان روز شنبه چیست، بیان داشت. این گروه گوشه امن و آرامی را انتخاب می کنند و بلافاصله بعد از اینکه سیستم عوض شد می گویند ما از اول مبارز و زحمت کشیدیم. در واقع این گروه به فرصت طلبان نان به نرخ روز اشاره دارد.

لیلاز ادامه داد، مجاهدان روز شنبه گرفتاری همه جنبش هایی است که بعد از یک دوره سخت به موفقیت می رسند. الان هم تعدادشان همانطور که اقای ترکان نیز تایید کرده است خیلی زیاد است. من این موضوع را پیش بینی کرده بودم و اعلام خطر نیز کرده بودم. حالا بعد از دو سال اقای ترکان نیز موضوع مجاهدان روز شنبه را تایید کرده است.

لیلاز در پاسخ به این سئوال که مگر غیر از دولت در عزل و نصب در دولت دخالت دارند که نمی تواند جلوی نفوذ مجاهدان روز شنبه را بگیرد گفت، به هر حال این ساختاری است که آقای روحانی نیز از آن برکنار نبوده است. این موضوع به همان نسبت که در انقلاب اسلامی رخ داده است در سیستم آقای روحانی نیز اتفاق می افتد. بعضی ها مگر مجاهد روز شنبه در مقیاس انقلاب اسلامی نیستند!

سعید لیلاز در رابطه با این که فرق میان مجاهدان روز شنبه با حضور طرفدران دولت قبل در دولت یازدهم گفت، این ها با هم فرق دارند. این ها مدیرانی هستند که تغییر نکرده اند و الان هم من درباره آنها اظهار نظر نمی کنم چون به تغییرات فله ای اعتقادی ندارم

وی در پایان گفت، در این کشور مجاهد روز شنبه بسیار وجود دارد. ساختار این کشور به گونه ای است که بیشتر مجاهد روز شنبه پرور است تا مجاهد روز جمعه.


تابناک

پیام رهبر معظم انقلاب درپی تشییع باشکوه پیکر مطهر شهدا

ارسال به دوستان
تشییع این دردانه‌های به میهن بازگشته، یکی از به یادماندنی‌ترین حوادث انقلاب است

در پی تشییع باشکوه و غیرتمندانه پیکر مطهر 270 شهید دوران دفاع مقدس با حضور پرشکوه و حماسی مردم تهران، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیام تقدیر و سپاس صادر کردند.

خبرگزاری فارس: تشییع این دردانه‌های به میهن بازگشته، یکی از به یادماندنی‌ترین حوادث انقلاب است

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به شرح زیر است:


بسم الله الرحمن الرحیم
صلوات و سلام خدا بر شهیدان عزیز که مشعل توحید را با ایثار خود بر فراز میهن اسلامی برافروختند. و صلوات و تحیات خدا بر شهیدان مظلوم غواص که با ظهور و حضور خود این فروغ خاموش نشدنی را مدد رساندند و پرچم یادهای عزیز و گرانبها و ذخیره های معنوی امت را با شکوهی هر چه تمام تر در کشور برافراشتند.
سلام بر دستهای بسته و پیکرهای ستم دیده شما و سلام بر ارواح طیبه و به رضوان الهی، بال گشوده ی شما. سلام بر شما که بار دیگر فضای زندگی را معطّر و جان زندگان را سیراب کردید؛ و سپاس بی پایان پروردگار حکیم و مهربان را که در لحظه های نیاز این ملّت خداجوی و خداباور، بشارتهای تردیدناپذیر را بر دلهای بیدار نازل می فرماید و غبارها را می زداید. و سلام بر شما ملّت بزرگ، وفادار، آگاه و مسئولیت پذیر که خطاب لطیف الهی را به درستی می شناسید و می نیوشید و پاسخ می گویید. حضور پرمضمون امروز شما در تشییع این دردانه های به میهن بازگشته یکی از به یادماندنی ترین حوادث انقلاب است. رحمت خدا بر شما.
و سپاس بی حد از خدای مالک دلها و سلام بی پایان بر حضرت بقیه الله روحی فداه که صاحب این ثروت عظیم است.
 والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
سیدعلی خامنه ای
 26 خرداد 1394

پیام مردم و غواصان شهید به بازندگان تحریم + تصاویر

پیام مردم و غواصان شهید به بازندگان تحریم + تصاویر

به گزارش بی‌باک، مراسم تشییع پیکر پاک 270 شهید تازه تفحص‌شده دقایقی پیش در میدان بهارستان آغاز شد و هم‌ اکنون یکی از بزرگترین گردهمایی‌های آرمانخواهانه ایرانی در خیابان‌های جنوب شرقی تهران برپا شده است تا همه با هم یکصدا بگویند که این عزیزان در کنار دریای آب، نه تنها آب بلکه راه نفس خود را هم تحریم کردند تا عزت و اقتدار ملت ایران حفظ گردد و امروز کسانی که با قدری کم آبی خود را ذلیلانه ته حوضچه تحریم  مقابل دشمن می اندازند، باید در راه و افکار خود تجدید نظر کنند.

ماجرای شهدای تازه تفحص شده ایرانی، ماجرای شگفت‌آوری در وضعیت امروز جامعه ایرانی است. چیزی در حدود یک ماه پیش خبر کشف پیکر پاک 175 شهید غواص که با دستان بسته به شهادت رسیده بودند، انفجاری در افکار عمومی و رسانه‌‌های ایرانی به وجود آورد و ابراز احساسات بی‌شمار و شگفت‌انگیز ایرانیان به شهدای وطن، اتفاقات بی‌سابقه‌ای به وجود آورد. 36 سال بعد از وقوع انقلاب اسلامی و چیزی در حدود 20 سال بعد از پایان جنگ، این اتفاق برای همه کسانی که در دو سر طیف مردّدان و حامیان آرمان‌های خمینی کبیر بودند، اتفاق بزرگی به حساب می آید.

محدود نبودن ابراز علاقه و ارادت ایرانی‌ها به این شهدای تازه تفحص شده در قالب‌های کلیشه‌‌های معمول این سالها، یکی از بزرگترین اتفاقات دوران معاصر ایرانی است. آدم‌هایی با سلایق و نگاه‌های مختلف سیاسی و مذهبی و فرهنگی در طول این مدت، حمایت خود را از آرمانی که این شهدای برای آن جان باختند اعلام کرد‌ه‌اند و پیش‌بینی می‌شود که گردهمایی امروز بند ترمیم بزرگی بر همه اختلافات و نزاع‌های جعلی و غیرواقعی اما بزرگ‌شده جامعه ایرانی باشد.

تشییع این شهدا از میدان بهارستان (مقابل درب غربی مجلس شورای اسلامی ایران) آغاز شده و سپس با حضور گسترده مردم و مسئولین به خیابان شهید مصطفی خمینی، چهارراه سرچشمه، خیابان امیرکبیر، میدان امام خمینی(ره)، خیابان شهید فیاض‌بخش، خیابان وحدت اسلامی و نهایتاً خیابان بهشت به‌سمت معراج شهدا ادامه خواهد داشت.

گزارش لحظه به لحظه تسنیم از این مراسم تاریخی را می‌خوانید:

خبر به روز رسانی می‌شود...

17:55 هم اکنون مراسم شعرخوانی حماسی و نوحه‌خوانی توسط محمود کریمی، مداح اهل‌بیت(ع) در حال اجراست. سعید حدادیان هم در این مراسم حضور دارد. مردم در حال هم نوایی با کریمی هستند.

مردم پلاکاردهایی بر دست دارند که بر روی آن‌ها با نمایش تصویری از تابوت‌ شهدا نوشته شده است: «این سند جنایت کدخداست». همچنین جملات زیادی از امام خمینی(ره) در ضدیت با امپریالیسم جهانی و عدم سازش با آمریکا بر روی برخی پلاکاردها چاپ شده است. بر روی یکی از دست نوشته‌های مردمی نوشته شده است: «هر کس به وقت یاری رهبرش در خواب باشد با لگد دشمن بیدار می‌شود»

17:27 سخنرانی  محسن رضایی آغاز شد. محسن رضایی با اشاره به مناسبت 26 شهریور و سالگرد شهادت شهید صفارهرندی، ایمانی، نیک‌نژاد و بخارایی، شهدای معترض به کاپیتولاسیون گفت:مناسبت امروز با حضور این شهدا قرین است. شهدایی که فضای کشور را در این چند وقت کاملا دگرگون کرده‌اند چه در فضای حضوری و کف خیابان‌ها و چه در فضای مجازی، این مردم ثابت‌ کرده‌اند که امروز پیرو راستین این شهدا هستند، در شرایطی که امروز در فضای بین‌المللی ما نیاز به نمایش وحدت و خشم انقلابی داشتیم، این حضور امروز بسیار معنا دار است. امروز داعش به 35 کیلومتری بغداد رسیده است و باید از سوی ملت ایران پیامی به آنها داده می‌شد. امروز در یمن مردم بی‌پناه یمن در حال بمباران شدن هر روزه هستند و لازم بود که بار دیگر از سوی شهدا فریاد الله اکبری بلند شود و گفته شود که فکر نکنید می‌توانید به حیات ننگین‌تان ادامه بدهید.

رضایی ادامه داد:اسامی غواص‌ها را همه خواهید شنید 175 تن از این شهدا غواصان و خط‌شکنان هستند.همه آنها را شما خواهید شناخت، اما غواصان چه بودند و چه کردند؟ آنها حساس‌ترین ماموریت خط‌شکنی را برعهده داشتند. یک ساعت قبل از شروع عملیات در تاریکی شب، غواص‌ها از دل سرزمین خودی و تاریکی شب باید به سمت دشمن حرکت می‌کردند. از سال سوم جنگ به این طرف جنگ به بن بست رسید و ما به این نتیجه رسیدیم که جنک را باید به آب‌ها بکشانیم و نیروی جدیدی به نام غواص‌ها به نیروهای ما اضافه شدند. ما در عملیات والفجر8 با 3000 غواص برای اولین بار به مواضع دشمن حمله کردیم و در عملیات کربلای 4 هم با نیروی کمتری. اما مساله به این سادگی‌ها نبود، غواص‌ها به سمت دشمن می‌رفتند و فقط سرشان از آب بلند بودند، اما نور ستارگان هم سطح آب را روشن می‌کرد و دشمن می‌دید که چیزهایی سیاهی به سمت آنها می‌آید و  در کربلای 4، ماجرا سخت‌تر هم شده بود. چون دشمن از عملیات والفجر ترسیده بود و نورافکن‌هایی را بر ساحل گذاشته بود و تمام سطح اروند را روشن کرده بود و غواص‌ها در چنین شرایطی رفتند و دل به آب زدند. آنها شجاع‌ترین نیروهای ما بودند. آنها باید مهم‌ترین سنگر دشمن یعنی تیربارها را خاموش می‌کردند و راه را برای نفوذ ما آماده می‌کردند.

فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: در این روزها در خلال همه این احساسات پاک ملت ایران که امروز در اینجا به اوج رسیده است، صداهایی هم از اجنبی برخاسته است. همانهایی که می‌گویند درست است که این شهدا مظلومانه شهید شدند اما در خاک عراق چه می‌‌کردند. عجیب است. شما توقع داشتید به متجاوزین گل می‌دادیم و تشویقشان می‌کردیم؟ اگر این غواصان در عمق خاک عراق نمی‌جنگیدند امروز ایران امنیت داشت؟ ما باید دشمن را تعقیب می‌کردیم و تنبیه می‌کردیم. دشمنی که به ایران تجاوز کرده بود و 5 استان ایران را اشغال کرده بود اگر بدون تنبه و مجازات به خانه خود می رفت امروز هر کسی به خود اجزاه نمی‌داد که وارد ایران شود و بگوید مگر با صدام چه کردید که امروز با ما می‌خواهید کنید؟بنابراین تعقیب متجاوز درسی بود که غواصان ما به دشمن دادند. غواصان ما برای استقلال و پیشرفت کشور جان خود را دو دستی دادند . دست‌هایشان را بستند اما تسلیم نشدند و در مقابل دشمن زانو نزدند. آبادانی و پیشرفت این کشور نیاز به مقاومت و شهدات دارد. و این شعار غواصان بود.

محسن رضایی در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت:‌ اخیرا شنیدم که می‌گفتند که این شهدا در یک عملیات شکست‌خورده‌ شهید شدند. اگر کربلای 4 شکست خورد چه طور 12 روز بعد ایران بزرگترین عملیات تاریخ جنگ را در همان نقطه انجام داد؟ چرا این حرف‌ها را می‌زنند و انقلاب را تحریف و تخریب می‌کنند؟ چون می‌خواهند راه شهدا و راه مقاومت و ایستادگی و راه شهدا را در کشور کور کنند. اما موفق نمی‌شوند و  امروز همه اعتراف می‌کنند  که ایران لنگرگاه منطقه است.حساب شده جنگ را زیر سوال می‌برند و تخریب و تحریف می‌کنند تا راه شهدا در این کشور ادامه پیدا نکند، اما امروز همه دنیا به این نتیجه رسیده است که اگر ایران نبود، این ناامنی‌های اخیر منطقه تمام 500 میلیون مردم منطقه را دربر می‌گرفت. ملتی که فرهنگ و تاریخ و تمدنش می‌تواند به منطقه و جهان کمک کند چرا در مقابلش مزاحمت و کارشکنی می‌شود؟ شهدای ما در یک آزمون سخت تاریخی، برای اولین بار ملت ایران را به سربلندی رساند و زنجیره شکست‌های تاریخی و جدا شدن بخش‌های مختلف از ایران که برای دویست سال ادام داشت را قطع کردند.

فرمانده سابق سپاه پاسداران ادامه داد: بنابراین نتیجه می‌گیریم که هم رزمندگان ما و هم بسیجیان ما و هم ارتشیان دلاور ما امروز پای مسیر شهدا ایستاده‌اند. مسیر شهدا هم پرچمداری به نام ولایت دارد، ولی امر مسلمین مثل لنگری کل بار انسجام اقتدار ایران را به دوش دارد و امروز بیش از گذشته با رهبری ایشان در منطقه اقتدار یک ملت مستقل در حال به نمایش گذاشته شدن است.

در این بخش از سخنران محسن رضایی، شعارهای «مرگ بر آمریکا» جمیعت حاضر میدان بهارستان را در برگرفت و رضایی نیز با استقبال از این شعار این‌چنین گفت: این صداها را مذاکره‌کنندگان ما که پشت میز روبروی آنها می‌نشینند باید به خوبی بشنوند و بفهمند، این صداها جدی و واقعی است و از عمق دل جوانانی برمی‌خیزد که حاضرند تا آخرین قطره خونشان را فدای استقلال و سربلندی ایران اسلامی کنند. این سخنان رضایی با استقبال حضر و فریاد « نه سازش نه تسلیم نبرد با آمریکا» همراه شد.

محسن رضایی ادامه داد: امیدوارم که خبرنگاران خارجی این فریادها را که صدای واقعی ملت ایران است به گوش جهانیان برسانند و بدانند که ملت ایران هیچ‌وقت عقب‌نشینی نمی‌کند و در مسیر امام و انقلاب و رهبری ادامه می‌دهد. ( شعار «خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست») نباید در ایران ما علائم غلط به دنیا داده شود. نباید حرف‌های غیرواقعی از سوی ملت ایران نمایش داده شود. نگویند ما آب خوردن نداریم، نگویند کشور محاصره شده است و ما نمی‌توانیم روی پای خود بایستیم(شعار هیهات من الذله). ملت ایران و جوانان ایران و اندیشمندان و نخبگان آنقدر از انرژی و معرف و ایمان و عرفان ومعنویت غنی است که تمام دنیا را می‌تواند سیراب کند و به همه دنیا و انسان‌های عالم  کمک کند.

رضایی ادامه داد: از سوی همه رزمندگان دفاع مقدس اعلام می‌کنم که کسی از نجابت ما سوءاستفاده نکند. اگر روزی خشم ملت ایران به جوشش درآید شما یک افسوس تاریخی خواهید خورد. همان‌طور که در جنگ خوردید.پیام ملت ایران این است که ما دوران قاجار و پهلوی را دیگر در این کشور تکرار نخواهیم کرد. سیاست خارجی قاجاری و پهلوی به این کشور برنخواهد گشت. 300 سال عقب‌ماندگی و ابستگی و تجزیه را کنار گذاشته‌ایم. ما با کسی جنگ نداریم اما می‌گوییم حرف منطقی ملت ایران را گوش دهید. ما غنی سازی می‌خواهیم در چاجوب اصول بین‌المللی. ما دنبال بمب اتم و جنگ نستیم دنبال پیشرفت خودمان هستیم و همین غواصان دست‌بسته ما دارند به شما می‌گویند که اگر دست‌های ما بسته باشد و ما را تیرباران هم کنید ما تسلیم زور و زیاده‌خواهی نخواهیم شد ( شعار هیهات من الذله)

رضایی در پایان گفت: از همین جا به همه دنیا اعلام می‌کنیم که ما دنبال حقوق ملت‌ها و انسان‌ها و به دنبال امنیت و آرامش هستیم در عین حفظ منافع ملی هستیم. دنبال مقابله با  متجاوزانی که در منطقه هستند از اسرائیل  تا عربستان. ما امروز پرچم امینت را بلند کرده‌ایم و می‌گوییم تجاوز و ترورسیم باید تمام شود. نگویند نیروهای حزب‌اللهی می‌خواهند در این کشور جنگ درست کنند. ما دنبال آرامش و امینت هستیم اما نمی‌خواهیم با دست باز شرف ما را زیر پا بگذارند و ما را تسلیم کنند هیهات من الذله...دنیا مطمئن باشد، تا رهبری و ولایت فقیه در این کشور هست، تا شهادت طلبی در این کشور هست هیچ کشوری نمی‌تواند به ایران اسلامی حمله کند. پس بنشیند و فکرهای خود را روی هم بگذارید و چه در فتنه داخل کشور و چه تجاز در خارج کشور، هر کاری می‌خواهید انجام دهید، کمی فکر کنید تا پشیمان نشوید.

17:18 به دلیل ازدحام جمعیت حرکت کاروان شهدا همچنان روبروی درب شمالی مجلس است و حرکتش متوقف شده است.

17:14 کاروان شهدا وارد میدان بهارستان شد و از درب شمالی مجلس وارد میدان شد.

17:09 حضور خانواده شهدا، به ویژه مادران شهدا در این مراسم قابل‌توجه است. هیئات مذهبی نیز حضور پرشوری دارند.

17:01 سخنرانی محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه در طول هشت سال دفاع مقدس  تا دقایقی دیگر آغاز می‌شود.جمعیت همچنان در حال اضافه شدن است و ازدحام جمعیت به حد غیرقابل‌کنترلی رسیده است.هنوز پیکر شهدا به میدان بهارستان نرسیده است.

16:59  محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران به جمع تشییع‌کنندگان پیوسته است.

16:57 کاروان شهدا به میدان شهدا رسیده‌است و از آنجا به سمت خیابان مجاهدین اسلام در حال حرکت هستند.

16:53 پخش مستقیم مراسم از شبکه دو و شبکه خبر تلویزیون آغاز شد.

16:46 به دلیل ازدحام شدید مردمی، مسیر حرکت و آمدن کاروان شهدا مسدود شده است و تلاش برای آماده کردن مسیر برای ورود کاروان شهدا در جریان است.

16:40 هم اکنون گروه سرود رهپویان قم، در حال اجرای دو سرود حماسی هستند. سرود «برخیزید ای شهیدان راه خدایی...» با همخوانی و استقبال مردم مواجه شده است.

16:33 در بخش دیگری از تهران، کاروان شهدای تازه‌تفحص‌شده در حال رسیدن به سمت میدان بهارستان هستند.کارکنان نیروی هوایی به همراه امیر سرتیپ شاه‌صفی فرمانده نیروی هوایی ارتش از چهارراه کوکاکولا تا سه راه سلیمانیه در محدوده ستاد فرماندهی نیروی هوایی به پیشواز پیکرهای این شهدا آمده‌اند.

16:25 ظاهرا محل ورود کاروان شهدا به مراسم در بالای میدان بهارستان است و به همین دلیل جمع زیادی از مردم بالای میدان بهارستان تجمع کرده‌اند. هم اکنون از تریبون مراسم، نوحه امروز میثم مطیعی برای شهدای غواص در حال پخش شدن است. سیل جمعیت همچنان در حال پیوستن به مردم هستند.

16:15 بخشی از جامعه هنری، روبروی وزارت ارشاد در حال گردهم آمدن هستند و آماده پیوستن به جمعیت هستند.

16:08 مراسم با شعار "نه سازش نه تسلیم، نبرد با آمریکا" آغاز شده است. به دلیل ترافیک سنگین در مسیرهای منتهی به میدان بهارستان، تعداد زیادی از مردم از وسایل نقلیه پیاده شده‌اند و به صورت پیاده در حال پیوستن به مردم حاضر در میدان بهارستان هستند.مسیر میدان سپاه به سمت بهارستان بسته شده است.

16:00 مراسم با اعلام مسیرهای تشییع در حال آغاز شدن است.

15:58 هنوز مراسم به صورت رسمی آغاز نشده است، اما خیابان‌های منتهی به میدون بهارستان کاملا بسته شده است.پرچم‌های قرمز و زرد رنگ «هیهات من الذلة » و «ما تا آخر ایستاده‌ایم»؛ «لیبک یا خامنه‌ای», «خون شهیدان ما قابل‌اکسید نیست»؛«آب خوردن ما وابسته است به سلام بر حسین نه تحریم‌ها»؛ در دست مردم مشاهده می‌شود و نوای نوحه و مداحی فضای میدان را دربرگرفته است.

 


امروز تهران با تشییع پرشکوه شهدای غواص و خط‌شکن رنگ و بوی عزت، غیرت و استقامت می‌گیرد


خوب موقعی آمدید

حسین قدیانی:  امروز «گلبرگ سرخ لاله‌ها در کوچه‌های شهر ما بوی شهادت می‌دهد» و عاقبت، کام «فرهاد» «شیرین» می‌شود! مدرسه عشق! بسیجیان بیستون! شهرت شهدای گمنام! جانم ‌ای جان! باز هم شهید آوردند! امروز ستاره‌های آسمان، غبطه خواهند خورد به نور ستاره‌های زمین. پیشانی که نیست؛ منبع نور است! تابوت که نیست؛ هودجی از هور است! چند تکه استخوان که نیست؛ شهید جمهور است! جای حاج‌بخشی خالی که امروز «ماشاءالله حزب‌الله» بگوید! یادش به خیر! از حنجره‌اش حجره‌ای ساخته بود در ابتدای کارزار، نه انتهای بازار! کاش لااقل لندکروزش را بیاورند! یادگار کربلای 5 بود! پر از جای ترکش و گلوله! با آن بلنگوی زخمی! برای شهید کربلای 4 چه چیزی بهتر از یادگاری کربلای 5؟ امروز همه شهر «سه‌راهی شهادت» است! میکروفن را باید بدهند دست مادر چند شهید تا محور سخنرانی «اشک» باشد و بس! در عالم، زخم‌هایی هست که جز با گریه مداوا نمی‌شود! امروز با وجود این همه شهید غواص، عجیب روضه عباس می‌چسبد! امروز در این شهر، می‌توان نفسی کشید! امروز در این شهر «عشق» معنی می‌شود! امروز در مقام عمل به ندای «این عمار» پاسخ داده می‌شود! اذان امروز را باید «بلال» بگوید! بلند و بی‌لکنت! پلاک خانه‌ها گم شده بود؛ امروز پیدا می‌شود! امروز هم مثل زمان جنگ، آب شربت «ایستگاه صلواتی» تامین از «مهریه مادر» می‌شود! این شهدای غواص، جملگی «عطر یاس» می‌دهند! دستشان اما حکایتی دگر است! «رحم‌الله عمی‌العباس»! اگر ضجه‌های شبانه مردان اروند، ریشه در نهر علقمه دارد، ما را چه به عالم خراباتیان؟ رندانی که با دست بسته، گره باز می‌کنند! جوانمردانی که با دست خالی، معجزه می‎کنند! بسیجیان لشکری که در سنگری نمور و جمع و جور جا می‌شدند! با معرفت‌هایی که پوتین را با پول شخصی خودشان می‌خریدند اما برای همه مردم می‌جنگیدند! رادمردانی که قمقمه را با پول قلک جگرگوشه‌های خودشان می‌خریدند! قلندرانی که با وجود آب هورالعظیم، هرگز به سراب دشمن، دل خوش نکردند! شیربچه‌هایی که تمرین عرفان می‌کردند، آن هم بالای خاکریز! بالاترین نقطه بازی‌دراز! راز و نیاز زیر باران گلوله! غرب غریب! جنب جنوب! هرم هور! جناح چپ ثامن‌الائمه! سنگر باب‌الجواد! جاده خندق! گردان مقداد! داد و بیداد بیسیم! بالا گرفتن معرکه! مکالمات سلمان و ابوذر! لیالی دوعیجی! دشت عباس! صحرای عرفات فتح‌المبین! عرفه خون! هروله جنون! سعی آتش! صفای عطش! رمی جمرات نفس! لباس شستن‌های پنهانی! کفش واکس‌زدن‌های مخفی! نفوس مطمئنه! عبادت درون قبرهایی که با دست خود کنده بودند! دردانه‌های گردان تخریب! تخریب منیت! خدمات بی‌منت! خدا و دیگر هیچ! نمازهای با تعقیبات! تعقیب و گریز اشک! سجده‌های طولانی! گریه‌های ممتد! سجاده‌های خونی! ندبه‌های ناتمام! حنابندان حلالیت! شانه‌های لرزان! عقد اخوت! پیمان مستی!  سبقت برای شهادت! «والسابقون السابقون. اولئک المقربون. فی جنات النعیم. ثله من الاولین. و قلیل من الاخرین...». آخرین فرزندان آدم! حواریون روح‌الله! راستی که ما را چه به عالم رندان روزگار؟ شهدای مکتب «والله ان قطعتموا یمینی...»! شهدای غواص! فرزندان آخرالزمانی ام‌البنین! نسلی دیگر از جوانان بنی‌هاشم! کوچه‌هایی که باز می‌شد تا بهتر بتوان سنگ سیدالشهدا را به سینه زد! سینه‌های حسینیه! «کربلا کربلا ما داریم می‌آییم»! درود بر شهیدان به خون غلتان خوزستان! ضبط صوت صدای داوود! حنجره شهیدی سر جدا به نام یحیی! بچه روستای شهیدآباد! از توابع آسمان! از تبار نهج‌البلاغه! مفاتیح خاکی! نقطه صفر عاشقی! سربند «یا حسین»! لب‌های خشکیده! گلوی خشک! راه رفتن روی رمل! مقدمات خودسازی در والفجر! «والفجر. و لیال عشر». عاشورای فکه! کانال حنظله! دعای کمیل! گروهان مسلم! سفرای ثارالله! همین شهدای غواص! لباس سخت و زمخت! تنگ و تاریک! برکه‌های باریک! هان‌ ای شهدا! گره افتاده به کارمان که باز کردنش فقط از دست بسته شما ساخته است! احسنت! خوب زمانی آمدید! زمانه احتیاج مبرم داشت به حضور شما! عشق است بصیرت‌تان که دیگر صبر را جایز ندانست! عشق است غیرت شما به استقلال وطن! عشق است پیام آمدن‌تان که از پیام رفتن‌تان حتی از پیام خون‌تان هم موثرتر است! خداوند که «شهید» را «زنده» می‌خواند یعنی همین! الحمدلله که ایمان ما به صدق وعده الهی است! هان ‌ای شهدا! ما هرگز نمی‌پنداریم شما مرده‌اید! بسیجی، هیچ مهم نیست جان در بدنش باشد یا نباشد؛ 4 تکه استخوان هم که شده باشد، دفاع از انقلاب اسلامی را بلد است! شده خود را از زیر خروارها خاک بیرون بکشد، این کار را می‌کند تا به همه ما بفهماند که اگر در این دنیا، جانش را برای «خمینی» داد، الان که در آن سوی هستی، دستش بازتر هم شده، به شکل مضاعف آمادگی دارد تا میانداری کند برای «خامنه‌ای». گلیم بیت رهبری، همان گلیم سنگر شهداست! چفیه «حضرت آقا» همان چفیه شهداست! قلم زدن در اقلیم عشق، وه که چه صفایی دارد؛ بسم رب الشهداء و الصدیقین! وصیتنامه‌های سرشار از دفاع! دفاع از حریم ولایت! ولایت فقیه! ولی فقیه حاضر! رهبر انقلاب! امام عاشورایی! «همین سیدعلی خامنه‌ای»! به قول امام راحل! اصلا مگر می‌توان شهید انقلاب اسلامی بود و تعصب به ولی فقیه زمانه نداشت؟ هیهات! کدامین روز، شهدا خط مقدم دفاع از انقلاب را خالی گذاشتند که امروز بگذارند؟! چند قطره خون یا چند تکه استخوان! فرقی نمی‌کند؛ شهید کار خود را بلد است! هم می‌داند کی بیاید، هم می‌داند کجا بیاید! آواره ماییم که جامانده‌ایم از قافله! ما ضرر کرده‌ایم! کاروان رفت! این تهمت‌ها که به ما می‌زنند، حق‌مان است! زمان، زمان زخم زبان است! کاش طعنه‌ها، بیش از این ما را دریابند که حتی به زنده بودن خود هم شک داریم! اگر زنده و حی و حاضر «شهید» است، هان‌ ای شهدا! به تشییع جنازه ما خوش آمدید! گفت: «دست از طلب ندارم تا کام من برآید، یا تن رسد به جانان یا جان ز تن برآید؛ بگشای تربتم را بعد از وفات و بنگر، کز آتش درونم دود از کفن برآید؛ بنمای رخ که خلقی واله شوند و شیدا، بگشای لب که فریاد از مرد و زن برآید؛ جان بر لب است و حسرت در دل که از لبانش، نگرفته هیچ کامی جان از بدن برآید؛ از حسرت دهانش آمد به تنگ جانم، خود کام تنگدستان کی زان دهن برآید؛ گویند ذکر خیرش در خیل عشقبازان، هر جا که نام حافظ در انجمن برآید». هان‌ ای شهدا! هر از چند گاه که می‌آیید، تفحص می‌کنید ما را از این دنیای زبون! و گرد و غبار را از آینه دل‌های ما می‌زدایید! و دمی، آسمان را نشان‌مان می‌دهید تا بلکه بفهمیم این شهر، هنوز هم ستاره دارد! وه که چه رویایی است صفای قدوم شما! هان‌ ای شهدا! روح و روان و جان ما شمایید! لطفا کمی آهسته‌تر این استخوان‌های نحیف را مشایعت کنید، بلکه اندکی بیشتر با شما نجوا کنیم!‌ ای ساربان! آهسته ران... که اینجا بهارستان شماست! این شهر، شهر شماست! آسمان مال شماست! این مرز و بوم، خانه و کاشانه شماست! رفتن شما نبود، شهادت شما نبود، دست بسته شما شهدای غواص نبود، قایق عاشورای هور نبود، اسلحه بلندتر از قد بسیجی 16 ساله، شهید عبدالمجید رحیمی نبود، ما جمهور اصلا کجا بودیم که حالا بخواهیم برای خودمان رئیس‌جمهور معین کنیم؟! هان‌ ای شهدا! زندگی ما، طفیلی جنگ شماست! رای ما طفیلی راه شماست! امنیت ما طفیلی شهادت شماست! و خوب که نگاه می‌کنم دست خودمان را بسته می‌بینم، نه دست شما را! واقعا نیاز داشتیم به این دستگیری! دلمان گرفته بود! صله رحم با شما را می‌خواست! دل ما که هیچ، تنگ شده بود حتی دل این شهر برای لاله‌هایش! و برای شهدایش! این شهر، با ما صفا نمی‌کند! این شهر، قدوم شما را در خیابان‌هایش تجربه کرده! شهر، شما را می‌شناسد! و حالا می‌تواند از دست مای آلوده به زر و زیور دنیا، نفسی به راحتی بکشد! خوش به حال «یاکریم»ها! خوش به حال «گل نرگس»! خوش به حال کوچه‌هایی که اسم شهید روی‌شان است! خوش به حال خانه‌های چند شهید داده! امروز مادر شهید «حسن کهنسال» نذر کرده با زبان روزه به استقبال شما بیاید! با یک عصای سفید! چون دیگر چشمانش بی‌سو شده اما نه آنقدر که نتواند شما را ببیند! چشم‌ها را باید شست؛ جور دیگری باید گریست! ضجه باید زد! پیش شهدا، بغض گلو، همان بهتر که بشکند! و دل نیز! حالا می‌توان در این شهر، نفسی کشید! «گلبرگ سرخ لاله‌ها...». اصلش دلمان برای این شعر شیدایی تنگ شده بود! هان ‌ای شهدا! پیر کرده ما را روزگار اما شما غلبه دارید بر زمان! همان زمانی که بر شما نمی‌گذرد، زمین‌‌گیر کرده ما را! دیگر عادت کرده‌ایم هر از چند گاهی بیایید و ما زمینیان را تا دم در بهشت مشایعت کنید و آن وقت، خود از چشمه خورشید بنوشید و ما بمانیم و همان حسادت همیشگی! حق این حسادت برای ما محفوظ است! بیست و چند سال بعد از پایان جنگ، صحبت از غبطه و حسرت گذشته! دیگر عادت کرده‌ایم به اینکه هر از چندی بیایید و با پرچم‌های 3 رنگ منقش به نام «الله» برای گریه‌های ما کلاس درس کربلا بگذارید! چه تقسیم کار جالبی! ما باید منتظر نتیجه مذاکرات باشیم، شما هم در قهقهه مستانه‌تان، عند ربهم یرزقون! ما باید ببینیم آخر و عاقبت مذاکره آقایان با کدخدا چه می‌شود، شما هم همسفره باشید با خون خدا! شما دنیا را به بازی گرفتید و دنیا ما را! شما برد کردید و بعضی‌ از ما، تازه به سرمان زده با آمریکا به بازی برد- برد برسیم! یک قمقمه خالی شما، لشکری را جواب می‌داد، اینجا اما جلوی چشم پیشکسوتانِ لشکر 27، آب خوردن را هم بند زده‌اند به مساله تحریم! باز هم برای‌تان بگویم؟ پنجشنبه‌ای در بهشت زهرا جانباز نابینایی را دیدم که می‌گفت؛ «خوب شد خدا بعد از جنگ، سوی این چشم‌ها را از من گرفت تا بعضی چیزها را نبینم!» اگر «روزگار جنگ» چشم این جانباز را از او گرفت، «جنگ روزگار» با چشم مادر شهید کهنسال، بدتر تا کرده است اما خیلی هم حالا فرقی نمی‌کند! چشمی که سرهنگ شهید را از نزدیک دیده، همان به قیافه‌های حق به جانب را نبیند! هان ‌ای شهدا! بعد از شما قریب 30 سال آزگار، گرد یتیمی بر چهره ما نشست تا انگ «جنگ ندیده» را هم تحمل کنیم! اشک... و باز هم اشک! من عاشق آن لحظه‌ای هستم که بغض قلم را درد دل کردن با شما شهیدان باز کند! پس تازه وقت نوشتن است: بسم‌الله! این قطرات اشک، دیگر جاری از چشم خودمان است و الحمدلله ربطی به موضوع تحریم ندارد! کدخدا به اسم آب، سراب به خوردشان داده، عقل از کف داده‌اند! هان‌ ای شهدا! ما را بابت غلط‌های مصطلحی که به کار می‌بریم ببخشید! آنکه دستش را دشمن بسته، شما نیستید! آنکه زنده به گور شده، شما نیستید! آنکه در کربلای 4 شکست خورده، شما نیستید! این همه برازنده همان کسانی است که توهم زده‌اند کربلا با آن بدن قطعه قطعه شده جناب علی‌اکبر، چیزی جز درس مبارزه است! و خالی از شعور، شعر «هر توافقی...» می‌سرایند! نه! کربلا درس مذاکره نیست؛ اگر بود، وعده گندم ری، وفا می‌کرد! وقتی شهید هور، با شکوه هر چه تمام‌تر، درس کربلا را با خون مطهر خود، به جمهور توضیح داده، جماعت زیبنده‌تر آن است زحمت بی‌خود نکشند و خیلی اگر همت دارند، معطوف مقوله خدمت کنند! «همت جمهور» یعنی سردار «سرجدای مجنون». همت شما چیست؟! گره زدن حتی آب خوردن به مساله تحریم؟! از قضا، همین بی‌همتی‌هاست که باعث می‌شود چوب خدا صدا داشته باشد، آنهم عجیب و پندآموز! 8 سال جنگ، یک بار قایق عاشورا در تالاب هورالعظیم چپ نکرد! لشکری از شهدا سوار این قایق بودند، لیکن عاشورا یک بار هم چپ نکرد! قایق اگر عاشورا باشد، برای سپاهی از مردان عاشق هم گنجایش خواهد داشت اما خدا نکند «بلمی به سوی ساحل» تغییر مسیر دهد و بخواهد جمهور را بپیچاند! همچین قشنگ چپه می‌شود که نفهمد از کجا خورده‌ است! البته اصلاح کنم نوشته‌ام را! 8 سال جنگ، چند باری شد که قایق عاشورا به ساحل هور برنگردد، از بس که حجم آتش دشمن سنگین بود! این کجا که حجم آتش دشمن، شیربچه‌های هور را به ساحل نور برساند، این کجا که آه و نفرین جمهور، دامن بعضی‌ها را بگیرد! دنیا از یک زاویه اتفاقا جای خوبی است؛ حال مجرم را در همان محل وقوع جرم می‌گیرد! لیکن جز این حرف‌ها، عشق است عالمی که شهدا دارند! دنیا اصلا چیست در برابر آن وادی بهشتی؟! هان‌ ای شهدا! هان‌ ای بهشت‌دیده‌های قبل از قیامت! هان‌ ای یوسف گمگشته‌دیده‌های قبل از عصر ظهور! هان‌ ای بچه‌هایی که تبسم هنگام شهادت‌تان، شهادت داد که شما «زنده به نور» شده‌اید! هان ‌ای بسیجیان «السلام علیک یا اباعبدالله» درست در آخرین لحظه زندگی! هان‌ ای دلاورمردانی که حتی در زمان غیبت هم، ظهور برای شما متجلی شد، آن دم که ابتدا سلامی بر مهدی موعود فرستادید و آنگاه اولین نفس را در مجاورت بهشت کشیدید! هان ‌ای شهدایی که مرگ به آن سختی را، دیدن روی یار، برای‌تان راحت کرد! «آن سوی هستی قصه چیست؟» هان‌ ای شهدای غواص! سوگند به خون سرخ شما، تا راه شما هست، از «صراط مستقیم شهادت» منحرف نخواهیم شد! ما گمراه نمی‌شویم! جمهور راه هور را بلد است! نشانی دست ماست! نشانی، شهادتنامه شماست! زیادی که با آدرس اتاق بیضی بروی، به بن‌بست لوزان می‌خوری... و هی مجبوری امتیاز بیشتر به دشمن بدهی، بلکه او کمتر از لغو درست و درمان حتی یک تحریم با تو سخن بگوید! هان‌ ای شهدا! سخن دشمن با ما این نیست که خون شما را رها کنیم، بلکه مثلا تحریم را لغو کند! فی‌الحال و ناظر بر دست‌فرمان غلط بعضی‌ها، از قضا تمام حرف دشمن با ما این است که دست از راه و آرمان شما شهدای غواص برداریم، بلکه اندیشمند نخبه وطن هم بازجویی شود، بلکه دشمن به اندرونی ما هم دسترسی پیدا کند، بلکه هسته‌ای را هم بالکل از ما بگیرد، بلکه 2 تا ناسزا هم بار ایرانی جماعت کند، بلکه تازه بتواند به دست اقتصاد و پیشرفت کشور، دستبند بزند! حیف که به زعم بعضی‌ها، دست شما شهدای غواص بسته است و الا از شما تقاضا می‌کردم به افتخار این دیپلماسی کاملا معتدل، یک کف مرتب برای جماعت بزنید! در کربلای دیروز، اگر عاقبت، سخنی هم از امان‌نامه یا گندم ری بود، مع‌الاسف در کربلای امروز، آقایان از بس گستاخ کرده‌اند دشمن را، که تمام حرف ناحساب اجنبی با ما این است؛ «تو با ما بیعت کن! در عوض، له کردن اقتصادت را تضمین می‌کنیم، به این شرط که هیچ حرفی از پیشرفت و هسته‌ای و... نزنی! لغو تحریم هم که خواهشا مزاح ‌نفرمایید!» هان ‌ای شهدا! دشمن که ذاتا زیاده‌خواه است لیکن آقایان از بس به او رو داده‌اند، زیاده‌خواه‌تر هم شده! و تو می‌بینی کاخ سفید، در باغ سبزی به حضرات نشان نمی‌دهد هیچ، این امتیاز را می‌دهی، آن امتیاز را می‌طلبد، آن امتیاز را می‌دهی، امتیاز دیگری را! اگر به جای این همه که ناز دشمن را خریده‌اند، دست نیاز به سوی خدای شهیدان دراز می‌کردند، اتکا به همین جوانان برومند وطن می‌کردند، یقین دارم این نبود حال و روز اقتصاد ما! هان‌ ای شهدا! مساله اینجاست؛ آمریکا هرگز مثل امروز، این همه خوار و ذلیل نبوده که حتی با وجود این همه شمر و این همه حرمله، حریف بشار اسد سوری نشود! آمریکا تا پای جان، از اسرائیل حمایت کرده و می‌کند، لیکن در صورت اوبامای روسیاه، بنازم جای سیلی رهبر عربی، سیدحسن نصرالله را! و بنازم تیرکمان کودک غزه را! من تعداد کلاهک‌های اتمی آمریکا را نشمرده‌ام اما مقاومت عروسک دختران قبه‌الصخره، چنان بلایی سر محبوبیت آمریکا آورده که الان در دنیا و در زمینه محبوبیت، برنده بلامنازع دوگانه اسرائیل و قدس، قبله اول مسلمین جهان است! فی‌الحال سالیانی است که مساله امنیت ملی اتاق بیضی را حتی روستاهای حومه منامه هم معین می‌کنند! من حالا در این متن شیدایی، هیچ سخن از شهید زنده، سردار قاسم سلیمانی نمی‌برم که در جغرافیای منطقه، چه بلایی سر ژنرال پترائوس نگون‌بخت آورده! نوشتن از سردار، خود مجال دیگری می‌طلبد، مجزای از این متن! خب! این آمریکا کجا و آن آمریکا کجا که واقعا کدخدایی می‌کرد در دنیا؟! و اراده می‌کرد مثلا بشار اسدی در سوریه‌ای نباشد، کار طرف ظرف یک هفته تمام بود؟! هان‌ ای شهدا! این است «غصه جنگ روزگار» بعد از آن «قصه روزگار جنگ»! بد تا می‌کنند با برند شما، خیلی بد! دنیا اگر این است، اف بر این دنیای لعنتی که آب هنوز در قمقمه شما هست و آن را مطالبه از دشمن می‌کنند! بی‌تعارف، خوش به حال آسمانی‌تان شهدا! شما سال‌هاست وداع کرده‌اید با این دنیای پست که دست ما را عجیب بسته، لیکن چه کسی می‌گوید دست شما بسته است؟ اگر دست شما بسته است، پس آمده‌اید کدام گره از هزار گره زندگی ما را باز کنید؟ «تابوت» نام آن چیزی نیست که شما در آن آرمیده‌اید! تابوت، همین دنیای ما است! و مرده ماییم که گمان برده‌ایم دست شما بسته است! تو شهید وطن! دیشب، خوب شد باز هم آمدی به خواب مادرت تا به او بگویی؛ «اینجا دست ما خیلی باز است! چرا چیزی از ما نمی‌خواهید؟» هان‌ ای شهدا! اینجا و درون این تابوت که نامش دنیا باشد، گفتم که؛ دست ما خیلی بسته است! عصر غیبت، بسته دست آدمیزاد را! اما نیک می‌دانم در همین عصر غیبت، دست شما به آفتاب رسید! می‌پرسی کی؟ می‌گویم آنِ شهادت! همان دم که نور، احاطه پیدا کرد بر کل فضای هور! یکی‌تان که از همه لب‌تشنه‌تر بود، می‌گفت «سلام بر حسین». یکی‌تان به «مادر» سلام می‌داد، آن‌هم با پهلوی شکسته! از جمع شما، یکی هم بود که سربند «یا زهرا» داشت و درود بر «قمر منیر بنی‌هاشم» می‌فرستاد! «یاد باد آن روزگاران، یاد باد»! هان‌ ای شهدا! هر چه جنگ شما عین زندگی بود، زندگی ما عین جنگ شده است! امروز، بوی هور، خوش خواهد نشست به مشام جمهور!  چون امروز، عصر، عصر غیبت بود لیکن بعضی از شما، آنِ شهادت، بر چهره دلربای مهدی صلوات فرستادید! هان‌ ای شهدا! قبول باشد زیارت آفتاب! انسان هزار ساله را دیدن، نوح زمان را مشاهده کردن، خلاصه همه خلقت را چشیدن... این همه یعنی آنکه شما سوار بر «سفینه‌النجات» کاش دست ما را هم بگیرید! یار غائب از نظر، برای ما از نظرها غائب است اما آن نازنین که بر دیدگان شما نشست، عجیب مرگ را راحت می‌کند! محاصره! دست بسته! عملیات لورفته! پلاک‌های زنگ‌زده! چشمان نشسته به خون! پیکرهای نیمه‌جان! لب‌های خشکیده! آخرین تقلا برای واپسین نفس! پیشانی‌هایی پر از رد قناسه! اوج تحریم! حتی تحریم سیم‌خاردار! هم در تحریم شرق! هم در تحریم غرب! غرب تالاب! شرق هورالعظیم! جزیره شمالی! مجنون جنوبی! بچه‌های تاسوعا! عباس‌های لب‌تشنه! قمقمه‌های خالی! وصیتنامه‌هایی که وقت نشد نوشته شود! عکس نوزاد 6 ماهه در جیب! مرور همه خاطرات جنگ! شوخی‌های «پادگان حمید»! دعای صبحگاه «دوکوهه»! سوت قطار اعزام! اشک‌های خداحافظی! بوق سه‌چرخه پسربچه 3 ساله! چادر خاکی مادر! سفره ام‌البنین! نذر دامادی! کت و شلوار دست‌دوز! پیراهن سفید! دسته گل عروس! دلهره کنکور! منازعات دانشگاه! مناظره‌های خیابان انقلاب! اضطراب! میدان آزادی! انتظار! فرودگاه مهرآباد! آن روز که امام آمد! آری! آن روز که خمینی آمد! اگر آمدن «روح‌الله» سختی‌های زندگی را بر شما شیرین کرد، باید هم «بقیه‌الله» می‌آمد تا مرگ برای شما «احلی من العسل» شود! «شهادت» یعنی خداحافظی با «زمین» به بهای دیدن «صاحب‌الزمان». بعد از این مشاهده، حقا که مرگ می‌ارزد! اگر زندگی در زمین، از لحظه تولد آغاز می‌شود، آغاز زندگی در زمان، تازه از اولین لحظه‌ای است که آدمی به شهادت رسیده باشد! آنجاست که «السلام علیک یا بقیه‌الله» می‌چسبد! هان‌ ای شهدا! جمکران شما کجاست؟! کاش ما را هم به عالم شما راهی بود تا بلکه می‌دانستیم در کدامین وادی خیمه زده حضرت آفتاب؟! حقیقت آن است که زیارت آفتاب، آن‌هم هنگام رفتن، شما را «زنده به نور» کرده است! هان‌ ای شهدا! آبرویی دارید شما نزد پروردگار! از خدا بخواهید تا بطالین، نسل آدم را زنده به گور نکرده‌اند، زودتر، زودتر از زود، «مهدی فاطمه» را بفرستد! شما عطر آن سوی هستی را با خود به همراه دارید! من، هیچ قصه آن سوی هستی را نمی‌دانم اما آنجا حتم دارم، دیگر امام زمان غایب نیست! عشق است صلواتی که شما بر چهره دلربای یار می‌فرستید! ندیده معلوم است لذتی وصف ناشدنی دارد تماشای روح زمان! هان‌ ای شهدا! شما که می‌آیید، عطر شهر، عوض می‌شود! عطر شهر که عوض می‌شود، حال ما خوب می‌شود! و حال ما که خوب می‌شود، حضور «نور» را بیشتر احساس می‌کنیم! آخر حتم داریم که حضرت یار «با سپاهی از شهیدان خواهد آمد». با سپاهی از شما! هان‌ ای شهدا! هر بار که می‌آیید «مژده وصل» نزدیک‌تر می‌شود! دوست دارم بدانم با کدام آمدن‌تان، عاقبت زمان هم صاحب خود را پیدا می‌کند؟ کاش می‌شد به یمن قدوم شما، زمان را هم تفحص کرد! من، پیرزنی را می‌شناسم که مادر 3 شهید است! «مجید» و «محسن» را همان دهه 60 قطعه 28 خاک کردند اما «مهدی» 2 سال پیش، بعد از کلی سال، تفحص شد! طلائیه! پلاک! شماره پلاک! رنگ و روی استخوان! همان قرآن جیبی آشنا! همان ساعت که بعد از لحظه شهادت مهدی، دیگر به عقربه‌های خود رخصت حرکت نداد! همان ساعت که هنوز هم بعد از این همه سال، فقط و فقط لحظه شهادت مهدی را نشان می‌دهد! همان ساعت که ساعت دامادی بود! همان ساعت که تاریخ را هم نشان می‌داد! حالا هر سه جگرگوشه‌اش را پیدا کرده، باز نمی‌دانم دنبال کدام تاریخ، کدام ساعت، کدام ساحت می‌گردد پیرزن که امروز می‌خواهد با 80 سال سن نزد شما بیاید؟! هان‌ ای شهدا! مادر 3 شهید، از خدای شما «مهدی فاطمه» را می‌خواهد! تاریخ سحر را! و ساعت ظهور را! و جگرگوشه زمان را! همان نهج‌البلاغه آشنا! همان ذوالفقار علی! همان منتقم خون حسین! هان‌ ای شهدا! می‌دانم ما را به خرابات شما راهی نیست اما چه بسیار که با اشک در فراق شما، شست‌و‌شویی داده‌ایم دل و دیده خود را. ما هم که لایق نباشیم، دنیا آنقدر از یزید پر شده که باز هم فرزندی از تبار فاطمه سلام‌الله علیها بخواهد! راستی! چه لذتی دارد سخن گفتن با شما! قلب را تسلی می‌دهد بماند، حتی گریه قلم را هم درمی‌آورد؛ «السلام علیک یا بقیه‌الله»! اصلا نمی‌شود از شما شهدا نوشت، بی‌آنکه زار زد از این همه انتظار! آقا جان! مولای ما! صاحب ما! تا کی باید از راه دور بگوییم؛ «السلام علیک یا بقیه‌الله»؟! الا ‌ای یوسف زهرا! «زمان» دارد بر ما می‌گذرد! اینک، احتیاج اهل زمین به تو، بیش از اصحاب آسمان است! بیش از «عند ربهم یرزقون»! امام زمان! به حق شهدا، کاش خدا تو را روزی ما کند. یا صاحب العصر! همان زمانی که هیچ بر شهدا نمی‌گذرد، اصلش را بخواهی، بی‌ظهور شما، بهم ریخته اعصاب آدم را. نور تویی. روح تویی. نوح تویی. آب تویی... و آفتاب هم! پس سهم ما از آسمان چه می‌شود؟ به عشق شما و برای آنکه بیایی، تمام زندگی‌مان شده روضه علقمه! «عمو جان! آب کدام است؟ خودت را می‌خواهیم!» ما خودت را می‌خواهیم آقا. آخر در غم دوری تو آفتاب عالم‌تاب، تا کجا باید بلند شود آه ماه؟! گناه ما چیست که خورده‌ایم به این عصر ابری؟! نه باران می‌آید، نه آفتاب، خودی نشان می‌دهد! می‌خواهم ببینم تمامی ندارد این غیبت؟! تو امام مایی. امام زمان ما... همان زمانی که بی‌تو، بر ما بد می‌گذرد، لیکن هیچ کاری به کار شهدا ندارد! آقا جان! باور کن که احتیاج اهل زمین به تو، بیش از اصحاب آسمان است! گفت: «زان یار دلنوازم شکری است با شکایت، گر نکته‌دان عشقی بشنو تو این حکایت؛ بی‌مزد بود و منت هر خدمتی که کردم، یا رب مباد کس را مخدوم بی‌عنایت؛ رندان تشنه لب را آبی نمی‌دهد کس، گویی ولی‌شناسان رفتند از این ولایت؛ در زلف چون کمندش ‌ای دل مپیچ کان‌جا، سرها بریده بینی بی‌جرم و بی‌جنایت؛ چشمت به غمزه ما را خون خورد و می‌پسندی، جانا روا نباشد خون ریز را حمایت؛ در این شب سیاهم گم گشت راه مقصود، از گوشه‌ای برون آی ای کوکب هدایت؛ از هر طرف که رفتم جز وحشتم نیفزود، زنهار از این بیابان وین راه بی‌نهایت، ‌ای آفتاب خوبان می‌جوشد اندرونم، یک ساعتم بگنجان در سایه عنایت؛ این راه را نهایت صورت کجا توان بست، کش صد هزار منزل بیش است در بدایت؛ هر چند بردی آبم روی از درت نتابم، جور از حبیب خوشتر کز مدعی رعایت؛ عشقت رسد به فریاد ور خود به سان حافظ، قرآن ز بر بخوانی در چارده روایت».


وطن امروز

*وسعت اندوه



(به یاد همه ی شهیدان تاریخ انسانیت وآزادگی ،بویژه شهیدان دریا،غواصان بحرعشق وبیکرانگی)


تا چراغش را 

خاموش نخواهد دشمن 

تا پرچمش را بخواهد در اهتزاز

همچنان بر بامها ،بربلند

تا که نامحرم دست نیازد 

بر خاک وطن.

*****

مردانه ایستادند 

وایستاده افتادند...

و افتاده شان نیز هیبتی داشت چنان

که دشمن را

جرات گام نهادن برسر آن نبود.

*****

قوم تاریک؟!

راه پرواز را بر آنها بستند

و دریا وسعت حماسه شان را 

انتشار داد....

با بالهای بسته

پرواز را تجربه کردند

موجها در استقبالشان 

خود را گستردند 

بر مقدم آبی حضوری ازجنس اقیانوس.

*****

آنها رفتندو...

دوستان خیره در ادامه ی راه

خالی حضورشان را 

با اندوهی غریبانه آکندند از یادهای سبز.

با آنکه هیچ دسته گلی

نشستن برجایشان را

تاب نیاورد از شرم....

*****

جماعتی کوچک از دوست نمایان - هم 

با برافراشتن پرچم ادعا

انحصار خواندند نام او را.

با آنکه چهره ی شهیدش را 

در مزار قابها رویت کرده بودند

نه در شبهای سنگر وزخمی خاطرات....

*****

وقصد آنها آسمان بود 

اما آسمان ازشکوه گامهایشان

به زمین آمد و

در کوچه های دریا میزبان عروجشان شد.

.....و مقصد این ناپرنده ها، زمین.

به روشنی پیداست 

که طرح ادعا،روشن کردن تنوری است

به پختن نان برای دنیاهای کوچک

در ویلاهای بزرگ

آنان در عمق دریا ازجان گذشتند

واینان در ساحل تماشا جانی می گیرند؟! 

*****

بیم از ادعا نیست 

نه،نمی گنجد در جمع های کوچک 

واژه ی پرپرش.

و نام دریایی اش نمی ایستد

درقلمرو هیچ انحصاری.

دریغ اما غبار ادعا لک می زند 

چهره ی گل داده ی حماسه را.

*****

......ومی خوانمت با این سکوت

ای شهید کلمات سرخ ! 

در این فصل تلخ 

ودراین هوای مسموم

یاد تو نسیمی است 

که بشارت باران را به کوچه باغ می برد.

هرباره می خوانمت در زمزمه ای 

ای شهید گلواژه های آبی !

بیم از ادعا نیست....

می دانم ،می دانم....

که دریا وباتلاق در یک تصویر نمی گنجند....

*****

.....و می گریمت با این سرود

 ای راز عجیب مانایی !


تو رفتی و...

رودها به تو پیوستند..

و از تو تا همیشه

دریا جغرافیای حماسه است و...

دفتر مرثیه...

بعد از تو همواره

هرخبری که از دریا موج زند...

هوای وطن به یادت بارانی می شود.



*منوچهر کمری،سرپل زهاب،خرداد 94

گزارش فارس از مراسم وداع با شهدا در دانشگاه تهران

ارسال به دوستان
فریاد «هیهات منا الذله» دانشجویان در شب وداع با شهیدان همیشه جاوید/ بیعتی مجدد با «مدافعان عزت»

مراسم وداع با پیکر مطهر 72 شهید دوران دفاع مقدس با حضور جمع کثیری از دانشجویان، مردم و مسئولان کشوری و لشکری در دانشگاه تهران برگزار شد.

خبرگزاری فارس: فریاد «هیهات منا الذله» دانشجویان در شب وداع با شهیدان همیشه جاوید/ بیعتی مجدد با «مدافعان عزت»
 گزارش تصویری مرتبط

-------------------------------

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، مراسم وداع با پیکر مطهر 72 شهید دوران دفاع مقدس با عنوان «مدافعان عزت» به همت بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران با حضور مسئولان کشوری و لشکری، شخصیت‌های سیاسی، دانشجویان و آحاد مردم در دانشگاه تهران برگزار شد.

*بیعت با شهدا بیعت با عزت و ذلت‌ناپذیری است/ مردم اجازه حضور نامحرم در مراکز نظامی‌ را نمی‌دهند

آیت‌الله سید احمد خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری با حضور در این مراسم ضمن تاکید بر اینکه بیعت با شهیدان بیعت با عزت و بیعت با ذلت‌ناپذیری است، گفت: شهدا برگزیدگان خداوند هستند و ما در بعیت با شهدا می‌مانیم و در ادامه راه شهیدان در راه ولایت خواهیم ماند.

وی افزود: لباس غواصی در شب عملیات لباس شهادت بود شهیدان غواص در زمان حیات‌شان به بهشت نزدیک‌تر از دیگر شهیدان بودند.

امام جمعه موقت تهران ویژگی این شهدای غواص را مقاومت تا آخرین نفس عنوان کرد و گفت: این شهدای غواص که گل‌های مطهر بهشتی هستند امشب نظاره‌گر ما هستند که ما با چه انگیزه‌ای آمده‌ایم.

آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: این شهدا در محاصره هم که بودند مردانه جنگیدند و دشمن ذلیلانه آنها را دست بسته شهید کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: مقاومت تا آخرین نفس و قطره خون راه این شهدا است و شهدا این مقاومت و آزادگی را از سالار شهیدان آموخته‌اند. از جمله ویژگی‌های دیگر این شهدا این است که اینان آزاده‌ شهید هستند.

وی با بیان اینکه دشمن به دنبال این است که ملت ما را تحقیر کند، گفت:‌ اما ملت عاشورایی تحقیر شدنی نیست و فریادش هیهات منا الذله است.

 

امام جمعه موقت تهران با اشاره به زیاده‌خواهی آمریکا در مذاکرات هسته‌ای گفت: 1+5 به ویژه آمریکا مدام تکرار می‌کند که باید هر زمان و هر لحظه که خواستیم از مراکز نظامی ایران بازدید کنیم. نادان‌ها نمی‌فهمند مراکز نظامی ناموس این ملت است و ملت غیور اجازه حضور نامحرم را در حریم خودش نخواهد داد.

آیت‌الله خاتمی با تأکید براینکه با شهدا بیعت می‌کنیم، راهشان را ادامه می‌دهیم و تا آخر پای این انقلاب خواهیم ایستاد، گفت:‌ دشمن سخت در اشتباه است که این ملت را تهدید می‌کند و می‌گوید همه گزینه‌ها روی میز است. ملتی که مرگ را ترسانده است دشمنان آنان را از چه می‌ترسانند.

وی در پایان سخنان خود گفت: ملت توافق خوب و عزتمندانه را می‌پذیرد و هرگز زیر بار توافق‌ ذلت‌بار نخواهد رفت.

*ملت و جوانان در مبارزه با مستکبرین خسته‌ نیستند، اگر برخی خسته‌اند آن را به ملت نسبت ندهند

سردار محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران پیرامون پیام شهدای غواص برای مردم و مسئولان گفت: شهیدانی که با دستان بسته به شهادت رسیدند در اسارت نیز عزتمندانه ایستادند در حالی که هیچ امکاناتی برای دفاع از خود نداشتند.

وی افزود: این شهدا در سخت‌ترین شرایط و با دستان بسته بر روی ارزش‌های‌شان ایستادند و امروز این پیام را برای ما آوردند که ما در اسارت با دستان بسته نیز مقابل دشمن کوتاه نیامدیم و امروز آمده‌ایم ببینیم شما چگونه با دستان باز در مقابل دشمن عمل می‌کنید.

 

سردار نقدی تصریح کرد:‌ اگر شهدا با دستان بسته مقاومت کردند و شهادت را بر کوتاه آمدن مقابل دشمن انتخاب کردند تکلیف امروز ما را در مقابل دشمن معلوم کردند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین در پایان گفت: ملت و جوانان ما از مبارزه با مستکبرین خسته نیستند اگر برخی خسته‌اند آن را به ملت نسبت ندهند.

*وظیفه مسئولان در قبال شهدا اداره کشور در مسیر تحقق آرمان‌های امام (ره) و رهبری است

غلامعلی حدادعادل نماینده مجلس شورای اسلامی با حضور در این مراسم در خصوص پیام شهدا برای مسئولین و مردم، گفت: اگر آن‌ها ایستادگی نمی‌کردند امروز کشوری در کار نبود و ما نمی‌توانستیم یک کشور باثبات و امن داشته باشیم لذا آنچه داریم از فداکاری این شهدا است.

وی پیام نمادین این حضور را همبستگی دانشگاهیان با انقلاب اسلامی، امام و رهبری خواند و خاطرنشان کرد: مسئولان در قبال این شهدا وظیفه دارند کشور را به گونه‌ای اداره کنند که آرمان‌های امام خمینی (ره) و مطالبات مقام معظم رهبری تحقق یابد.

رئیس فراکسیون اصول گرایان مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ما نباید یادمان برود که اگر امروز وکیل، وزیر و کاره‌ای هستیم به برکت خون این شهداست، گفت: باید در مذاکرات از استقلال کشور دفاع کنیم تا بتوانیم تحریم‌های ظالمانه را برداریم.

*حضور پیکر شهدا در دانشگاه تضمین ادامه راه آنان است

محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن حضور در این مراسم و تجدید میثاق با آرمان‌های شهدا در جمع خبرنگاران گفت: حضور این شهدا در دانشگاه تهران تضمین ادامه راه آنان است و نشان می‌دهد که مردم به ارزش‌ها، آرمان‌ها و انقلاب‌شان وفادارند و با داشتن این سرمایه‌های معنوی و رهبری مقام معظم رهبری راه را ادامه خواهند داد.

وی پیرامون وظیفه مسئولان و مردم در قبال این شهدا گفت: وظیفه مردم و به خصوص مسئولان ادامه‌ دادن راه آنان است. هر شهیدی که پیکرش به وطن بازمی‌گردد مسئولیت مردم و مسئولان را بیشتر می‌کند تا بدانند چه سرمایه‌هایی و چه جوانانی در راه این انقلاب تقدیم شدند.

*شهدا پای عهد و پیمان خود با امام‌شان ایستادند

حسین یکتا راوی دفاع مقدس با حضور در مراسم وداع با شهدا پیرامون پیام این شهیدان و لزوم ادامه دادن راه آنان به سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود گفت: سال‌ها باید بگذرد تا جایگاه شهیدان برای ما مشخص شود. هنوز باید پیکر این شهدا در بیابان‌ها آفتاب بخورد چرا که با دل خیلی‌ها در آینده کار دارند.

یکتا ادامه داد: امشب این دانشگاه دارالشفا است. این شهدا شفا می‌دهند شهدایی که در هر دوره جلوه‌ای از خود را نشان می‌دهند و برای ما برکت دارند برکت آنان بدین خاطر است که نظرکرده امام زمان‌شان هستند.

 

این راوی دفاع مقدس با اشاره به گزارشی که در ابتدای دولت نهم خدمت مقام معظم رهبری در مورد کاروان راهیان نور ارائه داده بود، گفت: مقام معظم رهبری در آن جلسه گفت تحولی که در کشور به وجود آمده به خاطر همین کاروان راهیان نور و شهدای گمنام است.

یکتا با تأکید براینکه شهدا پای عهد و پیمان خود با امام‌شان ایستادند، افزود: دست‌های این شهیدان بسته نیست این بعثی‌ها بودند که اسیر شهدای ما شدند.

وی در ادامه گفت: این انقلاب به سرعت به سوی تمدن نوین اسلامی پیش می‌رود و ما نباید در این راه از اصول و آرمان‌های امام کوتاه بیاییم تا خدای ناکرده سیلی بخوریم؛ امروز دشمن هرچه دارد از جمله داعش، ماهواره‌ها و رسانه‌ها را به صحنه آورده است تا به انقلاب اسلامی ضربه بزند.

همچنین سعید جلیلی، محمدحسن صفارهرندی، سید محمد حسینی، مهدی چمران، سید ضیاء هاشمی، مرتضی بانک، حسام‌الدین آشنا، فرجی دانا و نیلی‌احمدآبادی از دیگر حاضران در این مراسم بودند.

حاضران در این مراسم با سر دادن شعارهای «نه سازش، نه تسلیم، نبرد با آمریکا» و «هیهات منا الذله» بر لزوم ادامه دادن راه شهیدان و دفاع از آرمان‌های آنان تاکید کردند.

در حاشیه این مراسم طوماری در حمایت از گزاره‌برگ ملی به امضای شرکت‌کنندگان رسید. در این طومار بر لزوم رعایت خطوط قرمز نظام درخصوص مذاکرات هسته‌ای تاکید شده بود.

پیکر طلبه شهید مهدی مطلبی که در حین ماموریت جهت روشنگری مباحث هسته‌ای در سانحه رانندگی درگذشت نیز در جمع 72 شهید دفاع مقدس در دانشگاه تهران قرار گرفت.

انتهای پیام/

با انتشار بیانیه نخستین گردهمایی؛


جبهه «یکتا» رسماً اعلام موجودیت کرد

همایش جبهه کارآمدی و تحول ایران اسلامی
شناسهٔ خبر: 2779941 - 
جبهه گفتمان «یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی» (یکتا) با برگزاری نخستین گردهمایی و انتشار بیانیه، رسماً اعلام موجودیت کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، عصر امروز گردهمایی جبهه «یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی» (یکتا) با حضور جمعی از وزرا و مسئولان اجرایی دولت‌های نهم و دهم و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در محل مجتمع فرهنگی شهدای سرچشمه (یادمان شهدای هفتم تیر) برگزار شد.

در این مراسم علاوه بر سخنرانی آیت‌الله موحدی کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز و برخی اعضای این تشکل، در پایان بیانیه گردهمایی «یکتا» منتشر و این تشکل رسماً اعلام موجودیت کرد.

در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است:

به حول و قوه الهی و میمنت ایام شعبانیه و در آستانه فرا رسیدن ماه ضیافت الهی، جبهه گفتمان «یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی» همزمان با گردهمایی سراسری گروهی از یاوران و خادمان ملت در دولت نهم و دهم، فعالیت‌هایش را بر اساس احساس مسئولیت تاریخی و رسالتی که برای انجام تکالیف الهی و خدمتگزاری به مردم عزیز ایران دارد، توسعه می‌بخشد. در این مسیر مهمترین عنصر نجات‌بخش را اخلاص و رهروی همه فرامین دینی دانسته، معتقدیم که تنها راه نجات بشریت، عملی کردن دستورات شریعت و کلام نورانی پیامبر اعظم (ص) و ائمه هدی (ع) است که ملت‌ها و متولیان جوامع باید به آن معتقد بوده و با عقلانیت و دانش نافع و کارآمدی آن را عملیاتی کنند.

در عصر غیبت حضرت ولیعصر (عج) با حاکمیت ولی فقیه، با قرائتی که بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) تبیین فرمودند، اعتقاد راسخ داشته و با درود بر آن امام روشن‌بین، وجود مبارک و رهبری حضرت امام خامنه‌ای را ودیعه الهی دانسته، گوش به فرمان معظم و له در اجرای منویاتشان از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: نشر و توسعه فرهنگ دینی و نظام مردمسالار اسلامی و تقویت وفاق ملی را وظیفه‌ای مهم دانسته، صراحتا می‌گوییم در تشکیل و پیوستن به این مجموعه، با هیچ فرد یا گروهی وابسته نبوده، به جز دین به نظام اسلامی، امام، رهبری و شهیدان گرانقدر، خود را وامدار کسی نمی‌دانیم. افراد و خادمان گذشته و حال را با معیارهای ولایت‌پذیری، دلسوزی، کارآمدی، خدمت خالصانه برای ملت، عدالت‌ورزی و عزت‌آفرینی در صحنه‌های داخلی و خارجی می‌سنجیم. در تصمیمات کلان، همگرایی با اندیشه ولایتمدارانه اصولگرایان و همراهی با روحانیت دلسوز و انقلابی کشور را شرط مهم انسجام و موفقیت همه عناصر متدین کشور می‌دانیم.

این بیانیه می‌افزاید: معتقدیم تنها راه رشد و توسعه همه‌جانبه، توجه به ظرفیت‌‌های ارزشمند داخلی و اتکا به جوانان کشور و توانمندی‌های این ملت شهیدپرور است. هر گونه وادادگی و تزلزل در مقابل استکبار جهانی و اذناب آن را سم مهلکی دانسته که فقط موجبات تجری دشمنان ملت را فراهم خواهد کرد. لذا با معرفی روحیه شجاعانه ملت صلح‌طلب و شجاع ایران اسلامی، از همه دستاوردهای این کشور از جمله سرمایه‌های علمی و هسته‌ای نظام باید دفاع کرده، با تنش‌زدایی و بصیرت، راه عزت‌آفرین ملت را که در آرمان‌های امام، شهدا و رهنمودهای خردمندانه رهبر معظم انقلاب نشان داده شده است، تقویت کنیم.

در بیانیه گردهمایی «یکتا» همچنین تصریح شده است: تشکیل این مجموعه برای وحدت‌آفرینی و انسجام نیروهای مومنی است که همواره سرباز ولایت و خادم ملت‌اند و آگاهانه مدافع دستاوردهای نظام و راه امام و شهدا هستند؛ بنا دارند با نقد منصفانه و عالمانه و ارائه فکر و برنامه از دولت و سایر متولیان کشور حمایت کرده و با حضور فعال در صحنه، آگاهی‌بخشی، امیدآفرینی، کارآمدی و تحول را دنبال کنند.

در پایان این بیانیه خاطر نشان شده است: امید است با همراهی همه صاحب‌نظران و اندیشمندان در کمیته‌های تخصصی و تدوین مدل‌های تجربی کارآمدی و تحول، کشوری سرافراز داشته باشیم.

پاک کردن صورت مسئله، راهبرد دولت راستگویان در مواجهه با مشکلات


همه فرافکنی‌های دولت یازدهم!
دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۹
مرجع : خبرگزاری دانشجو
رئیس جمهور در نخستین حضور خود در انظار عمومی برای اعلام کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم از عزم خود برای تشکیل "دولت راستگویان و درستکاران" خبر داد. اگرچه طیفی از جامعه، از همان ابتدا به شعاری بودن این اظهارات اعتقاد داشتند...
همه فرافکنی‌های دولت یازدهم!
به گزارش افکارنیوز،راستگویی از ستوده ترین رفتارهای فردی و اجتماعی در میان همه ی اقوام و ملل دنیاست. و در مقابل؛ همگان دروغگویی را ریشه هر بدی دانسته اند. آموزه های دین مبین اسلام، دروغ را «مادر گناهان» معرفی کرده و نسبت به آن به شدت هشدار می دهد.



حسن روحانی در نخستین حضور خود در انظار عمومی برای اعلام کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم از عزم خود برای تشکیل "دولت راستگویان و درستکاران" خبر داد. اگرچه طیفی از جامعه، از همان ابتدا به شعاری بودن این اظهارات اعتقاد داشتند؛ با این حال به نظر می رسد فضای فکری خاص روحانی؛ عمل به وعده ی راستگویی را در طول دو سال گذشته برای رئیس جمهور مشکل کرده است.



دولت یازدهم که از همان ابتدا می خواست بین انقلابی بودن و تعامل با کشورهای استکباری پل بزند؛ برای پیشبرد سیاست های خود بعضاً مجبور می شد تا زیاد هم راستگو نباشد؛ از این رو تا حد زیادی به دوپهلو سخن گفتن روی آورد. اما همواره هم نمی شد دوپهلو و چندپهلو سخن گفت؛ بنابراین به نظر می رسد تیم عملیات روانی دولت به راهبرد دیگری متوسل شده اند که می توان از آن به عنوان «جنگ روانی مهندسی شده» تعبیر نمود.



مهمترین راهبرد افراد در آنچه ما آن را جنگ روانی مهندسی شده می نامیم؛ فرافکنی و انداختن توپ در زمین مخاطبان است. در این شیوه؛ بهترین حالت مهندسی زمانی اتفاق می افتد که فرد بر اساس انگاره های ذهنی خود سخنی را می گوید که تا حد امکان، راست جلوه کند و دروغ پنداشتن حرف در نظر مخاطبان را ناشی از تفاوت فضای فکری آنان و کم اطلاعی(بیسوادی و تازه به دوران رسیده بودن و ...) آنان از موضوعات مربوطه جلوه می دهد. اگرچه استفاده از این شیوه هم زیاد ساده نیست. از این رو فرد گاهاً چاره ای جز راست جلوه دادن بزرگترین دروغ های ممکن را پیش روی خود نمی بیند.



بررسی رویدادهای دو ساله ی حاکمیت دولت مدعی راستگویی، نمونه های فراوانی از این برنامه ی عملیات روانی را در منظر مخاطب قرار می دهد. برنامه ای که تنها اسمی که روی آن نمی توان گذاشت عنوان راستگویی است.



روحانی در گفتگوی ویژه خبری(تبلیغات انتخاباتی): ما فناوری هسته ای را کامل کردیم!



این از اولین سخنان عجیب حسن روحانی پیش از انتخابش به ریاست جمهوری کشور بود. وی در حالی از تکمیل کردن فناوری هسته ای سخن می گفت که همه می دانستند که ایران در نتیجه مذاکرات او و تیم همراهش با تروئیکای اروپایی که منجر به عقد قرارداد سعدآباد شد؛ تعلیق تمام فعالیت های هسته ای را پذیرفته و تنها پس از برداشته شدن این تعلیق؛ سیر صعودی فناوری هسته ای کشورمان تا رسیدن به تولید صفحه سوخت ۲۰ درصد ادامه یافت.



این سخنان روحانی در حالی گفته می شد که پیش از این رهبر معظم انقلاب در تشریح نتایج مذاکرات آن سال ها، در جمع دانشجویان دانشگاه یزد گفته بودند:"یک روزى ‏حاضر نبودند پنج «سانتریفیوژ» را تحمّل کنند. مسئولین مذاکره با اروپا حاضر شده بودند ۲۰ تا «سانتریفیوژ» را نگه دارند، آنها گفته بودند نمى شود؛ گفته بودند لااقل ۵ تا، گفته بودند نمى شود. اگر مى گفتند یکى، بازهم مى گفتند نمى شود! امروز ۳۰۰۰ تا «سانتریفیوژ» دارد کار مى کند، مبالغ زیادى هم آماده کار گذاشتن است. مى گویند در همین حد متوقّف شوید."



ایشان در ادامه با تشریح شرایط آن دوران می فرمایند:"من همان وقت در جلسه مسئولین گفتم اگر چنان چه بخواهند به این روند مطالبه پی در پی ادامه بدهند، من خودم وارد میدان می شوم. همین کار را هم کردم. بنده گفتم که این روند عقب نشینی باید متوقّف و تبدیل شود به روند پیشروی"



ادعای روحانی در تبلیغات انتخاباتی مبنی بر انکار پلمپ تاسیسات هسته ای در دوران ریاست او بر تیم مذاکره کننده بلکه کامل کردن فن آوری (!!) را دقیقا باید در راستای پروژه ی عملیات روانی مهندسی شده ی مسئولین و همفکران دولت مدعی اعتدال گرایی تفسیر کرد.



روحانی در کنفرانس خبری در شیراز: قبل از آمریکایی‌ها ما فکت شیت خود را اعلام کردیم!



ماجرای انتشار گزاره برگ (فکت شیت) ایرانی در برابر گزاره برگ آمریکایی ها، مسئله ای بود که تا مدت هافضای سیاسی و رسانه ای ایران را تحت تاثیر خود قرار داد. دولتمردان در این خصوص دست به سلسله اظهارات متناقضی زدند. اعم از اینکه اعلام کردند فکت شیت منتشر خواهد شد، منتشر نخواهد شد و در نهایت و در کمال تعجب رئیس جمهور اعلام کرد که فکت شیت منتشر شده است!



شاید گفته ی حسن روحانی درباره ی فکت شیت ایرانی را بتوان از جمله سخنان طنزی دانست که تا سالها در فضای سیاسی کشور مطرح خواهد بود. حسن روحانی دهم اردیبهشت ماه سال جاری و در جریان سفر استانی خود به استان فارس؛ در ادامه ی برخوردهای سخت با منتقدان توافق ژنو و لوزان؛ مردمی که منتظر ارائه ی گزاره برگ ایرانی بودند را به ضعف حافظه متهم کرد.



به نظر می رسد سخن گفتن در مورد "فکت شیت" از سخت ترین مواردی بوده است که مهندسی بیان آن از عهده ی رئیس جمهور برنیامده است. از این رو روحانی آشکارا همگان(خبرنگاران،تیم مذاکره کننده و مردم) را به استهزاء گرفته و کم حافظه گی آنان را به باد انتقاد گرفت! این در حالی بود که پیش از این اعضای تیم مذاکره کننده بارها و بارها از انتشار قریب الوقوع فکت شیت ایرانی خبر داده بودند؛ وعده ای که هیچ گاه عملی نشد. تناقض گویی هایی که خبرگزاری دانشجو چندی پیش در گزارشی به آن پرداخت.



روحانی در سفر استانی به خراسان رضوی: به ملت ایران اعلام می‌کنم ما خوشبختانه از رکود عبور کردیم



این سخن حسن روحانی در ۱۵ شهریور ماه سال ۱۳۹۳ را نیز می توان از جمله موضع گیری های عجیب و متناقض وی به حساب آورد. روحانی در حالی از عبور اقتصاد کشور از رکود خبر می داد که علاوه بر شهادت آمار و ارقام از خلاف واقع بودن آن، تنها چند روز پس از وی، اسحاق جهانگیری معاون اول دولت یازدهم گفت: "سیاست‌های جدیدی نیز تدوین‌شده و از دستگاه‌های اجرایی خواسته‌شده در حوزه وظایف خود با رعایت و اجرای این سیاست‌های زمینه خروج از رکود و رونق اقتصادی را فراهم کنند!" لذا تکلیف خروج یا عدم خروج کشور از رکود همچنان در هاله ای از ابهام باقی ماند. دولتی ها اما به همین دو اظهارنظر متناقض در زمینه ی رکود بسنده نکردند.



اگرچه ذکر تمام این موضع گیری ها از حوصله ی این گزارش است، با این حال بازخوانی اظهارنظر جالب محمدباقر نوبخت در همین زمینه در تاریخ ۲۸ دی ماه ۹۳ خالی از لطف نیست. نوبخت در حالی که رئیس جمهور چند ماه قبل خبر خروج اقتصاد کشور از رکود را داده بود؛ خروج از رکود را مستلزم اجرایی شدن برنامه ششم توسعه! دانسته و می گوید: "ما امروز با مشکل بیکاری روبرو هستیم و در تلاش هستیم تا از رکود خارج شویم. لایحه خروج از رکود و دیگر برنامه‌هایی که دولت ارائه کرده است، معطوف به برنامه کوتاه‌مدت است، اما برای خروج از رکود نیازمند برنامه میان‌مدت هستیم که برنامه ششم توسعه به همین منظور تدوین می‌شود."



به نظر می رسد در فضای شعارزده ی دولت؛ خط قرمزی برای اظهارنظر علمی و کارشناسی در زمینه ی اقتصاد کشور تعریف نشده است. کمااینکه پیش از این رئیس دولت، تورم ماه بهمن سال ۹۳ را نیز صفر درصد اعلام کرده بود. مسئله ای که در تناقض آشکار با گزارشات مرکز آمار و بانک مرکزی بود و باورش برای مردمی که با افزایش روزافزون قیمت ها مواجه بودند، مشکل بود.



در مراسم تنفیذ: خداوندا، به تو پناه می‌برم از استبداد رأی و بستن دهان رقیبان و منتقدان



روحانی از ابتدای تبلیغات انتخاباتی خود شعار آزادی بیان را به عنوان یکی از شعارهای اصلی خود مطرح نمود. وی در این راه تا آنجا جلو رفت که پیشرفت کشور را منوط به مسئله ی آزادی بیان نموده و گفت:" برای افزایش قدرت ملی داخلی باید به همه مردم آزادی بدهیم و آزادی بیان داشته باشند." با این حال کارشناسان احترام به آزادی بیان را در تضاد با روحیه ی اقتدارگرا و انحصارطلب دولتمردان می دانند، نظری که شواهد برخورد تند و اهانت آمیز با منتقدان در دو سال گذشته بر آن صحه می گذارد. محسن رضایی رقیب روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ نیز تلویحا به این روحیه ی او انتقاد کرده و در واکنش به عصبانیت وی در پاسخ به انتقاد یکی دیگر از کاندیداها در مناظرات تلویزیونی انتخاباتی، می گوید:" آقای روحانی اگر بخواهد با این عصبانیت و این داد و بیدادی که کردند سکان کشور را بدست بگیرند، خداوند رحم کند به این کشور!"



با این وجود؛ روحانی هنوز هم در همه تریبون ها از لزوم نقد دولت و وجود آزادی بیان سخن می گوید و همزمان به ساکت کردن منتقدان از راه های مختلف اصرار دارد. با وجود تلاش فراوان روحانی در زمینه ی مصادره به مطلوب واژه ی آزادی بیان، حجم برخوردهای سخت دولت با منتقدان، این شعار وی را تا حد زیادی از حیز انتفاع ساقط نموده است. با این حال دولت بر ادامه ی پروژه ی عملیات روانی خود مصر است. بر اساس همین راهبرد؛ روحانی در نشست خبری خود در ۲۳ خرداد ماه جاری با وجود تریبون ندادن به حتی یک رسانه ی منتقد!، در پایان سخنان خود می گوید:"دولت اگر اجازه نقد ندهد به معنای این است که دولت مستبدی است!"



روحانی در نشست خبری ۲۳ خرداد: بنزین را گران نکردیم!



جدیدترین نسخه از فرافکنی های دولت در زمینه ی مسائل جاری کشور در آخرین نشست خبری رئیس جمهور رخ داد. روحانی همانطور که در تبلیغات انتخاباتی با شجاعت تمام، چشم در چشم مردم گفته بود "ما فناوری هسته ای را کامل کردیم!" ، در نشست خبری اخیر خود گفت "ما بنزین را گران نکردیم!، بلکه آن را تک نرخی کردیم." وی در پاسخ به خبرنگاری که در مورد گرانی بنزین از وی سوال کرده بود گفت:"البته در زمینه مسئله افزایش قیمت بنزین که اشاره کردید بنده خیلی این واژه را نمی‌پسندم چون در مسئله بنزین، ما اقدام به تک نرخی آن کردیم."



ما در این گزارش تنها به برخی از مصادیق اینگونه رفتارهای دولت اشاره کردیم، چه اینکه بررسی تمامی مصادیق اینگونه رفتارها در دولتی که ظاهرا توسل به سیاست فرفکنی جزو اصول آن بوده است؛ از حوصله ی یک یا چند گزارش کوتاه خارج خواهد بود. باید منتظر ماند و ردپای عملیات روانی دولت در فرافکنی مشکلات آن هم به بدترین شکل ممکن یعنی پاک کردن صورت مسئله را در رویدادهای آینده ی کشور دنبال کرد.

سرلشکر جعفری در همایش سراسری روحانیون سپاه:

ارسال به دوستان
ماهیت تهدیدات نظامی در حال تغییر است/ کارهای بزرگ بدون مدیریت جهادی به سرانجام نمی‌رسد

فرمانده کل سپاه گفت: با روش‌های عادی و معمول، بدون مدیریت جهادی نمی‌توانیم کارهای بزرگ را به سرانجام برسانیم.

خبرگزاری فارس: ماهیت تهدیدات نظامی در حال تغییر است/ کارهای بزرگ بدون مدیریت جهادی به سرانجام نمی‌رسد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی کل سپاه، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در همایش سراسری روحانیون شاغل در سپاه که امروز ( 25 خرداد) در ستاد فرماندهی کل سپاه برگزار شد با گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل (ره) و شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و جبهه‌ی مقاومت اسلامی، فلسفه‌ تشکیل سپاه را حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی عنوان و تصریح کرد: از آنجا که حفظ نظام اسلامی ابعاد گسترده‌ای دارد همواره این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که حفظ انقلاب و دستاوردهای آن تنها به عرصه‌ی نظامی، دفاعی و امنیتی خلاصه نمی‌شود.
سرلشکر جعفری با بیان اینکه به روز نگه داشتن مأموریت در رابطه با شرایط بیرونی مسئله‌ای است که تمامی سازمان‌ها با آن مواجه‌اند گفت: علاوه بر به روز نگه داشتن آمادگی‌ها در حوزه‌ی نظامی می‌بایست تهدیدات حوزه‌ی نرم را پیش‌بینی، پیش‌گیری و خنثی کند و این انتظار از سپاه است.
وی افزود:به عنوان مثال ماهیت تهدیدات نظامی نیز دائماً در حال تغییر است؛ از این رو ارتقاء آمادگی دفاعی، نوع سازماندهی، تجهیزات، آموزش‌ها و توانی که ما در برابر تهدید نظامی ایجاد می‌کنیم می‌بایست به روز باشد.
سرلشکر جعفری با تاکید بر اینکه الگوی آمادگی های سپاه متفاوت با سایر ارتش‌های دنیا است، اظهار داشت:بخش عمده‌ای از تهدیدات انقلاب اسلامی تهدیدات نرم است از این رو پرداختن به معنویت به عنوان مؤلفه‌ی اصلی قدرت سپاه از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی با بیان اینکه تمرکز به مؤلفه‌ی اصلی قدرت سپاه در راستای انجام مأموریت‌ها همواره باید مورد توجه قرار گیرد گفت:با روش‌های عادی و معمول بدون مدیریت و عمل جهادی نمی‌توان کارهای بزرگی را به سرانجام رساند.
سرلشکر جعفری خاطر نشان کرد:عادت به کارهای قبلی، عدم به روز رسانی و تطبیق نیازهای نسل جوان امروز همچنین عدم تغییر مدل آموزشی از جمله موانع موجود در حرکت پیش رونده است.
وی تصریح کرد:انقلاب اسلامی در حرکت رو به جلو خود روز به روز ماهیت شفاف‌تری به خود می‌گیرد از این رو رسالت پاسداران امروز در ابعاد معنوی و ایمانی در دفاع از انقلاب اسلامی سخت‌تر از گذشته است.
فرمانده کل سپاه با بیان اینکه جهاد ابعاد مختلفی را شامل می‌شود اظهار داشت:در مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بدون انجام کار با روحیه جهادی امکان ندارد انتظارات والایی که در حفظ انقلاب اسلامی از این نهاد مکتبی می‌رود را محقق کنیم.
وی افزود:هم در انجام مأموریت‌های بیرونی و هم در ساخت درونی سپاه باید روحیه و عمل انقلابی داشته باشیم.
سرلشکر جعفری با بیان اینکه هر چه سپاه در ابعاد معنوی و اعتقادی قوی‌تر باشد می‌تواند به ایفای نقش بهتری بپردازد گفت:در این میان روحانیت شاغل در سپاه نقش تعیین کننده‌ای را در انجام رسالت خطیر سپاه بر عهده دارند.
وی افزود :ابعاد بیرونی انقلاب اسلامی با تکیه بر استکبار ستیزی و ظلم ستیزی با پرچمداری مقام معظم رهبری و پشتوانه مردم به خوبی در حال پیشرفت است ،اما در ابعاد داخلی نیازمند کار بیشتری هستیم.
فرمانده کل سپاه در پایان با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری پیرامون رسالت روحانیت اظهار داشت:معظم له اعتبار روحانیت را گره خورده به اعتبار نظام اسلامی توصیف کردند که این نکته بیانگر مسئولیت مهم و نقش خطیر روحانیت در نظام اسلامی می‌باشد



منبع: خبرگزاری فارس

نماینده مردم دشتستان در مجلس:

ارسال به دوستان
استیضاح فانی قطعی است / نمایندگان از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استیضاح فانی قطعی است، گفت: نمایندگان از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند.

خبرگزاری فارس: استیضاح فانی قطعی است / نمایندگان از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند

حجت‌الاسلام سید مهدی موسوی‌نژاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دشتستان با اشاره به بررسی وضعیت استیضاح وزیر آموزش و پرورش در مجلس اظهار داشت: نشست نمایندگان استیضاح کننده با وزیر آموزش و پرورش برگزار شد که بهارستان‌نشینان در این جلسه بر پیگیری استیضاح تأکید داشتند.

وی با بیان اینکه جلسه نمایندگان استیضاح‌کننده وزیر آموزش و پرورش شامگاه یکشنبه‌ برگزار شد، افزود: در این نشست نمایندگان از پاسخ وزیر قانع نشده و خواستار پیگیری استیضاح شدند.

ماینده مردم دشتستان در مجلس تصریح کرد: بر اساس آیین‌نامه جدید مجلس، طرح استیضاح ابتدا از سوی هیئت رئیسه به کمیسیون تخصصی ارجاع داده می‌شود تا کمیسیون جلسه‌ای را با حضور استیضاح‌کنندگان و وزیر برگزار و چنانچه نمایندگان بر استیضاح خود پافشاری کنند طرح پس از یک هفته برای اعلام وصول در صحن به هیئت رئیسه مجلس ارجاع می‌شود.

وی بیان کرد: جو مجلس برای استیضاح وزیر آماده است و به نظر می‌رسد عزم مجلس برای استیضاح فانی قطعی است.

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: فرهنگیان و معلمان و همچنین دانش‌آموزان قشر فرهیخته جامعه محسوب می‌شوند و باید بهترین خدمات با بهترین کیفیت به آنها ارائه شود و امیدوار هستیم در آینده شاهد بهبود وضعیت فرهنگیان و معلمان باشیم.

موسوی‌نژاد یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود جلسه استیضاح وزیر آموزش و پرورش هفته آینده برگزار شود.

عصر امروز

ارسال به دوستان

نشست استیضاح‌کنندکان با وزیر آموزش و پرورش برگزار شد/عدم اقناع نمایندگان و تاکید بر پیگیری استیضاح

نشست نمایندگان استیضاح کننده با وزیر آموزش و پرورش برگزار شد که بهارستان‌نشینان در این جلسه بر پیگیری استیضاح تأکید داشتند.

خبرگزاری فارس: نشست استیضاح‌کنندکان با وزیر آموزش و پرورش برگزار شد/عدم اقناع نمایندگان و تاکید بر پیگیری استیضاح

حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، گفت: جلسه نمایندگان استیضاح کننده وزیر آموزش و پرورش با وزیر برگزار شد.

به گفته وی، در این نشست نمایندگان از پاسخ وزیر قانع نشده و خواستار پیگیری استیضاح شدند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: بر اساس آیین‌نامه جدید مجلس طرح استیضاح ابتدا از سوی هیأت رئیسه به کمیسیون تخصصی ارجاع داده می‌شود تا کمیسیون جلسه‌ای را با حضور استیضاح کنندگان و وزیر برگزار و چنانچه نمایندگان بر استیضاح خود پا فشاری کنند طرح پس از یک هفته برای اعلام وصول در صحن به هیأت رئیسه مجلس ارجاع می‌شود.

استیضاح سختی در پیش است


کد خبر: ۲۳۶۳۹۰
۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸
فرارو- وزیر آموزش و پرورش که در دو سال گذشته یک کارت زرد گرفته و چندین بار تا پای استیضاح رفته است، فرصت کمی دارد تا نمایندگان مجلس را قانع کرده و در قطار کابینه بماند.

به گزارش فرارو، استیضاح علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش با 64 امضا کلید خورده است و او حدود دو هفته فرصت دارد که بهارستان نشین ها را قانع کند. حسن روحانی رییس جمهور نیز همین قدر فرصت دارد که برای سپردن این وزارتخانه به سرپرست یا معرفی گزینه دیگر وزارت –در صورت عزل شدن فانی– فکری کند.

جدی ترین انتقادهایی که به فانی وارد می شود حول محور انتصاب مدیران سیاسی و ناکارآمد در آموزش و پرورش، اجرا نکردن قانون استخدام مربیان پیش‌‌دبستانی و مربیان نهضت سوادآموزی، برگشت به‌کار نیروهای بازنشسته، توجه‌نکردن به بیمه‌های درمان و تکمیلی فرهنگیان، توجه نکردن به حوزه تربیتی دانش‌آموزان، سوء‌مدیریت در حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش و محقق نشدن مطالبات فرهنگیان است.

آنچه گذشت...
این نخستین بار نیست که موضوع استیضاح فانی در مجلس طرح می شود و پیش از این نیز بارها نمایندگان موافق استیضاح او به خاطر رعایت برخی مصالح و البته مخالفت های هیات رییسه حاضر شده بودند که از موضع خود کوتاه آیند اما این بار مساله جدی تر شده است و وزیر آموزش و پرورش به صحن علنی خواهد رفت.

داستان استیضاح او از همان ماه های اول فعالیت اش در ساختمان مرحوم علاقه بندان آغاز شد. تعطیلات نوروزی سبب شد که مساله به سال 93 کشیده شود. مجلس در اردیبهشت 93 به او کارت زرد داد اما از خیر استیضاح نیز نگذشت. نیمه تابستان بود که این ماجرا از سرگرفته شد. محمدحسن دوگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه یکی از موافقان استیضاح از آن زمان بود و ضعف در برنامه‌ریزی و نیروی انسانی،  سوءمدیریت، افت شدید تحصیلی در سال جاری، ایجاد بی‌انگیزگی در میان فرهنگیان و‌ مشخص نبودن سرنوشت بیمه طلایی را از جمله دلایل این اقدام دانسته بود.

طرح استیضاح به هیات رییسه نرسید زیرا گروه دیگری از نمایندگان مانند عیسی دارایی نماینده اندیشمک با تاکید براین که فانی مدت زمان کوتاهی است که در رأس وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته این اقدام را عجولانه دانسته و مخالفت کردند.

باز هم مساله منتفی نشد و از مهر ماه سال قبل یک بار دیگر زمزمه استیضاح وزیر آموزش و پرورش در راهروهای مجلس شنیده شد. اسفند ماه بود که سیدحسین نقوی حسینی با اشاره به 60 امضایی که برای استیضاح جمع کرده بودند، گفت «مطمئن هستیم اگر هیأت رئیسه اجازه دهد به 180امضا خواهد رسید و امیدواریم هیأت رئیسه را قانع کنیم تا اعلام وصول شود.»

نقوی حسینی این مطلب را در حالی بیان کرد که کمی قبل از آن علی لاریجانی رییس مجلس از نمایندگان خواسته بود تا قبل از اعلام وصول استیضاح فانی با او جلسه ای داشته باشند اما این جلسه هم ثمری نداشت.

با وجود اینکه عملکرد فانی از سوی بسیاری از موافقان دولت نیز مورد نقد قرار دارد اما برخی از نمایندگان نیز با استیضاح وی موافق نبودند. به عنوان نمونه قاسم احمدی، نماینده مازندران در این خصوص گفته بود که «با این اوضاع نامناسب اقتصادی خیلی منصفانه نیست که تمام بار آموزش و پرورش را به دوش یک نفر بیندازیم. خیلی از کارها نیاز به بودجه دارد و باید در حوزه برنامه‌ریزی دولت به آن توجه بیشتری شود. آموزش و پرورش 4هزار و 300میلیاردتومان بدهی دارد و در عین حال بدهی فرهنگیان باید پرداخت شود اما به جای اینکه تمام تقصیرها را به گردن وزیر بیندازیم باید فرصت دهیم تا وزیر با همکاری دولت و تعامل با مجلس مشکلات را به مرور رفع و رجوع کند.»

عطاءالله سلطانی صبور، نماینده همدان نیز با تأکید بر اینکه با عوض شدن وزیر مشکل آموزش و پرورش حل نمی‌شود، گفته بود که «دولت باید تلاش کند تا مشکلات این وزارتخانه را حل کند.»

به هر حال درگیر بودن نمایندگان مجلس با بررسی لایحه بودحه در روزهای پایانی سال قبل سبب شد که استیضاح فانی باز هم به تعویق افتد. اما اکنون با اتمام سال تحصیلی مخالفان وزیر بار دیگر دست به کار شدند تا تکلیف این وزارتخانه را روشن کنند. عبدالوحید فیاضی سخنگوی کمیسیون آموزش که قبلا از مخالفان استیضاح فانی بود و اکنون به صف موافقان پیوسته؛ نیز در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در خصوص پروسه زمان بر این استیضاح گفت «شخصا استیضاح را رویکرد مثبت در فضای فعلی نمی دانم. واقعا نمایندگان علاقمند به استیضاح نبودند و نیستند. گاهی فشارهای ناگزیر فرهنگیان که برآیند نارضایتی معلمان تلقی می شود، ما را ناگزیر می کند.»

حجت الاسلام محمدیان معاون وزیر آموزش و پرورش نیز در همین برنامه با بیان اینکه در 3 سال اخیر هم حرکتها رو به جلو بوده است، در ارزیابی عملکرد این وزارتخانه گفت: «آنچه اتفاق می افتد تمام آرزوی ما نیست و امکانات کشور این را فرصت نمی دهد. نسبت به سال 92، سال 93 بهتر بوده و نسبت به هر دو، سال 94 بهتر است.»

«دولت از همه اعضای کابینه حمایت می کند و نظر مثبت درباره وزیر آموزش و پرورش دارد» این جمله دیگری است که محمدیان در برنامه تلویزیونی مذکور عنوان کرد و باید آن را پاسخی به این شبه دانست که انتقادهای گسترده بر وزارت آموزش سبب شده است که دولت تصمیم بگیرد برای ایجاد تغییر در این بخش، مجلس را جلو انداخته و از آن سندی برای اثبات رویکرد تقابلی مجلس بسازد.

موافقان و مخالفان
بالاخره استیضاح فانی اعلام وصول شده است و باید دید که رای مجلسی ها در این خصوص چه خواهد بود. سیدحسین نقوی حسینی رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس در گفت و گو با فرارو با اعتقاد به این که فانی عزل خواهد شد، گفت: آموزش و پرورش با مشکلات و پیچیدگی های خاصی مواجه است و مجلس نیز به قدر کافی برای حل آن به دولت و وزیر مربوطه فرصت داده است اما گویا بنایی بر اصلاح در این وزارتخانه وجود ندارد.

وی افزود: تا کنون سه درخواست استیضاح از سوی سه مجموعه از نمایندگان در مورد وزارت آموزش و پرورش طرح شده است و مورد سوم بعد از مقاومت های هیات رییسه مجلس در چهار یا پنج ماه اخیر اعلام وصول شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس توضیح داد: بر اساس آیین نامه جدید مجلس  هیات رییسه بعد از اعلام وصول استیضاح آن را به کمیسیون ارجاع می دهد تا اعضای کمیسیون و استیضاح کنندگان در جلسه ای با حضور وزیر یک بار دیگر به رایزنی بپردازند. اگر بعد از این جلسه طرح استیضاح با ده امضا باقی باشد هیات رییسه ده روز فرصت دارد تا آن را در دستور کار قرار دهد.

حسینی ادامه داد: با توجه به این که تا کنون چندین جلسه با آقای وزیر برگزار شده است، می دانیم که این جلسه نیز در انجام استیضاح تغییری ایجاد نخواهد کرد و حتی اگر کسی هم امضای خود را پس بگیرد باز هم از حد نصاب عبور نخواهد شد.

وی همچنین فضای حاکم بر مجلس را به نفع استیضاح کنندگان ارزیابی کرد و گفت: این استیضاح مطالبه یک میلیون معلم کشور است و قاطبه نمایندگان نیز به آن رای خواهند داد.

گفت و گویی کوتاه با نمایندگان مجلس روشن می کند که جو بهارستان چندان به نفع فانی نیست و بسیاری از نمایندگان با انجام این استیضاح موافق و عده ای نیز در انتظار شنیدن دفاعیات وی هستند. اگرچه برخی از نمایندگان مجلس به صراحت مخالفت خود را با این استیضاح اقدام می کنند اما به نظر نمی رسد که آقای وزیر و این گروه شانس زیادی در روز استیضاح داشته باشند. روشن است که عدم تمایل بسیاری از نمایندگان به اعلام نظر صریح در این خصوص نشانه ای از اثرپذیری این افراد از نظر اکثریت مجلسیان است.

چند نمونه از اظهارنظرهای عنوان شده در مورد این استیضاح در ادامه می آید:

نام نماینده

نام کمیسیون

اظهار نظر در مورد استیضاح وزیر آموزش و پرورش

قاسم جعفری

آموزش و تحقیقات

من این استیضاح را امضا نکردم و نظری ندارم.

احمد بخشایش 

امنیت ملی و سیاست خارجی

من مخالف این استیضاح هستم.

محمد صالح جوکار

امنیت ملی و سیاست خارجی

از جمله امضاکنندگان استیضاح ندارم و فعلا بحثی ندارم.

ابراهیم کارخانه ای

انرژی

من امضا نکرده ام و نظری نمی دهم. به وظایف خودم عمل می کنم.

حسین نقوی حسینی

امنیت ملی و سیاست خارجی

استیضاح حتما رای می آورد

جواد جهانگیرزاده

امنیت ملی و سیاست خارجی

نظرم را نمی گویم اما استیضاح سختی در پیش داریم.

شهروز افخمی

اجتماعی

باید منتظر ماند و دفاعیات وزیر را شنید.

یونانتن بت کیا

عمران

مخالف صد در صد این استیضاح هستم.

بهرام بیران وند

کشاورزی

بر اساس آیین نامه باید در جلسه ای با حضور وزیر و اعضای کمیسیون صحبت های فانی را بشنویم و بعد منتظر نظر همکاران در صحن علنی باشیم.

حسین آذین

اصل 90

شخصا با ایشان مساله ای ندارم اما به نظر می رسد که دغدغه همکاران را در حوزه آموزش و پرورش رفع نکرده اند.

نادر قاضی پور

صنایع و معادن

از طراحان استیضاح بودم و حتما موافق هستم.

بازیگران کرسنت وزیر نفت را به استیضاح می‌برند؟


هشدار نفتی 70 نماینده به رئیس‌جمهور، جمع آوری 15 امضا برای استیضاح وزیر نفت و موضوع کرسنت دست به دست هم دادند تا «بحران شنبه» برای بیژن نامدار زنگنه رقم بخورد.
نویسنده : وحید حاجی پور 
هشدار نفتی 70 نماینده به رئیس‌جمهور، جمع آوری 15 امضا برای استیضاح وزیر نفت و موضوع کرسنت دست به دست هم دادند تا «بحران شنبه» برای بیژن نامدار زنگنه رقم بخورد. 
به گزارش «جوان»، 70 نفر از نمایندگان مجلس از همه گرایش‌های سیاسی در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری به حسن روحانی متذکر شدند روند ایرانی زدایی در صنعت نفت آغاز شده است و از وی خواسته‌اند به وزارت نفت تکلیف کنند به جای استفاده از شرکت‌های چینی و هندی از شرکت‌های ایرانی استفاده کنند. 
در همین زمینه یکی از نمایندگان استان خوزستان با انتقاد از عملکرد وزارت نفت در بحث صنعت حفاری گفت: واگذاری امور مربوط به حفاری نفتی به چینی‌ها و بیکاری کارگران ایرانی علت هشدار نمایندگان به رئیس‌جمهور است. 
سیدشکرخدا موسوی با انتقاد ازعملکرد وزارت نفت دربحث صنعت حفاری گفت:درحال حاضر در آب‌های داخلی بیش از 22 دکل حفاری مشغول فعالیت هستند که از این تعداد 16 دکل به چینی‌ها و هندی‌ها واگذار شده است. این در حالی است که بسیاری از شرکت‌های حفاری ایرانی و همچنین کارگران داخلی بیکار هستند و وزارت نفت اقدام به واگذاری دکل‌های حفاری به خارجی‌ها کرده است. 
وی با بیان اینکه باید از توان داخلی برای کمک به اقتصاد کشوروهمچنین بهبود زندگی مردم بهره گرفت، تصریح کرد: مقابله با ایرانی‌زدایی در صنعت حفاری از مهم‌ترین محورهای تدوین این نامه به رئیس‌جمهور است. موسوی باتأکید براینکه یکی از راهبردهای برون رفت از محاصره اقتصادی، اقتصاد مقاومتی است، افزود: از مؤلفه‌های بسیار مهم این راهبرد خردمندانه، استفاده از کار و سرمایه‌ای ایرانی است که این مهم در عملکرد وزارت نفت نادیده گرفته شده است. 
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه بی‌توجهی دولت به هشدار نمایندگان درخصوص ایرانی‌زدایی از صنعت حفاری به استیضاح زنگنه منجر خواهد شد، گفت: درحال حاضر با ادامه روند کنونی شاهد جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزیر نفت هستیم. 
بر اساس این گزارش‌ها خبرهای جدید از مجلس از این موضوع حکایت دارد که عملکرد وزیر در مدیریت وزارتخانه، کاهش قیمت نفت و عدم انجام اقدام لازم در این زمینه و همچنین عدم انتصاب‌های مناسب از جمله دلایل نمایندگان برای استیضاح عنوان شده است. 

   ماجرای استیضاح چیست؟

به گفته یک منبع موثق در وزارت نفت، چندی پیش جلسه‌ای میان کمیسیون انرژی و مدیران ارشد نفت برگزار شد که در آن جلسه بیژن نامدار زنگنه و رکن الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت به نمایندگان قول دادند شرکت ایرانی اخراج شده از خلیج فارس را بر سر پروژه بازگردانند و به مدیران نفتی تکلیف کنند فضا را برای بهره‌گیری از شرکت‌های ایرانی آماده کنند اما با این وجود، هیچ اقدامی صورت نگرفت و همه چیز به فراموشی سپرده شد. 
وی با بیان اینکه جوادی در آن جلسه متعهد شد در اسرع وقت شرکت کنار گذاشته شده را به پروژه باز‌گرداند، گفت: نمایندگان مهلت دو هفته‌ای برای شرکت ملی نفت تعیین کردند و پس از اتمام مهلت با پیگیری موضوع متوجه شدند حتی یک برگ نامه نیز در راستای تعهد مدیرعامل شرکت نفت صادر نشده است؛ موضوعی که اعتراض 70 نماینده را در پی داشت و در نامه شان اینطور آوردند: « متأسفانه اخیراً برخی دکل‌های این شرکت توسط وزارت نفت از چرخه فعالیت کنار گذاشته شده است و ادامه این روند می‌تواند منجر به بیکار شدن تعداد زیادی از جوانان عزیز کشورمان شود.»
شنیده‌ها حاکی از آن است که بی‌توجهی وزارت نفت به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و بی‌توجهی به بهره‌گیری از شرکت‌های ایرانی و همچنین آمادگی برای حضور شرکت‌های خارجی، طرح استیضاح وزیر نفت را کلیدزده است که این روزها سایه جریمه 14 میلیاردی کرسنت را نیز بالای سر خود می‌بیند. 
نکته جالب‌تر در این‌باره، نقش‌آفرینی «حلقه کرسنتی‌ها» در این پرونده است؛ این حلقه با دلالی کم نظیری، شرکت‌های ایرانی و چینی را وارد ایران کرده و موجب اخراج شرکت‌های ایرانی از پروژه‌ها شده است. چندی پیش سایت الف گزارش جالبی را درباره نقش آفرینی «م. م» در این جریان منتشر کرد که فرد مورد نظر با تأسیس چند شرکت نفتی، شرکت‌های شرقی را جایگزین شرکت‌های ایرانی کرده است. براساس گزارش الف، ردپای جریان ایرانی‌زدایی صنعت نفت به یکی از مدیران ارشد وزارت نفت در دوره نخست وزارت زنگنه بر می‌گردد. «م.‌م» که در ماجرای قرارداد کرسنت بازداشت شده بود برای رسیدن به سودهای کلانی که در این حوزه وجود دارد تلاش دارد شرکت‌های ایرانی را در معرض ورشکستگی قرار دهد. 
پایش اخبار منتشر شده طی هفته‌های گذشته نشان می‌دهد یکی از نقش‌آفرینان پرونده کرسنت با قدرت‌گیری در دولت یازدهم، این بار شرکت‌های ایرانی را هدف گرفته است و از سوی دیگر، سخنان اخیر وزیر فرهنگ در باره جریمه 14 میلیارد دلاری ایران در کرسنت نشان می‌دهد دامنه فساد کرسنت از ارزان فروشی منابع و فساد فراتر رفته و قصد زمین زدن شرکت‌های ایرانی را دارد. هر چه که هست طی روزهای آینده زوایای آن روشن می‌شود اما مطمئناً زنگنه اولین روز هفته خود را با اضطراب و فشارهای فراوان پشت سر گذاشته است.

انتقادات صریح آقا تهرانی از دست‌و‌پا زدن ذلیلانه برای رفع تحریم

انتقادات صریح آقا تهرانی از دست‌و‌پا زدن ذلیلانه برای رفع تحریم



به گزارش بی‌باک، حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی نماینده مردم تهران در  مجلس شورای اسلامی طی سخنانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز پایتخت با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی اظهار داشت: رهبر انقلاب سال ۶۸ هشدارهایی راجع به تهاجم فرهنگی دادند اما عده‌ای جدی نگرفتند و گفتند تفاهم فرهنگی است. چندی بعد وقتی غربی‌ها خودشان گفتند ما تهاجم فرهنگی داشتیم، این افراد گفتند که تهاجم فرهنگی اتفاق افتاد.

وی افزود: چندی بعد ما گرفتار شبیخون فرهنگی شدیم و رهبر انقلاب در این زمینه هم هشدار دادند که شبیخون فرهنگی در پیش است، مردم هوشیار باشند، مع الاسف آنهم اتفاق افتاد و سپس مطرح شد که ناتوی فرهنگی در پیش است، باز هم اقدامی انجام ندادند و ما گرفتار ناتوی فرهنگی شدیم و همه همفکران آمریکا در غرب و شرق با یکدیگر متحد شدند برای اینکه فرهنگ اسلامی را خراب کنند و در این جهت بسیار اقدام کردند و در آخر هم به رخنه فرهنگی رسیده‌ایم.

آقاتهرانی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: یکی از کارهایی که اخیراً شروع کردند این است که می‌خواهند مبانی فکری نظام اسلامی را تحریف کنند یعنی بیانات خود امام (ره) را طور دیگری جلوه دهند، عده‌ای از ما در دوران حیات امام حضور داشتیم اما جوانان نسل سومی در آن دوران حضور نداشتند که بدانند امام چه می‌گفت و مواضعش چه بود، این افراد و برخی دشمنان به دنبال تحریف تاریخ هستند، مثلا کاری کنند که گویا امام می‌خواست کار دیگری انجام دهد.

وی اضافه کرد: این یک نکته مهم است که باید به طور جدی مدنظر قرار گیرد؛ بنده به حساسیت‌های مقام معظم رهبری توجه کرده‌ام، رهبر انقلاب مدتی است که راجع به تحریف امام (ره) نکاتی را مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه عده‌ای می‌خواهند امام و انقلاب را طور دیگری جلوه دهند، عده‌ای می‌خواهند بگویند اهداف انقلاب موارد دیگری بوده است، گاهی گفته می‌شود اسلامیت نظام موضوع تشریفاتی بوده است و متاسفانه این سخنان از دهان کسانی در می‌آید که آدمی اصلا احتمال هم نمی دهد این افراد چنین سخنانی را مطرح کنند.

نماینده تهران در مجلس بر همین اساس یادآور شد: این سخنان را عده‌ای در حالی می‌گویند که ۱۶ هزار و ۳۰۰ مرتبه امام در صحیفه خود از واژه «اسلام» استفاده کرده است. امام به قول ما «نان از دهانش می‌افتاد اما اسلام از دهانش نمی‌افتاد». امام آمده بود که یک حاکمیت اسلامی و انقلابی که مقدمه‌ای برای ظهور حضرت ولی عصر (عج) باشد را راه‌اندازی کند اما در گفته‌هایی که عده‌ای دارند اصلا امام گویا چنین هدفی نداشته و به دنبال اهداف دیگری بوده است.

وی ادامه داد: اخیراً رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند که حتما امام را از صحیفه امام و صحبت‌های خود ایشان و وصیت‌نامه خود ایشان بشناسید، پیداست برخی می‌خواهند اما را طور دیگری جلوه دهند و صحبت‌های دیگری را مطرح می‌کنند.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در ادامه سخنانش با تاکید بر اینکه جوانان نسل سومی بهتر است برای شناخت بیشتر امام به مواضع و صحبت‌های ایشان و صحیفه امام مراجعه کنند، گفت: امام درباره اشرافیت ۳۴ بار، مستضعفین ۴۹۴ بار، محرومین ۲۹۱ بار، سرمایه دار ۱۴۲ بار، ثروتمند ۹۷ بار، مستکبر ۱۳۴ بار و استکبار ۴۹ بار صحبت کرده‌اند. امام طرفدار جدی مستضعفان و فقرا و مخالف اشرافی‌گری بودند.
وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره شخصیت حضرت امام، تاکید کرد: امام نابرابری جدی و اشرافی‌گری را با شدت و تلخی رد می‌کردند، امام از یک طرف بر لزوم ریشه‌کن کردن فقر و محرومیت زدایی تاکید داشتند و از طرفی به مسئولان درباره خوی کاخ‌نشینی و تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری هشدار می‌دادند، امام عزیز می‌فرمودند این کوخ‌نشینان و فقرا هستند که بدون اظهار نارضایتی از مشکلات و سختی‌ها در صحنه‌ها حاضر هستند در حالی که طبقات برخوردار در مشکلات بیشتر اظهار ناراحتی می‌کنند، این واقعیتی است که کم و بیش همه ما با آن مواجهیم.

آقاتهرانی یادآور شد: رهبر انقلاب می‌فرمایند که «ملت ما ملتی بود که از هرزگی و عیاشی‌های فراگیر و مجالس عیش و طرب بری بود، این کارها مخصوص پادشاهان، شاهزادگان و ملک‌زاده‌ خانم‌ها بود که عیاشی کنند و شب تا صبح بیدار بمانند، اروپایی‌ها خانه‌هایشان در طول مدت شب و روز و دوران سال و همه تاریخ همیشه رو به راه بود، این تاریخ اروپاست و هر کسی می‌خواهد برود و ببیند، این را خواستند وارد کشور ما کنند و تا آنجا که توانستند کردند، در تهاجم فرهنگی دشمن می‌گردد آن نقطه‌ای از فرهنگ خود را به این ملت و کشور وارد می‌کند که خودش می‌خواهد، باور کنید دین‌دار بودن ما و اعتقادات ما و باور داشتن به قیامت و نترسیدن از عمر دو روزه و زودگذر دنیا، ما را نگه داشته است».
وی با بیان اینکه اشرافیت یک نوع سبک زندگی غربی است که به ما القا می‌شود، گفت: گاهی تفاوت موقعیت‌ها شرایط را تغییر می‌دهد مثلا کسی که تا دیروز سمتی نداشته زندگی می‌کند اما اگر در جامعه اسلامی مسئولیتی کسب کرد و مدیر شد، وضعیتش تغییر می‌کند، شرایط همواره متفاوت است مثلا گاهی در برابر یک مشت آدم قلدر و گردن کلفت و پدرسوخته قرار داریم مانند الان، که در برابر آمریکا و فشارهای اقتصادی آمریکا قرارداریم، تحریم‌های اقتصادی علیه ایران از ناحیه آمریکا و اروپا برای ما اعمال شده است، آنان به بهانه‌های مختلف ما را تحریم کردند تا بتوانند ما را از پا در بیاورند و در برابرشان زانو بزنیم.

آقاتهرانی یادآور شد: وقتی که این طور می‌شود از همه بدتر آن است که ما را به سبک زندگی خودشان آلوده کنند و بعد کم بیاوریم و عده‌ای در آن شرایط اصل نظام را زیر سوال ببرند. راه چاره تنها رو آوردن به یک نکته است و آن هم اقتصاد مقاومتی است، رهبر معظم انقلاب دولت و مجلس و همه مسئولان و مردم را به اقتصاد مقاومتی توصیه فرمودند، الان وقت اقتصاد مقاومتی است و باید از اسراف، زیاده روی و زیاده‌خواهی و ویژه‌خوری بپرهیزیم و این یک وظیفه است.
نماینده تهران در مجلس خاطرنشان کرد: باید برنامه زندگی‌مان را عوض کنیم و باید طرح‌ یا لایحه‌ای از سوی دولت یا مجلس ارائه شود که اقتصاد مقاومتی در آن مدنظر باشد؛ چرا باید بگوییم ابر و باد و مه و خورشید و فلک و حتی آب و همه چیزمان مربوط به هسته‌ای است؟! چرا باید اینگونه بیان شود؟ به چه کسی می‌خواهیم با این سخنانمان علامت بدهیم؟ نباید مردم را از تحریم بترسانیم چون هرگز این گونه نبوده است.

وی گفت: ما حاضر نیستیم عزت اسلامی‌مان را برای هیچ چیزی زیر پا بگذاریم گرچه غربی‌ها حقمان را خورده‌اند و باید بگیریم؛ مشکل اصلی دشمنان ما همین است، آنها می گفتند خاورمیانه را می‌زنیم و کشورهای آن منطقه را ضعیف می‌کنیم اما امروز می‌گویند این ایران است که در عراق و یمن حکومت می‌کند، نه به ظاهر بلکه دل‌های مردم و همه جوانان کشورهای منطقه واقعا با نظام جمهوری اسلامی ایران و امام عزیز و رهبر معظم انقلاب است
آقاتهرانی با بیان اینکه باور کنید باید تشریفات را کم کنید تاکید کرد: باید قدر انقلاب را بدانیم، به خدا مردم بسیاری از کشورها شروع کردند که انقلاب کنند اما نتوانستند، مگر مصر به نتیجه رسید؟ مگر لیبی و الجزایر به نتیجه رسیدند؟ تنها جایی که به نتیجه رسیده ایران اسلامی است و آن هم به خاطر وجود مبارک حضرت امام (ره) بوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نباید به دشمن بهانه داد، در موقعیت‌های خاص باید بیشتر حواسمان جمع باشد، نباید مردم تحت فشار قرار گیرند و البته از آن طرف هم نباید زیر بار فشار تحریم‌ها و تهدید‌های آنان رفت، گره زدن اقتصاد کشور به هسته‌ای اصلا از ابتدا کار درستی نبود.

 

با اعام وصول سؤال ملی 3 نماینده


عزل و نصب‌های خلاف قانون در دانشگاه‌های کشور «فرهادی» را به صحن علنی مجلس کشاند

عزل و نصب‌های خلاف قانون در دانشگاه‌های کشور با اعلام وصول سؤال ملی 3 نفر از نمایندگان مجلس «محمد فرهادی» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری را به صحن علنی مجلس کشاند.

خبرگزاری فارس: عزل و نصب‌های خلاف قانون در دانشگاه‌های کشور «فرهادی» را به صحن علنی مجلس کشاند

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، ضرغام صادقی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی پیش از پایان نشست علنی امروز یکشنبه پارلمان موارد اعلام وصولی را قرائت کرد.

بر این اساس، سؤال ملی احمد بخشایش نماینده اردستان از بیژن زنگنه وزیر نفت درباره علت توقف توسعه گازرسانی به روستاها اعلام وصول شد.

همچنین سؤال منطقه‌ای سیدشکرخدا موسوی از محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی در مورد عملکرد وزارتخانه در اجرای طرح احیای اراضی کشاورزی استان‌های خوزستان و ایلام اعلام وصول شد.

سؤال ملی 3 نفر از نمایندگان مجلس از محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه علت عزل و نصب‌های خلاف قانون در دانشگاه‌های کشور و سؤال ملی زهره طبیب‌زاده نماینده تهران از فرهادی وزیر علوم درباره نحوه احقاق حق افراد بورسیه که مورد اجحاف قرار گرفته‌اند، اعلام وصول شدند.

سؤال ملی قاسم جعفری نماینده بجنورد از فرهادی وزیر علوم در مورد نحوه ساماندهی آژانس‌های اعزام دانشجو به خارج از کشور و دیگر سؤال این نماینده از فرهادی در خصوص عملکرد این وزارتخانه در پیشگیری از آسیب‌های پایان‌نامه‌های سفارشی اعلام وصول شدند.

انتهای پیام/

عضو کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی

ارسال به دوستان:
افراد ذی‌نفوذ از اعمال فشار پرهیز کنند/ باید حکم صادره برای مهدی هاشمی مثل سایر احکام اجرا شود

عضو کمیسیون قضائی مجلس گفت: افراد صاحب‌نفوذ نباید بحث‌هایی مثل پرونده‌های قضائی را سیاسی کنند بلکه باید به نشانه دموکراسی از احکام قضائی تمکین کنند.

خبرگزاری فارس: افراد ذی‌نفوذ از اعمال فشار پرهیز کنند/ باید حکم صادره برای مهدی هاشمی مثل سایر احکام اجرا شود

موسی غضنفرآبادی عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی فارس،‌ در رابطه با قطعی شدن حکم مهدی هاشمی اظهار کرد: کار دستگاه قضا در صدور و تأیید حکم این پرونده در بین مردم حس اعتماد به دستگاه قضا را ایجاد کرد؛ هرچند که این انتظار از قوه قضائیه نیز وجود دارد که همواره قاطع عمل کند.

وی گفت: رئیس دستگاه قضا چندی پیش گفته بود که فشارهای زیادی نسبت به برخی پرونده‌ها وجود دارد که برداشت ما این بود که یکی از این پرونده‌ها که فشار زیادی به دستگاه قضا وارد می‌کرده است، همین پرونده مهدی هاشمی بوده است.

غضنفرآبادی تصریح کرد: امروز شنیدم که متأسفانه وکیل آقای مهدی هاشمی اعلام کرده است که می‌خواهیم اعاده دادرسی را درخواست کنیم که به نظر من این بازی‌ها مردم را نگران می‌کند؛ چراکه هر کس فارغ از این که پسر کشاورز یا پسر فلان فرد مشهور باشد باید مجازات خود را تحمل کند؛ چرا که جامعه انتظار دارد به افراد فارغ از وابستگی‌ها یکسان نگاه شود.

این نماینده مجلس با ابراز امیدواری در یکسان دیدن تمامی افراد در دستگاه قضا تأکید کرد: باید از انجام این بازی‌ها توسط برخی افراد سرشناس پیشگیری شود؛ چراکه پیش‌تر چنان که زمانی یکی از اطرافیان علما و بزرگان تخلفی می‌کردند، خود این بزرگان آنها را مجازت می‌کردند، پس نباید جو‌سازی صورت گیرد.

وی افزود: اینکه کسی گناه خود را بر گردن فرد دیگر بیندازد کاری اشتباه است. برای مثال تقصیر خود را بر گردن دستگاه قضا یا نیروی انتظامی بیندازد درحالی که خود فرد می‌داند مستندات و شواهد کافی وجود دارد.

غضنفرآبادی تأکید کرد: نباید این گونه مباحث قضایی را سیاسی کنند، بلکه باید از قانون تمکین کنند؛ چراکه تمکین از قانون یکی از نشانه‌های دموکراسی و توجه به آرای مردم است.

این نماینده مجلس گفت: اینکه افراد به‌خصوص کسانی که در عرصه‌های بالای ممکلتی قرار دارند روحیه خودبرتربینی نداشته باشند بسیار خوب است.

وی در رابطه با احتمال اعمال فشار در رابطه با اجرای حکم همانند اعمال فشار در زمان بررسی پرونده، تصریح کرد: باید حکم صادرشده مثل سایر احکام اجرا شود و در هنگام اجرا فشار وارد نشود؛ چراکه یکی از انتظارات جامعه این است که حکم این فرد هم‌چون سایر افراد مرتکب جرم رسیدگی شود و این فرد هم‌چون سایر افراد از امکانات، مرخصی‌ها، ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها برخوردار باشد.

غضنفرآبادی تأکید کرد: در اجرای احکام نباید هیچ‌گونه امتیاز، فشار، سوءاستفاده، درخواست‌های غیرمنطقی و غیرمعقول از سایر حوزه‌ها در دستگاه قضا صورت گیرد.

ارسال به دوستان حدادعادل در اولین نشست رابطین جامعه روحانیت مبارز و شورای همگرایی اصولگرایان:

نسخه چاپی
اصولگرایان هم به تکلیف عمل کنند هم صحنه مبارزه را در نظر بگیرند/



آرمانگرایی همسان با واقع‌گرایی باشد

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس با اشاره به وحدت اصولگرایان در انتخابات‌های پیشین اظهار داشت: اصولگرایان باید هم به تکلیف خود عمل کنند و هم صحنه مبارزه را در نظر بگیرند.

خبرگزاری فارس: اصولگرایان هم به تکلیف عمل کنند هم صحنه مبارزه را در نظر بگیرند/ آرمانگرایی همسان با واقع‌گرایی باشد

به گزارش حوزه احزاب خبرگزاری فارس، غلامعلی حدادعادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در اولین نشست رابطین جامعه روحانیت مبارز و شورای همگرایی اصولگرایان که صبح امروز در مجتمع آدینه تهران برگزار شد،  با بیان اینکه پیشرفت های علمی که امروز شاهد آن هستیم، سرمایه بزرگی است، تاکید کرد: ما احساس کردیم که در شرایط سخت می توانیم کشور را اداره کنیم و امنیت و ثباتی که هم اکنون در ایران حاکم است در هیچ یک از کشورهای منطقه وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه امام(ره) داشتن یک رهبری تمام عیار و طبق موازین اسلامی را برای ما مهیا ساخته اند، گفت: احساس می کنیم ولایت فقیهی که امام(ره) بر آن تاکید داشتند، در طول زمان کارایی خود را نشان داده است.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس با بیان اینکه پیشرفت های علمی که امروز شاهد آن هستیم، سرمایه بزرگی است، تاکید کرد: ما احساس کردیم که در شرایط سخت می توانیم کشور را اداره کنیم و امنیت و ثباتی که هم اکنون در ایران حاکم است در هیچ یک از کشورهای منطقه وجود ندارد.

وی  تصریح کرد: باید ساز و کاری فراهم شود که امکان نقد قدرت وجود داشته باشد، اما باعث سستی پایه های نظام نشود. مشارکت مردم در انتخابات نشان دهنده مردم سالاری دینی و آزادی در جمهوری اسلامی ایران است و اینها از مزیت های نظام ما محسوب می شود.

حدادعادل با اشاره به اینکه دوام، ثبات و بقای انقلاب دشمن را بیش از پیش نگران کرده است، گفت: با گذشت 37 سال از عمر انقلاب اسلامی دشمن متوجه شده است که نمی تواند بر اساس پیش بینی هایی که در ابتدای انقلاب می کرد، طی یک مدت دو ماهه یا سه ماهه و یا بیشتر انقلاب اسلامی را از میان بردارد و هم اکنون دشمن برای نابودی انقلاب دست به کارهای ریشه ای زده است.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه احساس می کنیم که آمریکایی ها برنامه دارند به بهانه مذاکرات راه مداخله در امور سیاسی، نظامی و داخلی ما را باز کنند، گفت: آنها می خواهند به بهانه راستی آزمایی و مسائل این چنینی امضای ما را پای چیزهایی بیاورند که دوباره پای آنها را در ایران باز کنند.

حدادعادل تصریح کرد: در کنار همه این برنامه ها دشمن برنامه ریزی گسترده ای در فضای جنگ نرم کرده و فضای امروز انقلاب با فضای ابتدای انقلاب به طور کلی متفاوت است.

وی ادامه داد: دشمنان اسلام بیداری اسلامی را به سمت جریان تکفیری منحرف کردند و شکل خشن آن یعنی داعش با پشتوانه استکبار جهانی، آمریکا و صهیونیست برای جلوگیری از بسط نفوذ انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی در منطقه است.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه داعش در تاریخ اسلام سابقه ندارد، خاطرنشان کرد: داعش پدیده ای بسیار مهم است و مساله نخست جهان اسلام در حال حاضر محسوب می‌شود.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس با بیان اینکه باید برای انتخابات امسال آماده باشیم، عنوان کرد: امسال یک انتخابات مهم در کشور داریم و بنده در چهار دوره گذشته شاهد وحدت اصولگرایان بوده‌ام.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز موانع وحدت اهمیت پیدا کرده و ما باید نگرانی هایمان را بررسی کنیم. مانع عمده ای که وجود دارد این است که عده ای از دوستان اصرار دارند که ما باشیم و دیگران نباشند.

وی با یادآوری اینکه در گذشته قرار بود شورای متحد اصولگرایان با محوریت آیت الله مهدوی کنی تشکیل شود، متذکر شد: بنا بر این بود که در این شورا 15 نفر حضور داشته باشند اما عده ای می گفتند که تا زمانی که یک عده ای باشند ما در این شورا شرکت نخواهیم کرد، اما در آن دوره باز اصولگرایان توانستند اکثریت مجلس را به دست آورند.

حدادعادل خاطرنشان کرد: امروز مساله فرق کرده و انتخابات 94 با انتخابات 90 تفاوت می کند و ما باید در روش های خود تجدیدنظر کنیم و نباید نکته هایی را که مقام معظم رهبری فرموده اند، فراموش کنیم، ایشان چندین بار تاکید کرده اند که آرمان‌گرایی باید با واقع گرایی همسان باشد و ما نمی توانیم آرمان‌گرا باشیم و در صورت شکست بگوییم ایرادی ندارد و ما به تکلیف خود عمل کرده ایم.

 رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس افزود: اصولگرایان باید هم به تکلیف خود عمل کنند و هم صحنه مبارزه را در نظر بگیرند و برای اینکه همه چیز را از دست ندهیم، باید مقداری انعطاف به خرج دهیم.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه ما باید تکلیف خودمان را مشخص کنیم و ببینیم که می خواهیم گروه من باشد یا اینکه انقلاب باشد، گفت: یکی از مسائل مهم شیوه هماهنگی و ارتباط تشکل های سیاسی اصولگرا با جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است که باعث اختلافاتی می شود و ما به عنوان اصولگرا این انقلاب را از روحانیت جدا نمی دانیم و رهبری این انقلاب از درون حوزه و با مرجعیت بوجود آمده است و ما در حرکات سیاسی خود نباید از روحانیت جدا باشیم.

وی با بیان اینکه قشر خاکستری در انتخابات اهمیت بسیاری دارد، تصریح کرد: 60 درصد از مردم جامعه ما به صورت فکری، وابستگی تعریف شده ای به اصلاح طلبان و اصولگرایان ندارند و در زمان انتخابات رأی آنها تاثیرگذار است، معمولا قشر خاکستری تحت تاثیر جریان و گفتمانی قرار می گیرند که در سه الی چهار ماه مانده به انتخابات برجسته می‌شوند. ما باید به این قشر توجه کرده و شعارهایی را انتخاب کنیم که دغدغه آنها است.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در پایان خاطر نشان کرد: حتی تمام کسانی که می خواهند خودشان در مجلس حضور داشته باشند، باید وحدت انجام دهند و نفع فردی خودمان هم امروز در وحدت است و ما نباید نفع آتی را به نفع آنی ترجیح دهیم.

فارس منتشر کرد

ارسال به دوستان
جزئیات حکم تجدیدنظر مهدی هاشمی/ ۱۱ میلیون دلار جریمه و رد مال/ ۵۰ ضربه شلاق به خاطر رشوه‌خواری آقازاده جنجالی

با توجه به قطعی شدن حکم دادگاه تجدیدنظر در پرونده بین‌المللی مهدی هاشمی، جزئیات این حکم به همراه میزان جرائم و رد مال منتشر شد.

خبرگزاری فارس: جزئیات حکم تجدیدنظر مهدی هاشمی/ ۱۱ میلیون دلار جریمه و رد مال/ ۵۰ ضربه شلاق به خاطر رشوه‌خواری آقازاده جنجالی

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی فارس، با اعلام این مطلب افزود: مهدی هاشمی بیش از 28 جلسه در دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه محاکمه شد.

وی افزود: سرانجام این فرد به ترتیب زیر و براساس مواد قانونی اعلام شده محکوم شد.

براساس ماده 5 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری، نامبرده متهم به اخذ رشوه اختلاس 600 میلیونی تومانی بود که براساس این ماده قانونی، وی به 10 سال حبس، رد مال 600 میلیون تومانی و 1.2 میلیارد تومان جزای نقدی و همچنین انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شد.

براساس ماده 3 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری، این فرد متهم به ارتشاء به مبلغ 5 میلیون و 200 هزار دلار بود که براساس همین ماده قانونی به 10 سال حبس، رد مال به مبلغ 5.2 میلیون دلار و جزای نقدی معادل همان مقدار (5.2 میلیون دلار) و انفصال دائم از خدمات دولتی به همراه 50 ضربه شلاق محکوم شد.

براساس ماده 610 قانون مجازات اسلامی، نامبرده به 5 سال حبس محکوم شد.

این منبع آگاه افزود: با رعایت قانون 134 مجازات اسلامی در مقام اجرا،‌ اشد این احکام که همان 10 سال است اجرا خواهد شد.