اصول گرایان سرپل زهاب

اصول گرایان سرپل زهاب

سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» مبارکباد
اصول گرایان سرپل زهاب

اصول گرایان سرپل زهاب

سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» مبارکباد

جنگ میلیمتری برای وتوی«برجام»

مخالفان توافق در بین هم‌‌حزبی‌های اوباما به 11 نفر رسید


از امروز شمارش معکوس برای تأیید یا رد توافق هسته‌ای با ایران در کنگره امریکا شروع شده و موافقان و مخالفان فقط 29 روز برای جذب تعداد بیشتری از نمایندگان به جبهه خودشان فرصت دارند.
از امروز شمارش معکوس برای تأیید یا رد توافق هسته‌ای با ایران در کنگره امریکا شروع شده و موافقان و مخالفان فقط 29 روز برای جذب تعداد بیشتری از نمایندگان به جبهه خودشان فرصت دارند. دیروز 10 نفر دیگر از اعضای کنونی و سابق کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان در نامه‌ای از توافق هسته‌ای با ایران حمایت کردند ولی همزمان، با پیوستن یک نماینده دموکرات مجلس نمایندگان به جمع مخالفان توافق، تعداد هم حزبی‌های اوباما که مخالف توافق هستند به 11 نفر رسید. کوین مک کارتی نماینده جمهوری خواه مجلس نمایندگان گفته احتمال زیادی وجود دارد که جمهوریخواهان بتوانند به تعداد آرای لازم برای بی‌اثر کردن وتوی رئیس‌جمهور دست پیدا کنند. 
به گزارش «جوان»، به نقل از سی ان ان، کوین مک کارتی رهبر اکثریت جمهوری خواهان مجلس نمایندگان امریکا روز پنج‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که هنوز هم احتمال زیادی وجود دارد که جمهوری خواهان از آرای لازم برای بی‌اثر کردن وتوی رئیس‌جمهور و در نتیجه، رد توافق هسته‌ای با ایران برخوردار باشند. در حالی که باراک اوباما از روز پنج‌شنبه یکی از مشاوران نزدیک خود را برای متقاعد کردن مخالفان توافق گمارده، کوین مک کارتی در یک کنفرانس مطبوعاتی در جریان سفر به اسرائیل گفته «احتمال بسیار زیادی» وجود دارد که کنگره امریکا از آرای لازم برای بی‌اثر کردن وتوی رئیس‌جمهور برخوردار باشد. به گفته مک کارتی، کاخ سفید فقط روی حمایت یک سوم کنگره امریکا که برای بی‌اثر کردن وتوی کنگره لازم است، حساب باز کرده است و این تعداد، برای چنین توافق مهمی بسیار اندک است. این نماینده جمهوری خواه گفته که کاخ سفید به دلیل همین حمایت اندک از توافق هسته‌ای با ایران است که آن را پیمان‌نامه تلقی نمی‌کند، زیرا به گفته او، اگر توافق با ایران یک پیمان‌نامه بود، به تعداد بسیار بیشتری از آرای کنگره نیاز داشت: الان او(اوباما) تلاش می‌کند که یک سوم را حفظ کند. اگر شما تلاش کنید توافقی داشته باشید که فقط اقلیت کشورتان از آن حمایت کنند، آن اکثریت بالاخره یک روز حرف خودشان را خواهند زد. 
     جنگ عدد و رقم در کنگره
اوباما برای اینکه بتواند مصوبه مجلس نمایندگان در مورد توافق هسته‌ای با ایران را وتو کند، به 144 رأی در مجلس نمایندگان و 34 رأی سنا نیاز دارد، این در حالی است که بنابر گزارش پولیتیکو، تاکنون حدود 40 دموکرات مجلس نمایندگان و 16 سناتور به طور علنی از این توافق حمایت کرده‌اند. بسیاری از نمایندگان و سناتور‌ها هنوزقضاوت خودشان را از توافق هسته‌ای علنی نکرده‌اند و به همین خاطر، هنوز برآورد دقیقی از تعداد موافقان و مخالفان توافق هسته‌ای در سنا و مجلس نمایندگان امریکا وجود ندارد ولی سی ان ان گزارش کرده انتظار می‌رود تقریباً همه جمهوریخواهان که اکثریت دو مجلس را تشکیل می‌دهند رأی منفی به آن بدهند، به همین خاطر شانس اوباما برای بی‌اثر کردن آرای کنگره، فقط روی 13 سناتور و 44 دموکرات عضو مجلس نمایندگان متمرکز شده است. این در شرایطی است که روز پنج‌شنبه، آلسی هستینگز یکی دیگر از دموکرات‌های مجلس نمایندگان نیز به جمع مخالفان توافق پیوست و تعداد دموکرات‌های مخالف توافق به 11 نفر رسید. به گزارش مهر، «آلسی هستینگز» با بیان اینکه از لایحه دولت باراک اوباما رئیس‌جمهوری امریکا برای تأیید توافق هسته‌ای حمایت نخواهد کرد، گفت: «این توافق باعث می‌شود ایران همچنان در آستانه هسته‌ای شدن باقی بماند ولی از منافع آن استفاده کند و تحریم‌ها لغو شوند.» وی در مقاله‌ای که در نشریه پالم بیچ پست نوشته است، تأکید کرد توافق هسته‌ای با ایران را با دقت مطالعه کرده و تصمیم گرفته است از آن حمایت نکند. این نماینده دموکرات مجلس نمایندگان امریکا مدعی شد تحریم‌ها باعث شد ایران به میز مذاکره با قدرت‌های جهانی بازگردد و باید با همکاری‌های بین‌المللی تحریم‌های گسترده‌ای را علیه ایران اعمال کرد. این نماینده فلوریدا همچنین از تهیه پیش‌نویسی برا ی جنگ با ایران به منظور جلوگیری از دستیابی به سلاح هسته ای خبر داده است که به گفته او پس از بازگشایی کنگره در 17 شهریور 94 بررسی خواهد شد.«لیندسی گراهام»، سناتور جمهوریخواه امریکایی نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به قطع کمک‌های مالی، در صورت عدم تحویل توافقنامه محرمانه ایران و آژانس به کنگره امریکا تهدید کرد.  در مقابل، 10 نفر از اعضای کنگره امریکا که به حساس‌ترین اطلاعات درباره برنامه هسته‌ای ایران دسترسی داشته‌اند، در نامه‌ای اعلام کردند که توافق اخیر برای محدود کردن آن برنامه کارایی خواهد داشت و از همکاران خود که هنوز در این خصوص تصمیم نگرفته‌اند خواستند نگاهی به اطلاعات طبقه‌بندی شده بیندازند تا بفهمند چرا این توافق خوب است. نانسی پلوسی، رهبر دموکرات‌های مجلس نمایندگان در میان امضا کنندگان این نامه است و گفته می‌شود حضور او تأثیر قابل توجهی بر جلب حمایت دموکرات‌ها از توافق دارد. 
   جک لو: ردتوافق هزینه بالایی خواهد داشت
وزیر خزانه داری امریکا طی یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز هشدار داده رد توافق هسته‌ای در کنگره امریکا هزینه بالایی برای امریکا در برخواهد داشت. به گزارش فارس، جک لو وزیر خزانه داری امریکا طی یادداشتی با عنوان «بهای سنگین رد کردن توافق هسته‌ای با ایران» نوشت: با این توافق راهکاری بلند مدت برای یکی از تهدید‌های زمان مطرح می‌شود چراکه بدون این توافق، ایران در فاصله 90 روز می‌تواند به بمب هسته‌ای دسترسی داشته باشد و به وسیله توافق مدت زمان گریز برای ایران چهار برابر افزایش خواهد یافت. وی می‌گوید: «قطعاً امریکا از لحاظ اقتصادی نفوذ بسیار بالایی دارد اما فقط نفوذ اقتصادی کافی نیست که کشورها را در اروپا و آسیا تشویق می‌کند تا به سیاست تحریم‌کنونی بپیوندند. محدودیت‌ها در خرید نفت ایران و سپرده‌های این کشور مسائل دیگری هستند که این اقدام را پرهزینه می‌کنند. کشورهای دیگر به این دلیل به ما پیوستند که ما اعلام کردیم ایران تهدیدی برای ثبات جهانی است و از این مهم‌تر اینکه راهکاری را برای حل این مسئله پیشنهاد دادیم بر مبنای دیپلماسی.» لو در ادامه نوشت: از دید جامعه جهانی توافق هسته‌ای جهان را امن‌تر کرده است و اگر کنگره در شرایط فعلی توافق را رد کند، عناصری که در زمینه دستیابی به اجماع جهانی مؤثر بوده‌اند، از بین خواهند رفت. لو این مطلب را اینطور توضیح داد: « مهم‌ترین وارد‌کنندگان نفت ایران یعنی چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه کشورهایی هستند که در مجموع حدود یک پنجم از صادرات ما به مقصد این کشورها صورت می‌گیرد و 47 درصد از ذخایر خارجی امریکا در این کشورها قرار دارد. آنها با چنین فداکاری اقتصادی با توهم توافق بهتر موافقت نخواهند کرد. ما باید پیش از اینکه بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ در این کشورها را فلج کنیم در این مورد خوب فکر کنیم.» همچنین ارنست مونیز، وزیر انرژی امریکا روز پنج‌شنبه در یک کنفرانس ویدئویی آنلاین به میزبانی فدراسیون یهودیان شمال امریکا خطاب به گروه‌های یهودی گفت: ردتوافق هسته‌ای به اتحاد گروه 5+1 و اعتبار امریکا آسیب خواهد زد. 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.