اصول گرایان سرپل زهاب

اصول گرایان سرپل زهاب

سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» مبارکباد
اصول گرایان سرپل زهاب

اصول گرایان سرپل زهاب

سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» مبارکباد

خانواده هاشمی رفسنجانی در مسیر خلاف سوابق انقلابی پدر


مهدی هاشمی عصر روز یک شنبه و پس از 60 روز اعلام نتیجه قطعی حکم دادگاه به زندان اوین منتقل شد و از آن لحظه تا کنون اتفاقات و حواشی شکل گرفته پیرامون این اتفاق از یک سو پرسش و ابهامات مهمی را پیش روی افکار عمومی قرار داده و از سوی دیگر نگرانی‌های فراوانی را با خود به همراه داشته است.
نویسنده : محمد اسماعیلی 
مهدی هاشمی عصر روز یک شنبه و پس از 60 روز اعلام نتیجه قطعی حکم دادگاه به زندان اوین منتقل شد و از آن لحظه تا کنون اتفاقات و حواشی شکل گرفته پیرامون این اتفاق از یک سو پرسش و ابهامات مهمی را پیش روی افکار عمومی قرار داده و از سوی دیگر نگرانی‌های فراوانی را با خود به همراه داشته است. 
شاید کمتر پرونده‌ای را می‌توان در طول سال‌های اخیر سراغ گرفت که تا به این حد جار و جنجال سیاسی - به خصوص از سوی خانواده مجرم - با خود به همراه داشته باشد آنچنان که در پرونده‌هایی نظیر« پرونده مهدی هاشمی داماد منتظری که در سال 66 به اتهام محاربه، افساد، ایجاد فتنه، رعب و وحشت در بین مردم به اعدام محکوم شد» و «اختلاس ۱۲۳ میلیارد تومانی که توسط فاضل خداداد ومرتضی رفیق دوست در سال ۱۳۷۴ روی داد » یا «اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی که در شهریور ۱۳۹۰ رسانه‌ای شد و مه آفرید امیرخسروی متهم اصلی نهایتاً در سال 93 به دار مجازات آویخته شد» این حجم از تخریب و توهین از سوی طیفی خاص و وابستگان نسبی مجرمان به دستگاه قضایی و نظام اسلامی صورت نگرفته بود و نه تنها جامعه بابت برخورد قاطع قوه قضائیه نسبت به این افراد تشکر کرده بلکه بستگان درجه یک آنها هم ضمن اعتراف به تخلفات مجرم احکام صادره را به راحتی پذیرفتند.  اما همانطور که در ادامه خواهد آمد طی چهار روز اخیر اظهارات برخی از شخصیت‌های برجسته و رویکرد رسانه‌های خاص در واکنش به اجرای حکم مهدی هاشمی داده‌هایی را پیش روی جامعه قرار می‌دهد که در صورت سهل انگاری می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را با خود به همراه داشته باشد و هزینه‌هایی را متوجه کشور کند.  حال قبل از تشریح اهداف جریان مورد اشاره به برخی از موضع‌گیری‌ها که بازتاب فراوانی در سطح رسانه‌ها داشته می‌پردازیم. 
‌  مرثیه‌سرایی تجدیدنظرطلبان برای مجرم
هر چند حمایت‌های تمام قد جریان تجدیدنظرطلب از مهدی هاشمی به قبل از برگزاری جلسات دادگاه وی و پس از محکومیت هاشمی به جرم اختلاس، ارتشا و مسائل ضدامنیتی و قطعیت حکم نامبرده در دادگاه تجدیدنظر استمرار داشته اما پس از ورود مجرم به زندان اوین وارد فضای جدیدی شد، آنگونه که روزنامه‌های زنجیره‌ای آرمان، ابتکار، شرق، ‌اعتماد، قانون و آفتاب یزد با انتخاب تیترها و تصاویر احساسی و حماسی از لحظه ورود مهدی هاشمی به اوین آن را به گونه‌ای روایت کردند که انگار یک قهرمان ملی به زندان افتاده، نه یک مجرم امنیتی، اقتصادی و سیاسی. 
‌    فیلم وداع 
تنها چند ساعت پس از حضور مهدی هاشمی در جمع زندانیان اوین بود که فیلمی در خروجی رسانه‌ها قرار گرفت که حاوی وداع آیت الله هاشمی با فرزند مجرم خود بود و در آن تلاش شده بود به صورت ضمنی قرار صادره از سوی دستگاه قضایی را زیر سؤال برده و مهدی هاشمی را بی‌گناه القا کند؛ فیلمی که با پاسخ قاطع رئیس قوه قضائیه هم مواجه شد. 
‌   آرزوی انقلاب علیه انقلاب!
اما تلاش برای تطهیر و باورمند ساختن بی‌گناهی مهدی هاشمی به همین جا ختم نشد و افراد خانواده هاشمی ‌رفسنجانی هم در کنار طیف تجدیدنظرطلب در مواضعی توهین آمیز و مجرمانه نه تنها حکم مهدی هاشمی را فاقد وجاهت قانونی اعلام کرده بلکه عملاً به تحریک جامعه برای شورش علیه حاکمیت هم اقدام می‌کنند.  فائزه هاشمی در گفت‌وگو با سایت ضد انقلاب کلمه دستگیری برادر خود را اینگونه تفسیر می‌کند: «این فشارها به خاطر تأثیر و نقش مؤثر آقای [اکبر] هاشمی است؛ نقش تعیین‌کننده‌ای که ایشان به ویژه در انتخابات سال ۹۲ داشتند و الان این فشارها و اتهامات واهی به خانواده ایشان با هدف تخریب آقای هاشمی صورت می‌گیرد که کاملاً نتیجه عکس خواهد داد.»
فائزه هاشمی در ادامه اتهامات علیه برادر خود را «واهی» و نحوه رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی را «معیوب و پر از ابهام» بیان می‌کند و به تهدید علیه نظام با ابراز این گزاره روی می‌آورد: «تاریخ نشان داده که قطعاً هیچ حکومتی با زندانی کردن افراد پابرجا نمانده است.»
فرزند رئیس تشخیص مصلحت نظام در قسمت دیگری از سخنان خود از قول عفت مرعشی مدعی شده است که «‌انقلاب از اوین شروع شد و زندان‌ها و فشارها و کسانی که در زندان‌ها بودند عوامل مهمی در شکل‌گیری انقلاب بودند و حالا به همین شکل‌، بنابراین تاریخ نشان داده که قطعاً هیچ حکومتی با زندانی کردن افراد پابرجا نمانده است و تمام این کارها نتیجه عکس درپی خواهد داشت.»
وی در پایان می‌گوید: «‌در هر حال برای این همه زنان و مردان بی‌گناه حکم زندان داده شد و رفتند زندان، و مهدی هم یکی از آنهاست. متأسفانه شرایطی شده که بچه‌های همه ملت در زندان هستند و بلایی است که خاص خانواده هاشمی نیست.»  روزنامه خانوادگی خانواده هاشمی هم در ادامه این مظلوم نمایی روز گذشته عکس نخست خود را به محسن هاشمی اختصاص داد که از قول وی با عبارت درشت تیتر تهدیدی علیه نظام مبنی بر « پدرم درباره مهدی حرف‌های زیادی دارد» را مورد توجه قرار داد، روندی که انتظار می‌رود در روزهای آتی هم استمرار داشته باشد. 
‌    پیام‌های به زندان رفتن مهدی هاشمی
1- تقابل خانواده هاشمی با خواسته‌های جامعه 
هر چند ‌می‌توان اهداف دقیق و مصرحی را برای جریان هواخواه مهدی هاشمی – که از خانواده هاشمی رفسنجانی تا جریان تجدیدنظرطلب و ضدانقلاب خارج از کشور را شامل می‌شود- ذکر کرد اما نخستین برداشت از رویکرد مورد اشاره آن است که خانواده آقای هاشمی رفسنجانی با موضع‌گیری تند و گستاخانه خود نقش اپوزیسیون داخلی را پذیرفته و مقابل مطالبات جامعه‌ای ایستاده که یکی از خواسته‌های روشن آنها طی سال‌های اخیر برخورد قاطع و شفاف با مفسدان اقتصادی و امنیتی بوده که توانسته‌اند با رانت و لابی‌گری‌های خارج از قانون بخش قابل توجهی از سرمایه‌های کشور را از بین برده و زمینه فشارهای معیشتی به مردم را طی سه دهه اخیر فراهم سازند. 
2- ناراحتی از اعتماد‌سازی بیشتر نظام برای افکار عمومی داخلی
آنچنان که از مواضع و مطالب رسانه‌های جریان حامی مهدی هاشمی پیداست این طیف به شدت از گسترش برخوردهای قاطع قوه قضائیه با مفسدان اقتصادی و امنیتی- به خصوص آنهایی که نسبت سیاسی با این جریان دارند- ناراحت است، چراکه اتخاذ چنین رویکردی به اعتماد بیشتر جامعه به دستگاه قضایی و حاکمیت خواهد انجامید که تحقق بسیاری از اهداف این جریان را غیر ممکن می‌سازد. 
3- زیر سؤال بردن انقلاب‌ و قانونی که خود مدعی شکل دهی آن هستند
همانطور که روشن است آیت الله هاشمی از ابتدای شکل‌گیری انقلاب در مناصب مهم و حیاتی نظیر ریاست مجلس شورای اسلامی، قوه مجریه، مجمع تشخیص مصلحت نظام و خبرگان رهبری بوده و قوانین موضوعه کشور - که امروز بر اساس آن مهدی هاشمی مجرم شناخته شده – حاصل دستاورد بزرگانی چون ایشان است و زیر سؤال بردن حکم طبیعتا به چالش کشیدن چنین قوانینی و به طریق اولی زیر سؤال بردن خویش است. 
به راستی چگونه می‌توان تئوری شکل‌گیری انقلابی دیگر علیه انقلاب 57 را صادر کرد، در شرایطی که عموم مردم در ایام مناسبتی نظیر 22 بهمن و روز قدس نشان داده‌اند که همچنان پای آرمان‌های انقلاب شان مانده‌اند و بر استمرار داشتن آن تأکید می‌کنند.  چطور ممکن است که خانواده هاشمی رفسنجانی پیام‌های مردم در روز 9 دی سال 88 را هنوز درک نکرده و همچنان بر براندازی اصرار دارند. 
چگونه قابل پذیرش است احکام قضایی مادامی که علیه سایر مجرمان، همچون محمدرضا رحیمی و سعید مرتضوی صادر می‌شود از سوی همین افراد تماما مورد تأیید و حمایت قرار می‌گیرد اما چنانچه علیه مهدی هاشمی باشد حکم خلاف قانون شرع و مقدسات است؛ این استانداردهای دوگانه چگونه قابل پذیرش است. 
4- نگرانی از تشدید برخوردها در آینده در صورت احراز جرم 
اگر چه بسیاری از مواضع و تحرکات مهدی هاشمی و حامیان وی طبق قانون مجازات اسلامی مصداق اعمال مجرمانه است و قابلیت پیگیری دارد اما باید گفت به باور خانواده هاشمی و طیف تجدیدنظرطلب برخورد قاطع قوه قضائیه شروعی برای رفتارهای رادیکالی و ضد حاکمیتی است که قرار است در آینده نزدیک دوباره از سر گرفته شود و این زنگ خطری برای این جریان است.
‌  اهداف
اما اهداف حامیان امروز مهدی هاشمی را می‌توان اینگونه بیان کرد:
نخست، هدف آنها پیاده‌سازی پروسه «مظلوم‌نمایی» از شخص مهدی هاشمی و پدر وی است. با توجه به اینکه شخص هاشمی رفسنجانی  برای شرکت در انتخابات پنجم خبرگان اعلام آمادگی کرده و جریان تحت هدایت وی حیات سیاسی خود را موفقیت در دو انتخابات پیش رو می‌بیند، به کارگیری چنین تاکتیکی می‌تواند احتمال پیروزی آنها را افزایش دهد.  ثانیاً، به باور این جماعت ایجاد فضای رادیکالی و ضد حاکمیتی با اتخاذ مواضع تند کنونی قابلیت مقدمه‌سازی دارد، بنابراین لازم است با اتهام زنی زودهنگام به حاکمیت و نهادهای انقلابی مقدمه غائله دیگری علیه نظام را سامان داده و میوه آن را در چند ماه آتی بچینند. 
ثالثاً؛ حامیان مهدی هاشمی تلاش می‌کنند با ایجاد چنین فضایی خود و مهدی هاشمی را از مقام عذرخواهی از مردم به جایگاه مدعی و طلبکاری از نظام بکشانند و صد‌ها پرونده مستند و متقن را با چنین ترفندی انکار نمایند. 
در پایان باید به یکی از سخنان حضرت امام(ره) اشاره کرد که بی‌طرفی و عدالت قوه قضائیه را اینگونه بیان می‌فرمایند: 
«این را دلیل عدالت نظام بدانند که امتیازی برای هیچ‌کس قائل نیست و خدا می‌داند که شخصاً برای خود ذره‌ای مصونیت و حق و امتیاز قائل نیستم. اگر تخلفی از من هم سر بزند مهیای مؤاخذه‌ام.» (صحیفه امام، جلد 21 ص282).
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.