اصول گرایان سرپل زهاب

اصول گرایان سرپل زهاب

سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» مبارکباد
اصول گرایان سرپل زهاب

اصول گرایان سرپل زهاب

سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» مبارکباد

نگاهی به اعلام جمع‌بندی اولیه میان دولت روحانی و ۱+۵


وقتی هیجانات تمام شد!
چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۲
 
محدودیت‌هایی را که علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی اخیراً اعلام کرد، پذیرفته است اما باعث پیشرفت می‌شوند! دقیقاً چه معنایی دارند؟! از همه مهمتر اینکه بالاخره آیا تمام تحریم‌ها در یک روز لغو خواهند شد و به این مطالبه افکار عمومی پاسخ داده خواهد شد یا خیر؟!...
پایگاه خبری انصارحزب الله: سرانجام خبر اعلام جمع‌بندی اولیه مذاکرات میان دولت روحانی و کشورهای ۱+۵ در وین اعلام شد. خبری که باید چند روز بگذرد تا حواشی و هیجانات پیرامون آن تمام شود و آنگاه بتوان به قضاوت صحیح‌تری درباره آن رسید.

بر اساس اخبار اعلام شده، قرار است در خصوص برداشته شدن تحریم‌ها تا پایان سال توافق شود و این مسئله به آن معنی است که مذاکرات همچنان ادامه خواهد داشت!

در این زمینه امتیازها و تخفیفاتی همچون تعلیق همچنان تحریم‌های اتحادیه اروپا تا پایان امسال نیز به دولت روحانی داده شده است.

خبرگزاری فارس هم گزارش داده است که رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران مرحله‌به‌مرحله است و ۸ سال! طول می‌کشد. اخبار موجود حاکی از آن است که مبحثی به نام برداشتن فوری تحریم‌ها نیز در توافق و جمع‌بندی ذکر شده نیامده است.

برخی مقامات دولتی من‌جمله وزیر کشور و استاندار تهران، قبل از اعلام جمع‌بندی اولیه از این گفتند که تسهیلات لازم برای جشن هسته‌ای در خیابان‌ها! را فراهم می‌کنند و طرفداران مصلحتی دولت یعنی اصلاح‌طلبان نیز همچنان بر ایجاد چیزی به نام جشن هسته‌ای تأکید دارند.

با تفاسیر موجود اما به نظر می‌رسد بدون آنکه حتی بخواهیم با نگاه منفی قضاوت کنیم؛ اما سؤالات بزرگی در زمینه این جمع‌بندی اعلام شده وجود دارد. آیا معیار آن همچنان توافق لوزان و فکت‌شیت آمریکایی منتشره در آن است؟

محدودیت‌هایی را که علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی اخیراً اعلام کرد، پذیرفته است اما باعث پیشرفت می‌شوند! دقیقاً چه معنایی دارند؟! از همه مهمتر اینکه بالاخره آیا تمام تحریم‌ها در یک روز لغو خواهند شد و به این مطالبه افکار عمومی پاسخ داده خواهد شد یا خیر؟!

نکته‌ای که نباید در این میان مغفول بماند وعده و وعید‌هایی است که اصلاح‌طلبان و دولتیان طی دو سال گذشته و پس از توافق بی‌دستاورد موقت در ژنو به مردم دادند و از بهبود اقتصاد و کسب و کار و همچنین از ارتقای سطح معیشت گفتند.

اکنون باید منتظر ماند و دید که آیا واقعاً با این جمع‌بندی اولیه چنین چیزی رخ خواهد داد یا اینکه آدرس در باغ سبز باز هم تغییر خواهد کرد. در این میان باید اشاره کرد که تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و عزم آنها برای رسیدن به توافق خوب نیز قابل تحسین است و ان‌شاء‌الله که توافقی خوب در کار باشد زیرا همه ملت و دلسوزان نظام و انقلاب منتظر یک توافق خوب هستند.

از دولت محترم انتظار هست که در روزهای آینده و با وجود همه هیجانات اما شنونده و پذیرای نقدهای مختلف و حتی نقدهایی که با فریاد بیان می‌شوند (بر اساس توصیه‌ای از رهبرمعظم انقلاب) نیز باشد و پاسخ‌های مدلل و اقناع‌کننده به آنها بدهد.

بدیهی است که رفتار معقول نهادهای کشور و مردم در قبال جمع‌بندی اعلام شده؛ می‌تواند عامل منطقی شدن سیر توافقات فعلی و پس از این باشد.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.