اصول گرایان سرپل زهاب

اصول گرایان سرپل زهاب

سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» مبارکباد
اصول گرایان سرپل زهاب

اصول گرایان سرپل زهاب

سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» مبارکباد

فاز جدید تعامل قوا برای تحقق منویات دانشگاهی رهبر انقلاب آغاز شد


دیدار هفته گذشته مقام معظم رهبری با اساتید دانشگاه‌ها و اعضای هیئت علمی، نمایندگان مجلس را بر آن داشته که گزینه‌های مورد تأکید ایشان را در جلسه با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بررسی کنند...
نویسنده : نفیسه ابراهیم‌زاده‌ انتظام 
دیدار هفته گذشته مقام معظم رهبری با اساتید دانشگاه‌ها و اعضای هیئت علمی، نمایندگان مجلس را بر آن داشته که گزینه‌های مورد تأکید ایشان را در جلسه با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بررسی کنند و در جهت رفع نقاط ضعف بحث و تبادل نظر کنند. برهمین اساس جلسه امروز مبتنی بر سه سؤال و به میزبانی کمیسیون آموزش مجلس برگزار می‌شود. 
نزدیک کردن نگاه کلان و راهبردی مقام معظم رهبری در مسائل کلیدی کشور به ویژه در حوزه‌هایی که به پایش و پویش دائمی نیازمندند، کار یک قوه به تنهایی نیست زیرا حوزه اجرا به قدری درگیر جزئیات است که به ندرت می‌تواند خود را با نگاه‌های فرانگر تطبیق دهد. 
آخرین تأکید رهبری در حوزه آموزش عالی کاهش شتاب رشد علمی، دور نگه داشتن فضای دانشگاه‌ها از حاشیه‌سازی و سیاست بازی، تحول در علوم انسانی، نقشه جامع علمی کشور، افزایش بودجه پژوهش، آمایش سرزمینی، افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی و سهم تحریم‌ها در کندی پیشرفت را شامل شد. در همین راستا اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به فراخور مسئولیت تخصصی خود از میان موارد مطرح شده سه مسئله را برای نخستین نشست‌شان با وزیر علوم بعد از تأکیدات مقام معظم رهبری انتخاب کردند. کاهش شتاب رشد علمی، انطباق فعالیت دانشگاه‌ها با نقشه جامع علمی کشور و ظرفیت و نحوه پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی موارد انتخاب شده هستند که در جلسه امروز کمیسیون آموزش با محمد فرهادی وزیر علوم مطرح می‌شود. 

     پاسخگویی در قبال آبروی دانشجویان 

عبدالوحید فیاضی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در رابطه با محتویات جلسه امروز به «جوان» می‌گوید: در جلسه امروز اعضای کمیسیون آموزش با وزیر علوم نکات مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری در دیدارشان با اساتید پیگیری می‌شود. صراحت مقام معظم رهبری در بیان برخی نکات نشان می‌دهد که برخی از اقدامات صورت گرفته مورد تأیید ایشان نیست و در برخی زمینه‌ها نیاز به مراقبت‌های ویژه هست. یکی از مواردی که در جلسه با وزیر علوم مطرح می‌شود مسئله بورسیه‌ها است. دولت باید در قبال تهمت‌هایی که زده شد و آبرویی که از برخی از دانشجویان ریخت پاسخگو باشد. وی تأکید می‌کند: علاوه بر این در خصوص کاهش روند رو به رشد علمی که شاهد هستیم نیز در جلسه امروز مسائلی مطرح می‌شود. برگزاری اردوهای مختلط و کنسرت‌ها که جزو برنامه‌های غیرارزشی و غیر‌فرهنگی جاری در برخی مراکز دانشگاهی هستند نیز مورد بحث خواهند بود. هر‌چند در مورد مسائل فرهنگی دانشگاه‌ها پیش از این نیز با وزیر علوم و معاونین وی نشست‌هایی داشته‌ایم اما تأکید مقام معظم رهبری مسئولیت ما و مجموعه آموزش عالی را جدی‌تر می‌کند. 
وی در واکنش به کلی‌گویی در جلسات طرح سؤال نمایندگان از وزیر علوم نیز خاطر‌نشان می‌کند: نمایندگان سؤالات و انتظارات خود را مبتنی بر نتایج پژوهش‌ها و رتبه‌بندی‌ها و استانداردهای تعیین شده در سطح حوزه‌های انتخابیه، کشور، منطقه و دنیا مطرح می‌کنند. انتظار می‌رود که حداقل وزیر علوم دلایل، نارسایی‌ها و ناکامی‌ها را در مسیر رشد علمی عنوان کند و فرآیندهای تولید علم متناسب با اسناد بالادستی را مورد بازنگری قرار دهد. قطعاً نمی‌توان گفت این اتفاق به دلیل مدیریت موفق صورت گرفته است. برای نمایندگان مجلس نیز در طرح سؤال از وزیر اسناد بالادستی مانند سند چشم‌انداز 20 ساله و نقشه جامع علمی کشور محک ارزیابی هستند. 

     آزمون فرمایشی و رفع تکلیفی دکتری 

سید‌محمد‌باقر عبادی، عضو دیگر کمیسیون آموزش نیز به «جوان» می‌گوید: دیدار سه‌شنبه اعضای کمیسیون آموزش با وزیر علوم بر محور اجرایی کردن منویات مقام معظم رهبری که در دیدار اساتید مطرح کردند، برگزار می‌شود. در این جلسه آقای فرهادی به سه سؤال نمایندگان پاسخ می‌دهد. سؤال اول بین 16 نفر از اعضا مشترک است و دو سؤال بعدی نیز مربوط به دو نماینده دیگر است. 
این نماینده مجلس در عین حال که امکان کلی‌بودن برخی سؤالات مطرح شده در جلسه با وزیر را رد نمی‌کند، می‌افزاید: این سؤالات پیش از طرح با مسئولان اجرایی در کمیسیون مورد بحث قرار می‌گیرند و اگر سؤال در صحن باشد قبل از طرح آن نمایندگان آن را بررسی می‌کنند. با این حال اگر سؤالات حساب شده نباشند، نتیجه هم نمی‌گیرند. 

     نباید زمینه برای سوءاستفاده فراهم باشد

عبادی ادامه می‌دهد: به طور کلی نحوه پذیرش دانشجویان در مقطع دکتری در سال آینده چه در دانشگاه آزاد و چه در دانشگاه‌های تابع وزارت علوم و مسئله بورسیه‌ها جزو اصلی‌ترین دغدغه‌های اعضای کمیسیون آموزش است. در حال حاضر وزارت علوم برای پذیرش دانشجوی دکتری یک آزمون فرمایشی و رفع تکلیفی برگزار می‌کند و باز هم پذیرش دانشجو موکول به دانشگاه‌ها است. طبیعی است که داوطلبان نسبت به عادلانه برگزار شدن مصاحبه‌ها مضطرب باشند. مستنداتی داریم که نشان می‌دهد داوطلبانی با صلاحیت‌های بالا رد شده‌اند چون دانشگاه‌ها می‌خواهند دانشجویان خود را جذب کنند. 
وی تصریح می‌کند: علاوه بر این در مسئله بورسیه‌ها کسانی که تخلف کرده‌اند محل بحث نیستند و در هر لباس و تشکل سیاسی و بدون رودربایستی باید با آنها برخورد شود اما در بررسی تخلف یا عدم تخلف سایرین نیز نباید نگاه جناحی حاکم باشد. اما بخش قابل‌توجهی از بورسیه‌ها که عنوان شد غیر قانونی بورس شده‌اند مورد نظر مقام معظم رهبری و مجموعه کمیسیون آموزش است. به نظر می‌رسد دولت برای سیاه نمایی اقدامات دولت قبل تصمیم دارد دست به هر کاری بزند حتی بردن آبروی یک عده دانشجو. نباید اجازه دهیم انگیزه‌های دیگری غیر از مبارزه با تخلف وارد کار شوند. 
جلسه مشترک وزیر علوم با نمایندگان مجلس در حالی برگزار می شود که عملکرد وزارت علوم ظرف دو سال گذشته در حوزه‌های مختلف با انتقادات فراوانی رو‌به‌رو است. آخرین مورد ذکر شده را در این رابطه روز گذشته رسانه‌ها به نقل از علی شمسی‌پور، مدیرکل دفتر ترویج نقشه جامع علمی کشور منتشر کردند. وی در این رابطه از تعلل وزارت علوم در اجرای سیاست‌های تنظیم ظرفیت آموزش عالی و به دنبال آن دامن زدن به بیکاری، عدم توجه به نیازهای بومی و اقتضائات جنسی، وجود جو مدرک‌گرایی در آموزش عالی، خالی ماندن ظرفیت دانشگاه و ساماندهی تقاضای اجتماعی یاد می‌کند.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.